דיונים על סטארטאפ והון סיכון

חדשנות היא לא רגשנות

בשביל לחשוב מחוץ לקופסה, צריך קודם כל קופסה

Box

תמונה: flickr, cc-by, Hudson Gardner

/

“אנחנו חברה חדשנית”, “המוצרים שלנו חדשניים”, “הטמענו תרבות יצירתית וחדשנית בחברה”. כמה פעמים שמעתם את הקלישאות השחוקות האלה, במיוחד מפי מנהלים שכל מה שהם יודעים לעשות זה בעיקר לזרוק לאויר מילות הייפ מבלי להבין מה באמת מסתתר מאחוריהן.

בשנים האחרונות, המילה חדשנות נהייתה שגורה בקרב אנשי היי-טק, פרסום, בנקאות ואחרים. חברות תפשו טרמפ על המילה בלי לטרוח להבין מה היא ומה מביא חברה להיות חדשנית. אולי כדאי שראשית נבחן את המושג. אחת ההגדרות לחדשנות היא השימוש ברעיונות, תהליכים, מוצרים, שירותים ואפילו מודלים עסקיים חדשים (וכאן נשאלת השאלה “חדשים ביחס למה?”) באופן מסחרי. זה לא מספיק לצעוק יוריקה! באמבטיה. המימוש של רעיון באופן שיהיה נגיש לקהל הרחב הוא מה שהופך אותו לחדשני.

פגשתי לא מעט אנשים שטוענים שחדשנות היא מצב נפשי. שכל מה שנדרש זה סקרנות ומידה לא מבוטלת של מזל ואינטואיציה. כל אלו הם תנאים חשובים אך לא מספיקים. לא בכל מקום תוכלו למצוא תאומי סטיב ג’ובס, מארק צוקרברג ו-וורנר ווגלס (CTO אמזון ומאבות מחשוב ענן) שיערערו מוסכמות, יהיו מקוריים וידחפו לשחרור הדבר הגדול הבא. מצטער לשבור את הרומנטיקה, אבל, בשביל להיות חברה חדשנית, צריך אסטרטגיה, תהליכים מתודיים וכלים תומכים.

אסטרטגית חדשנות מתאמת את מטרות הארגון עם פעילויות מו”פ. המטרות יכולות לנוע על ספקטרום רחב שמתחיל בשינויים אינקרמנטליים למוצרים קיימים, שירותים חדשים לשווקים קיימים ועד ליצירת שוק חדש לגמרי (טאבלטים, מכוניות חשמליות, שיחות VoIP). בסופו של יום, חדשנות היא כלי ולא מטרה בפני עצמה. לכן, ארגון חייב להגדיר איך הוא רואה את עצמו בעוד x שנים מהיום ולגזור מכך את אופי החדשנות המתאים.

תהליכים ארגוניים וכלים הם המנוע של חדשנות. לאחר שהגדרתם את אסטרטגיית החדשנות, יש לבדוק כיצד ליישם אותם ומי הם האנשים המתאימים ביותר לכך. כאמור, סקרנות היא תכונה חשובה. אך, האם אתם יודעים מי הם אותם אנשים סקרנים בחברה שלכם? האם אתם מכירים את אותם עובדים שהולכים מיוזמתם לכנסים ואירועים כמו גרג’ גיקס, טוויטאפ ומפגשי מיט-אפ?

ארגוניים רבים מעודדים את העובדים שלהם ללכת לכנסים, לפגוש אנשים חדשים ולהתרשם מרעיונות חדשים. לכאורה, זה בזבוז של זמן עבודה יקר שקשה לראות את התשואה שלו בטווח המידי. בפועל, אותם “שגרירי חדשנות” הם אלו שייחשפו את הארגון שלכם לרעיונות, טכנולוגיות וטרנדים חדשים. אך גם זה לא מספיק. ע”מ ליישם רעיון (זוכרים? חדשנות היא מימוש רעיונות) אתם צריכים אנשים שמכירים את החברה ויכולים לקשר בין הרעיון לקבלני הביצוע או לגורמים שנאבקים בבעיה מסוימת והרעיון החדש יכול לסייע בפתירתה.

שילוב נכון של שגרירי חדשנות, מקשרי רעיונות עם כלים של open/closed innovation יאפשרו למקסם חשיפת הארגון לרעיונות, ניפויים בהתאם לאסטרטגית החברה ולבסוף, מימושם לכדי חדשנות ארגונית.

או שתמשיכו להיות רומנטיקנים ולקוות לטוב.

תגיות לדיון:

להגיב

אין תגובות