מלחמת גוגל-פייסבוק: הקרב על ספר הכתובות שלכם

יש משהו מרתק ויחד עם זאת משעשע בצפיה מהצד בקרב בין שתי ענקיות אינטרנט שבשרותי שתיהן משתמשים רובנו כך או כך. בשבועיים האחרונים זכינו לצפות על מסכינו בדיווחים שוטפים משדה הקרב בו נפגשו כוחות פייסבוק החברתית וגוגל הענקית להאבק על הזכות לגשת לנתוני ספר הכתובות של המשתמשים בשרות הדואר האלקטרוני ג’ימייל

יש משהו מרתק ויחד עם זאת משעשע בצפיה מהצד בקרב בין שתי ענקיות אינטרנט שבשרותי שתיהן משתמשים רובנו כך או אחרת. בשבועיים האחרונים זכינו לצפות על מסכינו בדיווחים שוטפים משדה הקרב בו נפגשו כוחות פייסבוק החברתית וגוגל הענקית להאבק על הזכות לגשת לנתוני ספר הכתובות של המשתמשים בשרות הדואר האלקטרוני ג’ימייל. על אף שמדובר בנושא רגיש עבור שתי החברות, נראה שרק עתה הורידו השתיים את הכפפות בקרב והחלו מתגששות בינן על פני דפי אתרי חדשות הטכנולוגיה בעולם. אבן הנגף במקרה הזה היא נתוני המשתמשים וליתר דיוק – ספרי הכתובות של המשתמשים, הכוללים בעצם את כתובות הדואר האלקטרוני והשמות (ולעתים גם מידע נוסף) של האנשים במעגלים החברתיים השונים עמם אנו מתקשרים.

גוגל: תביאו גם

יריית הפתיחה היתה הפעם של גוגל, שביצעה בשבוע שעבר שינוי בתנאי השימוש של שרות ספר הכתובות של ג’ימייל או ליתר דיוק בחלק המתאר את האופן בו יכולים אתרים ושרותים לשאוב את נתוני ספר הכתובות של משתמשי השרות. מהות השינוי היא שגוגל החליטה שיישומים ושירותים המעוניינים לייצא מידע מהשרות של גוגל, חייבים לאפשר למשתמש לייצא מידע מהשרות או היישום באופן דומה. קל לראות שמדובר במהלך מכוון נגד פייסבוק ובגוגל כלל לא טרחו להסתיר זאת. אחת הסברות הרווחות כרגע ברשת היא שמדובר במהלך מקדים לקראת ההשקה של הרשת החברתית של גוגל עצמה, ששמועות עליה רצות באינטרנט כבר חודשים.

פייסבוק עוקפת מימין ומאכזבת את גוגל

פייסבוק לא נשארה חייבת ומצאה במהרה פיתרון להגבלה של גוגל בדמות תסריט הפעלה (script) שמאפשר יצוא ידני של הנתונים מתוך שרתי גוגל לקובץ ערכים מופרדים בפסיק (CSV) ולאחר מכן יבוא שלו לתוך פייסבוק. השרות של גוגל שמאפשר יצוא זה, אגב, הוא אחד משרותי Google Data Liberation Front – קבוצת פיתוח בגוגל שמטרתה לאפשר למשתמשים לעזוב את גוגל אם יחפצו ולייצא באופן מסודר את כלל המידע שלהם (לרבות ספר כתובות, הודעות דואר אלקטרוני, תמונות ועוד) משרתיה של ענקית האינטרנט. גם כאן לראות שהמהלך הוא לא יותר מהוצאת לשון לכיוון גוגל, שלא יכולה להרשות לעצמה לחסום את אפשרות יצוא הנתונים אותה מנצלים לא מעטים ממשתמשיה של גוגל דווקא לצרכי גיבוי ולא הגירה לשרות מתחרה.

גוגל הגיבה למהלך בפרסום מתריס למדי נגד פייסבוק בו נכתב שאלו מאוכזבים מחוסר נכונותה של פייסבוק להשקיע זמן בפיתוח אפשרות ייצוא נתוני רשת החברים של משתמשים, וכן ציינו שלא יסגרו בפני משתמשי שרותי גוגל את אפשרות יצוא המידע, עקב היותם מאמינים אדוקים בזכות המשתמש לשלוט על המידע שהוא יוצר.

בפייסבוק פותחים פה

עד לשלב זה, העדיפה פייסבוק לתת לפעולותיה לדבר במקומה אך התגובה העוקצנית והמתריסה הגיעה דווקא בדמות תגובה מפורטת למדי לפוסט בנושא באתר TechCrunch מאת מי שהזדהה כמייק וורנאל, מהנדס בצוות פיתוח הפלטפורמה בפייסבוק. בתגובה צוטטה הכרזתה של גוגל בעת שזו החליטה שלא לאפשר יצוא נתוני חברים ברשת החברתית שבבעלותה והפופולאריות בהודו וברזיל, אורקוט (orkut). וורנאל ציטט את טיעוניה של גוגל נגד יצוא המידע: “יצוא מרוכז של כלל פרטי החברים אינו נהוג ברשתות חברתיות,” טענה גוגל לפני פחות משנה. “כשמשתמש מוסיף חבר לרשימה שלו, הוא אינו מצפה שלמשתמש תהיה היכולת לייצא את הנתונים שלהם יחד עם עוד מאות כתובות אחרות, ולהעבירם לגורם צד שלישי”.

וורנאל הוסיף ואמר שגוגל אינה יכולה לתמוך בפתיחות וניידות מידע אישי כשנוח לה, ומאידך לחסום את האפשרות כשמשתמשיה מעוניינים לעבור לשרות שהם אוהבים יותר. על אף שוורנאל צודק בדברים אלו, העלאת שמה של הרשת החברתית האלמונית כמעט, אורקוט, הינו מהלך מלוכלך מעט. כמו כן, גם טענתו של וורנאל שבניגוד לגוגל, פייסבוק שמרה על מדיניות פרטיות אחידה לאורך זמן היא מגוכחת למדי בהתחשב במספר השינויים שעבר תחום אבטחת המידע והפרטיות של חברי הרשת רק בשנה האחרונה.

גוגל: זהירות, מלכודת

ההתקפה האחרונה עליה דווח עד כה היא של גוגל, ששיתנה אתמול (ד’) את תוכן עמוד יצוא ספר הכתובות. העמוד, אליו מפנה פייסבוק כחלק מהפיתרון העוקף שזו מציעה לצורך יבוא ספר הכתובות מג’ימייל לפייסבוק, מזהיר כעת מפני “אתרים שלוכדים את המידע שלכם”. בעמוד מוצעות כעת שתי אפשרויות: המשתמש יכול להמשיך בתהליך היצוא, או להגיש תלונה אנונימית לפייסבוק. תוכן העמוד כתוב בצורה די עוקצנית וצינית ועל האזהרה חתומים “החברים שלכם בגוגל”.

קשה להחליט מי צודק במקרה הזה אבל נראה שהמשתמשים, אנחנו, נקלעים לחילופי האש. טענתה של גוגל שמידע צריך להיות רכושו של המשתמש וככזה נתון לשליטתו היא נכונה ואם מאבקה של זו היה נטול אינטרסים היה אפשר לקרוא לשאיפתם “לשחרר” את המידע לידי המשתמש אצילית. אך דו-הפרצופיות של גוגל, שחשף וורנאל בתגובה שפרסם בטק-קראנץ’, כשזה מגיע לרשת חברתית בבעלותם לצד העובדה שגוגל היתה זו שהתחילה את הקרב הנוכחי, מציגות אותה דווקא באור שלילי בקונפליקט. גם פייסבוק אינה טלית שכולה תכלת, כי כאמור במקום לאפשר לנו לבצע יצוא של ספר הכתובות של חברינו בפייסבוק, העדיפה זו להתעקש על חד-כיווניות המידע כשהיא עוקפת בערמומיות את ההגבלות שפייסבוק העמידה לפניה.

כעת תורה של הרשת החברתית הגדולה בעולם להגיב במהלומה משלה, ולנו נותר, כאמור, לצפות בעניין כיצד ספר הכתובות שלנו הופך לכלי נשק ואבן נגף במלחמה בין החברות השואפות לשלוט בפרטי המשתמשים באינטרנט.

Avatar

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

3 תגובות על "מלחמת גוגל-פייסבוק: הקרב על ספר הכתובות שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
gil
Guest

גוגל משחקים בכולנו ואני שמח שבפייסבוק מבינים את זה…”וורנאל הוסיף ואמר שגוגל אינה יכולה לתמוך בפתיחות וניידות מידע אישי כשנוח לה, ומאידך לחסום את האפשרות כשמשתמשיה מעוניינים לעבור לשרות שהם אוהבים יותר.” אבל השאלה האמיתי כרגע היא האם אפל ופייסבוק שתי הענקיות (שבסך הכול לא ממש ממש מתחרות לכן יכולות לחיות אחת לצד השניה בשלום) ישקטו או ישכילו לעשות מעשה ולחסל את גוגל סופסוף …. נקווה …. נקווה מאוד…..

נברא
Guest

פייסבוק – בועה מלאה באוויר מצחין. לכשתתפוצץ, והיא תתפוצץ, כולנו נזדקק למסכות אב”כ.

אמיר סימן טוב
Guest

האם לדעתכם יהיה פייסבוק בשנת 2020? אולי אף לא בעוד 5 שנים. יבוא ענק אחר, לא? לא יודע.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: