׳׳מה למדתי מסטיב ג׳ובס׳׳: דון לינדסי, לשעבר מנהל העיצוב באפל, עם טיפים לעיצוב מנצח

רגע לפני שהוא מגיע לארץ משתף דון לינדסי, שעבד קרוב מאוד לסטיב ג׳ובס וחתום על לא מעט פטנטים של אפל, על עקרונות העיצוב שלו

don

קרדיט תמונה: צולם בכנס Design Thinkers

הפוסט נכתב על ידי אלעד בן אלול, חוקר תרבויות וקהלים בעידן הדיגיטלי, עיתונאי ויוצר מדיה. בוגר Msc מהחוג לאנתרופולוגיה דיגיטלית, אוניברסיטת UCL, לונדון.

קשה להכניס את עולם העיצוב למשבצת אחת; זהו עולם שממוקם בין החופש שבאמנותיות לחוקים שבמסגרת העבודה בארגון מסחרי. גם בעולם הדיגיטלי מטרת העיצוב אינה רק קישוטית או רק פונקציונאלית ולכן מעצב טוב צריך לדעת לנוע באלגנטיות בין אותם עולמות, שלעיתים נתפסים כמנוגדים, ולשמש כסוג של מגשר ביניהם. דון לינדסי, יועץ בכיר לניהול, תכנון ועיצוב חווית מוצר (Product Experience), הוא דוגמה מאלפת לאותו ״סופר מעצב״ שיודע להיות אמנותי ויצירתי ובו בעת לדחוף את מלאכת העיצוב כיישות ארגונית בפני עצמה עם תרבות ניהולית, והנהגה אסטרטגית.

לינדסי יגיע לישראל בפברואר הקרוב במסגרת כנס UX SALON ויעביר הרצאה שתעניק תובנות לגבי תרבות עיצובית ואסטרטגיה אירגונית באמצעות סיפורים וציטוטים מהתקופה בה עבד בצמוד לסטיב ג׳ובס על מערכת ההפעלה של אפל (OS X). ״אחד מהאנשים שתרמו הכי הרבה להכרת המושג “חוויית משתמש” הוא סטיב ג’ובס״, מסביר אבי איצקוביץ, מייסד הכנס. ״אני חושב שאדם שעבד בצמוד לג׳ובס יותר משבע שנים יוכל לתת הצצה חשובה לעולם שלו״. זוהי הזדמנות טובה לדבר על הקריירה המרשימה של לינדסי, ללמוד על מונחים כמו Design Leadership ואפילו לקבל כמה כלים לניהול עיצובי אפקטיבי.

גם מעצב וגם מנהיג

לאחר קריירה של 20 שנה בחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם (ביניהן Apple, Microsoft ו- Blackberry), לינדסי מגדיר את עצמו כ- Executive Leader ומתגאה בכך שיצר ממשקי דסקטופ ומובייל מהפכניים ורשם כ-120 פטנטים טכנולוגיים (חלקם בשיתוף עם סטיב ג׳ובס) שכולם יצאו לאור ונעשה בהם שימוש בדרך זו או אחרת. אחד מאותם פטנטים, למשל, הוא פונקציית ה- Dock של אפל, שמאפשרת נגישות מהירה ודינמית לאפליקציות השונות גם כאשר הדסקטופ חבוי. פטנטים חשובים נוספים מתמקדים בעולם המובייל וממשק הטאצ׳ (Touch), שבו התעסק לינדסי עוד בימים שבהם טאצ׳ היה מזוהה עם מדע בידיוני.

האבולוציה של ה"דוק" במערכת הפעלה של אפל. ה"דוק" הוא פטנט רשום של דון לינדסי וסטיב ג׳ובס

האבולוציה של ה”דוק” במערכת הפעלה של אפל. ה”דוק” הוא פטנט רשום של דון לינדסי וסטיב ג׳ובס

לינדסי רואה במפעל חייו תוצאה ישירה של התנהלות ארגונית והנהגה עיצובית נכונה. כך, לדוגמה, הוא מסביר את הצלחתו בפיתוח מערכת ההפעלה לטלפון החכם של בלקברי כתוצר של רכישתו את חברת TAT עבור בלקברי וניהול צוות של מאה מעצבים, חוקרים ומפתחים שהתפרשו על שלוש מדינות. ״שיתוף הפעולה הצמוד בין צוותי העיצוב של התכנה ושל החומרה״, הוא מסביר, ״אפשר לרעיונות לזרום בין עולמות הכפתורים, הצורות והחומרים הפיזיים והוירטואלים״. את אותו דיאלוג בין החומרי לדיגיטלי, אימץ לינדסי עוד בזמן עבודתו עם סטיב ג׳ובס על OS X. ״סטיב לקח את הידע שלו מעולם החומרה, שבאותה תקופה התמקד בשקיפות, בהיקות (glossiness) וצבע״, מסביר לינדסי, ״והביא את אותו הידע לעולם הממשק״ (תהליך אותו כינה ג׳ובס ״Lickable Design״).

מלבד ניהול נכון של צוותים שונים ממחלקות העיצוב וליווי רכישות אסטרטגיות להגדלת מערך הפיתוח, לינדסי גם מייעץ לחברות בזמן לקיחת החלטות הרות גורל בדבר פיתוח מוצרים, שיכולות למנף את החברה או לרסק אותה- פיתוחים המכונים “Bet the company”. כל אותם כישורים שייכים לדיסיפלינות של Design Management ו- Design Leadership; הם שואפים לפקח על תהליכי יצירה מבחינה ארגונית, להנחיל תרבות של יצירה ועיצוב בחברות גדולות או קטנות וליזום מבנים ומחלקות שמקדמות את האינטרס העיצובי לא רק כ״עלה תאנה״ או מילת באז טרנדית אלא ככח חיוני ומוביל. ״אחת מהנקודות החזקות ביותר של סטיב (ג׳ובס) היא היכולת להנחיל את העיקרון הזה שוב ושוב״, מסביר לינדסי. ״הוא היה בעמדה שאפשרה לו לפנות למשווקים או למהנדסים ולהגיד להם לא. הוא תמיד הגן על המעצבים״. עמדה זו, שבה החזיק גם לינדסי בפרוייקטים שונים, מקבלת כיום גיבוי בחברות שונות תחת הכותרת Chief Executive Design או בתרגום חופשי מנהל עיצוב כללי, שמוביל את החזון העיצובי של החברה.

בהרצאתו בפברואר הקרוב יתמקד לינדסי בקונספט של ״Lickable Design״- אידיאל עיצובי שלפיו אפשר כמעט ללקק את המוצרים בזכות האטרקטיביות השיווקית והאסטטית שלהם; הוא ידבר על אסטרטגיה ותרבות עיצוב ארגונית ויספק כלים מעשיים מהתחום. לינדסי גם יעניק הצצה אינטימית לתרבות הארגונית ב- Apple (שבתקופתו של ג׳ובס היתה ידועה כדיסקרטית במיוחד) על ידי עיון במגוון ציטוטים איקוניים ונדירים של ג׳ובס והכנסתם לקונטקסט הפנים-ארגוני של החברה ולהקשרם ההיסטורי (למשל דיון על אמרתו של ג׳ובס ״Don’t take notes” שלפיה רישום בזמן פגישות מעיד על חוסר ידע, סמכות או מסירות לבעיה). את סמכותו של לינדסי לגבי הביוגרפיה של ג׳ובס ותפיסת עולמו העיצובי ניתן לגבות בכך שהוא היה מספיק קרוב אליו בשביל להגיד לו ״לא״- דבר שלפי ספרו האוטוביוגרפי של ג׳ובס אינו מובן מאליו.

עקרונות עבודה למנהיגות עיצובית לפי דון לינדסי

  • הערכה מהירה של החוויה המלאה של המוצר או השירות במטרה לזהות שינויים טקטיים לשיפור מיידי.
  • יצירת מפת דרכים רבת פנים של חווית המוצר הכוללת את כל נקודות המפגש בין הלקוח לחברה, המוצר והמותג.
  • תיעדוף של מפות דרכים קיימות בכדי לוודא שישנו איזון בין יצירת פונקציות חדשות לשמירה על חווית מוצר ברמה גבוהה.
  • הבנת הגדרות המוצר וההתפתחויות הארגוניות בכדי לזהות שינויים או השקעות הכרחיים ובכדי לוודא שחווית מוצר נהדרת מתעצבת ומשתמרת בשרשרת הפיתוח.
  • אימון מנהלים לשילוב ותמיכה יעילים של דיסיפלינות UX בארגון ובתהליך הפיתוח.
  • הדרכה פנימית של מנהלי העיצוב הפנים-ארגוניים בכדי לחזק את חשיבות חווית המשתמש.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: