לא לתדלק – להטעין! כלי רכב חשמליים

רכבים חשמליים הם העתיד שיציל את העולם, מיכאל ויצמן סוקר את הרכבים החשמליים מימי תומס אדיסון ועד רכבי ספורט חשמליים של ימינו.

רכב חשמלי Reva Classe מתוצרת הודו – אחד מרכבי החשמל המודרניים המוצלחים ביותר

במאה העשרים ואחת יותר ויותר תשומת לב מוקדשת לסביבת המחייה של האדם. תופעות הלוואי הקשורות לפעילות שלנו הנוגעת לאיכות הסביבה כבר הובילו לכך שבני אדם ברחבי העולם רואים בפועל מה הם נושמים (וזה לא נראה כל כך טוב). אחד התחומים אשר קיבלו תאוצה מאוד גדולה בשנים האחרונות הוא המעבר לשימוש כלי רכב חשמלים. כלים אלו נועדו לחלצנו ממשבר אמיתי של זיהום אויר שמאיים להכחיד כל חלקה ירוקה וחיה.

קצת היסטוריה

ההיסטוריה של הרכבים החשמליים מתחילה לפני יותר ממאה וחמישים שנים– הרכב החשמלי ראשון הופיע לעיני העולם בשנת 1841 (מוקדם יותר מרכבי בנזין ראשונים). עד סוף מאה 19 מספר רכבי חשמל בעולם היה כמעט כפול מאחיהם המרעישים והמפזרים עשן המונעים על דלק.

בשנת 1905, 80 אחוזים מהמכוניות כבר היו מונעות באמצעות בנזין ובשנת -1920 מכוניות חשמליות היו כבר חלק מההיסטוריה. מכאן ואילך אף אחת מהמכוניות החשמליות שנוסו לא זכתה להצלחה. המדען האקסצנטרי ניקולה טסלה ביצע ניסוי מפורסם בשנת 1931 שבו הצליח להפעיל מכונית באמצעות זרם חשמלי שלא רצה לחשוף וטסלה סרב לגלות את מקורו המדוייק. על פי הטענות, המכונית החשמלית הזו תפקדה טוב יותר מכל מכונית אחרת באותן שנים, אולם סוד המכונית החשמלית הזו מת עם טסלה וכל הפרשה נשארה בגדר מסתורין.

בזמן ההוא נתוני המהירות ומרחק היעד המקסימאלי בתדלוק אחד של רכב אישי לא היו כה חשובים כמו טיפול במנועים, הנעה מהירה, שקט פעולה ונוחות הנסיעה ורק אנשים אמידים מאוד יכלו לאפשר לעצמם רכב אישי. רכב חשמלי הפך לצעצוע כיפי לאנשי אצולה והיה לכלי תחבורה מועדף על ידי רופאים.

עם הזמן, רכבים עם תאי בעירה פנימיים הוזלו, ומידת היעילות שלהם, כמו גם מהירות ומרחק הנסיעה שהם מסוגלים להגיע אליהם כמעט והובילו להכחדות רכבי החשמל מהעולם. אך רכבי החשמל לא נעלמו לחלוטין – הם רק הפכו לכלי תחבורה מקומיים להובלות ותחבורה בתוך מתקנים, מפעלים ומועדונים כמו מועדוני גולף וגם לרכבים של מדענים העמלים על כלי תחבורה אלטרנטיביים.

טומס אדיסון סוקר את רכבו - Detroit Electric. רכב חשמלי זה יוצר באופן סדרתי במפעלו משנת 1907 ועד 1927, ויוצרו מעל 20000 יחידות. המהירות המקסימאלית 32 קילומטר לשעה. מרחק מקסימאלי על טעינה אחת 130 קילומטר

יש יתרונות ויש חסרונות

היום, בשל ההישגים במחקר שימור האנרגיה יותר הפך השימוש ברכבים חשמליים בתור כלי תחבורה פנים עירונית לאטרקטיבי יותר. כבר היום בערי העולם סובבים עשרות אלפי רכבים חשמליים ומיליוני קטנועים, אופניים וכלי תחבורה אחרים הפועלים על חשמל. אז מה הם היתרונות של כלי תחבורה עירוניים, המונעים באמצעות חשמל מול רכבים בעלי מנוע בנזין, המאפשר לנו להאמין שהעתיד טמון ברכבי חשמל? הנה נתונים פשוטים להבנה, אבל קשים מאוד לעיכול לגבי תעשיות הרכב של היום : הנקודה הראשונה היא כמובן העובדה שמדובר במוצר המאפשר נקיון אקולוגי מושלם (אפס פליטות בזמן שימוש), אפשרות לעמוד בפקקים, בלי להחזיק את רכב מונע על הילוך סרק. כמובן שגם עלות שימוש, שאפשר להשוות לעלות מנוצל היום על תחבורה ציבורית. בסופו של דבר מדובר במוצר בעל אמינות גבוהה, וזמן עבודה ארוך יותר מרכב בנזין והוא גם כלי התחבורה היחיד שמנצל את הדלק שמיוצר בתחנות חשמל ולא מונפק באדמה.

כאשר מציינים יתרונות של שימוש ברכבי חשמל, חייבים להזכיר גם את הצד השני של המטבע, שהרי רכבי חשמל הם בעלי קיבולת מזערית יחסית לרכבי בנזין של הנעה ללא תידלוק. במבט לעתיד, תעבורת חשמל קווית תתקשה לעמוד בהטענת כמויות גדולות של רכבים. כמו כן, כמות המפעלים המייצרים (נכון להיום) מצברים היא קטנה יחסית ואין מפעלים למחזור סוללות ומצברים. ובסופו של דבר עלות הרכבים החשמליים שווים או עולים על מחירי רכבי בנזין.

להטעין או לא להטעין – זו השאלה

אחת הבעיות העיקריות בשימוש ברכבים המונעים באמצעות חשמל הוא הצורך בהטענת סוללות מהירה יחסית, אך גם לזה יימצא הפתרון וכבר היום ישנם חוקרים המפתחים סוללות שיכולות להטען במספר דקות מזערי. אבל קבוצה מעניינת של 14 סטודנטים מאוניברסיטת קרלסרואה בגרמני מנסים שיטה אחרת לחלוטין:

הקבוצה הגרמנית בנתה רכב חשמלי שפועל על סוללות אבל לא מצריך טעינה. הרכב, הקרוי e-Quickie, עובד על שיטה חסרת חוטים על קווי חשמל תת קרקעיים. הקבלים בדפנות הרכב יקבלו את הטעינה הודות להליך אינדוקציה אלקטרומגנטית. רכב, השוקל שישים קילוגרם בלבד, בנוי כולו בחומרים קלים ותרכובות מיוחדות. עם כמה מצברים קטנים שמשמשים גיבוי הרכב מונע במנוע חשמלי של שתי קילווואט ויכול להגיע למהירות של 50 קמ”ש. הרכב בעל מדדי פליטה שלילית העומד על אפס מוחלט.

e-quickie

רכב חשמלי עממי?

לאחרונה בוני הרכב הסיניים מהמרים גם הם על תעשיית רכב החשמל ואף מכריזים כי עידן רכבי החשמל יתחיל מהרפובליקה העממית. חברת Hua Xiao Ya ייצרה את הרכב חשמל הסיני הראשון. הרכב יוצר כך, שכל סיני יוכל לקנות לעצמו רכב כזה. עלותו 5000 דולר בלבד. הרכב הסיני העממי נע במהירות של 40 עד 80 קילומטר לשעה. החברה גם עובדת על רכב יוקרה חשמלי שיוצג כבר בשנה הבאה.

הרכב הסיני

.

מיכאל ויצמן

מורה לאנגלית בהשכלתו, שוטר מג"ב בשירותו הצבאי (כן שוטר בגן ילדים). פריק של טכנולוגיה, סלולר וכל דבר דיגיטלי. בזמנו הפנוי מכתיבת שורות אלו משחק איירסופט.

הגב

1 תגובה על "לא לתדלק – להטעין! כלי רכב חשמליים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
idlethought
Guest

למישהו יש מושג איך הפרוייקט של בטרפלייס ( המכונית החשמלית של אגאסי) מתכוון למחזר את כל אלפי הטונות של הסוללות הנטענות אחרי שהם ייתבלו? אני מתקשה להאמין שיהיה מקום לכל כך הרבה פסולת רעילה ברמת חובב

wpDiscuz

תגיות לכתבה: