ביקש את המידע מפייסבוק, קיבל 1,200 קבצי PDF

סוגייה מעניינת הנוגעת לפרטיות עולה כעת עם פייסבוק באירופה. הרשת החברתית הגדולה בעולם שומרת את המידע שלכם, גם אחרי שאתם מוחקים אותו.

המפקח על הפרטיות של האיחוד האירופי יאלץ בקרוב לבדוק את פרקטיקות ההתנהלות של פייסבוק עם המידע האישי שלכם. המידע שאתם משתפים ברשת החברתית, בין אם מחקתם אותו ובין אם לא, קיים עדיין בארכיונים של פייסבוק, ולא זקוק לגיבוי. הפרשה, החלה עם בקשת מידע על פי החוק האירופי של סטודנט בן 24, שביקש עותק מהמידע שיש לפייסבוק עליו.

זירה משפטית

בזירה המשפטית, אלו מכם שיצא להם לקרוא לאחרונה את תנאי השימוש של פייסבוק בוודאי שמו לב כי החברה מפרידה את הפעילות הגלובלית שלה לשני חלקים שונים: ארצות הברית ואירלנד. כל משתמשי הרשת החברתית הנמצאים בשטח ארצות הברית מתקשרים, חוזית, עם פייסבוק האמריקנית. תושבי שאר העולם מתקשרים עם פייסבוק אירלנד, שם נמצא המרכז האירופאי של פייסבוק ונמצאים גם גופים אירופאים נוספים.

אחת הסיבות שאולי גרמה לפייסבוק לפתוח את הסניף האירופאי המרכזי שלה דווקא באירלנד, מעבר להקלות מס, היא קיומם של חלק ממוסדות האיחוד האירופי שם, לצד מרכזים אירופאים של חברות בינלאומיות רבות ואחרות.

המידע שייך לרשת החברתית

תמונה: CC-BY-Imamon

לפייסבוק מידע על כל אחד משתמשיה. זה מתחיל במידע שהזנתם כדי לפתוח את החשבון שלכם ממשיך אל המידע האישי, תאריכי לידה ומשם אל כל פריט מידע שאי פעם העלתם לרשת. ישנם דברים ברורים מאליהם, כמו תמונות ועדכוני סטטוסים. פייסבוק גם שומרת את המידע על אלו דברים עשיתם ‘לייק’, את אלו דברים שיתפתם עם אנשים נוספים, וכמובן את האינטראקציה שלכם בתוך הרשת, בין עם זה עם המפרסמים בצורה ישירה או עם משתמשים אחרים.

למעשה, כבר לפני מספר שנים נחשף מנהג בעייתי של עובדי פייסבוק, אשר נהגו להיכנס לסטטיסטיקות של אנשים שהם מכירים, או של סלבריטאים. כך נודע שפייסבוק עוקבת גם אחרי הגלישה שלכם בתוך פייסבוק, ולאיזה פרופיל ושל מי נכנסתם, באיזה יום ושעה זה היה, וכמה פעמים עשיתם את זה.

מידע זה אינו אלא קצה הקרחון בכל הקשור למידע שפייסבוק אוספת עליכם. למעשה, ייתכן מאוד שפייסבוק אוספת עליכם מידע גם אם אין לכם פייסבוק עדיין. את המידע עליכם היא מקבלת מחברים שלכם, ממכרים ומקרובי משפחה, אשר מעלים, עם או בלי לשים לב, מידע אישי שלכם כשהם מעלים את המידע שלהם. כמה פעמים יצא לכם לגלות שמישהו אחר העלה תמונה שלכם בפייסבוק? גם אם הוא לא תייג אתכם, זה עדיין נפוץ יותר ממה שאתם חושבים.

מידע עקיף (EXIF, META)

פייסבוק גם אוספת מידע עקיף, שהמשתמש הפשוט של הרשת החברתית כלל לא מודע שהוא מספק לה. למשל, כל תמונה שמצולמת עם מצלמה דיגיטלית, כולל זאת שבסלולרי שלכם, כוללת מידע נוסף וספציפי, המאוחסן בתגיות ה-EXIF. מידע זה כולל את שם המצלמה, נתוני המצלמה בעת הצילום, ויכלול גם את הקואורדינטות שלכם אם טרם ביטלתם את האפשרות הזאת.

אגב, ייתכן גם מצב בו המצלמה שלכם תצרף את המספר הסידורי שלה כשהיא מצלמת תמונה. כך יוצא שבכל תמונה שאתם מעלים לפייסבוק, אתם מספקים לה לא רק תמונה של איך אתם נראים, ואיך האנשים הקרובים שלכם נראים, אלא אתם מספקים לה הרבה יותר מידע. עם אוסף של נקודות תיוג גיאוגרפיות, למשל, אפשר להכין רשת איכון המתייחסת להרגלי הבילוי והחיים של המשתמש, ולגלות מידע הקשור באורח חייו.

מפרסמים משווים למידע

כל המידע הזה הוא מכרה זהב עבור פייסבוק. למה? משום שיש לה מונופול על פרסום בתוך פייסבוק. היא השליטה היחידה, משום שיצרה שטח פרטי המנוהל על-ידה, והיא קובעת למי היא מאפשרת לפרסם, ולמי לא. בנוסף, החברה יכולה להציע למפרסמים שירות נוסף בתשלום, בו היא תציג את הפרסומות של המפרסמים רק עבור אנשים המתעניינים בתחום של המוצר או השירות.

למשל, ברור לנו שמוצרים לגבר במרבית הפעמים לא יעניינו נשים, ולהיפך. אבל, פייסבוק יכולה להציע למפרסמים הרבה מעבר לזיהוי המין של המשתמש. היא יודעת מה הגיל שלו, מה הרגלי הגלישה שלו, שכן הוא מתחבר לפייסבוק ולאתרים שיש להם את הכפתורים של פייסבוק, האוספים עליו מידע ממרבית האתרים הגדולים היום ברשת. היא יודעת גם היכן הוא עובד, ומהם תחומי העניין שלו. היא יודעת להשוות את אותם תחומים לאלו של החברים שלו, ואז להציע לו מוצר שהחברים שלו אהבו, או אפילו רק לחצו על קישור כדי להתעניין ולברר מידע.

מידע זה שווה הרבה מאוד כסף למפרסמים, משום שהם יכולים להתרכז ולהציג פרסומות ממוקדות למשתמשי פייסבוק, ועל-ידי כך להגדיל משמעותית את הסיכוי שתלחצו על קישור ואולי גם תמשיכו הלאה לרכישה של מוצר או שירות שהם מנסים לפרסם.

אירופה מתפכחת

לאחרונה התעוררו באירופה מחלום בלהות, כאשר סטודנט למשפטים מוינה החליט שהוא רוצה להפעיל את זכותו לפי הדרקטיבה האירופאית, ולדרוש מפייסבוק לשלוח לו את כל המידע שיש לה עליו. הדרקטיבה האירופאית מאפשרת לכל אזרח אירופאי לדרוש את זה מפייסבוק, במטרה לבדוק את שלמות המידע והאם הוא נכון או מדויק.

אותו סטודנט, מקס שרמס (Max Schrems) מוינה, ביקש מפייסבוק עותק של כל המידע שיש לפייסבוק עליו. כעבור כמה זמן, הוא קיבל תקליטור ועליו מעל 1,200 קבצי PDF הכוללים את כל פרטי המידע שיש לפייסבוק עליו (ראו גם את הסרטון המצורף).

אחת הבעיות המרכזיות העולות מהבדיקה של מקס, היא שפייסבוק המשיכה לשמור אצלה עותק של מידע שהוא כבר מחק בעבר. הדבר מוזר, משום שלכאורה, לאחר שהמשתמש מסיר את המידע מהאתר, הסיבה היחידה שפייסבוק אמורה לשמור את המידע הזה, אם בכלל, היא לצורך גיבוי, או בהתאם לחוק המקומי. היות והדין המקומי הרלוונטי כאן הוא הדין האירופאי, לא ברור מה הוביל את פייסבוק לשמור את המידע האישי של מקס, שכבר נמחק, אצלה, ולשימושה.

כפי שקרה במקרים דומים אחרים, גם כאן קשה לדעת מראש לאיזה כיוון זה יתפתח. המפקח על הפרטיות של האיחוד האירופי עשוי לקבל את פנייה, ולחקור את הסוגיה מול פייסבוק. פייסבוק עשויה מיוזמתה לשקול שינוי מדיניות שימוש, או שהיא תנסה להעלים את הסוגיה הזאת אל מתחת לפני השטח.

בינתיים, העולם, וספציפית אירופה, ממתינים לראות כיצד תתפתח הפרשה, וכיצד תבחר פייסבוק להגיב לגילויים כי היא שומרת את המידע של המשתמשים, שהיא מציינת במפורש בתנאי השימוש שממשיך להיות שייך להם, לצרכיה שלה, והאם יש למשתמשים בכלל דרך לגרום לה למחוק את המידע שלהם מתוך פייסבוק לצמיתות. מידע נוסף תוכלו לקרוא כאן.

 וידאו: תקציר אירועי אירופה נגד פייסבוק

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: