פייסבוק מציגה טכנולוגיית זיהוי פנים ברמה כמעט אנושית

חוקרים מצוות האינטיליגנציה המלאכותית בפייסבוק עובדים על תוכנה חדשה, המסוגלת לא רק להתאים בין פניו של המשתמש לשמו, אלא גם להתאים בין פניו במספר תמונות שונות.

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

תוכנה חדשה שפותחה על ידי צוות האחראי על תחום האינטיליגנציה המלאכותית (AI) בפייסבוק מסוגלת לזהות פרצופים בדיוק מירבי, כמעט כמו היכולת האנושית. הפיתוח התאפשר בזכות אחת מהרכישות הישראליות של פייסבוק: Face.com.

מזהה פרצופים מרחוק

התוכנה החדשה עליה עובדת פייסבוק, שקיבלה את השם המעט מפחיד DeepFace, מסוגלת לזהות את פניהם של המשתמשים עם סיכויי הצלחה העומדים על 97.25 אחוזים. לשם הדגשה עד כמה המוצר מתקדם, היכולת האנושית לזהות פנים עומדת על סיכויי הצלחה של 97.53 אחוזים – הפרש מינימלי ביותר.

בניגוד לתוכנות זיהוי הפנים הקיימות כיום בשוק, המסוגלות להצמיד את פניו של המשתמש לשמו, הייחוד של פייסבוק הוא בכך שמדובר על תוכנה לאימות פנים. כלומר, זיהוי הפנים מתבצע באמצעות השוואת שתי תמונות שונות, גם אם צולמו בתאורה שונה ואפילו אם המצולם אינו פונה ישירות למצלמה.

במידה והקונספט נשמע מעט מוכר, אין זה מפתיע שכן אחד מהחוקרים בצוות ה-AI הינו יניב טייגמן, אחד ממייסדי Face.com שפיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים, ונרכשה על ידי פייסבוק ב-2012. אפשר להגיד שהתוכנה הנוכחית היא למעשה “הדור הבא” של המוצר הראשוני אותו הציגה הישראלית, כך שאין זה מפתיע למצוא את אחד ממייסדיה בצוות.

בפועל, התוכנה מנתחת את התמונות השונות בשני שלבים. בשלב הראשון מתקנת את זווית פניו של המצולם כך שיפנה אל המצלמה, באמצעות בניית מודל תלת מימדי של פניו בהתבסס על התמונה. בשלב השני מגיע לידי ביטוי ה-Deep Learning, כרשת עצבית מדומה המסוגלת לפענח את התיאור המספרי של הפנים. מדובר בתשע שכבות של תאי עצב מדומים, המכילים למעלה מ-120 מיליון קשרים ביניהם.

במידה והתוכנה מצליחה למצוא תיאור דומה משתי תמונות שונות, היא מגיעה למסקנה שמדובר באותן הפנים – ובכך למעשה באותו המשתמש. הגרסה הנוכחית של התוכנה מסוגלת לזהות עד 4,000 זהויות שונות, כלומר משתמשים שונים, בבסיס נתונים המכיל למעלה מ-4 מיליון תמונות פנים מגוונות.

מה זוממת פייסבוק?

צוות החוקרים מבהיר כי נכון לעכשיו מדובר על פרוייקט מחקר בלבד, שפורסם במטרה לקבל פידבקים מקהילת המחקר עצמה. עם זאת, סביר להניח שבמידה והפרוייקט יוכרז כהצלחה, פייסבוק תהיה מעוניינת להטמיע את הטכנולוגיה והיכולות החדשות גם ברשת החברתית עצמה.

כאן עולה השאלה כיצד בדיוק פייסבוק תיישם את יכולותיה החדשות. סביר להניח שתוכל להציע למשתמשים אפשרויות תיוג מדוייקות וטובות יותר מבעבר, אך ייתכן שתבחר לקחת את הטכנולוגיה אל השוק המסחרי במטרה להתאים בין פניו של המשתמש למודעות, ואולי אפילו לפתח את התוכנה כך שתדע לזהות את תחושותיו של המשתמש בעת הצפייה בפרסומת.

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: