מי תרכוש את סקייפ – גוגל או פייסבוק?

סקייפ מתכוננת ל-IPO במחצית השניה של השנה, ושתי ענקיות כבר מנסות לקפוץ על המציאה, לפני שיהיה מאוחר מידי.

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

האם יכול להיות ששתי הענקיות, גוגל ופייסבוק, מנסות לחזר אחרי סקייפ? הבאזז ברשת מתלהט סביב האפשרות שאחת מהחברות הללו תרכוש את סקייפ לפני שזו תספיק להנפיק את עצמה בבורסה, או לכל הפחות תיכנס עימה לשיתוף פעולה אסטרטגי עמוק. לשתי החברות יש אינטרסים שונים לרכוש את סקייפ, ומחיר העסקה עשוי להיות נמוך אם הם יסגרו על מחיר לפני ההצעה הראשונה לציבור, ובוודאי לפני הנפקה. ברויטרס מעריכים כי אם אכן תיסגר עסקה, היא תהיה לפי שווי של 3-4 מיליארד דולר לסקייפ.

על סקייפ

סקייפ היא אחת מחברות ה-VoIP הוותיקות בשוק ואחת מסיפורי ההצלחה של חברות טכנולוגיות . החברה מפתחת תוכנה המאפשרת לה להציע למיליוני אנשים ברחבי העולם שירותי  שיחות בחינם בין משתמשים שונים בשירות, לצד אפשרות לבצע שיחות בתשלום מוזל יחסית לכל מספר בעולם, מספר קווי או סלולרי.

ממועד הקמתה ב-2003 החברה זוכה להצלחה רבה ועד לסוף שנת 2010 היא פרסמה כי מעל ל-663 מיליון משתמשים רשומים לשירות. מתוכם, בשעות שיא מחוברים לשירות של סקייפ כ-23 מיליון משתמשים, כאשר המספר משתנה בהתאם לשעה בכל מדינה.

הרווח הפוטנציאלי של גוגל

עבור גוגל, סקייפ היא השקעה אטרקטיבית בכמה רמות. ראשית, מבחינה עסקית, מדובר בשירות ה-VoIP הנפוץ בעולם. התפוצה הרחבה שלו מאפשר לו לנצל כמה מקורות הכנסה לחברה, כגון שילוב פרסומות בתוך תוכנת הלקוח שלה. חטיבה חדשה בגוגל שתורכב ממה שהיה סקייפ יכולה לקיים את עצמה מתזרים ההכנסות שיש היום לסקייפ, ולאפשר לגוגל להתרכז בשיפור ופיתוח השירות לפי סדרי העדיפויות שלה.

בנוסף, ואולי אף חשוב יותר, משתמשי סקייפ ביצעו שיחות וידאו ואודיו בהיקף של 95 מיליארד דקות במהלך המחצית הראשונה של 2010. לגוגל יש אינטרס גדול מאוד להתחבר למאגר הזה, ולהשתמש בו כדי לשפר את יכולות ה-AI שלה בניתוח קול. כפי שציינו חלק מהמגיבים בכתבה על ה-Google Voice, אם וכאשר גוגל תרכוש את סקייפ, היא תוכל ישירות לקבל גישה אל השיחות שלנו, ולהשתמש בהן לצרכיה. מבחינתה, מדובר במטמון זהב, שכן ברחבי הרשת יש מעט מאוד מקומות בהן היא יכולה למצוא דגימות קול לעבד, וישנה כמות נמוכה יחסית של שירות המשתמשים בקול או ב-VoIP שלגוגל יש גישה ישירה אליהם לעיבוד ולמחקר.

פייסבוק כבר חיזרה אחריה ב-2010

ברמה מסוימת, יש כאן תחושה של דה-ז’ה-וו, שכן פייסבוק כבר חיזרה אחרי סקייפ עוד בספטמבר 2010. הרשת החברתית הענקית של מארק צוקרברג יכולה למנף אסטרטגית את רכישת סקייפ כדי לשלב שירותי VoIP בתוך פייסבוק. אם היא תבצע מהלך כזה, הוא עשוי לתת מענה לשירותים מתחרים כבר היום ולספק למשתמשי פייסבוק עוד סיבה מדוע לא לצאת מהאתר.

המגמה של פייסבוק להציע למשתמשים יותר ויותר דרכים לבלות עם חברים ומשפחה בתוך מתחם הרשת החברתית ממשיכה ללא הרף. ממשלוח ידיעות והודעות אחד אל השני, שיתוף בתמונות, משחקים ועוד, בפייסבוק מנסים להגדיל כל הזמן את כמות הזמן שאנחנו מבלים בתוך הרשת החברתית. משכך, למפרסמים יש יותר אינטרס לפרסם בתוך פייסבוק, שכן שם נמצאים היום חלק גדול מהגולשים המעורבים ברשת.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "מי תרכוש את סקייפ – גוגל או פייסבוק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אביב
Guest

גוגל

wpDiscuz

תגיות לכתבה: