עם יותר מ-100 מיליון צפיות – ”הסטורי של אווה” מציג הנצחה מוצלחת בדור הרשתות החברתיות

הפרויקט השאפתני שעורר מחלוקת רבה בשבועות האחרונים עלה לאוויר אמש, והגיע לנתונים מרשימים. שוחחנו עם הגורמים מאחוריו כדי להבין עד כמה הפרויקט הכה גלים, והאם המטרה באמת מקדשת את האמצעים

תמונה: ״הסטורי של אווה״

בימים האחרונים קשה היה להתעלם משלטי החוצות הענקיים בנתיבי איילון, שביקשו מאיתנו לדמיין מה היה קורה ״אם היה אינסטגרם לילדה בשואה״. השלטים, עם הצבעוניות והאפקטים המוכרים מהלוגו של אינסטגרם, הציגו יד מחזיקה סמארטפון מאחורי גדר תיל. הקמפיין הפרסומי שקדם לפרויקט ״הסטורי של אווה״ עורר לא מעט מחלוקות ודיונים, אבל עכשיו, כמעט יממה לאחר עליית הסטורי הראשון בפרויקט לאוויר, אני מאמין שאפשר כבר להגדיר את הפרויקט כסיפור הצלחה מרשים.

סיפור אמיתי בפורמט שונה

אם במקרה פספסתם את המהומה שהתרחשה בישראל בימים האחרונים, ״הסטורי של אווה״ הוא מעין סרט עלילתי המבוסס על יומנה האישי של אווה היימן, נערה יהודייה בת 13 מהונגריה, אשר נרצחה באושוויץ. אבל בניגוד לסרטי השואה שרובנו מכירים, הסרט הזה צולם מנקודת מבטה, ובפורמט של סטוריז באינסטגרם, כולל סטוריז עם אפקטים מוכרים כמו בומרנג, שימוש בהאשטאגים ובאלמנטים נוספים שמוכרים למשתמשים של הרשת החברתית. מאחורי הרעיון ומימונו עומד היזם מתי כוכבי, יזם סדרתי והבעלים של קבוצת AGT וסטארטאפ הספורט HEED.

 

View this post on Instagram

 

Eva.Stories Official Trailer

A post shared by Eva (@eva.stories) on


השילוב של שואה, סיפור אישי ורשתות חברתיות הצליח לזעזע רבים שכבר התרגלו לאופן הנצחת השואה כפי שהוא מבוצע בעשרות השנים האחרונות: טקסים, עמידה בצפירה, חולצות לבנות, אולי אפילו הליכה לאירועי ״זכרון בסלון״ וצפייה באחד מסרטי השואה שהפכו לקאנון בלוח השידורים הישראלי. בעוד ניצולי השואה הם דור הולך ונעלם, הפרויקט של אווה ביקש לנסות לפנות לבני הנוער, הדור שאולי סבם וסבתם כבר אינם בחיים לספר את סיפורם, ולנסות להציג להם סיפור באופן ובמדיום שהם מכירים יותר מכל, רשתות חברתיות.

האמצעים ששימשו לפרסום המהלך שמורים בדרך כלל למטרות מסחריות לחלוטין

הסטורי הראשון של אווה עלה אמש (ד׳) בשעה 16:00, כאשר הסטורי האחרון עלה היום (ה’) בשעה 11:00, ובסך הכל מדובר ב-50 דקות של תוכן שהופק בעלות של 2 מיליון דולר. ״יש פה פורמט חדש, הפורמט הוא שנוי במחלוקת כי השואה הוא טאבו. דור השואה הולך ופוחת, ויום השואה הפך ליום שמחכים לשעה 10 וממשיכים בחיים כרגיל, כל הדבר הזה מאבד מהכוח שלו״ מסביר אדם פולצ׳ק בראיון לגיקטיים. פולצ׳ק הוא מנכ״ל משרד הפרסום ליאו ברנט (Leo Burnett), שחבר לכוכבי כדי לחדד ולהוציא את הפרויקט לאור, וכמובן להפיץ ולפרסם אותו.

״כשאתה חושב על הדבר הזה, אתה רוצה לייצר חדשנות במקום חדשני. מעצם המחשבה על מונחים שיווקים ומרקטינג והתעסקות ממוסחרת, זה יוצר דיבייט. אבל אם אתה שואל אותי מה ההצלחה של הפרויקט הזה. אני לא זוכר כבן 38 במשך כל חיי, שבוע לפני יום השואה כל המדינה התעסקה ביום השואה ואיך נכון להנציח אותו. זו ההצלחה הכי גדולה של הפרויקט. השואה במרכז הפוקוס״, כך מסביר פולצ׳ק.

כחלק ממסע הפרסום וההפצה של הפרויקט שעורר מחלוקת, עורבו גם כלים שלא בדיוק מתיישרים עם אופן הזכרון וההנצחה של השואה כפי שהכרנו אותו עד כה: בין היתר, משרד הפרסום פנה ליותר מ-1,000 משפיענים (Influencers) אשר הפיצו טיזרים, ובסופו של דבר גם סטוריז ספציפיים ושונים מהפרויקט. כאשר נשאל על השימוש באמצעים שבדרך כלל שמורים להפצות של מוצרים, מסרים ושירותים מסחריים, עונה פולצ׳ק כי ״משפיענים זה האופן שבו העולם עובד היום. בעבר עיתון אחד כתב ל-100 מיליון איש ובגלל זה אנשים ידעו על השואה, והיום מי שמחליט מה דעת הקהל זה אלפי מיקרו-אינפלואנסרים. אין פה זילות שואה. זה פרויקט מכבד ויפהפה״. לשאלת גיקטיים, פולצ׳ק מוסיף כי אף אחד מהמשפיענים לא קיבל שום תמורה בעבור פרסום הפרויקט, וכולם ביצעו זאת בהתנדבות מלאה.

למעלה מ-100 מיליון צפיות, מאות אלפי עוקבים ומיליוני מבקרים

נכון למועד כתיבת שורות אלה, כ-20 שעות לאחר עליית הפרויקט לאוויר, נראה שהמהלך הצליח הרבה מעבר למצופה: פולצ׳ק מדווח כי לפרויקט יש יותר מ-100 מיליון צפיות מצטברות, מספר העוקבים אחרי הפרופיל עומד על כ-720 אלף ולמעלה מ-3 מיליון מבקרים נכנסו אליו. פולצ׳ק חושף כי 60% מהנחשפים לפרויקט הם קהל היעד שהוגדר מראש, גילאי 13-30, ולפי נתונים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 50% מגילאי 13-30 בישראל עקבו או נחשפו לסטורי של אווה. פולצ׳ק, אגב, מגדיר חשיפה לפרויקט בתור צפיה של לפחות 15 שניות (כלומר אורך של סטורי אחד לפחות), ולא 3 שניות כמקובל במערכת של פייסבוק ואינסטגרם.

הפרויקט סוקר על ידי יותר מ-50 מדינות, והופץ בין היתר על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואפילו חשבון האינסטגרם הרשמי של הבית הלבן. באחד מהסטוריז שעלו, אווה שואלת את הצופים שאלה ועל המסך מופיעה שאלה אינטראקטיבית, כמו שכולכם יכולים להעלות באינסטגרם שלכם. פולצ׳ק מדווח כי הסטורי המדובר עלה בשעה 21:00, ולאחר 4 שעות בלבד התקבלו יותר מ-100,000 תגובות לשאלה. ״אני לא זוכר קמפיין שבזמן כל כך קצר עשה אימפקט כל כך גדול״, מעיד פולצ׳ק. ״הניצחון הכי גדול זה בעובדה שילדים, בפעם הראשונה, עוקבים אחרי סיפור ומזדהים עימו. תמיד כשיש משהו חדש יש דיבייט, אבל בסופו של דבר אי אפשר להתווכח עם ההצלחה של הדבר האדיר הזה״.

למרות שמטבע הסטוריז להימחק לאחר 24 שעות, מה שנוגד כביכול את רעיון ה״לזכור ולא לשכוח״, ״הסטורי של אווה״ יישמר ברשת החברתית בפרופיל Eva_stories בתור Highlight, הפונקציה שמאפשרת למעשה לשמור סטוריז לצמיתות. הסטוריז אף מחולקים לפי הימים המצוינים ביומנה האמיתי של אווה, כך שתוכלו לצפות בהם גם הרבה אחרי היום, ובתקווה, עוד רבים ייחשפו אליו ברחבי העולם.

פרשנות: אפשר להתווכח על הדרך לא על ההצלחה

אתם יכולים לשדר כמה סרטי שואה שאתם רק רוצים, עלילתיים או דוקומנטריים, בערוצי הברודקאסט השונים. אתם יכולים אפילו להחשיך את ערוצי ה-VOD השונים, אבל רוב הסיכויים שעדיין לא תצליחו לגרום לבני נוער לצפות בהם. דור ה-Z והדורות שיגיעו אחריו הם כבר לא דורות שמקבלים את הסיפורים שלהם כמו שאנחנו קיבלנו. זה דור שצורך פחות טלוויזיה וקולנוע, וצורך יותר רשתות חברתיות. עצם הפניה דווקא לבני נוער היא המעלה הגדולה של הפרויקט.

הנתונים, לפחות כפי שהתקבלו מהאנשים שעומדים מאחורי המהלך, הם בגדר סיפור הצלחה. במקום עוד סרט שימלא משבצת בלוח שידורים נטוש, או סרטון שהיה עולה ליוטיוב ונעלם, ״הסטורי של אווה״ הצליח לעורר אמוציות מחודשות כמו שאף פרויקט הנצחה לא עשה בעשורים האחרונים. נסו אתם לחשוב מתי בפעם האחרונה עסקו כל כך הרבה זמן וכל כך רבים בנושא הקשור לשואה. כמו כל דבר באינטרנט, אם אתם חושבים שהוא לא מכבד את זכרון השואה כפי שאתם רואים אותו לנכון, אתם פשוט לא חייבים לאהוב אותו או לצפות בו.

לאחר צפייה ברוב הפרויקט, אני חושב שמדובר בפרויקט חכם, רגיש ובעיקר חדשני. כזה שמצליח להשתמש במדיום שונה כדי לספר סיפור שאולי אפילו מוכר לחלקינו, אבל מגייס את הטכנולוגיה וכלים אחרים כדי להביא אותו לקהל שכבר מזמן חששנו שיאבד כל אחיזה בזכרון השואה. לפחות לפי הנתונים שלו, שעוד צפויים לתפוח היטב, ״הסטורי של אווה״ מוכיח שהמטרה מקדשת את האמצעים, ואם האמצעי הוא אינסטגרם וסטוריז ופילטרים, שיהיה כך.

״הסטורי של אווה״ זמין לצפייה חופשית באינסטגרם

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

6 תגובות על "עם יותר מ-100 מיליון צפיות – ”הסטורי של אווה” מציג הנצחה מוצלחת בדור הרשתות החברתיות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יואב
Guest

פרוייקט מדהים.
יישר כוח ליזמים – מגיע להם פרס ישראל חינוך על זה

ASD
Guest

כל הקונספט הזה של הסטורי עם האימוג’ים והקשקושים נראה בהתחלה משונה ולא קשור אבל עם עוד ועוד ועוד חלק שעלה, המסביב דהה ונשאר רק לב עצוב מול מציאות אכזרית שקרתה.

כל הכבוד ליזמים והשחקנים וכל מי שהפיק את הדבר המופלא הזה!

(אגב, עכשיו כשהסיפור הסתיים, זה הזמן להעלות אותו ליוטיוב כי הזיכרון צריך להישמר לנצח ולא רק ל-24 שעות)

Arie Siksak
Member

פרויקט מופלא ומוצלח מאוד, הצליחו להנגיש את השואה לדור הנוכחי בצורה מעוררת כבוד.

נעמי
Guest

הסטורי אולי זכה למיליוני צפיות, אבל מה המסר איתו ילכו הצופים? חשוב לזכור את השואה,
אבל המסר האמיתי שצריך להפיק מהזכרון הזה, הוא הכבוד לכל אדם שמולך ולא למסך שמולך….

ASD
Guest

מה?!

אורח
Guest

יוזמה מעניינת, אבל יש פספוס קטן בכך שזה נשאר באינסטגרם בלבד.
היה ראוי להעלות סרטון שכולל את כל הסטוריז ליוטיוב או פלטפורמה דומה, כדי להנגיש לאנשים נוספים (ואולי אפילו לשדר בערוצי הברודקאסט).

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל