אלון מוסק עוד יביא אותנו למאדים, אם יישאר לו כסף

היזם הזה התחיל את דרכו עם כמה דולרים, זה לא הפריע לו להקים חברות ענק, פייפל למשל. עכשיו הוא מתמקד בתחום התעבורה, ובין הבטחה למימוש הוא עף לשמיים ונוחת כלכלית

צילום: טסלה

אלון מוסק, האיש שהביא לנו את פייפל ולא רק אותו, הוא יזם סדרתי, שמתעסק כעת בעיקר בתחום התחבורה, על פני כדור הארץ והרבה מעבר לו. חברת הדגל שלו, טסלה (Tesla), כיכבה השבוע במדורי הטכנולוגיה והפיננסים בארצות הברית, ולא בכדי.

ראשית, החברה השיקה את תחנת הסופר-הטענה שלה; שנית, היא עומדת לקבל מהממשלה הלוואה של 465 מליון דולרים שתצליח לשמור עליה בחיים; ואם כל זה לא מספיק, מוסק הכריז גם על המיזם הבא שלו: מעין שילוב בין חללית לרכבת, שיגמע קילומטרים בשניות וישנה את עולם התיירות כפי שאנו מכירים אותו.

להטעין את המכונית עם השמש

נתחיל, ברשותכם, בתחנת ההטענה החדשה. לא מדובר במטען המחובר לאייפון, אלא בכזה המחובר למכוניות החשמליות אותן מייצרת החברה. זמן ההטענה עד ל”טנק מלא”? 45 דקות בלבד. אבל זה לא הכל. תחנות ההטענה החדשות לא עושות שימוש בחשמל, אלא בכוח סולארי, ולכן למעשה ההטענה היא חינמית. זאת, בשיתוף פעולה עם SolarCity, חברה אחרת מיוזמתו של מוסק.

התחנה אמורה להעניק דחיפה שיווקית נוספת למכוניות, ולהציל את המכירות הכושלות של החברה, שמדשדשת הרחק מאחורי שתי המתחרות העיקריות, הונדה וטויוטה. בעוד הונדה מכרה כבר 200,000 מכוניות היברידיות, וטויוטה 629,000 – טסלה לא הצליחה למכור יותר מ-2,450 יחידות.

אפשר לתרץ את זה בשוק המכוניות הקשה בארצות הברית, או בעובדה שהמכונית שלה חשמלית לגמרי ולא היברידית, אבל זו לא הבעיה היחידה של טסלה. החברה מתמודדת גם עם משבר פיננסי, שורה ארוכה של עיכובים ובעיות איכות קשות.

ועדיין, מוקדם מדי לקבור את השאיפות המוטוריות של מוסק. רק בחודש יוני האחרון היא השיקה את מודל המכונית החשמלית שלה Model S, ודגמים חדשים עומדים לבוא. כעת, ייתכן שזמן ההטענה הקצר והעלות הלא קיימת, יקסום לקונים הפוטנציאלים. נכון לעכשיו ישנן שש תחנות שכאלה ברחבי קליפורניה, והן מעניקות שירות רק לעובדי טסלה, אך לטענת מוסק במהלך חמש השנים הקרובות ייפרסו תחנות דומות בכל רחבי ארה”ב ובדרום קנדה. בכל מקרה, החל מהחודש הקרוב, השירות יינתן בחינם לכל מחזיקי המכונית החדשה של החברה.

המטען החדש. תמונת יח”צ

זו חללית? זו רכבת? זה ההיפרלופ!

התחנות הסלולריות אכן עשויות להציל את מצבו הפיננסי של מוסק, אבל אפשר לסמוך עליו שלא יסתפק במיזם אחד בו זמנית. וכך, המיזם החדש של מוסק, שבין שאר תחביביו מחזיק גם בחברת פיתוח חלל מצליחה, נובע דווקא מנקודת ההנחה שבני האדם מתעתדים להמשיך להתגורר על פני כדור הארץ, ולכן יש לדאוג להם לתחבורה יעילה.

את הרעיון החדשני הוא חשף בראיון עומק שנתן למגזין הכלכלי “בלומברג”. הוא לא פירט בדיוק את המפרט הטכני, אך הסביר כי מדובר במעין צינור באמצעותו יוכלו הנוסעים להגיע מלוס אנג’לס לסן פרנסיסקו ב-30 דקות. רק למען הסדר הטוב, המרחק בין שתי הערים הוא מעל ל-550 קילומטרים, בנסיעה זה לוקח בין חמש לשמונה שעות, תלוי כמה אתם רוצים ליהנות מהנוף. לדבריו, מדובר ב”מדיום החמישי של התעבורה” (ארבעת הקודמים הם רכבת, מטוס, מכונית וספינה), לא פחות. “משהו שלעולם לא מתרסק, שמהירותו כפולה מזו של מטוס, שמונע על ידי חשמל סולארי, ושיוצא לדרך בדיוק כשאתה מגיע, כך שלא תצטרך לחכות לזמן היציאה”, הסביר.

יש לציין כי התזמון לפרסום הדברים אינו מקרי. ממשלת ארצות הברית עומדת להשקיע כ-60 מליארד דולרים בבניית מערכת רכבות חדשה בקליפורניה, מערכת שלטענת מוסק עומדת להיות איטית ולא יעילה מבחינת חישוב התמחור לקילומטר. “ההמצאה שלי מהירה יותר, ותעלה למדינה רק 6 מליארדי דולרים”, טען.

מתכנני הרכבת החדשה טענו בתגובה כי הרעיון של מוסק אינו ישים מבחינת המהירות הנדרשת על מנת לעבור את המרחק המדובר בפרק זמן כל כך קצר. “היו המון פיתוחים טכנולוגיים לאחרונה”, הסבירו בהודעה מטעמם”, אבל הם הובילו לאייפון, לא למערכת תעבורה מבוססת צינורות”.

הדרך אל העושר

אלון מוסק (קוראים את זה elon), גדל בפרטוריה שבדרום אפריקה במהלך השנים האחרונות של האפרטהייד. הוא בן 41, יש לו שלושה אחים, אבא שלו עוסק בהנדסת בניין, אמא שלו דיאטנית. כל זה לא מסביר את היזם שהוא גדל להיות, אבל החופש העצום שקיבלו הוא ואחיו הצעיר כאשר הוריהם התגרשו, אולי דווקא כן.

אחיו הצעיר, קימבל, סיפר כי בצעירותו אלון אהב לקרוא, וגמע ספרים רבים מדי יום. התנ”ך הבלתי מעורער שלו היה, באופן בלתי מפתיע לאור המציאות, “מדריך הטרמפיסט לגלקסיה”. בגיל 15, ההרפתקן הצעיר החליט לטייל באמריקה. זה היה נראה לו הגיוני, כי אמו הייתה אזרחית קנדית. הוא השיג פספורט ונחת במונטריאול בלי בית וכמעט בלי כסף.

כך, את שנת היזמות הראשונה שלו העביר מוסק בדפיקה אקראית על דלתותיהם של קרובי משפחה רחוקים, עבודה בחוות משפחתיות, ולעתים אף ניקיון חדרי שירותים. החלום האמריקני בהתגלמותו. לא ברור איך, אבל איכשהו הוא התגלגל לאוניברסיטה באונטריו ומשם לזו של פנסילבניה, וסיים תואר במנהל עסקים.

בשלב הבא הוא עבד ככותב תוכניות עסקיות לחברות היי-טק זעירות. את החלומות הגדולים הוא כבר חלם, אבל בשביל זה צריך כסף. וכך, בשנת 1995 הוא פרש מלימודי התואר השני בפיזיקה שימושית בסטנפורד והקים יחד עם אחיו מיזם אינטרנטי בשם Zip2, שנמכר לאחר ארבע שנים בסכום של מעל ל-300 מליון דולר. וזו, כבר הייתה ממש ההתחלה.

את הכספים שהרוויח השקיע מוסק במיזם בנקאי קטן ברשת, שלימים גדל והפך לפייפל. בשלב הזה, הוא כבר היה מליונר, את הונו הוא החליט להשקיע בשלוש חברות: טסלה העוסקת במכוניות חשמליות, SpaceX השואפת לחלל ו-SolarCity, המתמקדת באנרגיה סולארית.

מכונית של טסלה, ככה זה נראה מבפנים. תמונת יח”צ

פשוט זה לא

כפי שכבר נרמז לעיל, מצבה הכלכלי של טסלה לא מזהיר, וזאת מכיוון שהמכוניות שלה הן יקרות, מעטות ולא עומדות תמיד בתקנים המחמירים. בשלב זה, של משקיעים זועמים, לקוחות מאוכזבים וכיסים מתדלדלים, מוסק פנה למדינה לעזרה. טסלה דנה עם משרד האנרגיה האמריקני בפרטים האחרונים בהלוואת ענק של מאות מליוני דולרים, אותה תתחיל להחזיר בעוד כשנה. עם זאת, לא בטוח שההלוואה אכן תינתן, שכן הממשלה האמריקנית כבר למודת נסיונות קשים מהלוואות לחברות המייצרות מכוניות חשמליות שהתרסקו בסופו של דבר.

בנוסף, טסלה ביקשה אישור להנפיק עוד מניות בשווי של 4.3 מליון על מנת להעלות את תזרים המזומנים שלה. הבעיה המרכזית אם כך היא של המשקיעים, מכיוון שכאשר חברה מוציאה הנפקה שנייה של מניות, המשמעות היא שהיא מעלה את מספר המניות הזמינות בשוק ובכך מורידה את ערכן של המניות הקיימות בשוק.

מנכ”ל החברה, דיפאק אהוג’ה, טען בראיון לוול-סטריט ג’ורנל כי מצבה של החברה בכי מר, וכי התזרים שלה מעולם לא היה נמוך יותר, אך רישומיה מראים כי היא מחזיקה ב-250 מליון דולרים בנכסים נזילים.

אם כך, האם מדובר בדאגה וירטואלית או בכזו ממשית? מהדו”חות הכספיים של טסלה עולה שעל אף החדשנות והיצירתיות, יש סיבה לדאגה. כך למשל ניתן לראות כי החברה החזירה 5 מליון דולר ללקוחות שביטלו את הזמנת המכונית שביצעו מראש. בנוסף, החברה טוענת כי היא מחזיקה בהזמנות מוקדמות בשווי של 133.4 מליוני דולרים על דגמי מכוניות שעדיין לא ירדו לייצור.

ייתכן כי ההלוואה הממשלתית תנפח קצת אוויר בגלגלים של יצרנית המכוניות החשמליות. ייתכן כי תחנות ההטענה החדשות יקסמו לצרכנים, שיעדיפו את המכונית החשמלית שתוכל סוף-סוף לספק חוויית נסיעה ארוכה ורציפה. מי יודע, ייתכן גם שאכן מוסק עוד יצליח לשגר אותנו מעיר לעיר במהירות הבזק. דבר אחד בטוח, אין לכם מה לדאוג לו. מוסק יודע תמיד לנחות על הרגליים, גם אם בשביל זה הוא יצטרך לנקות כמה חדרי שירותים.

Avatar

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

1 תגובה על "אלון מוסק עוד יביא אותנו למאדים, אם יישאר לו כסף"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
shai
Guest

איזה נחמד ממכם ניוזגיק גם לקחתם ממני את הרעיון לאישיות הכי מעניינת לראיון/להביא לבמה וגם לא זיכיתם אותי בפרס כרטיס, ממש אדיב מצידכם.
http://www.newsgeek.co.il/starttws-2012-tickets-giveaway-speakers/

wpDiscuz

תגיות לכתבה: