פייסבוק משיקה ניסוי במודעות מחוץ לרשת החברתית

ללכת עם, להרגיש בלי: המהלך החדש יאפשר לחברה להציג פרסומות מפולחות לפי מאגרי הנתונים שלה, אך לא באתר הרשת החברתית עצמו, אלא באפליקציות ובאתרי מובייל אחרים.

מקור: תמונת מסך, עיבוד תמונה

פייסבוק סוללת את הדרך לרשת פרסום במובייל מסחרית משלה, אין דרך אחרת להסביר את המהלך האחרון של ענקית הרשת החברתית. הכוונה היא לא ליותר מודעות בתוך פייסבוק, אלא  שמפרסמים יוכלו כעת לשלם על מנת להציג לכם מודעות הן בעת הגלישה ברשת והן בעת שימוש באפליקציות מובייל אחרות (שאינו של פייסבוק). זאת, תוך כדי שימוש בנתונים שאוספת עליכם הרשת החברתית, על-מנת להתאים את הפרסומות הללו באופן אישי אליכם לפי ההעדפות שלכם, נתוני הפרופיל והשימוש שלכם ברשת החברתית.

המטרה, לטענת אנשי פייסבוק, היא להציג למשתמשי הרשת מודעות רלוונטיות על כל צעד ושעל, גם מחוץ לגבולותיה הטבעיים של הרשת החברתית.  בצורה הזו פייסבוק יכולה להרוויח כסף על גב המשתמשים שלה, אך מכיוון שהמודעות מופיעות במקומות אחרים, ולא בפייסבוק עצמה, חוויית המשתמש לא נפגעת בעת הגלישה לפייסבוק עצמה, אלא במקומות אחרים.

לטאטא את הלכלוך לחצר של האחרים

הניסוי במהלך החדש צפוי להתחיל כבר השבוע, כאשר במסגרת הניסוי משתפת פייסבוק קבוצה קטנה של אתרים ביכולות החדשות. כאשר תגלשו לאותם אתרים באמצעות המובייל אליהם נרשמתם באמצעות פייסבוק, לא משנה מהי מערכת ההפעלה של הסמארטפון או הטאבלט שלכם, תוכלו לראות מודעות שונות המותאמות לנתוני הפייסבוק שלכם. בין היתר עושה המערכת שימוש בגילכם, מגדרכם, מיקומכם, הלייקים שלכם, חברים שמשתמשים באפליקציות שונות ועוד ועוד.

מבחינת המפרסמים, המהלך החדש הופך את החיים לקלים בהרבה. הם קובעים כמה הם מעוניינים לשלם לפייסבוק על מנת להגיע לקהל יעד מסוים. במקביל, פייסבוק מסנכרנת את מספרי הזיהוי של המשתמשים עם כמה שרתי מודעות מובייל. כאשר משתמש פייסבוק עושה שימוש באפליקציה או באתר מובייל בהם מוקמו מודעות כאלה, פייסבוק מייד מקבלת שאילתא התוהה האם יש מפרסם כלשהו הפונה למשתמש הנקודתי. אם אכן קיים כזה, פייסבוק משלמת לשירות המודעות אחוז מסוים מהסכום שהציע המפרסם, והמודעה מוצגת למשתמש.

יש לציין כי בשלב הראשון הפרסומות המותאמות למובייל צפויות להוביל אתכם לחנויות האפליקציות או לאתרים פרסומיים שונים, אבל הן כרגע לא יהיו מקושרות לרשת החברתית עצמה. הכוונה היא כי גם אם 300 מתוך 400 חבריכם עושים שימוש באפליקציה אותה מפרסמת המודעה, בשלב זה לא מתכננת הרשת החברתית להציג לכם את המידע הזה (בדומה למה שקורה כרגע באתר פייסבוק – לדוגמה: “ישראל ישראלי משחק במשחק X”). בכך, יוצרת פייסבוק מעין אשליה של פרטיות בעבור המשתמשים.

ניסוי וטעיה

מדובר בהתפתחות החדשה ביותר בדרך אותה החלה פייסבוק סוללת כבר לפני זמן מה. בחודש יוני האחרון, החברה החלה להציג פוסטים ממומנים לצד משחקים באתר זינגה, מה שהיווה את הסנונית הראשונה למהלך השיווקי. השיטה הייתה דומה,כאשר המפרסמים ציינו את המאפיינים הדמוגרפיים, אך במקום לקבל גישה למאגר המידע ולפרסם בעצמם, פייסבוק עשתה את העבודה והציגה את הפרסומת למשתמש הרלוונטי.

לפני כחודש עשתה פייסבוק צעד נוסף, כאשר איפשרה למפתחים לשלם עבור קידום מודעותיהם בפיד של המשתמשים, אך כאן, כאמור, טמונה בעיה אחרת: המודעות פוגעות בחוויית המשתמש ועשויות להרחיק משתמשים מהרשת החברתית, דבר שעשוי להוות פגיעה חמורה בה. המהלך החדש מנטרל את הבעיה, ולמעשה מטאטא אותה אל החצר של השכנים.

יש לציין כי פייסבוק לא המציאה פה את הגלגל. גוגל למשל עושה שימוש בפטנט דומה כאשר היא מציגה מודעות רלוונטיות (לכאורה, הכל לכאורה), למשתמשי הג’ימייל. כעת פייסבוק עושה עוד צעד בתחרות בין שתי חברות הענק. לא מדובר בהפתעה גדולה מאוד, הרי מייסד החברה, מרק צוקרברג, כבר אמר ב-TechCrunch Disrupt כי בכוונתו להשקיע “קודם כל במובייל“.

חשוב להבהיר כי לא מדובר עדיין ברשת מודעות עצמאית של פייסבוק, אלא במדגם ניסיוני קטן המכיל כמה משירתי המודעות (Ad Exchanges) ומספר מצומצם של אפליקציות צד-שלישי. ניתן להניח, אם כך, כי מדובר במשט ניסיון של פייסבוק, על מנת לגלות האם אכן ישנה דרישה למודעות פייסבוק מחוץ לפייסבוק. אם התשובה תהיה חיובית, סביר להניח שנראה רשת עצמאית של החברה כבר בזמן הקרוב.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג’אדג’טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

1 תגובה on "פייסבוק משיקה ניסוי במודעות מחוץ לרשת החברתית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מנחם
Guest

מהלך נהדר לבלוגרים ולבעלי אתרים קטנים. עוד רשת זה תמיד מבורך – כלומר, עוד הכנסות, ואפשרויות לבלוגרים ובעלי אתרים קטנים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: