כולם רצים להיפגש בכיכר

אחרי שיאהו קפצה על השור החדש, גם פייסבוק ומיקרוסופט חשפו היום תוכניות משותפות לנסות ולרכוש את “ילד הפלא” הנוכחי, הרשת החברתית מבוססת המיקום Foursquare. השאלה המעניינת היא אם מייסד האתר, דניס קראולי, יחליט למכור?

אין ספק שאחד מהטרנדים החמים ביותר בסצינת המדיה החברתית הוא טרנד המיקום. טוויטר הוסיפו ציוצים מבוססי מיקום, פייסבוק הודיעו שהם עובדים על פי’צר שיאפשר להוסיף מיקום לעדכוני סטטוס ורשתות חברתיות מבוססות מיקום צצות כמו פטריות אחרי הגשם. בין כל הפטריות, הצליחה דווקא הרשת החברתית Foursquare להתבלט מעל כולם. למרות שישנן אלטרנטיבות שמספקות כמות גדולה יותר של פיצ’רים ותחומי עניין ויש אלטרנטיבות שיותר ממוקדות בנושאים, דווקא Foursquare הצליחה לכבוש את קהל המשתמשים הגדול ביותר ואפילו בישראל, עד כמה שסצינת המיקום היא מצומצמת מבחינת כמות המשתמשים, בהחלט ניתן להכתיר את Foursquare כשולטת בתחום גם בארץ הקודש.

מה עושים כשחם? קונים ארטיק

אחרי שגם החברות הגדולות הבינו שטרנד המיקום הוא משהו “חם” ששווה להיכנס אליו, היו כאלו שפיתחו ממשקים משלהם (דוגמת טוויטר) והיו כאלו שהחליטו לנסות לרכוש את הילד החדש והפופולארי של השכונה. בשבועות האחרונים שמענו מספר פעמים על הצעות רכש שונות שהגיעו ל-Foursquare בעיקר מכיוונה של Yahoo. ההצעה האחרונה ששמענו עליה אפילו דיברה על סכום של 100 מיליון דולר, מעל ל-40% משווי השוק של החברה, העומד היום על 70 מיליון דולר בלבד (מישהו בכלל זוכר שהגיוס האחרון של החברה היה של פחות מ-1.5 מיליון דולר?).

המירוץ לכיכר רק מתחיל

אם.ג’י סיגלר מ-Techcrunch דיווח אתמול כי כי פייסבוק ומיקרוסופט משלבות ידיים בשנית (אחרי שיתוף הפעולה בהשקת Docs.com) וכעת מתכננות הצעת רכש משותפת. כל אחת מהחברות כבר הייתה או נמצאת בימים אלו במשא ומתן בנפרד, אנו יודעים כי במסגרת הדיונים הועלו הצעות לכל אורך הסקאלה, החל משיתוף פעולה חלקי ברמה זו או אחרת וכלה ברכישה מלאה. אחת מהנקודות המעניינות בכל הסיפור, טמונה דווקא במי שבחרה להדיר את רגליה מהמירוץ לכיכר ולא באלו שנמצאים בו. ענקית החיפוש גוגל, המנסה באופן נואש למדי למצוא את דרכה בעולם הרשתות החברתיות, אחרי שהרשת החברתית שלה לא הצליחה לתפוס נתחי שוק משמעותיים מחוץ לכמה מדינות עולם שלישי, בחרה שלא לנסות ולרכוש את מה שהולך ונראה כ”רכש החם של השנה”. הסיבה לכך, לדעת סיגלר, טמונה בקשריו העסקיים הקודמים של דניס קראולי, מייסד Foursquare, עם החברה. בעבר מכר קראולי חברת סטארט-אפ אחת בשם Dogeball לגוגל, אך לאחר הטמעת החברה בתוך גוגל, היחסים בין שני הצדצדים התערערו עד למצב שבו קראולי עזב את החברה והקים את האתר החדש. הזיכרון הרע מהאקזיט הקודם, הוא גם כנראה המקור להיסוסים בהווה.

אז למה לא למכור?

זכרונות רעים יש לא רק לגוגל, גם לקראולי יש זכרונות לא נעימים ממכירת חברת סטרטאפ קטן לחברה גדולה. בנוסף על כך, חלק גדול מהאנליסטים מעריכים כי foursquare נמצאת היום רק בתחילת דרכה, מה שאומר שהרווח הפוטנציאלי העתידי ממכירה של החברה צפוי רק לגדול.

ולמה כן?

מצד שני, כמו שכבר למדנו מקרוב במהלך המיתון האחרון, תחזיות אנליסטים לא תמיד מתגשמות (ואם הם היו מתגשמות, האנליסטים היום מיליונרים והיו משקיעים בחברות הללו ולא נשארים אנליסטים). טרנד המיקום הוא ללא ספק חם כרגע, אך סביר להניח ששנה הבאה יהיה כבר טרנד חם אחר. השאלה האמיתית היא מה יקרה כשנושא המיקום ירד מהכותרות? האם הוא יתפוס את מקומו כתכונת “Must Have” בכל יישום או רשת חברתית, או שמא הוא דווקא יהפוך לעוד תכונה שהייתה “מגניבה” ונשכחה באותה מהירות שבה הגיעה?

נשמח לשמוע מה אתם חושבים.

עדי לשם

כותבת על ובתוך רשתות חברתיות, נהנית מגאדג'טים חדשים וממשחקי מחשב קלאסיים. עוסקת בתכנון אסטרטגיית דיגיטל במחלקת הפלנינג של JWT_DIGITAL, וזאת אחרי 4 שנים של ניהול תוכן באתרי אינטרנט מסחריים ושיווק דיגיטלי של מותג מתחום ההשכלה הגבוהה. בעלת תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה של האוניברסיטה הפתוחה.

הגב

1 תגובה על "כולם רצים להיפגש בכיכר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גלעד
Guest

לחצן Like דחוף

wpDiscuz

תגיות לכתבה: