כך יכולים מנהלי עמודים וקהילות להיערך ל”יום הדין” של פייסבוק

פייסבוק כבר הוכיחה שהיא יכולה לשנות את האלגוריתם שלה ולגרום לכם בבת אחת לאבד את הקשר עם הקהילה שיצרתם. אלא אם תשלמו כמובן. כך תתכוננו ליום הדין

התרחיש הבא מאוד ריאלי. באולם כחול ונוצץ, מלא באותיות F בכל מקום, אי שם במרץ 2020, יזרקו המילים הבאות: ״אנחנו משנים את הדרך בה פייסבוק עובדת… אנחנו רוצים להפוך את הקהילה שלנו למאושרת יותר ולהתאים לכל אחד את הפלטפורמה בצורה הטובה ביותר״. ״לכן,״ יסביר הקול הברור ״הפיד שלכם עומד להשתנות בקרוב״. המשמעות: קהילת הפייסבוק שבניתם עומדת לקבל הרבה פחות חשיפה, ואתם תצטרכו לשלם כסף כדי להגיע לאותה הכמות של אנשים.

הנאום הזה לא נישא עדיין, וסביר להניח שגם טרם נכתב. אבל הוא בהחלט עשוי לעלות השולחן, אם לשפוט לפי הצעדים הקודמים של פייסבוק. בשנת 2014, Brian Boland, סגן VP Advertising בפייסבוק, אמר כך:

“Facebook is simply managing more ad content than it used to, and News Feed space is thus more competitive among marketers”

ההשלכה המיידית של ההצהרה הזו היתה ירידה הדרגתית בחשיפה האורגנית של עמודי פייסבוק, אשר מגיעה היום לשפל של כ-2%. כדי להגיע לשאר 98% תצטרכו לשלם – והרבה. האם אותו הסיפור בדיוק יכול לחזור על עצמו עם קבוצות הפייסבוק שהפכו לבאזז וורד של שנת 2019?

הטענה שלי היא יחסית צנועה: קיים סיכוי סביר כזה, ולכן מנהלי קהילות אחראיים מוכרחים להגן על עצמם מפני תרחיש ״ברבור שחור״ בו פייסבוק מחסלת את החשיפה לקהילות. דרך ההתמודדות האידיאלית בעיניי היא ייסוד קהילה מרובת פלטפורמות.

לא לשים את כל הביצים בפלטפורמה אחת

מתיו גרהאן, כתב הטכנולוגיה של ה-Financial Times, חשף את הפגיעה הפיננסית הקשה בכמה גופי מדיה כתוצאה מהשינויים האלגוריתמיים של פייסבוק. באזפיד למשל, פיטרה 15% מהעובדים שלה וזה לא סוד שתעשיית המדיה מתקשה לשרוד את השינויים האלגוריתמיים של פייסבוק.

החברות האלו שמו את כל הביצים בסל אחד – בפייסבוק. במשך שנות הצמיחה של פייסבוק, פיתתה החברה את גופי המדיה להשתמש בה והזרימה טראפיק רב לאתרי גופי התקשורת. אך איפשהו ב-2012, החגיגה נגמרה. אותם הגופים שהתרגלו להרבה טראפיק מפייסבוק חוו נפילה בשיעורי החשיפה. למעשה, המצב של החשיפה היום בקבוצות פייסבוק וקהילות, היא דומה לחשיפה שהייתה בעמודי פייסבוק בשנת 2012.

אל תספרו עוקבים, ספרו נקודות מגע דיגיטליות

גם אם יש לכם המון עוקבים בערוץ מסויים, זה לא אומר שבכל פעם שתפרסמו כולם יראו את זה. למעשה, רק אחוז קטנטן מהעוקבים יחשף לכל מסר שלכם. בניוזלטרים למשל, אפשר להניח בממוצע ש-15% יפתחו את המייל. בפייסבוק, החשיפה האורגנית בעמוד עסקי היא 2%, ובאינסטגרם היא קרובה יותר ל-5%-6%. בלינקדאין החשיפה היא 10%-15%. כל הרשתות החברתיות פחות או יותר, כולל טוויטר ופינטרסט, פועלות בצורה הזו.

לכן, הפסקתי לספור עוקבים. מה שאני סופר היום הוא ״נקודות מגע דיגיטליות״. הנתון שמרכזי בשבילי הוא כמה נקודות מגע דיגיטליות יש לי עם אנשים, ואני שואף שעם כל אחד יהיו לי כמה שיותר נקודות מגע דיגיטליות. למשל, אם מישהי מנוייה על הניוזלטר שלי, חברה בקהילת הפייסבוק וחברה בעמוד הפייסבוק, זה אומר שיש לי 3 נקודות מגע דיגיטליות איתה.

אם אפרסם את אותו המאמר שלי בעמוד הפייסבוק, בקהילה, ובניוזלטר – יש סיכוי בכלל לא רע שהיא תראה את זה. כי החשיפה בניוזלטר היא 15%, בעמוד הפייסבוק היא 2% ובקהילה היא יכולה להיות אפילו 25%. הסיכויים שאצליח ללכוד את תשומת ליבה הם גבוהים.

לכן, מנהלי קהילות אחראיים צריכים להפסיק לספור כמה חברים יש בקהילה ולהתחיל לייצר נקודות מגע דיגיטליות נוספות עם הקהילה שלהם. נכון, זו המון עבודה. אבל זה גם מה שיבטיח שביום הדין – בו האלגוריתם של פייסבוק יהיה פחות ידידותי כלפיכם, הקהילה שלכם תשרוד את הצונאמי.

צעדים פרקטיים להעברת הקהילה למרחבים נוספים

פתחו ניוזלטר. אנשים עדיין פותחים מיילים ואם הקהילה שלכם היא משמעותית וחשובה לעוקבים שלכם, הם עשויים לפתוח את הניוזלטר שלכם. בכל פעם שמישהו מהקהילה נרשם לניוזלטר, יש לכם את האימייל שלו. הרשימה הזו היא סוג של תעודת ביטוח, שגם במקרה והקהילה שלכם תעלם, עדיין תוכלו לגשת אל חברי הקהילה שלכם ולבקש את אמונם מחדש.

הניוזלטר הוא הזדמנות מצויינת להעביר לקהילה תכנים, אבל לא רק. חשוב לייחד כל נכס דיגיטלי ולתת לאנשים סיבה לעבור אליו. לכן, מומלץ לייצר הבטחה לכל נכס דיגיטלי, כמו למשל ״המנויים בניוזלטר יקבלו כל תוכן חדש ראשונים, לפני חברי הקהילה בקבוצת הפייסבוק״. ספקו למנויים שלכם סיבה טובה להיות חלק מהנכס החדש.

הניוזלטר שלי מעוצב בצורה הכי פשוטה שיש, ו-42% פותחים אותו בממוצע

צרו תוכן וידאו בערוץ היוטיוב שלכם. השתמשו בקהילה שבניתם כדי להזרים טראפיק לערוץ החדש וצרו בו סרטונים של 5-7 דקות. הסוד ביוטיוב הוא ליצור סרטונים ארוכים יותר, ותוכלו לייחד את הערוץ בכך שתיתנו הצצה לחיים שלכם, לחיי חברה הקהילה ודברים נוספים שלא עוברים בטקסט או בדיון.

יוטיוב היא רשת חברתית בעצמה עם מאפיינים מסויימים של קהילה. כיום יוטיוב פופולרית מאד בקרב צעירים, ויותר ויותר מבוגרים משתמשים בה כדי לחפש סרטוני הדרכה, המלצות ומוזיקה. ייצור הסרטונים ביוטיוב יכול לקחת אמנם זמן, אבל הרמה המצופה היא לא טלוויזיונית.

ערוץ היוטיוב שלי אמנם צעיר ועם מיעוט עוקבים, אבל מדובר בתהליך ארוך טווח שאני עושה

אם הקהילה שלכם ויזואלית – כדאי שתהיו באינסטגרם. עוסקים בקולינריה? בעליה הגאים של קהילת תיירות? כדאי שתהיו באינסטגרם. כרגיל, השתמשו בקהילה שבניתם ובערוצים הדיגיטליים האחרים שלכם כדי לקדם את העמוד הצעיר. ייחדו אותו באמצעות סטוריז ייחודיים, סקרים, שאלות או אפשרות גישה ליותר מקומות בחיים שלכם שלא נגישים דרך הקהילה.

צרו ערוץ טלגרם. נסו לחשוב על זה כמו קבוצת ווטסאפ שרק אתם יכולים לדבר בה. בתוכניסט ייחדתי זאת כערוץ ייחודי בו החדשות של הקהילה משודרות בכל יום עם וידאו קצר באורך 20 שניות שמספר מה התוכן החדש.

אם הקהילה שלכם מקצועית יותר, שקלו לפתוח עמוד לינקדאין. אם הקהילה שלכם פונה בעיקר לקהל אמריקאי או תקשורת ומדיה ישראלית – טוויטר היא רשת חובה בשבילכם.

חשוב להבחין ב-״שפה״ של כל פלטפורמה ופלטפורמה ולא לבלבל ביניהן. למשל, אל תעלו סרטוני הסבר מעייפים באינסטגרם מאחר ושם אתם צריכים לשחק על העניין הויזואלי. אל תעלו סרטון קצרצר ליוטיוב, מאחר ושם דווקא הסרטונים הארוכים יותר מצליחים.

הסתכלו על הקהילה כנמל הבית ממנו אתם שולחים לכל הנכסים האחרים

בקהילת אנשי התוכן שלי עשיתי משהו פשוט: יצרתי פוסט נעוץ ששולח אנשים לכל הנכסים הדיגיטליים האחרים של קהילת התוכניסטים. צרו גם אתם פוסט כזה בו ייתקל כל חבר חדש בקהילה.

הסטטיסטיקה אצלי היא ש-45% מהאנשים שנכנסים לקהילה יצטרפו לפחות לעוד נכס דיגיטלי אחד. כך, אני יכול להגדיל את כמות נקודות המגע הדיגיטליות שיש לי עם אנשים.

בנו אפקט רשת עכביש בין הנכסים הדיגטליים

מישהו סיים לצפות בסרטון ביוטיוב? שלחו אותו לקהילה. מישהו הצטרף לניוזלטר? שלחו לו אוטומציה שמזמינה אותו לערוץ הטלגרם. מישהי הגיעה לטלגרם? בקשו ממנו לבוא לטוויטר. עלה פוסט בעמוד העסקי בפייסבוק? שיפנה גם למעקב בניוזלטר. ככה עובדים רוב כוכבי הרשת הגדולים בעולם. למה שאתם לא תעשו את זה?

אם קראתם את כל זה ואתם מרגישים ״וואו, זו המון עבודה״ – אתם צודקים. זו המון המון עבודה. אך היא מפחיתה את הסיכוי שהקהילה שלכם תיעלם בגל הצונאמי הבא של השינויים האלגוריתמיים של פייסבוק. הסתכלו על זה כמו לעשות תמ״א 38 לקהילה שלכם ולהגן עליה מפני רעידת אדמה שגם אם נראית רחוקה – תהיה קטלנית ביום שהיא תגיע.

פורסם במקור ב”תוכניסט”

Avatar

נאור נרקיס

הגב

2 תגובות על "כך יכולים מנהלי עמודים וקהילות להיערך ל”יום הדין” של פייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ללא שם
Guest

מאחל לכולנו שיום ה”דין” שאתם מדברים עליו יגיע כמה שיותר מהר, פחות פרסומות למוצרים מיותרים, פחות בלוגרים סוג ג’ (במקרה הטוב).

ברוך
Guest

אין לי פייסבוק.
אין לי אינסטגרם.
ושום רשת חברתית כזו או אחרת.
האמת.. יש לי הרבה יותר זמן לעצמי ולמשפחה ואני הרבה יותר רגוע בבית ובעבודה. תתנתקו מכל הממריצי מידע האלו ותראו שיש עולם שלם בחוץ.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: