עכשיו זה רשמי: Face.com נרכשה על-ידי פייסבוק תמורת כ-60 מיליון דולר [אקזיט]

כפי שדווח לראשונה בניוזגיק לפני מספר שבועות , המשא ומתן בין חברת הסטארטאפ הישראלית Face.com ופייסבוק הסתיים בסוף השבוע שעבר והערב הודיעה החברה באופן רשמי על העסקה .

כפי שדווח לראשונה בניוזגיק לפני כ-3 שבועות, המשא ומתן בין חברת הסטארטאפ הישראלית Face.com ופייסבוק הסתיים בסוף השבוע שעבר והערב הודיעה החברה באופן רשמי על העסקה בפוסט שפורסם בבלוג החברה. שווי העסקה הרשמי לא פורסם, אך מספר מקורות המקורבים לעסקה דיווחו לנו בשבועות האחרונים כי מדובר בסכום הנע בין 80 ל-100 מיליון דולר שיועבר חלקו במזומן וחלקו במניות.

לפי הנתונים שהתקבלו במערכת, הסיבות העיקריות שעכבו את ההודעה על העסקה היו הדיונים לגבי החלק מהתשלום שיועבר במניות פייסבוק (סביר להניח כתוצאה מירידת השווי של החברה לאחר ההנפקה) והרצון של Face.com להשאיר את צוות הפיתוח בישראל.

עדכון: לפי מידע עדכני שהגיע לניוזגיק, שווי העסקה עומד כעת על כ-60 מיליון דולר. הסיבה לשינוי היא, כפי הנראה, השינוי בשווי החלק של העסקה שיבוצע במניות פייסבוק שנוצר כתוצאה מהירידה בערך המניות של פייסבוק מאז ההנפקה הרשמית של החברה בבורסה. תהליך המשא ומתן (בסיבוב הנוכחי) החל מספר שבועות לפני ההנפקה לציבור, כאשר שווי החברה המוערך היה מעל ל-100 מיליארד דולר. מאז נחתך שווי החברה במעל ל-30% אך הספיק להתאושש קצת בסוף השבוע האחרון והמנייה המשיכה במגמת עלייה גם אתמול, לאחר הודעת הרכישה.

בתגובה על הרכישה, סיפר לניוזגיק גיל הירש, מנכ”ל ואחד ממייסדי החברה: “החברה מאוד שמחה על הרכישה ואני מאוד שמח שיש לי הזדמנות להמשיך ולעבוד עם צוות כזה. בשלב זה איננו יכולים לפרט מעבר למה שכבר נכתב בפוסט בבלוג של החברה.” הירש מוסיף בבלוג הרשמי של החברה כי החברה צפויה להמשיך ולתמוך במפתחים הקיימים שעובדים מול ה-API שלה ולא לנטוש את המוצר.

בתגובה רשמית לניוזגיק על הרכישה ציינה החברה כי הטכנולוגיה של Face.com איפשרה למשתמשי פייסבוק לחלוק את תמונות עם החברים שלהם בצורה אינטואטיבית עם חבריהם וסייעה לפייסבוק לספק למשתמשים את חוויית התמונות הטובה ביותר. “העסקה הזאת מאפשרת לנו לצרף אלינו צוות מעולה וטכנולוגיה מקורית עם פוטנציאל עצום לטווח הרחוק”.

החברה שמאחורי זיהוי הפנים בפייסבוק

Face.com הישראלית, הוקמה ב-2007 על-ידי גיל הירש, יניב טייגמן, מוטי שניברג ואדן שוחט, אשר גם השקיע בחברה, ואיתו יניב גולן, דניאל רקנאטי (רודיום) וענקית האינטרנט הרוסית, Yandex. החברה גייסה עד היום כ-5.4 מליון דולר בשני סיבובי גיוס בלבד.

החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לזיהוי פנים, המאפשרת לגולשים לזהות תמונות וחברים שלהם ברשת ולתייג אותם באופן אוטומטי. Face.com התחילה במקור כשירות זיהוי פנים עבור תמונות ברשתות החברתיות, אך הקהילה שהתגבשה סביב ממשק הפיתוח שלה, והכניסה של פייסבוק לתחום בשנה שעברה, הובילו לעניין רב בחברה הקטנה מתל אביב.

הרכישה המדוברת של Face.com על-ידי פייסבוק היא לא ידיעה חדשה והשמועות על העסקה מסתובבות ברשת כבר מספר חודשים. לפני כשנה וחצי, חתמה Face.com על הסכם שיתוף פעולה עם פייסבוק במסגרתו תשתמש הרשת החברתית הגדולה בעולם ב-API של Face.com לצורך זיהוי פנים אוטומטי בתמונות המועלות לרשת החברתית. על אף שהסכם שיתוף הפעולה מעולם לא אושר בצורה רשמית על-ידי אף אחת מהחברות, לפי המידע שהגיע לניוזגיק, שתי החברות היו מאוד מרוצות משיתוף הפעולה ונראה כי הוא היה זה שהניח את הבסיס לעניין הממושך של פייסבוק בסטאטראפ הישראלי.

מדוע רכשה פייסבוק את Face.com?

אם בוחנים לעומק את תחומי ההשקה בין הסטאטראפ הישראלי לבין הרשת החברתית הגדולה בעולם, מגלים כי לשניים יש יותר משותף מהנראה לעין.

סיבה מס’1 – פייסבוק לא אוהבת לשלם

נפתח עם נושא שיתוף הפעולה המוכר והידוע, במסגרתו משתמשת פייסבוק ב-API של Face.com. אחרי פיילוט מוצלח, כאשר החליטה הרשת החברתית שברצונה להמשיך ולהשתמש ב-API לצורך זיהוי פנים אוטומטי בתמונות המועלות לרשת החברתית, נדרשה פייסבוק לשלם סכום המוערך במספר מיליוני דולרים בשנה עבור דמי שימוש בשירותים של Face.com. אז למה לשלם סכומים גדולים של כסף אם אפשר לשלם סכום עוד יותר גדול ופשוט לרכוש את השירות?

סיבה מס’ 2 – בגלל האנשים

עקב מצוקת העובדים הגדולה בארצות הברית בכלל ובסיליקון וואלי בפרט, אחד מסוגי הרכישות היותר טרנדיים בשנתיים האחרונות הוא הרכישה לצורך העסקת העובדים. הסוג הזה של הרכישה, שזכה לשם החיבה Acq-Hire, התבצע בשנתיים האחרונות  מספר לא קטן של פעמים על-ידי פייסבוק (כמו גם על-ידי חברות גדולות אחרות), כאשר כל המטרה של אותן החברות “הייתה לספח” את העובדים מוכשרים לשורות החברה.

למרות שרכישות מסוג זה בדרך כלל מתבצעות תמורת סכומים נמוכים ובמקרה של Face.com, אמנם מדובר בכמות קטנה יחסית של אנשים (כ-12 איש), נראה שהפיתוח הטכנולוגי הייחודי והאנשים המוכשרים בהחלט סיפקו סיבה נוספת לרכישה הזאת.

סיבה מס’ 3 – בגלל התחרות

השאיפה של חברות הענק כמו פייסבוק לצאת במוצרים אשר משלבים זיהוי פנים עם מוצרים אחרים, הופכת את התחרות בין החברות הגדולות (פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט) למאתגרת מאוד טכנולוגית. רכישת חברה כמו Face.com שלה מוצר ופלטפורמה אשר משולבים כבר בפייסבוק מאפשרים לרשת החברתית לקבל יתרון יחסי במרוץ להטמעת זיהוי הפנים בפרוייקטים שאפתניים שיתחרו בעתיד גם ב-Project glass של גוגל ואחרים אשר יחד עם הרשת החברתית שלה ייצרו שירות שישלב אוגנמטד ריאליטי עם זיהוי חברים ויספקו ערך מוסף גדול יותר למשתמשים כמו האפשרות לקבוע ביומן פגישה ברגע שמזהים את האדם, לשלוח לו תזכורת או טלפון באמצעות הרשת או אפילו להזכר מהיכן מכירים אותו ולבצע את הקישורים המתאימים.

רכישת החברה היום יכולה לאפשר לחברה להציע טכנולוגיה שנבדקה ומיושמת כבר בצורה טובה בשירות. יש לזכור שהמנגנון של פייס.קום מאפשר זיהוי של עד 60% (אחוז גבוה מאוד במושגים של זיהוי פנים) והמתחרים שלה בתחום הזה מועטים. הקרב רק מתחיל ובטוח יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו הענקיות האחרות לרכישה הטכנולוגית הזו.

סיבה מס’ 4 – פייסבוק רוצה להיכנס לתחום המובייל

לפני כחודש,  שחררה Face.com אפליקציית מובייל לאייפון המאפשרת למשתמשים לצלם תמונות ולתייג אנשים באופן אוטומטי, בזמן אמת, על-גבי מסך האייפון. בראיון לניוזגיק, סיפר הירש, כי האפליקציה החדשה מהווה עוד נקודת ציון על המפה של החברה. “אף על פי שהמוצר העיקרי שלנו לא פונה ל-Consumer, הדרך היחידה שלנו להראות מה המוצר שלנו יודע לעשות זה על-ידי הדגמה מעשית. עשינו זאת בעבר על-ידי האפליקציה שלנו לפייסבוק ועכשיו אנחנו מדגימים את היכולות של הטכנולוגיה שלנו גם במובייל באמצעות KLIK” מסביר הירש. “אנחנו עדיין נדהמים ומתרגשים בכל פעם שאנחנו פותחים את עמוד הביקורות של האפליקציה ב-Appstore, רק כדי לגלות שהמקום שהכי היית מצפה שיהיה מלא בטוקבקיסטים שמלכלכים על כל דבר, מלא במחמאות ובביקורות של 5 כוכבים”. הירש אף ציין שמאות אלפי משתמשים כבר הורידו את האפליקציה עד היום.

ההצלחה הגדולה של KLIK משתלבת היטב עם האסטרטגיה החדשה של צוקרברג, אשר הודיע בחודשים האחרונים ולקראת ההנפקה כי החברה מתכננת לשים את המובייל במרכז ולשפר משמעותית את היצע המוצרים שלה למכשירים ניידים. כמו כן, לפי הדיווחים של החברה לרשות לניירות ערך, החברה בונה על תחום המובייל כאחד מערוצי המוניטיזציה המובילים של החברה בעתיד.

סיבה מס’ 4 – בגלל השם

אף על פי שרוב האנשים לא באמת יתנו על כך את הדעת, פייסבוק ניסתה כבר מספר פעמים לרשום סימנים מסחריים על המילים Face ו-Book ואנחנו די בטוחים שעצם קיומה של החברה והשימוש שלה בדומיין face.com, היה משהו שלא היה “נוח” במיוחד לחברה. אז אולי זאת לא הייתה הסיבה העיקרית, אבל אין ספק שבין האנשים שישבו בשולחן המשא ומתן, גם הנושא הזה עלה על השולחן.

האם Face.com תהפוך להיות מרכז הפיתוח הראשון של פייסבוק בישראל?

משרדי החברה ברח' אחד העם בתל-אביב. צילום: Google Street View

כפי שדיווחנו לפני כשבועיים, אחד מהנושאים המרכזיים במשא ומתן היה הנושא של השארת צוות הפיתוח והחברה עצמה כאן בישראל.

Face.com הייתה אחת מחברות הסטארטאפ הישראליות שהצליחו להוכיח שלא צריך לעבור לעמק הסיליקון כדי להצליח, כמו שעושות חלק מחברות הסטאטראפ הישראליות הפועלות בעולם האינטרנט והמובייל. במקרה של Face.com, על אף שהחברה מחזיקה סניף רשמי בארצות הברית, החליטו מייסדי החברה שנכון יהיה להשאיר את מרכז העצבים (הפיתוח) של החברה בישראל. ההשלכות של ההחלטה השפיעו בעיקר על הירש שנאלץ “לשחק את המשחק” ולחיות על הקו ישראל-סן-פרנסיסקו קרוב ל-4 שנים.

בראיון קודם עם ניוזגיק סיפר הירש: “לעבוד מישראל מול לקוחות מחו”ל ובייחוד בארצות הברית זה מאוד קשה. הדרך היחידה שלי להישאר מעודכן, לדעת מה יחסית הכוחות ומה סדרי העדיפויות של האנשים והחברות היא פשוט להיות שם”.

ההתפתחויות הללו הובילו לכך שבפעמים הקודמות בהן ביקשה פייסבוק לרכוש את Face.com, אחד מהנושאים שהכשילו את המשא ומתן (למעט הסכום שהוצע כמובן) היה השאיפה של אנשי Face.com להשאיר את צוות הפיתוח הישראלי כאן בארץ.

לפי מידע שהגיע לניוזגיק ממקורות פנימיים בפייסבוק, החברה שוקלת בחודשים האחרונים לפתוח מרכז פיתוח בישראל ללא קשר לעסקת הרכישה המדוברת. לפי הדיווחים, בחודשים האחרונים נערכו מספר פגישות פנימיות בפייסבוק לגבי הנושא, חלקן בהשתתפות ההנהלה הבכירה של החברה ואף על פי שהתוצאה של אף אחת מהפגישות הללו לא כללה החלטה על פתיחת המרכז, נמסר לנו כי “הרוחות נשבו בכיוונים מאוד חיוביים”.

לבסוף, אם נחבר את כל הנקודות יחד, אף על פי שלא מדובר עדיין במידע רשמי, אנחנו משערים כי חתימת העסקה מעידה על כך שפייסבוק הסכימה להענות לאחת מהדרישות המקוריות של Face.com, להשאיר את צוות הפיתוח בישראל וכפי הנראה אף לפתוח על בסיסו את מרכז הפיתוח של החברה בישראל והראשון מחוץ לארצות הברית.

מורן בר ויניב פלדמן

מורן בר היא מנכ"ל Geektime ויניב פלדמן הוא העורך הראשי של האתר. שניהם הקימו יחד את Geektime (לשעבר Newsgeek) בשנת 2009.

הגב

4 תגובות על "עכשיו זה רשמי: Face.com נרכשה על-ידי פייסבוק תמורת כ-60 מיליון דולר [אקזיט]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
JC
Guest

אם כל הכבוד לפייס הישראלית לא מצאתי אף חברה שמצליחה להתעלות על הזיהוי פנים של גוגל/פיקאסה.

פבל
Guest

לפי המספרים לא נראה שמדובר באקזיט מוצלח לפי מודל ההום-ראן. ההשקעה בחברה היא של 5 מליון דולר, ניתן להניח שלפחות חצי מ60 מליון הדולרים נשארים אצל היזמים, מכאן שהשקעה של 5 מליון דולר הניבה החזר של 30 מליון דולר, שזה פי 6 בעוד שהמודל דורש לפחות פי 10.
זה נשמע קטטוני אבל זאת המציאות המימונית.
אגב, אדן שוחט לא היה מליונר עוד לפני כן?

רועי אדלר
Guest

אנשים מעולים, מזל טוב :)

Eli Levy
Guest

כל ההכבוד גיל, עשית זאת ! F.U.Money

wpDiscuz

תגיות לכתבה: