יום אחד בלבד אחרי כניסת GDPR לתוקף: גוגל ופייסבוק נתבעות במיליארדים

שעות ספורות לאחר כניסת תקנות הפרטיות החדשות של האיחוד האירופי, התביעות הראשונות כנגד חברות הענק כבר הוגשו

תמונה: Prasit photo, Gettyimages Israel

עוד לא יבשה הדיו על תקנות ה-GDPR החדשות (עליהן תוכלו לקרוא בהרחבה כאן), וכבר ביום הראשון להפעלת תקנות הפרטיות החדשות יש כאלו שמנסים לגרוף הון לא קטן מהשינוי הענק: גוגל ופייסבוק מוצאות את עצמן אל מול תביעות ענק, שעלולות לפגוע בהן קשות.

תביעות על סך כמעט עשרה מיליארד אירו

שעות ספורות לאחר כניסות תקנות ה-GDPR באיחוד האירופי, פעיל אוסטרי בשם מקס שרמס אשר עומד בראש הקבוצה למען פרטיות, noyb.eu, הגיש תביעה נגד פייסבוק על סך 3.9 מיליארד אירו, ותביעה נגד גוגל על סך 3.7 מיליארד אירו. התביעות מפורקות ליישויות הנפרדות של החברות, לרבות אינסטגרם, וואטסאפ, פייסבוק ומערכת ההפעלה אנדרואיד. אמנם כל החברות הציגו תנאי שימוש ומדיניות פרטיות חדשים אשר תואמים את הדרישות של ה-GDPR, אך שרמס טוען שהן עדיין לא עומדות בתנאים החדשים.

שרמס מצביע בתביעותיו על כך ששתי החברות לא השיגו את הסכמות המשתמשים למדיניות הפרטיות בהן הן דורשות מהמשתמש להסכים לכל תנאי השימוש בלחיצה אחת כדי לגשת לשירות, ולא על ידי פירוק של מדיניות הפרטיות לחלקים שונים להם המשתמשים צריכים להביע הסכמה, כפי שהתקנות מחייבות: “ה-GDPR מאוד מעשיים בנושא הזה. כל מה שנחוץ לשם הפעלת האפליקציה הוא חוקי ללא צורך במתן הסכמה מצד המשתמש, כל שאר האפשרויות צריכות להיות בגדר אפשרות בחירה של ‘כן’ או ‘לא'”, כך לדברי הקבוצה. שרמס מסר בעצמו כי “משתמשים רבים טרם יודעים שהאופן המעצבן בו משתמשים נדחקים למסור את הסכמתם היא אסורה על פי חוק ברוב המקרים על פי תקנות ה-GDPR”.

האם פייסבוק מנסה לפתות משתמשים להסכים לתנאי שימוש לא חוקיים?

שרמס אף התבטא באופן תקיף, והאשים את פייסבוק ב”סחיטה” של המשתמשים לכדי שתי ברירות: האחת היא הסכמה מוחלטת לכל התנאים, מה שיגרור מסירת מידע רב יותר מהנחוץ להפעלת השירות, והשניה היא מחיקת החשבון או אי פתיחתו. כמו כן, הוא טוען כי פייסבוק משתמשת בטכניקה של הצגת נקודות אדומות מזויפות שגורמות למשתמש לחשוב שהיא קיבל הודעה, רק כדי לפתות אותו להסכים לתנאי השימוש החדשים כדי לצפות בהן. בנוגע לאנדרואיד, שרמס טוען כי משתמשים באפליקציה מוכפפים לאקוסיסטם של גוגל, ונדחפים אליה על ידי החברה, וגורס כי מדובר בהפרה של תנאי ההסכמה המיודעים של ה-GDPR.

החברות עצמן טוענות כי הן נקטו בכל הצעדים הנחוצים כדי לעמוד בדרישות ה-GDPR, וכי הן מחויבות לתנאים החדשים. התקופה הקרובה עומדת להיות תקופת הסתגלות לא פשוטה עבור חברות הטכנולוגיה השונות, שחלקן נאלצות להקפיא שירותים באיחוד האירופי עד אשר יעמדו בדרישות החדשות, וחלקן שנאלצות להבין את סבך החוקים החדש שהן מוכפפות אליו (אם כי לחברות ניתנו כשנתיים להיערך מראש). סביר להניח כי אזרחים וגופים נוספים ימשיכו להגיש תביעות כנגד חברות טכנולוגיה בעת הקרובה, בין אם כחלק ממאבק בתנאים לא הוגנים ואיסוף מידע שלא לצורך, ובין אם כחלק מניסיונות התעשרות מהירים.

אירוע גיקטיים 2018

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

2 תגובות על "יום אחד בלבד אחרי כניסת GDPR לתוקף: גוגל ופייסבוק נתבעות במיליארדים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ג4d
Guest

תקן טפשי – דינו יהיה כדין פטנטים על תוכנה בעקבות טרולי פטנטנים

א\"י
Guest

צריכים עורכי דין כרישים בכדי לקבל איזון מול חברות הענק

wpDiscuz

תגיות לכתבה: