דייסון חושפת לראשונה את המכונית החשמלית המרשימה שלה – שנה אחרי שביטלה אותה

אחרי שהשקיעה מאות מיליוני דולרים בפרויקט השאפתני, רק כדי לבטל אותו, דייסון מציגה את המכונית החשמלית שהייתה יכולה להגיע לשוק, ואת הסיבות שהיא העדיפה לוותר עליה

תמונה: דייסון

בשנת 2018 נחשף לראשונה האיום האמיתי על טסלה: חברת דייסון הבריטית – שאחראית על השואב האלחוטי שיש לכם בבית – הודיעה כי היא משקיעה סכום חסר תקדים של 2.8 מיליארד דולר כדי להיכנס לשוק הרכבים החשמליים. לפני כשנה הודיעה החברה, לאכזבת רבים, כי היא מבטלת את הפרויקט השאפתני וגונזת את התוכניות.

עתה, חושף לראשונה ג’יימס דייסון, היזם ששווה כמעט 20 מיליארד דולר, את מה שכולנו פספסנו.

טווח נסיעה שישאיר לכם עודף אחרי שתחצו את כל ישראל

בראיון ל-The Times חשף ג’יימס דייסון פרטים שטרם נשמעו אודות היכולות אליהן הגיעה החברה בפיתוח המכונית החשמלית, שלעד תהיה ידועה בשם הקוד “N526”: כעת אנו יודעים כי מדובר היה במכונית עם עיצוב ספק-סייבר-טראק-ספק-ריינג’-רובר, בעלת 7 מושבים במשקל של 2.6 טון, אשר מסוגלת להגיע מ-0 ל-100 קמ”ש ב-4.8 שניות ומהירות מקסימלית של 200 קמ”ש.

תמונה: דייסון

החלק המרשים מכל במכונית של דייסון הוא ללא ספק טווח הנסיעה הכמעט בלתי נתפס שלה לרכב חשמלי וגם לרכב בנזין האמת: 950 ק”מ לכל טעינה, שזה כמעט פי 2 מכל מכונית חשמלית סטנדרטית של טסלה. תיאורטית הייתם יכולים לצאת לנסיעה ממטולה ועד אילת ואז לחזור, מבלי שתצטרכו לעצור ולהטעין את הסוללה. על פי הדיווח אגב, יכולתם להגיע לטווח נסיעה שכזה גם אם הייתם נוהגים ב-110 קמ”ש כל הדרך, עם מזגן דולק ומערכת הסאונד של הרכב בפול ווליום.

הסוד הגדול הוא בסוללה

הסוד מאחורי היכולות המרשימות הללו נמצא בעיקר בטכנולוגיית הסוללה שבתוך הרכב שדייסון פיתחה בעצמה – סוללה מסוג Solid State. סוללה רגילה כוללת 2 אלקטרודות: השלילית – אנודה והחיובית – קתודה כשביניהן אלקטרוליט, שמשמש כמוליך חשמלי. האלקטרוליט בסוללות ליתיום-יון מורכב מפולימר ג’ל אורגני, מה שהופך את הסוללה לפחות יעילה עם הזמן, פחות יעילה בטמפרטורות נמוכות ואפילו למסוכנת במקרה של פגיעה חיצונית, מה שלעיתים מוכיח את עצמו בתאונות דרכים בהן מעורבים רכבים חשמליים.

סוללות Solid State, לעומת זאת, עושות שימוש באלקטרוליט מוצק – שמתבסס על מבנה טטראדר של ליתיום, גרמניום, זרחן וגופרית. האלקטרוליט המוצק מאפשר לאלקטרונים לנוע בחופשיות בין האנודה לקתודה במהירות ולאורך זמן – ללא השפעה ממספר מחזורי הטעינה. בנוסף, ניתן היה לשלב יותר תאי סוללה, מה שהגדיל את הקיבולת שלה בעד 30%, מה שיכול להסביר את חלק מההישגים בהם דייסון מתגאה, בנוסף לעובדה שהמכונית הייתה מצוידת בזוג מנועים חשמליים בהספק של 200kW.

דייסון חושף כי הוא עצמו השקיע בפרויקט כ-500 מיליון פאונד מכספו, לפני הביטול. לדבריו, כדי להפוך את הפרויקט לרווחי, החברה הייתה צריכה לתמחר את המכונית בלפחות 180 אלף דולר ליחידה, כך שנראה שהיא לא הייתה אטרקטיבית במיוחד עבור השוק או עבור החברה. ניתן למצוא חצי נחמה בעובדה שדייסון עצמו לא שולל את הרעיון של לאפשר ליצרניות רכב אחרות להשתמש בטכנולוגיית הסוללות שפיתח.

הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

9 תגובות על "דייסון חושפת לראשונה את המכונית החשמלית המרשימה שלה – שנה אחרי שביטלה אותה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גיל
Guest

טסלה עם 450 קמ עולה פחות מ 60 אלף דולר, מה שמראה שהטכנולוגיה של דייסון לא ממש רלוונטית, לקבל 50 אחוז יותר טווח במחיר כפול 3 לא נקרא חדשנות. טסלה הצליחה בעלות ייצור וביצירת פתרון לצורך אמיתי שעובד ונמכר ואת זה דייסון לא חשבו שיוכלו לתת…

צור
Guest

הכשל התחיל בקיבעון לקונספציה של יצרניות הרכב – חברה שמייצרת רכב מקצה לקצה באופן ייחודי. הפתרון מצוי במודולריות – שכל יצרן יתמחה ברכיב ראשי אחד באופן יעיל ומשם להרכיב את החבילות שמתאימות לשוק.

אבי
Guest
בדיוק הפוך. עד היום כל חברות הרכב המסורתיות מייצרות בשיטה שתארת. אך כאשר ניסו לייצר מכונית חשמלית עם שליטה אלקטרונית מלאה, בזול ,הם נתקלו במכשול כמעט לא עביר. הבעיה הייתה לדוגמא במערכת מיחשוב ובמערכת קירור של הבטריות שכל רכיב החטיבה שייצרה אותו עשתה אותו הכי טוב בנתה שבב מצוין למערכת קירור מצוינת אבל לא היה לה מושג שהרכיב שלצידה צריך גם קירור ומיחשוב. כך שבכל רכב יש כמה מערכות קירור כמה מערכות מיחשוב ואין סוף קבלים. החברה היחידה בעולם כיום שמייצרת בשיטה את כל הרכיבים (כמובן לא קבלים וכלה) זה טסלה. ברכב שלה יש מערכת קירור אחת למנוע למחשב למיזוג… Read more »
ארנון
Guest

אכזבה לכל המכשפות שרצו להפסיק לטוס על מטאטא ולעבור לטוס על שואב אבק..

בייגל
Guest

הנה, בשביל זה אתם משלמים 3 אלף ש”ח על שואב אבק מסכן.

שלום
Guest

השואב האלחוטי לא מחזיק 5 דק לאחר 4 חודשים – לא הכי חזקים בסוללות

סץגיל
Guest

משהו שילם המון כסף בשביל לגנוז את הרכב (אילן מסק)

אבי
Guest

אף אחד לא שילם להם. לעשות תוכניות על הנייר ולבנות רכב לדוגמא כל אחד יכול תשאלי את פולקסוואגן וbmw ושאר יצרניות הרכב, ששנים בתצוגות הרכב מראות רכבים דמיוניים עם יכולות מטורפות , וברכב הכי יוקרתי שלהם אין רבע מההצהרות של לפני עשור.

אבי
Guest

הסיבה האמיתית שדייסון חושפת את הרכב שביטלה היא, דייסון מעוניינת למכור תוכניות של רכיבים או להפוך בעצמה לספקית רכיבים. האמירה שלה לשאר יצרניות הרכב היא “אני במשחק ומועניינת לשחק”.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: