גוגל החלה להשתמש ב-FLoC, התחליף שלה לקוקיז. אבל מה זה אומר?

בקרוב גוגל תהרוג את קובצי העוגיות כפי שאנחנו מכירים אותם, ותחליף אותם ב-FLoC. מה זה אומר והאם זה באמת ישמור על הפרטיות שלכם?

מקור: Pexels

בשנה שעברה גוגל הפתיעה פחות או יותר את כל העולם, כשהודיעה שתחסל את השימוש בקובצי עוגיות (Cookies) בדפדפן כרום. מי שהייתה אחראית למהפכת הפירסום המטורגט לסטנדרט החדש של עולם הפירסום התחילה לפתע לדבר במונחים של פרטיות, והודיעה כי תציג אלטרנטיבה ראויה. עכשיו, אנחנו מקבלים הצצה אמיתית ראשונה אל הפרויקט החדש שלה – FLoC.

מה זה בכלל FLoC, ואיך זה שונה מקוקיז?

המושג שאתם צריכים להתחיל לגלגל על הלשון שלכם הוא FLoC. זהו קיצור של Federated Learning of Cohorts, או לימוד קבוצות מאוחד, אם תרצו. בגוגל מסבירים שזוהי החלופה הכי הוגנת והגיונית שתאפשר מצד אחד פרטיות מוגברת אצל המשתמשים ומצד שני תאפשר לעסקים לפרסם באינטרנט ולהגיע לקבוצות עניין רלוונטיות.

עד כה, קובצי עוגיות אספו מידע אודות כל משתמש ומשתמשת באופן אינדיבידואלי, ואיפשרו לאתרים אחרים לדעת מאיזה אתר הגעתם או לאיזה אתר עברתם – פשוט כי לכל משתמש יש את הקובץ האישי שלו. FLoC, לעומת זאת, לא חושף אתכם באופן פרטני למפרסמים או אפילו לגוגל. הוא מבוסס על קבוצות מסוימות, כך שהוא לומד את היסטוריית הגלישה האחרונה שלכם באופן מקומי ומשייך אתכם לקבוצה שיש לה הרגלים דומים. בכל קבוצה כזאת יש עוד אלפי משתמשים אחרים שיש להם היסטוריית גלישה דומה, כך שאתם לא אינדיבידואל, אלא נטמעים בתוך קבוצה גדולה יותר. הקבוצה הזאת היא לא קבוצה קבועה, ועל הנייר, יכול להיות שבפעם הבאה שתעברו אתר, אתם גם תעברו קבוצה ברקע.

מקור: גוגל

לטענת גוגל, היסטוריית הגלישה שלכם לא נחשפת בשום שלב לאף מפרסם, וגם מוצרי הפירסום של גוגל עצמה יקבלו את אותו מידע מ-FLoC. בנוסף, FLoC אמור להיות קצת יותר רגיש, ולא ליצור קבוצות שמבוססות על נושאים בעיתיים כמו פוליטיקה, דת או אפילו בריאות. בכך, המפרסמים מקבלים רק גישה למספר הקבוצה מאחורי הקלעים, והיסטוריית הגלישה שלכם נותרת מאחורי הדפדפן.

אמש הכריזה גוגל על התחלת הבדיקות הנרחבות של FLoC, ואתרים באוסטרליה, ברזיל, קנדה, הודו, אינדונזיה, יפן, מקסיקו, ניו זילנד, הפיליפינים וארצות הברית יוכלו להתחיל לבדוק את הקונספט בקרב אחוז קטן של משתמשים. זהו עדיין שלב ראשוני יחסית, כך שלא מן הנמנע שהוא יעבור עוד מספר שינויים עד שהוא יוטמע באופן סופי אצל כל משתמשים כרום.

לקינוח, גוגל נוקטת בגישת קוד פתוח עבור FLoC ואתם יכולים לחטט בקוד הפומבי בגיטהאב.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

למה גוגל עושה את זה?

תראו, גוגל היא לא קדושה כאן, והיא בטח לא החברה הראשונה שקופצת לכם לראש כשאני אומר “פרטיות”. לפחות לא בהקשר החיובי של המילה. אבל גם גוגל לא יכולה להתעלם מכך שהמשתמשים רוצים יותר פרטיות, ומתחרות דוגמת אפל מצליחות, לפחות על הנייר, לתת למשתמשים תחושה שהן דואגות להם יותר מאשר גוגל. מצד שני, גוגל עושה את רוב הכסף שלה מהפירסום המדויק יחסית שלה.

FLoC הוא עוד כלי במשחק האיזון שגוגל מנסה למצוא כאן. מצד אחד לתת למשתמשים תחושה שהם לא נרדפים על ידי מפרסמים ברשת כל הזמן, ומצד שני לאפשר למפרסמים להציג לכם פרסומות רלוונטיות, כדי שבתקווה תקליקו עליהן ואולי גם תבצעו “המרה” או אפילו רכישה שתצדיק את הכסף שהיא נותנת לגוגל כדי שתביא אליכם את הפירסומות שהכי מתאימות לכם. כמובן שמעל לכל מרחף החשש מהרגולטורים בארצות הברית ואירופה, שכבר שמו את חברות הטכנולוגיה על הכוונת, מקדמים חוקים ותקנות כמו ה-GDPR וה-CCPA והוכיחו שאין להם גם בעיה להעניש ולקנוס את ענקיות הטכנולוגיה כשצריך.

גוגל גם טוענת מנגד שהמתחרות שלה, שהתחילו פשוט לחסום קובצי קוקיז, גרמו גם למפרסמים לגיטימיים ורגילים לחלוטין להתחיל לנקוט בגישה בשם “Fingerprinting”. במסגרתה, כלי פירסום שונים מנסים לזהות את הדפדפן הפרטי שלכם על ידי כל מיני אלמנטים משונים כמו גודל חלון, כתובות IP, התגובות של הדפדפן לפעולות מסוימות והגדרות ספציפיות ועוד דרכים שבפועל מובילות לשיטות שאוספות עליכם מידע עוד יותר ספציפי מקובצי עוגיות.

זה באמת טוב יותר?

נכון לעכשיו, FLoC היא עדיין שיטה שנויה במחלוקת. כן, היא ככל הנראה יותר טובה משיטת הקוקיז הנוכחית. אבל גם היא מאפשרת בסופו של דבר איסוף של לא מעט מידע. רק לשם ראיה על בעייתיות האיסוף, תציצו שוב על רשימת המדינות שבהן גוגל מתחילה את הניסוי שלה. שמתם לב שמדינות אירופה חסרות שם? כרגע, לא ברור האם FLoC עומד בתקנות ה-GDPR המחמירות של אירופה. אם זה לא סימן לבעיה, אני לא יודע מה יהיה הסימן הברור יותר.

בסופו של דבר, הכל יפול ויקום על איזונים. גוגל לא תצליח לעולם לספק גם את המשתמשים וגם את המפרסמים, כי כולם רוצים לקבל הכל מבלי לתת כלום – וגם לא לשלם על זה. אבל FLoC הוא הוכחה נוספת לכוחו של האינטרנט. אם אתם מסוגלים להזיז את גוגל, אתם מסוגלים להזיז את כולן. טיפחו לעצמכם על השכם. הרווחתם את זה.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

28 תגובות על "גוגל החלה להשתמש ב-FLoC, התחליף שלה לקוקיז. אבל מה זה אומר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מוסמוס
Guest

גוגל מחפשת בנרות דרך להמשיך לעקוב אחריכם, וזאת בדיוק השיטה.
למה אנשים בכלל מתקינים את הרוגלה שנקראת כרום, נבצר מבינתי.
לכו על פיירפוקס, זה כל כך פשוט.

ראול
Guest

אם אתה לא משלם על מוצר אתה התשלום, ולא יודע מה אתך אבל נח לי שאני לא צריך לשלם לגוגל ולפייסבוק כל חודש בשביל יוטיוב גמייל או ווטסאפ

מה הולך פה
Guest

האלטרנטיבה של “מוסמוס” היא גם חינמית, מדובר על שינוי דפדפן (ואישית אני מאוד ממליץ ואוהב את הפיירפוקס)
ואתה צריך להבין שאתה כן משלם. לא ישירות, אבל המצב היום הוא שיודעים מה אתה רוצה לקנות, וכמה אתה מוכן לשלם על זה. וככה מתאימים לך עסקה שתהיה משתלמת ביותר (ולא בהכרח גם לך.)
לפעמים שווה לשלם כמה שקלים בשביל לחסוך את כל השאר.

בהצלחה חבר (:

רופא
Guest

זה בדיוק הקאצ.
רב האנשים לא מאורגנים כלכלית ברמת המיקרו, ובסופו של יום אם אתה לא מאורגן מאד, אתה תשלם יותר על מוצרים שאתה לוןא דווקא צריך, כי יודעים בדיוק את הזמן להראות לך כדי שתקנה בסיכוי גבוה.

שוקי פרי
Guest

“אתה המוצר”

ראמוס
Guest

יש תוספים לכרום שאין לפיירפוקס ולהפך
אישית במקום להשתמש בכרום אני משתמש בBrave שהוא מבוסס כרומיום ככה שכל המערכת זהה, אבל הפרטיות שם הרבה יותר חזקה.
במקום גוגל משתמש בDUCKDUCKGO, ועדין מאפשר את הצרכים הבסיסיים שלי לחיים יומיים מבחינת מפות מוזיקה וכו’..

רופא
Guest

לא כל כך מוגן duckduckgo
יש להם עבודה כדי שיראה אתרים בטוחים

מישהו שיודע
Guest

מה זה משנה? בכל זאת הספק אינטרנט יודע באילו אתרים אני גולש והכל רשום שם…

Mit
Guest

מה לגבי DNS over https? אני משתמש בזה גם בסלולרי.

רופא
Guest

1 אסור לספק לעשות בזה שימוש, לגוגל מותר, כי הם מבקשים ממך.
2 וי פי אן חוסם את העניין הזה, לווא דווקא קוקיז

משה
Guest

גוגל עושה את זה פשוט כדי להכריח אנשים לפרסם אצלה
אם זה יהיה חוקי וקוקיז לא, מפרסמים ללא יוכלו לפרסם אלא דרך גוגל, וכך היא תחסל את התחרות

רופא
Guest

לא מאמין שיחסמו קוקיז לחלוטין. אולי עוד עשר שנים. עד אז כבר חברות פרסום אחרות יתמכו בfloc

חרדון מצוי
Guest

למה אני לא יכול פשוט לשלם לגוגל כמה דולרים בחודש בתנאי שלא יעקבו אחריי?

פרטיות זה לא הכל
Guest
פרטיות זה לא הכל

אתה יכול בחינם להיכנס להגדרות החשבון שלך ולבטל את כל המעקבים, אבל אז גוגל לא תוכל לעזור לך בהרבה דברים. היא לא תדע את המיקום שלך אז לא תוכל להשתמש בגוגל מאפס או וויז, היא לא תדע באיזה סרטונים אתה צופה ביוטיוב אז לא תקבל המלצות אישיות, וכו’ וכו’

אני אישית בחרתי לתת לגוגל את המידע שלי בתמורה לחיים נוחים יותר.

רופא
Guest

בכל מקרה עוקבים אחריך, ההבדל שלא מראים לך פרסומות, לדוגמא אם אץה משלם ליוטיוב

טד
Guest

הדבר הכי חשוב לא אמרתם והוא איך למחוק FLoC ?

מישהו
Guest

זה עדיין נסיוני עוד יקח זמן עד שגוגל תחליט איך ובאמת תשתמש בזה לכן בנתיים לא רלוונטי איך למחוק

MusiCode7
Guest

שנייה.
אם אין קוקיס, איך אפשר להפעיל עגלת קניות, או דברים דומים?

בוב
Guest

יש מספיק דרכים אחרות – sessionStorage, localStorage, indexedDB וכו

נילס
Guest

יש קוקיס, פירסט פארטי
אבל לא קוקיז סרד פארטי
וחוץ מזה שחוץ מקוקיז יש עוד אפשרויות בבראוזר, לשמור id, ובכל מקרה אפשר לשמור את העגלה בבקאנד

איתי
Guest

ביטלתם את האיסוף מידע של פיירפוקס בדיפולט?
הצחקתם אותי פרטיות עאלק

אלי
Guest

גוגל עושה את זה בגלל שיש הרבה חברות מתחרות שמוכרים קפניינים מבוססי רימרקטינג שמשתמשות באותם קבצימקוקיז ואז הם יכולים להציע פירסום זול יותר בהרבה על כל קליק ביחס לגוגל. בגוגל הקליק הכי זול יעלה 0.01 אצל המתחרים זה מתחיל ב 0.0001 לקליק ואת החברות האלה גוגל רוצה לחסל

המעצבן שמתקן עברית
Guest
המעצבן שמתקן עברית

מצטער לא הצלחתי להתרכז בתוכן הכתבה כשכתוב “קובצי קוקיז” ולא “קבצי קוקיז”
עברית בסיסית חבר’ה

בייגל
Guest

יצאת שווארמה בלאפה מקמח מצה.

מ. מע. מעצ. מעצב. מעצבן
Guest
מ. מע. מעצ. מעצב. מעצבן

איזו כותרת צהובה יא ווארדי!
גוגל לא תהרוג שום דבר. הם מפסיקים להסתמך על מידע שנצבר בעוגיות ועוברים להסתמך על מבני נתונים פנימיים וגם זה רק בכל מה שקשור לרשת הפרסום שלהם
אולי בפעם הבאה תקראו את הכתבה במקום לדחוף אותה דרך google translate

Mordi Meshita
Member

ממש לא יופי במקום להתעסק עם כול מּשתמש פרטי הם רוצים לשײַיך אותך לקבוצה עכשיו אתה שייך עם עוד עשֿֿרוּת מאות אנשים ואז יהייה לך קשה לעקוּבב לבּדוק מצב פרטיות כי כול פעם הם משנים איךּ שהם רצים זה כמו שיש 10 ציפורים על העץ הם רוצים לפגוע ב11 במקום באחד כי יש סיכוי לפספס את הרוב הם רוצים לפגוע בכולם בבת אחת וככה למנוע ממך לברוח מהם או כשאתה מעורבב עם כולם קשה לך לבדוק ולטפל בעצמך אישית זאת הבעיה

החתול במגפיים
Guest
נראה שיותר מהכל, גוגל מנהלת פה מהלך עסקי שאמור לתת לה יתרון יחסי על המתחרות שלה בפרסום ועל הדרך להעשיר את קופתה וקופת ה-Publishers שלה. אם קודם פרסום ברשת ה-Publishers יכל להכיל בחירה של אתר ו/או Cohort שאליו משוייך גולש מסוים, יורד מגוגל העומס של לתת משקל לאתר בפרסום, ולהעביר את כובד המשקל של אופן הטרגוט רק לפי ה-Cohort. לא הייתי מתפלא שב-AdWords תוסר האפשרות לפרסם באתר ספציפי, אלא לפרסם רק לפי Cohorts. התוצאה תהיה פרסום שהוא עוד יותר מוטה מחיר מהיום, כי לפרסם באתרי Authority עם הרבה תנועה, מצריך תשלום מאוד גבוה לקליק. וכך יסולקו כל המפרסמים שמשלמים מעט… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: