העלות הנסתרת של הרכב החשמלי: מה אתם צריכים לדעת על עמדת טעינה ביתית

מה להגיד לחשמלאי? מה עושים בבית משותף? ואילו עוד עלויות צריך לקחת בחשבון? כולם מדברים על רכב חשמלי – הנה מה שאתם צריכים לדעת על עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

תמונה: Pexels

אם עד לפני שנה המראה של מכונית חשמלית בישראל היה נדיר, הרי שנדמה שבכל נסיעה כמעט תוכלו לראות טסלה או רכב פלאגין היברידי, ועל פי הערכות, יותר מ-20 אלף רכבים חשמליים יעלו על הכבישים הישראלים העמוסים ב-2021. אותם עשרות ואולי מאות אלפים שירכשו בשנים הקרובות את הרכב החשמלי הראשון שלהם, יגלו מהר מאוד שתחנות טעינה ציבוריות רחוקות עדיין שנות אור מהפרישה של תחנות דלק למשל, ואלו שירצו לרכך את חרדת הסוללה ירצו להתקין עמדת טעינה ביתית כדי לוודא שהם יוצאים כל יום מהבית עם 100% סוללה.

בניגוד למטען של הסמארטפון שלכם שאתם יכולים לחבר בכל מקום בבית, בשביל להטעין את הרכב החשמלי בבית שלכם אתם תצטרכו לעבור לא מעט הכנות ולקבל לא מעט החלטות בדרך. הנה מה שאתם צריכים לדעת על התקנת עמדת טעינה ביתית.

מתחילים מלוח החשמל

הדרך אל עמדת הטעינה מתחילה מלוח החשמל הביתי שלכם והזרם שהוא יכול לספק. אריק נאמן, סמנכ”ל מכירות ושיווק בג’ינרג’י, אחת מהחברות המרכזיות בתחום, מסביר שברוב הבתים בישראל הלוחות תומכים בזרם של 3X25 אמפר או 3X32. נאמן ממליץ שאם המצב בשליטתכם, שדרגו אותו לזרם של 3X40 אמפר ומעלה כדי לאפשר טעינה מהירה ככל האפשר, גם אם רק בעוד כמה שנים יגיעו לישראל רכבים שתומכים בטעינה ביתית מהירה.

אודי אליהו, מנכ”ל אפקון תחבורה חשמלית, עוד שחקנית מרכזית בתחום, מציין בשיחה איתי כי אמנם כדאי ומומלץ לדאוג לשדרוג הזרם, אבל מציין שגם אם הלוח שלכם תומך ב-16 אמפר תלת פאזי, הדבר אמור להספיק לכם כדי להטעין את רוב הרכבים הקיימים בשוק ל-100% במהלך הלילה: “אני חי טוב כבר כמה וכמה שנים עם 16 אמפר. אין לי 32 אמפר, ולא היה יום שלא קמתי בו עם 100% סוללה”, הוא אומר. טעינה ב-16 אמפר תלת פאזי תספק לכם בעצם 11 קילוואט שעה, שזה אולי לא מהיר כמו SuperCharger של טסלה, אבל בהחלט אמור לטעון סוללה של רכב ממוצע ב-8-10 שעות לכל היותר, בטח בהתחשב בעובדה שרוב ענק של הרכבים הקיימים לא תומכים בטעינה מהירה יותר נכון לעכשיו.

צילום: גיקטיים

כדי להגדיל את החיבור ללוח החשמל שלכם, תצטרכו לפנות לחברת חשמל ולהתחיל תהליך שאורך כחודש ודורש גם תשלום של עוד כמה אלפי שקלים טובים. אבל חשוב לזכור שאת לוח החשמל שלכם אתם יכולים תיאורטית לשדרג גם בעתיד ובפשטות יחסית. מה שבאמת משנה הוא הכבל שיעבור בין עמדת הטעינה לבין ארון החשמל.

אל תתפשרו על הכבל

גם נאמן וגם אליהו מדגישים שהחלק החשוב ביותר בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, או אפילו בהכנה לעמדה עתידית שכזו, הוא שיהיה אפשר להעביר כבל תלת פאזי 32 אמפר. כך שלא משנה אם אתם רק מתכננים רק הקמה של עמדת טעינה או שאתם בעיצומו של שיפוץ או בנייה, חשוב להקפיד על הכבל: “גם אם אין לך את החשמל הנדרש, זה הדבר האופטימלי לעשות”, טוען אליהו. הכבל הזה יאפשר לכם להטעין את הרכב שלכם גם במהירויות נמוכות, אבל גם במהירויות גבוהות יותר אם תשדרגו את הרכב או לוח החשמל שלכם בהתאם. “את הארון אתה יכול לשדרג, ואם כבר קברו חוט, או תלו אותו, אתה לא תרצה שאחרי שהכנת את כל התשתיות תעשה את זה שוב אם תקנה רכב גדול יותר”, הוא מוסיף.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

חפשו עמדות חכמות

יש שלל עמדות טעינה מכמות די מכובדת של חשמלאים וחברות שונות, אבל העמדות המומלצות ביותר הן העמדות ה”חכמות” – כאלו שיש להן יכולת תקשורת. עמדות שכאלו מאפשרות לכם להתחבר אל העמדה דרך אפליקציה, לשלוט בהגדרות השונות שלה, לשלוט בזרם הטעינה במקרה של עומס על התשתית, ולקבל התראות במקרה של תקלה. עלויות של עמדות שכאלו עומדות על כ-3,000-3,500 שקלים, לא כולל עלויות ההתקנה. חלק מיבואניות הרכב מעניקות במסגרת מבצעי השקה עמדת טעינה ביתית והתקנה בחינם, אבל תמיד נסו לברר מהם תנאי ההתקנה. כמו שתראו ממש עוד רגע, לא כל ההתקנות נולדו שוות.

הדבר החשוב באמת שאתם צריכים להבין בהתקנה של עמדת טעינה רכב חשמלי, הוא שיש המון גורמים שמשפיעים על היכולת להתקין אותה, המהירות שבה בסופו של דבר תוכלו להטעין את הרכב שלכם וכמובן המחיר הסופי שתשלמו עליה. אז לפני שאתם מפתחים ציפיות, תדעו שפחות או יותר כל מקרה הוא לגופו ובעיקר תלוי באיזה מצב אתם ובאיזה סוג של בית אתם.

אם יש לי בית פרטי ואני רוצה להוסיף לו עמדת טעינה לרכב חשמלי?

תמונה: ג’ינרג’י

במצב הזה, אתם לא עומדים בפני שיפוץ כלשהו, ואתם כבר גרים בבית הפרטי שלכם עם ה-2.8 ילדים, הכלב, החצר והכי חשוב: החניה הפרטית שלכם. במקרה הזה אתם בעצם תצטרכו, בעזרת חשמלאי או מתקין, להעביר כבל שיגיע מלוח החשמל בבית שלכם אל המקום שבו אתם הולכים להחנות את הרכב ולהטעין אותו. אם במקרה יש לכם כבר תשתית חשמל הולמת ומוכנה ליד החניה, הרווחתם, ועלות ההתקנה של עמדה חדשה מתחיל ב-700 שקלים (לא כולל מחיר העמדה, כמובן).

נאמן מסביר כי בדרך כלל, החברות המתקינות ינסו למשוך את הכבל מלוח החשמל שלכם לחניה שלכם בתוואי עילי. במצב שבו יש תוואי פשוט ואפשרי שכזה, ההתקנה תהיה הפשוטה ביותר. “פעם לוחות החשמל היו בחוץ ובמקרה כזה קל יחסית להתחבר ללוח החשמל ולעבור בתוואי עד לחניה” מסביר נאמן. “הבעיה מתחילה בבתים חדשים שבנו את ארון החשמל במרכז הבית”.

במקרים שכאלו, שנאמן מגדיר כהרבה פחות שכיחים, חשמלאי או מתקין כאמור יצטרך לעבור לאמצעים קצת פחות פשוטים כמו הרמת ריצוף, חפירות בגינות ועוד. במקרים הללו, חברות ההתקנה שיסכימו בכל זאת לבצע אותה יערבו קבלן, וכאן העלויות מתחילות לקפוץ: 10 מטרים של חפירה יכולים לעלות לכם בסביבות ה-3,000 שקלים (לא כולל מע”מ, כי אתם יודעים, בנייה), וכל מטר נוסף יכול להוסיף עוד מאות שקלים, וכל פינוי של אספלט יגרור עלייה של כ-30% בעלות העבודה. בקיצור, אתם מסתכלים כאן על עלות של 5,000 שקלים וצפונה עבור ההתקנה כולה, כולל העמדה.

שימו לב שאתם ממש לא חייבים לעשות את כל עבודות התשתית הללו עם ספקית עמדת ההתקנה. כל הגורמים שעימם שוחחתי הסבירו שאפשר, ואף רצוי לעיתים, להתייעץ עם חשמלאי מוסמך שיבצע את העבודות הנדרשות כדי ליצור נקודת חשמל באיזור ההתקנה העתידי. את ההתקנה תשלים ספקית העמדה בעלות של כמה מאות שקלים. אז אל תשכחו להשוות.

אם אני בשיפוץ או בבנייה של בית פרטי חדש?

וככה זה נראה כשמתכננים נכון מראש. תמונה: ג’ינרג’י

דבר ראשון, תתחדשו. דבר שני, אתם נמצאים פחות או יותר בעמדה הטובה וסביר להניח שהנוחה ביותר להכנה לעמדת טעינה לרכב חשמלי, כיוון שבמסגרת עבודות החשמל בבית שלכם אתם פשוט יכולים לבקש מהחשמלאי להכין את הנקודה המתאימה באיזור החניה, ולחסוך את כל ההסתבכות אל מול המתקינים של העמדה עצמה.

גם אם אין לכם כרגע רכב חשמלי, אבל אתם כן יודעים שבשלב כלשהו, אתם תרצו לעבור לסוג כזה של רכב ולא רוצים להיכנס כרגע לכל עלויות ההתקנה, אפשר אפילו לבקש מהחשמלי לבצע את ההכנות הנדרשות להשחלת הכבל התומך ב-32 תלת פאזי אל העמדה. כלומר, בקשו ממנו להתקין צינור (קוברה 75 מ”מ) מלוח החשמל אל עמדת הטענה, שדרכו חברת ההתקנה תוכל בעתיד להשחיל את הכבל הנדרש. גם כאן העלות תלויה במורכבות העבודה, אבל אמורה לעמוד על כמה אלפי שקלים בודדים ולחסוך לכם הרבה בלאגן בהמשך.

ואם אני גר בבית משותף?

אתם ודאי יודעים שכאן טמון לכם כאב הראש הגדול ביותר. כי אם עד עכשיו לא התעייפתם מלחשוב באיזה זרם תומך הארון חשמל שלכם, ואיך אתם דואגים להשחלה של כבל לחניה פרטית – הכל מסתבך קצת יותר כשמגיעים לבניין. אפילו אם חוק ההסדרים יעבור וכל דייר בבניין משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לעמדת טעינה ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים, אתם בסופו של דבר תיכנסו לסוג של מאבק על משאב מוגבל. במקרה הזה אתם עומדים מול 4 תרחישים אפשריים.

אם בורכתם בועד בית שיאשר לכם להתקין עמדת טעינה בחניון של הבניין, חברת ההתקנה או החשמלאי שתבחרו ינסה להתחבר ללוח הציבורי שנמצא בחניון, יוסיף לכם מונה ייעודי (בעלות של עוד כמה מאות שקלים) ובכל חודשיים תצטרכו להתחשבן עם ועד הבית על החשמל שצרכתם. אבל בסופו של דבר, אם עוד דיירים ירצו להתקין עמדות משלהם, יכול להיות שבשלב כלשהו ועד הבית יתחרט, וידרוש מכם לפרק את העמדה. כדאי לקחת את זה בחשבון.

תמונה: ג’ינרג’י

האופציה השניה, והדי מאתגרת, היא להתחבר ישירות ללוח החשמל בדירה שלכם. במקרה הזה, מסביר נאמן כי עלות ההתקנה תתפח ככל שאתם גרים בקומה גבוהה יותר, וגם שם אתם תלויים כמובן באישור ועד הבית על העבודות וגם בהאם יש באמת תוואי שדרכו אפשר להוריד את הכבל. בכל זאת, דרך ארוכה.

האופציה השלישית והיקרה ביותר עבור הצרכן היא לפנות לחברת החשמל ולהזמין מונה נוסף. גם כאן אתם צריכים לקחת בחשבון זמני המתנה ארוכים יחסית לטיפול (מספר חודשים) ועלות נוספת של כמה אלפי שקלים טובים, והיא גם לא בהכרח תהיה זמינה לכל שאר הדיירים בהמשך הדרך. אבל בסופו של דבר תקבלו מונה נוסף שיתחבר ישירות אל עמדת הטעינה שלכם.

האופציה הרביעית והאהובה ביותר על אליהו ונאמן, מטבע הדברים, היא שהבניין שלכם יחתום על הסכם עם אחת מהחברות שמספקות את שירותי ההתקנה. החברות הללו יכולות להקים תשתית בבניין שכוללת ארונות, תעלות, כבלים, הגדלות חיבורים, עמדות טעינה, לנהל את החיובים ועוד.

בקיצור, לקחת את הכאב ראש שתיארנו עד עכשיו מועד הבית ומהדיירים, ולהעביר אותו למישהו אחר. עלות ההתקנה לעמדת טעינה לדייר תעמוד על כ-6,500 ש”ח, בתוספת של דמי ניהול בעלות חודשית של 30-40 שקלים. במקרים הללו מותקנות עמדות טעינה חכמות שיודעות גם לחלק ולתעדף את הזרם לעמדות בהתאם לעומס ומצב הרכבים.

אבל רגע: אני בכלל חייב עמדת טעינה ביתית?

תלוי. לכל רכב חשמלי יש את הטווח שלו, וכמו רכב בנזין, גם הטווח הזה תלוי באופי הנהיגה שלכם (אבל ברכב חשמלי הוא מושפע גם למשל מעוצמת המיזוג, אם חיברתם סמארטפון לטעינה וכל דבר שצורך אנרגיה מסוללת הרכב). בדרך כלל היצרנית של הרכב שלכם תצהיר על טווח מסוים, שבדרך כלל יהיה נמוך משמעותית במבחן המציאות.

עם זאת, בסופו של דבר, הכל עניין של הרגלי הנסיעה שלכם. הטווח הממוצע בפועל של חלק נכבד מהרכבים החשמליים בישראל עומד על כ-300 ק”מ לסוללה טעונה במלואה. אם יש לכם עמדת טעינה בחניון של העבודה, בסופר הקבוע שלכם, או אפילו אם התברכתם בעמדה “סופר-מהירה” במסלול שלכם – אתם די מסודרים. ואם לא אכפת לכם לעצור בתחנת טעינה לכמה עשרות דקות, בין אם הגעתם לקניון או פשוט בדרך, אתם לחלוטין יכולים לדחות את ההחלטה.

לסיכום: לא מעט כאב ראש

אם הגעתם עד לכאן, אתם כבר מבינים שהנושא מורכב ויש שונות גדולה בין כל משתמש והמקרה הפרטי שלו. אבל בכל זאת, כן רצינו לתת לכם הצה לקראת מה אתם נכנסים. עם זאת, מכיוון שמדובר כאן ברכוש הפרטי שלכם, בעלויות גבוהות ועל עבודות חשמל עם השלכות בטיחותיות וגם כלכליות, אין שום תחליף להתייעצות פרטנית עם אנשי מקצוע מוסמכים לכך.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

12 תגובות על "העלות הנסתרת של הרכב החשמלי: מה אתם צריכים לדעת על עמדת טעינה ביתית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בו גב
Guest

כרגע מדובר בבלוף לעשירים
יענו חיסכון ומלא טכנולוגיה
שיהיה על מה לדבר במסדרון ובפרלמנטים כי אין חו”ל

בוט
Guest

מרגיש כמו כתבה ממומנת. לפחות היית מציין את זה.שאתה מפרסם כאן את ג׳ינרג׳י. זה הרי קלאסי השיטה הזאת של ההפחדה במורכבות והמסורבלות, כדי לדחוף יותר צרכנים ללכת לקבל שירות מחברה מפרסמת.

בכל מקרה, שכחת גם לציין שרוב החברות שמוכרות רכבים חשמליים מספקים אופציות להתקנת עמדה ואף במעמד הרכישה ניתן להגיע להסדר והסכם של התקנת עמדת טעינה חינם בבית.

ר. א
Guest

שכח מזה
שום חברה לא תתן לך מתנה עמדת טעינה פלוס חציבה מתחת לריצוף 10 מטר
תמיד תסתכל על הכוכביות הקטנות

יוני
Guest

עם הזמן יתנו.
לא צריך להתאמץ ע”מ לחסן את ראשוני המתחסנים לקורונה וגם לא צריך לחזר אחרי ראשוני רוכשי הרכבים החשמליים.
את הגל השלישי של הרוכשים תצטרך כבר לשדל אחרת ובגל הרביעי המחיר של הרכב והתחרות כבר לא יצדיקו מתנות (וחצי מהרוכשים יהיו ממילא מחדשים ולא רוכשים חדשים).

יוני
Guest

אתה טועה.
לי למשל אין רכב חשמלי אבל שלא כמוך, אני לא צריך להצדיק רכישה של רכב בנזין חדש לאחרונה.
הנתונים הם, שתוך 3-6 שנים הרכב החשמלי יהיה זול יותר וגם טוב יותר בכל פרמטר (הערכה של מומחי טכנולוגיה, לא משאלת לב) . רכבי הבנזין יעלמו כמו מצלמות הפילם. גם באותה מהירות. ממש כפי שנכנסו הטלוויזיה הצבעונית והמסכים הדקים.
לי יש בית פרטי חדש עם הכנות מתאימות אבל הכתבה לעניין: זה מכשול בכלל לא קטן ופשוט. תוך כמה שנים לא תהיה ברירה.

דוד
Guest

חארטה, אף אחד לא צריך תחנת תדלוק מ 20% ל80% בחצי שעה בבית, צריך שקע לטעינת לילה.
רוב האנשים יכולים להמשיך כבל (לא כבל מאריך, כן? התקנה מסודרת) משקע כוח של מייבש או מכונת הכביסה או איזשהו מזגן ולספק 16 אמפר.
יספיק בקלות לטעון בלילה את הרכב ל 100%.
מילא הכנה לשקע תלת פאזי בבית חדש, אבל ממש אין טעם להכנס להוצאות גדולות כדי שיהיה אפשר לטעון מ 20ל 80% בחצי שעה.

יוני
Guest

הכוונה בהטענה של 16A היא לא שקע כוח רגיל אלא תחת פאזי.
3×16 יאפשרו לך טעינה לילית מלאה ואני מסכים שבבית זה מספיק (יש לך בבית זמן בלילה).
הבעיה היא להטעין בטיול בצפון. הטענה של שעה היא תיק ולך תעמוד בתור אחרי שלושה רכבים שרוצים להטעין שעה וחצי….

JOSH
Guest

רק תזהרו ממכוניות שעולות באש באמצע הלילה כשהם בעמדת הטעינה כמו שקורה הרבה פעמים כאן בארה”ב, (רק השבוע זה קרה לידי עם טסלה) כמו כול בטרייה חשמלית יש בהם תקלות והם יכולות לעלות באש או להתפוצץ פתאומית כשהם בטעינה

עינת לברון
Guest

חסר נתון בסיסי שטסלה נטענת גם בשקע רגיל , לאט אבל עובד ולא חייבים עמדת טעינה בכלל

דודו
Guest

הטעינה מאוד איטית משקע רגיל

ר. א
Guest

רק לי מרגיש שרוכשי טסלה מתנהגים כמו מתווכי נדלן?
נכנסים לכל כתבה ונותנים לייק לתגובות בעד טסלה ודייסלייק לתגובות שלא בעד, ללא שום קשר לתוכן התגובה
קניתם רכב סבבה תהנו די עם הפמפום האין סופי הזה,
מבסוט לי עם המאדה 3 שלי

הייקר
Guest

טסלה 3 זה מזדה 3 החדשה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: