מהירות, ניתוקים, מחירים ו-VPN: בדקנו את שירות ה-WiFi של אל על

השירות יחל לפעול מיום ראשון הקרוב על גבי 15 מטוסים. העיתוי אינו מקרי – עם תחילת הקיץ ותקופת החופשות. אז איך זה הרגיש לנו והאם המחיר באמת תחרותי? בדקנו

el al wifi

שירות WiFi על גבי מטוסים, גם אם מרגיש לנו אחרת, אינו שכיח עדיין בקרב חברות התעופה בעולם. למעשה, מתוך כ-24,000 מטוסים מסחריים בעולם רק על גבי 6,300 מטוסים מותקנת תשתית אינטרנט. מתוך 320 חברות תעופה מסחריות בעולם רק 88 חברות מציעות היום חיבור לאינטרנט. החל משבוע הבא תצטרף למועדון גם אל על, שבחרה בתקשורת הלווינית של חברת ViaSat.

הפיילוט התחיל לפני שנה וחצי

כבר למעלה משנה וחצי שאל על בוחנת את שירות ה-WiFi שלה בחלק ממטוסיה בהם הוא הוצע במסגרת פיילוט וללא תשלום. החל משבוע הבא כאמור יוצע השירות באופן רשמי בכ-15 מטוסים בהם כל צי מטוסי הדרימליינר החדשים של החברה (חמישה מטוסים בשלב זה), צי מטוסי הבואינג 737-900 כולו, ובשני מטוסי בואינג 737. השירות יוצע במסגרת שלוש חבילות שונות: Basic, Social ו-Business שמתומחרות בין 4 ל-20 דולרים והשוני ביניהן מתמקד ברמת הגישה לתכנים שונים (מוואטאספ ומיילים בעיקר ועד לגישה חופשית לחלוטין שכוללת גם צפייה בסרטים והאזנה למוזיקה).

היתרון הגדול של שירות האינטרנט של אל על ביחס למרבית המתחרות נובע מהעובדה שהיא אינה מגבילה את נפח הגלישה, את קצב המהירות ואת משך הזמן בו ניתן השירות. כלומר: מרגע שתרכשו את אחת החבילות תוכלו להשתמש בה לאורך הטיסה כולה בלי לחשוב כמה זמן נותר או כמה מגהבייט צרכתם.

איך זה בכלל עובד?

חברת ViaSat היא ספקית אינטרנט אמריקאית שמחזיקה 550 עובדים ויושבת בקליפורניה. בניגוד לחברות אחרות שמספקות שירותי אינטרנט לוויני, היתרון הגדול של ViaSat נעוץ בעובדה שהיא מחזיקה פיזית לווינים משלה ולא רוכבת על לויינים של חברות אחרות. נכון להיום מקיפים את כדור הארץ 5 לויינים של ViaSat שמכסים את אירופה וצפון אמריקה. המשמעות היא שהכיסוי הגלובלי של החברה הוא חלקי בשלב זה – היא לא יודעת להציע שירותי אינטרנט מעל לאסיה, האוקיינוס האטלנטי או אוסטרליה למשל. עם זאת, למרבית הטיסות מישראל הנתון הזה חסר חשיבות בשלב זה. בכל מקרה, עד 2020 צפויה ViaSat להפעיל 3 לויינים נוספים ואז הכיסוי שלה יהפוך גלובלי.

מהן המגבלות של התקשורת הלווינית?

המגבלה הראשונה כמו שכבר ציינו נעוצה בכיסוי החלקי המבוסס על הלויינים המשרתים נכון להיום את ViaSat. כמו כן, השירות, באופן פרדוקסלי, לא זמין מעל שמי ישראל. המשמעות היא שבטיסות יוצאות מישראל תאלצו להמתין 30 דקות מרגע ההמראה עד ששירות האינטרנט יהפוך פעיל. מאחר וגם ככה מדובר בשלב ההמראה, לא מדובר בהמתנה ארוכה מידי בפועל, אלא יותר של 10 דקות מרגע שמסתיימת ההמראה ועד שהשירות הופך פעיל.

אזור אחר שדווקא כן זוכה לכיסוי לווייני אבל לא ניתן להשתמש בשירות מעליו הוא דווקא המדינה הגדולה בעולם (אנחנו מתייחסים כאן לשטח כמובן) – רוסיה. בטיסות שיעברו מעליה לא ניתן יהיה להשתמש בשירות האינטרנט הלוייני של ViaSat. עם זאת, כאמור, במהלך השנתיים הקרובות צפויה ViaSat להרחיב את הכיסוי הלוייני שלה באמצעות מספר לווינים נוספים שתחל להפעיל.

לבסוף: השירות יחל לפעול רק כשהמטוס יטפס לגובה 10,000 רגל, שוב – קצת אחרי ההמראה.

מונדיאל בגובה 20,000 רגל

בואו נדבר רגע על המחיר

שירות האינטרנט במטוסים במרבית חברות התעופה בעולם מוצע במספר מסלולים המתומחרים שונה. במרבית החברות ההבדל בין המסלולים השונים נוגע למשך הזמן בו הוא ניתן, מהירות החיבור ונפח הגלישה. אל על בחרה במדיניות שונה – היא לא מגבילה אף אחד מהקריטריונים אך בחרה להתמקד באופי השימוש.

חבילת ה-Basic תעלה 4 דולרים (ומוצעת עד ה-31 באוקטובר בחינם) – מציעה חיבור בסיסי לרשת. החבילה הזו מיועדת לאנשים שמעוניינים להשאר מחוברים ולתקשר עם החברים והמשפחה על הקרקע אבל לא מעבר לזה. ווטסאפ, טלגרם, מיילים ואם מסיבה ממש לא ברורה תרצו גישה לאתרי אל על – אז גם זה פתוח עבורכם, כל השאר נעול.

החבילה השניה, חבילת ה-Social, מציעה את כל אלו שמציעה קודמתה אך בנוסף גם גישה חופשית יותר אך תחת מגבלות שימוש כמו למשל צפייה בסרטונים של עד 3 דקות. המחיר כאן עומד על 10 דולרים.

חבילת הפרימיום, ה-Business, היא כבר חיבור רגיל לרשת האינטרנט במהירות ממוצעת מוצהרת של 12Mbps ומחירה עומד על 20 דולרים.

את כל החבילות ניתן לרכוש גם תמורת נקודות הנוסע המתמיד, ובאף אחת מהן לא תוכלו לקיים שיחות על רשת ה-WiFi כדי לא להרעיש ליתר הנוסעים.

בבדיקה שערכנו מול מספר חברות תעופה גדולות ומוכרות מודל התמחור של אל על התגלה דווקא כהוגן. כל עוד אתם לא חברים במועדון תעופה מסויים שמקנה לכם הטבות או נקודות שתוכלו לממש בטיסות בקרב חברות התעופה המתחרות – אל על מציעה מודל תמחור תחרותי.

איך זה עובד?

החיבור לשירות התגלה כפשוט ומסתכם באיתור רשת ה-WiFi במטוס עם השם המפתיע ״ElAl״ ולאחר מכן בחירת החבילה והזנת אמצעי התשלום. זהו, מרגע זה אתם מחוברים לרשת במסגרת החבילה שבחרתם.

חשוב לציין: כל משתמש מקבל הקצאה של שימוש במכשיר אחד בלבד. אתם יכולים לנדוד בין מכשיר אחד לאחר אבל ברגע שתעברו למכשיר אחר יתנתק הקודם.

חווית השימוש שלנו היתה שונה לחלוטין בין הסמארטפון למחשב הנייד. בשני המקרים מדדנו את מהירות הגלישה לרשת בטיסה לא כל כך אופיינית, כלומר כזו שבה חצי מהמטוס התחבר לרשת במסגרת אירוע ההשקה. החיבור באמצעות הסמארטפון נע בין 4Mbps ל-5Mbps ולעומת זאת החיבור דרך המחשב הנייד הציג נתונים כפולים ומעבר לזה של 10Mbps ומעט יותר.

הגלישה התגלתה כחלקה ברובה והרגישה ממש כמו בבית, פרט למהירות המעט נמוכה אך לא ממש מורגשת במרבית המקרים. למעשה, הצלחנו אפילו לצפות במשחק של צרפת נגד בלגיה ששודר באותו זמן באתר ”כאן” ולצפות בו ללא הפרעה לאורך הטיסה.

לאורך הטיסה כן חווינו ניתוקים מספר פעמים – פעמיים ליתר דיוק. בכל אחת מהפעמים הניתוק נמשך בין דקה אחת לשתיים. בטיסה של 5 שעות זה לא הפריע יותר מידי, בטיסה קצרה יותר יתכן וזה היה מפריע מעט יותר.

בדיקה נוספת שערכנו היתה האפשרות להשתמש ב-VPN שגם עברה בהצלחה. ולבסוף בעיה אחת שכן התגלתה ומנעה מאיתנו חיבור בתחילה נוגעת לשימוש ב-DNS של גוגל. רק כשהסרנו אותו יכולנו להתחבר.

איך אנחנו מסכמים?

בתקופה שבה חיבור לרשת מרגיש לנו כבר כל כך טריוואלי קשה לנו קונספטואלית לשלם עליו בנפרד למספר שעות בודדות. עד שהחיבור לרשת יהפוך לחלק מובנה בטיסות התשלום הנפרד עליו עוד צפוי ללוות אותנו לא מעט שנים בעיקר בשל העלויות הגבוהות של תקשורת לוויינית.

הדרך המשתלמת ביותר לגלוש ברשת בטיסות ולא רק באל על היא באמצעות שימוש בנקודות שלכם במועדוני התעופה בהם אתם חברים. אם אתם נוטים לטוס באופן תכוף לא תצטרכו להוציא סנט אחד ותוכלו תמיד לפדות נקודות תמורת חיבור לרשת. אם אתם טסים מעט, עדיין ישתלם לכם לפדות את הנקודות שצברתם תמורת חיבור לרשת מאחר וכנראה שלא תגיעו לכמות הנקודות שתוכלו להמיר לכרטיס טיסה או שדרוג.

בחודשיים האחרונים יצא לי להשתמש בשירות האינטרנט של לופטנזה ושל פינאייר, בשניהם חווית השימוש היתה בין בינונית לגרועה. בלופטנזה שילמתי עבור שעת חיבור אחת במהלכה הצלחתי לגלוש בפועל בערך 10 דקות וביתר הזמן המהירות היתה כל כך איטית עד שהתייאשתי. בטיסות ארוכות ליעדים כמו ארה״ב ואחרי שמיצית את כל התחמושת שלך (ספר, סרט, האזנה לפודקסט ולמוזיקה), חיבור לרשת הוא שינוי מרענן ומתבקש ואני מוכן לשלם עליו אקסטרה – כשהוא עובד.

מבין הפעמים בהם התנסתי בחיבור לרשת בטיסות, זו של אל על התגלתה כיציבה ביותר עד כה ותמורת מחיר הוגן. אם יש לכם נקודות בנוסע המתמיד תשתמשו בהן, יתכן מאוד ולא תפדו אותן בלאו הכי עבור דברים אחרים. עם זאת, הטיסה שלי היתה ברובה מעל יבשת אירופה, אזור המכוסה היטב על ידי חברת ViaSat, נשמח לשמוע איך היתה החוויה שלכם בטיסות ליעדים ארוכים יותר דוגמאת ארה״ב בתגובות.

ולבסוף: התקדמות טכנולוגית היא בלתי נמנעת אבל היה משהו קצת מרגיע בתקופה שבה היינו עולים על טיסה ומתנתקים מהעולם – לטוב ולרע. בלי התראות, בלי עבודה, בלי לשרוף זמן יקר על סטוריז באינסטגרם. זה היה כלוב של שקט וניתוק וזה הולך ומתפוגג. תזכרו שאין דבר רע גם בלעלות על טיסה ופשוט להיות קצת עם עצמכם, להקשיב למוזיקה, לצפות בסרט טוב או סתם לחשוב קצת, אנחנו לא עושים את זה הרבה לאחרונה.

ידיעה זו נכתבה מגובה 40 אלף רגל בזמן התנסות בשירות ה-WiFi בטיסת אל על

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם. עורך אתר גיקטיים.

הגב

9 תגובות על "מהירות, ניתוקים, מחירים ו-VPN: בדקנו את שירות ה-WiFi של אל על"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה וכבוד האדם.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
לא הבנתי
Guest

מהירות גלישה ללא הגבלה? לא הבנתי

איציק
Guest

חלק מהחברות מגבילות את המהירות ע”מ למנוע עומסים ולשמור על רוחב הפס.

הקורא הסקרן
Guest

רוחב הפס הוא 12 mbps וכולו עומד לרשותך. לא מורידים את רוחב הפס למשתמש, כמו לופטהנזה שמגבילה את רוחב הפס ממשהו כמו 40 mbps ל- 150kbps.

אני
Guest

רק לי מפריע הנושא של חסימת תכנים? שיגבילו במהירות או בגודל החבילה אבל שלא יחליטו בשבילי איזה תוכן מותר לי ואיזה אסור לי לצרוך.
#net_equality

הקורא הסקרן
Guest

זאת חבילת הבסיס החינמית. לא בודקים שיניים של סוס שקילת במתנה.
בכל מקרה – תוכל לשדרג בתשלום נוסף.

הקורא הסקרן
Guest

תודה רבה על כתבה נהדרת. אתם בגיקטיים מקסימים.
מי שיכול להרחיב על טיסה מעל האוקיינוס האטלנטי – תודה גם לו/ה.

שלמה
Guest

למחוק הודעות שאינן תואמות את האג׳נדה שלכם? חופש הביטוי כבר אינו קיים, אתרים כמו Engadget, Gizmodo וכל השאר מאוד פוליטיים, כנראה שכסף קונה הכל…

אלמונימוס
Guest

כתוב “דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב”, לא דובר על דיעה מנומקת ומנוסחת בנימוס. צעד מבורך מצד גיקטיים, התגובות פה הפכו לבור שופכין של יכולים ואני שמח שהם שמים לזה סוף.

יוסי וייס
Guest

השאלה איך הכל עובד כשזו לא טיסה שנותנים לעיתונאים להתנסות בשירות אלא טיסות אל על רגילות…האם כמו מערכות הבידור הרעועות שלהם?..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: