ניהול מוניטין באינטרנט: האם אייל גולן השתמש בשירות ואיך עושים זאת נכון?

על אף הסיקור השלילי בתקשורת שליווה את אייל גולן בעקבות פרשת הקטינות, שמו כמעט נקי לחלוטין בגוגל. כיצד זה קרה ואיך בכלל מנהלים מוניטין ברשת?

eyal golan at google

בסוף שנת 2013 “זכה” אייל גולן לכותרות שליליות רבות לאחר שנחקר במשטרה בחשד שהיה מעורב במסיבות חשק שבהן השתתפו גם קטינות, חקירה שהובילה לבסוף לכתב אישום נגד אביו של הזמר הפופולרי, ולאחר שעוד קודם לכן הוגש נגד גולן כתב אישום בגין העלמות מס בהיקף נרחב. בתחילת 2014 הקלדת השם “אייל גולן” בגוגל הניבה בעיקר אזכורים אינפורמטיביים ומחמיאים, והפרשה שהסעירה מדינה שלמה כאילו נעלמה – דבר שהעלה את הסברה לפיה התבצעה עבודה איכותית של אנשי מקצוע בתחום קידום האתרים או כפי שאני מכנה – ניהול מוניטין באינטרנט.

הציבור הרחב ולא מעט אנשי מקצוע בתחום האמינו כי אכן כך היה, וכי אחד הצעדים בהם נקט אייל גולן כדי לשמור על שמו הטוב היה שכירת שירותיהם של מנהלי מוניטין באינטרנט במטרה לבצע מחיקת אזכורים שליליים. אמנם בשנים האחרונות לא מעט אנשים ומותגים מבינים את חשיבות השמירה על המוניטין ברשת, במיוחד בעידן שבו רבים מאיתנו אוהבים להמליך מלכים ועוד יותר לראותם נופלים, אבל לדעתי במקרה הספציפי של אייל גולן לא בוצעו פעולות מעין אלה.

מהו ניהול מוניטין באינטרנט?

ניהול מוניטין באינטרנט, שכמו כל מה שקשור לפעילות ברשת זכה לשם קליט, ORM (ראשי תיבות של Online Reputation Management) הוא תחום חדש יחסית המבוסס על ההבנה שהאינטרנט, ובפרט תוצאות החיפוש המופיעות בעמוד הראשון של גוגל, משפיעות במידה רבה על תדמיתו של אדם, עסק, ארגון או מותג, ועל כן גם על איכות חייו של האדם או מידת הרווחיות של העסק.

למרבה הצער יש המנצלים זאת לרעה: למשל, עסק שאחד המתחרים שלו מפיץ אודותיו מידע בעל אופי שלילי עלול להינזק במידה משמעותית, שהרי כבר חז”ל אמרו ש”אם טיפש אחד זורק אבן לבאר, 1000 חכמים לא יצליחו להוציאה” (אם כי איש מקצוע בתחום ה- ORM יכול גם יכול…)

איך מתבצע ניהול מוניטין אינטרנטי?

דרך אחת להתמודד עם אזכורים שליליים היא ליזום פעילויות חיוביות בעלות פרופיל תקשורתי גבוה של אותו אדם או עסק. מעשים אלה יזכו, סביר להניח, לאזכורים בעלי אופי מחמיא באתרי חדשות או אתרים מקצועיים בתחום בו פועל העסק – ובעזרת עבודה נכונה של מומחי ORM יגיעו אל צמרת תוצאות החיפוש בגוגל וידחקו את האזכורים השליליים לעמודים שאף אחד לא באמת מגיע אליהם.

חשוב להדגיש כי קידום תוצאות חיוביות (בין אם חדשות ובין אם קיימות) דורש מיומנות גבוהה והשקעת זמן ומאמץ ניכרים: על מנת לנקות את העמוד הראשון בגוגל יש צורך בפרסום כמות נכבדה של תוכן חיובי, בכ-10 אתרים שונים, ולקדם את כולם (לא צריך להיות מומחה SEO כדי להבין כי קידום 10 אתרים במקביל הוא אתגר של ממש).

דרך נוספת היא קידום עמודי תגיות. צעד זה מחליף בתוצאות החיפוש של גוגל כתבות ספציפיות במופע נייטרלי, כשלדוגמה, במקום שתופיע בראש תוצאות החיפוש כתבה מ”וואלה!” עם כותרת המחברת בין אייל גולן לפרשיות מין, תופיע כותרת סתמית “אייל גולן – וואלה!” (המפנה אל מבחר ידיעות אודותיו).

אלה הן רק מספר דוגמאות לצעדים הננקטים במסגרת ניהול מוניטין באינטרנט וישנן עוד טכניקות רבות שלא הוזכרו.

ניהול מוניטין ועדכון קפאין, או: למה לא בוצע ניהול מוניטין במקרה של אייל גולן

בסוף 2011 השיקה גוגל את עדכון ״קפאין״, שהוביל לשינויים דרמטיים באופן שבו גוגל עוזר לנו למצוא מידע ברשת. מדובר על ייחוס משקל גבוה יותר לפרמטר ה-Freshness, כלומר העדפת מידע עדכני והבלטתו בתוצאות החיפוש – דרך מיקומו בראש תוצאות החיפוש והוספת מועד הפרסום של אותו פריט מידע כך שהגולשים יוכלו למצוא בקלות את זה העדכני ביותר.

במיוחד משפיע עדכון קפאין על עסקים או אנשים בעלי פרופיל תקשורתי ואינטרנטי בולט, כאלה שמתפרסמות אודותיהם כתבות חדשות באתרים הגדולים בתדירות גבוהה – במקרים אלה בראש תוצאות החיפוש יופיעו פשוט האייטמים העדכניים ביותר שנכתבו עליהם. אמנם אנשי ORM יכולים ליזום כתבות מפרגנות, אולם די באייטם שלילי אחד כדי לפגום בתמונה המחמיאה.

במקרה של אייל גולן, לדוגמה, הופיעו בראש תוצאות החיפוש נכון לכתיבת שורות אלה ידיעה מפרגנת המציגה אותו כאיש משפחה עם האקסית שחזרה אליו, רוסלנה רודינה, וכתבה שכותרתה “לא איבדתי לרגע את אהבת הקהל” (כתבות שפורסמו ב-mako של קשת, שיש לה אינטרסים משלה לדאוג לשמו הטוב של אייל גולן) – אך גם כתבה על סכסוך בינו לבין דודו אהרון, עדות נוספת לכך שלא בוצעה עבודת ORM במקרה של הזמר הפופולארי, וכי מה שקובע כיצד הוא ייראה בעמוד הראשון של גוגל הוא תוצאה של האופן בו כלי התקשורת השונים בוחרים להציג אותו.

ישנו עוד מרכיב באופן בו “מתנהג” גוגל לאחר עדכון קפאין שגם הוא מסביר מדוע “היעלמות” האזכורים השליליים אודות אייל גולן אינה תוצאה של ORM: מנוע החיפוש הפופולארי סורק את אתרי החדשות הגדולים (YNET, וואלה!, דה מארקר וכו’) בתדירות מאד גבוהה (לעומת פעם ביום/ פעם בשבוע ואף למטה מכך כשמדובר באתרים קטנים). כשהתפוצצה פרשיית מסיבות החשק כל האתרים הגדולים העלו ידיעות ועדכונים רבים, ועל כן גוגל, שזיהה מייד כי מדובר בנושא לוהט, מילא את העמוד הראשון בשלל חדשות עדכניות (שליליות, מן הסתם) וזאת בגלל החשיבות הרבה שהוא מייחס ל-Freshness. כשהסערה, כדרכן של סערות, שככה והאתרים עברו להתעסק בנושאים אחרים, גם גוגל עבר להציג בעמוד הראשון פחות ידיעות חדשות ויותר תוצאות חיוביות רגילות שכבר היו מוצגות בעבר כמו אתר הבית של אייל גולן, ערוצי YOUTUBE שונים שהיו קיימים בעמוד הראשון בעבר שבהן מוצגות הפנים הרבות של אייל גולן ולא רק אלה המביכות עבורו – צעד שהוא כולו תוצאה של המדיניות של גוגל ולא התערבות מומחי ORM כלשהם.

הפוסט נכתב על ידי און יבין, מנכ”ל וראש תחום אינטרנט בחברת Exactive, מומחה בקידום אתרים ובעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט.

און יבין

און יבין הוא מייסד ומנכ"ל חברת Cointelligence המספקת שירותי מידע וניתוח שוק לכלכלת הקריפטו

הגב

5 תגובות על "ניהול מוניטין באינטרנט: האם אייל גולן השתמש בשירות ואיך עושים זאת נכון?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריאל
Guest

תותח!!

איתמר
Guest

פוסט מצוין. תודה.

גווגל
Guest

תנסו לכתוב”מסיבות חשק” ותראו לאן תגיעו :)
גם פלא-פות עובד

הנעליים של ברוך
Guest
הנעליים של ברוך

השאלה אם הוא שכר אותך כדי “שתנקה” אותו מחשד לשכירת שירותים כאלה :)

דנה
Guest

כל אחד שמחפש עבודה או דייט, כדאי שידאג לפרופיל נקי ברשת. כמעט כל המעסיקים כיום בודקים קודם כל את הפרופיל של העובד הפוטנציאלי בפייסבוק לפני שמזמנים לראיון.
עבור אנשים פשוטים (לא מפורסמים), חיפוש בגוגל לא מאוד רלוונטי כי הוא מביא תוצאות מפייסבוק, טוויטר וכדומה או תוצאות על אנשים אחרים עם אותו שם…
שירות חדש בשם repnup.com עובר על כל הפעילות (טקסט ותמונות) ברשתות חברתיות של משתמש ומאתר פעילות שעלולה לפגוע בסיכויי המועמד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: