פיתחתם אפליקציה? מזל טוב. כך תקדמו אותה באופן עצמאי

עברתם את השלב הקשה של פיתוח אפליקציה? עכשיו, איך תגרמו לכולם לדעת עליה ולהוריד אותה? הנה מדריך ‘עשה-זאת-בעצמך’ עם הדברים החשובים

מקור: Pixabay​

מאת גלעד בכר

בעקבות הקורונה, יותר ויותר עסקים קטנים ויזמים נכנסים לעולם האפליקציות. מה שבעבר היה סיפור יקר ומורכב הפך לפשוט בהרבה עם המון כלים וקיצורי דרך להגיע לאפסטור ולגוגל פליי. בעקבות זאת, היכולת של אפליקציה מתחילה להתבלט הופכת לקשה יותר מיום ליום.

הצלחה או כישלון של אפליקציה נקבעים על פי 2 פרמטרים: מהו טיב השירות או המוצר שפותח, וכמה אפקטיבי השיווק שלו לקהל היעד. במאמר זה אציג מספר צעדים שעל כל מפתח אפליקציה לעשות בדרך (הארוכה) לשיווק האפליקציה שלו, צעדים שבמידה ולא יקרו עלולים לעלות בבזבוז משאבים כואב. 

מחקר מתחרים שיחשוף את השפיץ של המתחרים שלכם – בכלים חינמיים

עוד לפני שתתחילו לזרוק כסף על פרסומות ממומנות ברשתות החברתיות, יש לבצע מחקר מקדים מעמיק. יש היום עשרות כלים שונים כדי לעשות את זה אבל אני רוצה להתחיל בכלים החינמיים שיאפשרו לכם לדעת בדיוק מה המתחרים שלכם עושים ובקלות.

בתור התחלה, אני ממליץ להסתכל בכלי הזה של פייסבוק. לאור בלאגן הפרטיות והשקיפות שהיה עם פייסבוק בשנים האחרונות, החברה החליטה להנגיש לכולם את ממשק המודעות שלה שניתן כעת לבצע בו חיפוש על פי השם של כל מפרסם. על כן, מאוד פשוט כיום לחפש בשורת החיפוש את המתחרים העיקריים ולראות בדיוק איזה מודעות הם מריצים כעת ולאיזה קהלי יעד. ניתן לבצע שאילתות על בסיס פלטפורמה ובכך לראות האם הם מפרסמים דברים שונים במערכת הפרסום של פייסבוק למול אינסטגרם או מסנג’ר לדוגמה. אפשר גם לראות את השווקים המרכזיים שהם מפרסמים בהם ולסנן לפי תאריכים.  בהנחה שהמתחרים שלכם עושים עבודה טובה, הם כנראה פוסלים את המודעות שלא עבדו ומשכפלים את סוגי המודעות שעובדות עבורם. כך ניתן להבין איזה מסרים שיווקיים עובדים טוב יותר, איזו “זווית שיווקית” אותו המתחרה לקח, ואף לראות את הסגנון העיצובי וסוגי המודעות. האם המתחרים משתמשים בעיקר במודעות קרוסלה? אינסטגרם סטוריז? אולי בכלל מודעות וידאו או גיף? כל המידע הזה על מה עובד הכי טוב ממש זמין עבורכם וכל מה שצריך לעשות זה להציץ ולראות מה הם עושים בשקיפות כמעט מגוחכת. 

הצעד הבא שהייתי ממליץ עליו הוא להיכנס לעמוד הפריט באפסטור ובגוגל פליי של המתחרים העיקריים שלכם. אני אוהב לעבוד עם התוסף הזה לכרום שמאפשר לכם לראות את עמוד הפריט בתוך כל סוג של טלפון נייד. כך אפשר בקלות לעבור בין מדינות שונות עבור אותה האפליקציה ולבחון את הנראות השונה של צילומי המסך או הוידאו השיווקי עפ”י דגמי המכשירים השונים שלא ניתן לראות בווב. הסיבה שאני משקיע בזה זמן היא שרוב היוזרים ישקיעו בין 3-6 שניות על מנת לקבל החלטה אם להוריד את האפליקציה או לא בעמוד הפריט.  הזמן הזה יושקע במבט לעבר צילומי המסך או הוידאו השיווקי ששמתם בחנויות השונות. אם יש למתחרים שלכם תקציב משמעותי, הם כנראה יעשו עשרות טסטים שונים על הקומבינציה הנכונה של סדר המסכים, העיצוב שלהם והמסרים השיווקיים שיופיעו בהם. זה קורה מכיוון שאחוז ההמרה בחנות משפיע מאוד על עלות הרכשת משתמשים חדשים, גם עבור טראפיק אורגני וגם לממומן.

הדבר ששווה להתמקד בו הוא המסר השיווקי במסך וחצי הראשונים שמופיעים, היות וכחצי מהיוזרים לא יגללו לעומק הדף ולכן יקבלו החלטה רק על בסיס המסכים הללו שנראים לפני שצריך לגלול לעומק. במידה ואתם רוצים לבנות מסכים כאלה בצורה איכותית, תחשבו לעומק מה מבדל את המוצר שלכם? בכל מסך שכזה צריך להיות מסר אחד, קצר וקולע עם פונט גדול כך שיוכלו לקרוא בקלות גם עם מכשירים ישנים יותר. כמו כן, בכל מסך צריך להופיע ערך אחר מכיוון שאם אותו המסר יחזור על עצמו בצורות שונות, היוזרים לא ימשיכו לקרוא. אגב, אם חשבתם למלא את הדסקריפשן בכל הטקסט הזה ומשם היוזרים יקראו אז תחשבו על זה שוב. רק 3%-5% קוראים את הדסקריפשן באפסטור ובגוגל פליי. הדרך הנכונה ביותר לבחון את המסרים שחשבתם לכם היא לשאול את עצמכם “מה יצא ליוזר מלהוריד את האפליקציה שלי”? גם סדר המסכים משמעותי וגם הסגנון העיצובי יכולים להביא קפיצה משמעותית באחוז ההמרה בחנויות השונות. אפשר לבחור ברזולוציות שונות, לאורך ולרוחב, ועל כן יש פה לא מעט משחק והמטרה היא ללמוד מהמתחרים כדי להתחיל בנקודה טובה יותר מאשר ללמוד מאפס.  

הכלי השלישי שהוא מאוד טריוויאלי וזה מדהים עד כמה שלא משתמשים בו מספיק, זה להיכנס לביקורות באפסטור ובגוגל פליי של המתחרים שלכם. שם תוכלו לראות איך המשתמשים מרגישים לגבי המוצרים המתחרים. בקלות ניתן לראות כמה משתמשים עצבניים על פרסומות חודרניות, מודל תמחור “לא הוגן” או יקר מדי וכדומה. לאפליקציה ממוצעת יש דירוג של 4.2 כוכבים בחנויות ועל כן ניתן לראות מהו הציון של המוצרים המתחרים יותר מזה, לשבת ולקרוא את הביקורות השליליות והחיוביות שלהם. כך תוכלו לדעת מה הם עושים מעולה ושווה לבחון פיצ’רים מסוימים בתור השראה למוצר שלכם, ומהצד השני, מה הם לא עושים מספיק טוב כדי ששם תוכלו לייצר יתרון תחרותי.

הגדרת תקציב

הרבה יזמים מפחדים להגדיר תקציב כי זה באיזשהו מקום התחייבות להוצאה כספית מבלי לדעת מה נקבל בתמורה. ולכן, בין אם עובדים עם משרד פרסום, פרילנסר או מנסים לנהל את השיווק לבדכם, חשוב להגדיר מראש מהו התקציב שניתן לשחק איתו. ככל שהתקציב יהיה גדול יותר, יהיה נכון לנסות ולהשקיע בדברים שונים כדי לבחון את האפקטיביות של כל ערוץ שיווקי. אם התקציב מאוד צנוע, כנראה תתרכזו בערוץ אחד בודד וכנראה לא יהיה נכון להשקיע בהפקת חומרי וידאו מכיוון שזה יקר יותר באופן משמעותי למול תוצרים סטטיים.

כלומר, אם התקציב החודשי הוא עשרת אלפים שקל לדוגמא, לא תרצו להפיק סרטוני וידאו שמסבירים על המוצר ויעלו לכם כמו תקציב של 3-4 חודשים. מהצד השני, אם התקציב הוא מאה אלף דולר לחודש, זה לא נכון לוותר על בניית תוצרי וידאו מכיוון שיש פוטנציאל משמעותי לשפר את יחס ההמרה ועל כן להביא הרבה יותר תוצאות בזכות התוצרים האיכותיים יותר בתקציב המדיה. בקיצור, בשביל להבין על מה ניתן ונכון להתמקד בשיווק, חייבים להתחיל מתקציב שיווקי שמרגישים בנוח להשקיע אותו למשך לפחות שלושה חודשים ולהתחיל ללמוד מה עובד הכי טוב עבור המשתמשים והמוצר שלכם.

הגדרת אסטרטגיה שיווקית

השלב הראשון לאחר הגדרת התקציב הוא הגדרת המטרות השיווקיות. או במילים אחרות, תשאלו את עצמכם מה ייחשב בתור הצלחה בסוף הקמפיין השיווקי בעוד שלושה חודשים או חצי שנה. תנסו להימנע מלהגדיר מטרה שהיא “הגעה למיליון משתמשים” בתור הצלחה כי זה לא ריאלי ולא יקדם אתכם.

אני אנסה לסייע עם בנצ’מארקים – כשאתם רוכשים מדיה בפלטפורמות הגדולות כמו גוגל, פייסבוק ואפל סרצ’ אדס, ואתם מכוונים למשתמשים איכותיים בארה”ב לקהל שאינו גיימינג, המשתמש הממוצע יעלה לכם בין 2.5 דולר ל-5.5 דולר ליצירת משתמש שמוריד את האפליקציה שלכם (כשההורדה היא חינם) מהחנויות. מן הסתם יש פה משחק של עשרות פרמטרים כמו סוג האפליקציה, מסרים שיווקיים, ערוץ השיווק וכדומה, אבל בתור ממוצע גס, זה אמור לתת לכם משהו שדרכו ניתן להתחיל לתכנן. אז למה בכל זאת לנסות להגדיר הצלחה? כי אחרת לא תדעו לבחון האם אתם בדרך הנכונה. ברגע שעובדים ע”ב דאטה ועם הגדרות מדויקות כמו מה יחשב בתור הצלחה, ניתן לנסות ולהתחיל להנדס לאחור את הכלים השיווקיים הנכונים ביותר לשיווק, ולבחון את היעילות של כל ערוץ שיווקי בפני עצמו.

אל תשכחו לבחון אפקטיביות

כמובן שלפני שמתחילים לרכוש מדיה, צריך לוודא שיש טראקינג סביר לבחון את האפקטיביות של כל ערוץ מדיה. לטובת העניין, גוגל אנליטיקס לא מספיק כדי לקבל תמונת מצב של אפקטיביות כל קמפיין או ערוץ שיווקי ולכן תצטרכו להטמיע כלי נוסף. זה יכול להיות AppsFlyer או Adjust, כמו גם Kochava או Branch, בכולם המודל הוא דומה והם גובים כ-6 סנט להורדה כאשר אתם בווליום נמוך ולכן תרגישו חופשי לזרום עם הכלי שנראה לכם הכי נוח. מה שמאוד חשוב לעשות וזה לא משנה באיזה כלי בחרתם לעבוד, זה להגדיר איבנטים לאורך המשפך השיווקי של היוזר שנכנס למוצר ועד לרכישה או נקודת ההצלחה במוצר. ברגע שתשגרו את האיבנטים לפלטפורמה, תוכלו לראות איזה סיגמנט של משתמשים הכי איכותי עבורכם בקמפיינים השונים ומייצר לכם יוזרים שחוזרים להשתמש לאורך זמן או מבצעים רכישות בתוך האפליקציה. במידה ותקציב השיווק משמעותי, ואתם מתכננים לקנות מדיה גם ברשתות פרסום בינלאומיות ולא רק בסרץ’ וסושיאל, ורוצים להשתמש במודל שבו אתם משלמים רק “על פי תוצאות”, כדאי לשלב את כלי ההגנה מרמאויות. הסיבה לכך היא שיש המון בוטים ושיטות לנסות להראות לכם הורדות שאינן אמיתיות מכיוון שזה מודל התגמול ברשתות הללו. מצד אחד, זה נוח להשתמש ברשתות השונות מכיוון שזה מוריד לכם סיכון ואתם משלמים רק פר הורדה ולא על כל חשיפה או הקלקה, אך מהצד השני צריך לדעת לבקר את זה עם כלים מקצועיים וזה בדיוק מה שהכלים שציינתי קודם יכולים לסייע לכם, רק עם חבילות יקרות יותר מ6 סנט להורדה. אגב, כלי המדידה הללו גם לרוב יספקו לכם רשימות של רשתות הפרסום האיכותיות ביותר בשנה האחרונה כך שתוכלו לדעת עם מה שווה להתחיל מתוך מאות הרשתות שיש כיום בשוק.

טיקטוק ומשפיענים?

ברמת ערוצי המדיה המפתיעים לטובה לאחרונה, הייתי בוחן בהחלט את טיקטוק וסנאפצ’אט שבשנה האחרונה מאוד החזקו ונותנים פייט משמעותי לתוצאות הנורמטיביות בפייסבוק, גוגל ואפל סרץ’ אדס. בנוסף שווה לבחון עבודה עם משפיענים. גם כאן יש עולם שלם של לבחור את המשפיען הנכון והשת”פ הנכון כדי לייצר הורדות. יש כלי אנליטיקה מעולים שאומנם עולים כמה עשרות אלפי דולרים בשנה אבל מאפשרים לראות מאיזה מדינה כל עוקב של כל משפיען רשת שכזה, כמה מהעוקבים שלו אמיתיים, מה אחוז התהודה שהוא מייצר בפוסט ממוצע, מה האינגייג’מנט פר פוסט ועוד. בשימוש בכלים כאלה, ניתן לבחור את המשפיענים שקהל העוקבים שלהם הוא בארץ היעד שאתם מכוונים אליה וסיכוי התהודה הגבוה ביותר. לרוב השימוש במשפיענים הוא כאב ראש לוגיסטי לא פשוט מכיוון שמדובר בהמון שלבים להתנעה וניהול קמפיין שכזה. מדובר על פעילויות של כתיבת בריף, מחקר למציאת המשפיענים הנכונים עבורכם, יצירת קשר וחתימה על הסכם, אישור התוצר הקריאייטיבי שיצרו עבורכם, מעקב ביצועים והשגת היעדים שזה לא תהליך קצר. יחד עם זאת, ראיתי במקרים רבים שהשיטה מאוד אפקטיבית אם משתמשים בדאטה וקריאייטיב חכם.

אופטימיזציה בחנויות

מעבר לקניית מדיה שניתן לעשות בעשרות ערוצים מעבר לרשתות הגדולות שציינתי קודם, מומלץ להשקיע באופטימיזציה בחנויות האפליקציות באפסטור ובגוגל פליי. אחד הדברים שעדיין לא תחרותיים באופן יחסי, הוא תרגום עמוד הפריט לעשרות שפות. כמובן ששווה לעשות מחקר מילים עמוק יותר ולהבין באיזה ביטויים כדאי להשתמש על מנת לקבל את הנראות המקסימלית באפסטור ובגוגל פליי. לא אכנס פה לעומק הטכני של זה מכיוון שזה מאמר בפני עצמו של עשרה עמודים, אבל כן אומר שיש כלים טובים כמו AppTweak או MobileAction, שיכולים לסייע לכם רבות. הכלים הללו יאפשרו לכם להבין כמה ווליום של חיפוש יש לכל מילת מפתח ועד כמה השטח שם צפוף עם המתחרים. הרעיון כאן הוא תרגום הטקסטים השיווקיים כמו הטייטל והסאבטייטל באפסטור שמוגבלים על 30 תווים כל אחד, יחד עם שדה מילות המפתח שמוגבל בעד 100 תווים. שימו לב לנצל כל תו ותו. בגוגל פליי השדות ששווה לתרגם הם שם האפליקציה שמונה עד 50 תווים, התיאור הקצר שמונה 80 תווים והתיאור הארוך של המוצר שמונה 4,000 תווים. אני מבין שתרגום העמוד זה חתיכת כאב ראש, אבל בדיוק כמו שאתם חושבים לוותר על הסיפור, כך חושבים גם רוב מפתחי האפליקציות ועל כן מדובר על תחום שהוא יחסית “כאב ראש” ולכן הוא גם פחות תחרותי. שימו לב שאם מתרגמים את עמוד הפריט באפסטור ובגוגל פליי, זה לא אומר שצריך לתרגם את הממשק עצמו בתוך המוצר. הרעיון הוא שישנם כ-50 מיליון דוברי ספרדית בארה”ב מתוך ה-330 מיליון אמריקאים לדוגמא. בדיוק כמו הישראלים, שילכו לאפסטור ויחפשו את המילה “פיצה” בעברית, כך הספרדי-אמריקאי יחפש את ביטוי החיפוש בשפת האם שלו. ברגע שימצא את האפליקציה שלכם בראש תוצאות החיפוש, כי אתם כן עשיתם לוקליזציה, הוא ידע להתמודד עם השפה האנגלית במוצר. פשוט הוא התחיל את מהלך החיפוש שלו באפסטור או בגוגל פליי בשפת האם שלו.
בנוסף, את אותו התהליך של תרגום התוכן הטקסטואלי שווה לעשות גם לצילומי המסך. כמו כן, על פי גודל התקציב שווה להכין כמה וורסיות של צילומי המסך בעיצובים שונים ולבחון אותן אחת למול השניה. בגוגל פליי ניתן להשתמש בגוגל פליי אקספירמנטס ולהריץ יותר מסט אחד של צילומי מסך באותו הזמן. בתהליך ה-AB טסט הזה ניתן לראות איפה אחוז ההמרה גבוה יותר ובכך לשפר תוצאות באופן מהותי. באפסטור לא ניתן לעשות את זה ולכן אם תרצו לבחון את הדברים יותר לעומק יתכן שתרצו להשתמש ב-SplitMetrics שנותנת לכם פלטפורמה לטסטים של צילומי מסך ווידאו לאפסטור במחיר של מאות דולרים לטסט. כמובן שאם משתמשים בפלטפורמת מחקר שכזו, צריך להוסיף לעלות הפלטפורמה את עלות המדיה שצריך להביא לטסט שכזה שלרוב מייקרת משמעותית את הטסט כי צריך אלפי הקלקות לכל סט של צילומי מסך, שזה משהו שיכול בקלות להוסיף עשרת אלפים דולר כדי להגיע למובהקות סטטיסטית גבוהה.

אל תשכחו את הקריאייטיב

החלק האחרון שחשוב לשלב באסטרטגיה השיווקית שלכם זה הקריאייטיב. הרעיון הוא לא לעשות מעט מדי ולא הרבה מדי. בכל פלטפורמה יש ‘בסט פרקטיס’ שונה, כלי פרסום שונים ורזולוציות או מגבלות ייחודיות. הדרך הכי פשוטה להתחיל היא עם אפל סרץ’ אדס מכיוון שלא צריך לייצר קריאייטיב. המודעה שלכם נוצרת אוטומטית מתוך צילומי המסך ולכן לא צריך להכין שום דבר מיוחד ברמת הקריאייטיב מלבד הארנק. בגוגל מנוע ה-UAC מאפשר הכנסה של מסרים שיווקים מצד אחד, ותמונות או סרטונים מהצד השני, ובעצם המערכת לוקחת שילובים של תמונה מצד אחד וטקסט מצד שני. בפייסבוק ממש לאחרונה השיקו כלי מקביל לזה שנקרא AAA ובעצם מציע יכולות אוטומטיות בדומה לכלי שגוגל יצרה. כמובן שברגע שמגיעים לסקייל משמעותי שווה לחשוב על השקעה רבה יותר בקריאייטיב כדי לשפר משמעותית את תוצאות המדיה.

הכותב הוא מנכ”ל חברת Moburst

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "פיתחתם אפליקציה? מזל טוב. כך תקדמו אותה באופן עצמאי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חנבציהו השלישי
Guest
חנבציהו השלישי

אל תבנו אפליקציות.
יש לי הרגשה שלאנשים נמאס ויש להם אנטגוניזם להתקנות של עוד אפליקציות.
יש מליון אלטרנטיבות והנסיון מלמד שלהוריד משהו חדש ומאגניב יוצא בדיעבד חתול בשק ופגיעה ב UX ובכיף כדי לקושש כסף.
נראה לי שהיום עדיף לבנות אתרים מותאמים שעובדים כמו אפליקציה
(אלא אם כן צריך שימוש רציני בחומרה ואז נו שויין)

זהו.
בקשר לכתבה, לא קראתי, סליחה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: