סטטוסים מצייצים ופייסבוק – עשה ואל תעשה ביחסי ציבור [אורח]
הקמבק הקצר של סטטוסים מצייצים לאחר חצי שנה בה ניסה אבי לן כל דרך אחרת מלבד פייסבוק, הוא משל מצויין גם ליזמים שרוצים ללמוד איך להתנהל ואיך לא להתנהל מול התקשורת
מאת עינת מירון, מנהלת משרד יחסי הציבור.
מתוך סטטוס שכתב אבי לן, מייסד סטטוסים מצייצים אתמול:
"טוב, חברים, זה מטורף. פייסבוק סגרו היום את דף סטטוסים מצייצים החדש שפתחתי. תוך 5 שעות היו בו כבר 23 אלף לייקים. לשון ההודעה שקיבלתי מפייסבוק: "העמוד שלך הוסר. אנו לא מאפשרים לאנשים ליצור מחדש עמודים שבעבר הוסרו בשל הפרות מדיניות הקהילה שלנו". האמת? הפתיעו אותי. את כל הדפים המזוייפים שגזלו את שם המותג הם לא טרחו להוריד כבר חצי שנה, למרות בקשות חוזרות ונשנות שלי. בעצת עורך דיני, החלטתי לכבד את החלטת פייסבוק. השם "סטטוסים מצייצים" מפריע להם. אז פתחתי דף בשם חדש – "מצייצים". מוזמנים לעשות לייק, לשתף את הפוסט, לתייג חברים".
הקמבק ושברו
לפני כחצי שנה רעשה הארץ כשפייסבוק החליטה לסגור את דף "סטטוסים מצייצים" הפופולרי בשל הפרת תנאי השימוש ברשת החברתית ועשיית רווחים כספיים שלא דרך ערוצי הפרסום המקובלים שלה.
אבי לן, מפעיל הדף, לא התעצל. הקים אתר אינטרנט והחל לתכנן את החזרה הגדולה. אתמול, חצי שנה לאחר הסגירה, בשעות הצהריים, ברעש תקשורתי גדול, השיק לן את הדף החדש. שעות ספורות לאחר מכן, פייסבוק הודיעה שלא תאפשר פתיחת דף חדש למי שכבר הפר את כלליה פעם אחת והדף נסגר לאלתר. בינתיים פתח לן דף חדש, בשם מתחכם אחר, הפעם ״מצייצים״.
מה אנחנו יכולים ללמוד ממה שקרה עם ״סטטוסים מצייצים״ כשאנחנו מתכננים אסטרטגיה תקשורתית לפעילות העסקית שלנו?
אחת הדילמות הכי גדולות בעולם השיווק היא מתי, אם בכלל, להתחיל בפעילות יחסי ציבור. נדמה שמפעילי עמוד "סטטוסים מצייצים" דילגו על השאלה הזו בהכנת קמפיין ההשקה המחודשת של הדף ופשוט לא צפו את תאונת הרכבת שעתידה להתרחש רק כמה שעות לאחר ההשקה הקולנית שביצעו.
בשורה התחתונה אנחנו יכולים בהחלט לסכם שהוכח שוב שיחסי ציבור אכן מביאים לחשיפה. הם אפילו לעיתים מצליחים למשוך תשומת לב. גם אש. לטוב ולרע. אם נוסיף עוד תובנת פוסט מורטם הרי ש"לא תמיד צריך יחסי ציבור" תהיה תובנה דיי הוגנת.
עכשיו בואו ננתח מה בעצם היה קורה בשעות הבודדות כשעמוד סטטוסים מצייצים היה באוויר, תוך פמפום אגרסיבי של יחסי ציבור.
בחירת הפרזנטור
- האדם שעומד בחזית ומסביר בתקשורת את עמדתו, דעתו ותוכניותיו, חייב להיות אדם שמסוגל למלא את המשימה וזו משימה לא פשוטה כלל וכלל. לא כל מנהל חייב או יכול להתראיין בתקשורת. בטח אם הוא יהיר ואמוציונלי מה שמוביל לשילוב הרסני.
- חובה על איש יחסי הציבור לוודא שהמרואיין יודע על מה לדבר ועל מה לא, רהוט ואינטילגנט ככל שיהיה. לא משאירים שום דבר פתוח להפתעות ללא תכנון מוקפד מראש.
- זכית לבמה תקשורתית? דע לנצל אותה לתועלתך. אל תירה לעצמך ברגל. אל תייצר אנטגוניזם. אל תחשוב שכולם מזדהים עם הכאב שלך. תסביר את עצמך, אל תנצל את הבמה לנגח אחרים. תהיה חיובי והקהל יפרגן לך. תתקוף ואתה מסתכן בתשומת לב שלילית.
בחירת המסרים
אתה חייב לשנן היטב מסרים ברורים, נקיים, כאלה שלא יתפרשו בשום צורה לשתי פנים. אתה לא יכול להשוות את מפעל חייך, עמוד פייסבוק בסופו של דבר, לילד שמת. זו אמירה אומללה שלבטח נאמרה ללא כל תכנון או חשיבה מוקדמת.
אתה גם לא יכול לזלזל באנשים אחרים ולהטיח בהם עלבונות, לא משנה בכלל כמה אתה מרגיש פגוע.
בחר אסטרטגיה
- השקה רכה ושקטה היא לא מילה גסה. לפעמים עדיף ככה.
- קמפיין שלילי כנגד מישו אחר יכול להביא הרבה כותרות. כמה הן משרתות את המטרה? שווה דיון ובחינה.
- שאלה אסטרטגית נוספת חייבת להשאל: האם אתה דוד או גוליית? אם אתה דוד, האם אתה באמת יכול לגוליית? כיצד הכי נכון לפעול למול גוליית?
אז מה אתה כן יכול לעשות?
- השקה רכה, כבר אמרנו, היא לא מילה גסה.
- תן לזמן לעשות את שלו. תן לדברים לזרום בקצב שלהם, מבלי להרעיד את האדמה.
- ומה דעתך להיות פייסני? אם היית למשל, פונה לפייסבוק מבעוד מועד, ומשוחח איתם על כוונותייך, יכול להיות שהתוצאה היתה זהה, אבל לפחות יכולת להציג ניקיון כפיים.
- לא משנה כמה אתה בטוח בצדקתך וברשעות הצד השני, פייסבוק היא לא האיש הרע כאן. זה מוצר שלה. מותר לה להכריז על פרסונות נון גרטה. אם אתה כל כך בטוח בפיצוח הפרסומי-שיווקי שלך, קח את הזמן, חנך שוק מחדש, תעבוד במקום אחר.
- עכשיו בטח תתראיין שוב ותדבר שוב כקוזק נגזל. זה אולי יתן פורקן לתחושת התסכול האישית שלך, אבל אחריה מה ישאר לך? גוליית.
קמפיין יחסי ציבור צריך להשיג לך תוצאות מוגדרות – דף פעיל שמחזיר אותך לימים שבהם עשית הרבה כסף. נכון לנקודת הזמן הזו, אולי השגת כמה עשרות אלפי לייקים ברגע ההשקה, אבל מה אתה עושה איתם עכשיו?
הגב
8 תגובות על "סטטוסים מצייצים ופייסבוק – עשה ואל תעשה ביחסי ציבור [אורח]"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
גם העמוד השלישי מצייצים נסגר
משהו קצת מוזר בסיפור הזה…
איך פייסבוק מחליטה איזה עמוד/משתמש לסגור ואיזה לא?
הרי כל אחד יכול לפתוח כמה משתמשים בכמה שמות שהוא רוצה ולצורך העניין אבי לן יכל לפתוח משתמש חדש, בשם "אבי כהן" למשל ודרכו לפתוח עמוד חדש בשם שונה, נגיד "סטטוסים מגניבים", לצורך העניין – ואז לפייסבוק אין שום דרך לדעת שהאדם שמאחורי אבי כהן הוא אבי לן.
העובדה שכיום קיימים מספר עמודים בשם "סטטוסים מצייצים" והם פעילים ולא בסכנת סגירה הופכת את כל העניין לאף יותר תמוה:|
איך פייסבוק מחליטה? לפי זה שאבי לן אומר לה פעם אחר פעם ״היוש! אני שוב פותח את העמוד שסגרתם לי!״
ההתנהלות ההזויה של אבי לן היא זו שמפילה אותו בכל פעם.
אם היה חכם, היה סותם את הפה ומתנהל בשקט (אבל אז לא היו לא הרבה לייקים כי הכוח שלו כרגע הוא בזה שיש קהל שלם שמחכה למילה שלו כדי לעשות לייק על העמוד החדש).
ההתנהלות של אבי לן אכן הזויה, מהרבה בחינות…
לא ממש ברור מה הוא רוצה מהחיים שלנו ושל פייסבוק, אפשר לחשוב שסטטוסים מצייצים היה איזו המצאה גאונית…כולה עמוד שמקדם פוסטים שונים, יש מאות אלפים כמוהו. ברור לגמרי שכמות העוקבים וה"מותג" הם דברים שיהיה קשה לו להשיג תחת זהות חדשה, אבל בחייאת ראבאק, אם הוא מצהיר שהוא לא מתכוון לעשות מזה כסף, מה הסרט?
לא מתכוון לעשות כסף בדרך לא חוקית….
לעשות כסף בדרכים חוקיות כן
אבי לן מגעיל אותי!
לדעתי פייסבוק סגרו לו את העמודים החדשים בצדק.
בנאדם שעשה כמות כסף (מניח כמה עשרות אלפים אם לא יותר) על חשבון מערכת, מבלי ליידע אותה לא יכול לזעוק זעקות שבר כשמחליטים לסגור לו את הברז.
פייסבוק היא עצמאית וגוף אישי שיכול להחליט לעשות מה שנוח לו במסגרת האתר שלו, כי זה שלו.
זה שאבי לן החליט שזה לא בא לו טוב בכיס, זאת דיי בעיה שלו בתכלס.
מקווה שפייסבוק יחנכו טוב טוב את אבי לן.