השילוב המנצח של וייז ופייסבוק [דעה]

מלא מעט סיבות, עסקת הענק בין פייסבוק לוויז מגיעה לענקית הניווט הישראלית בתזמון מצויין ויכולה להועיל לה הרבה יותר מעסקת רכישה עם אפל. ד”ר גיל אבנימלך מסביר

הפוסט נכתב על ידי ד”ר גיל אבנימלך, ראש מרכז היזמות ומרצה בכיר בקריה האקדמית אונו. מחקריו עוסקים בפיתוח יזמות וחדשנות, מימון יזמות והתפתחות תעשיית ההייי-טק בישראל.

wazeכבר בשנת 2011, וייז (Waze), אפליקצית הניווט הישראלית הפופולארית, החלה לנהל מגעים עם פייסבוק לגבי שיתופי פעולה. מגעים אלו הובילו לשיתוף הפעולה במסגרתו וייז איפשרה לראות האם חבריכם בפייסבוק משתמשים גם הם בוייז באותו הזמן ובהמשך פותחה גם אפשרות איסוף חברים מהרשת החברתית שלכם.

בינואר השנה וייז עלתה לכותרות בהתבסס על שמועות על הצעת רכש ב-400 מיליון דולר מאפל. שמועות אלו כנראה האיצו את המגעים בין וייז ופייסבוק. השבוע דווח לראשונה בכלכליסט (ואומת ע”י ניוזגיק), שהתהליך מול פייסבוק ממשיך להתקדם ועומד בשלב בדיקת הנאותות עם תג מחיר שנע בין 800 מיליון למיליארד דולרים.

בינואר השנה כתבתי בוואלה עסקים שלדעתי וייז צריכה לסרב בנימוס להצעת הרכש של אפל. לעומת זאת, הפעם החיבור בין פייסבוק לוויז הינו הגיוני וכדאי לשני הצדדים מהטעמים הבאים.

עסקה שונה ומשתלמת יותר

ראשית, מדובר בשתי חברות הנהנות מכמות מרשימה של משתמשים (אומנם בסדרי גודל שונים לחלוטין), כאשר משתמשים אלו מהווים את מקור המידע והתכנים העיקרי של החברות. חשוב להבין שלמרות שוייז היא קודם כל תוכנת ניווט, היא גם מתפקדת כרשת חברתית לנהגים. הרשת של וייז כוללת 45 מיליון משתמשים סלולאריים וצומחת בקצב של מעל מיליון משתמשים בחודש.

כמו כן, פייסבוק נותנת דגש רב בתקופה האחרונה במטרה להגדיל את ההכנסות מתחום המובייל, ולשפר את היכולת למכור פרסום ושירותים מבוססי מיקום. לאור העובדה ש- Facebook Places נסגרה באוגוסט 2011 האפליקציה של וייז יכולה להוות אלטרנטיבה חשובה בתחום זה. ההכנסות משירותים מבוססי מיקום בעולם היו בשנת 2012 מעל 4 מיליארד דולר והתחזיות השונות צופות שעד 2015 ההכנסות משירותים מבוססי מיקום יגיעו לכ-10 מיליארד דולר. שילוב כוחות בין פייסבוק ווייז ממקם אותם בעמדה הטובה ביותר לממש את הפוטנציאל האדיר של תחום זה.

מבחינת וייז, ההצעה מפייסבוק אטרקטיבית הרבה יותר מהצעתה של אפל בכמה פרמטרים. ראשית, תג המחיר גבוה פי 2 ומעלה. שנית, התחברות עם פייסבוק, לעומת התחברות ליצרנית מערכות הפעלה לטלפונים חכמים, לא תסגור בפניה את המערכות המתחרות. שלישית, בחודשים האחרונים התחרות מול וייז התגברה משמעותית עם השקת ה-Google Navigator. לפיכך, המשך פעילותה כשחקן עצמאי מסכן את הצלחתה. מעבר לכך, החיבור עם פייסבוק יכול לצור לה יתרונות משמעותיים מול גוגל. כמו כן, חשוב לזכור שלמרות הפופולריות של וייז היא מצויה בתחילת דרכה במונחי הכנסות. התחברות לפייסבוק עם פלטפורמת מכירת הפרסום המשומנת שלה יכולה להאיץ בצורה ניכרת את קצב הגידול בהכנסות של וייז.

לסיכום, אין ספק שגם הפעם (אם הרכישה אכן תצא לפועל), כמו בהרבה רכישות של חברות ישראליות מוצלחות ע”י חברות רב לאומיות, תהיה לי לצד הגאווה והשמחה גם צביטה קטנה בלב על כך שהחברה לא נשארה ישראלית. אולם הפעם אין ספק שזו ההחלטה הנכונה.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "השילוב המנצח של וייז ופייסבוק [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רם
Guest

מנצח את המשתמשים!
עוד דרך של הטרשת החברתית לעקוב אחרי.
Uninstall

wpDiscuz

תגיות לכתבה: