התחפרות – מעבר לפרטיות ברשת

וידיאו מביך שלכם שוחרר לרשת? סטאטוס שכרות שכתבתם בפייסבוק נחשף לעיני הבוס בעבודה? כך תוציאו את עצמכם מתוצאות החיפוש בגוגל, תתנתקו מהרשתות החברתיות – ואולי אפילו תמחקו את עצמכם לחלוטין מהאינטרנט

“בעתיד כל אחד יוכל לזכות ל-15 דקות תהילה.“ נראה שכיום המשפט הידוע של אנדי וורהול נכון יותר מאי-פעם, כשהאינטרנט מספק לכולנו את ההזדמנות להתפרסם או לפרסם את עצמנו.

איך יוצאים מפה? (מקור: sxc.hu)

אבל לא כולם מעוניינים להתפרסם. חלקנו מעדיפים לשמור על פרטינו האישיים בסוד ולא ששים להצהיר בפני העולם על מצבנו המשפחתי או על תאריך הולדתנו. זה לא קשור רק לשמירה על הפרטיות: לפעמים הפרסום אינו חיובי ואף עשוי לפגוע בכם ובקרוביכם, כמו שידוענים רבים בארץ ובעולם חוו על בשרם. דוגמה בולטת מספק דיוויד הסלהוף (“משמר המפרץ“) שהונצח בווידיאו משפיל ששוחרר לרשת ובו הוא מצולם בעודו מנסה לאכול צ‘יזבורגר בגילופין, כשהוא שוכב על הרצפה ערום למחצה.

גם בישראל הופץ לא מזמן קטע שהוקלט משידור חי בערוץ 24, ובו התרחשה פאשלה “קטנה“ למיכל אמדורסקי: חלקו התחתון של בגד הים שלה נשר חלקית בעודה ניצבת מול המצלמה.

אבל לא רק ידוענים עלולים להיות מושפלים ברשת. דוגמה קיצונית היא “ילד מלחמת הכוכבים“ – צעיר שצילם את עצמו כשהוא נלחם עם מקל לאיסוף כדורי גולף כאילו היתה זו חרב-אור מסדרת הסרטים המפורסמת. הקלטת, שנמצאה על-ידי חבריו לכיתה, הועלתה לרשת והפכה מקור לעג עבור מאות מיליוני הגולשים שצפו בסרטון. הפרסום הפתאומי מירר את חייו של הקורבן התמים בבית ספרו וגרם לו ולמשפחתו לתבוע את מפיצי הסרטון.

מקרים קיצוניים פחות אבל בעייתיים לא פחות כוללים אנשים שבעת התכתבות בדואר האלקטרוני לחצו בטעות על כפתור “השב לכולם“ – מעשה שפרסם את ההתכתבות, שהיתה אמורה להיות אישית, לרשימה של אנשים שלא היו אמורים לראות את המכתב. מקרים מפורסמים כוללים עובדים שהפנו בטעות מכתב אישי ומביך אל כל הרשת הפנימית של החברה; מכוני ליווי יוקרתיים שפרסמו בשוגג את רשימת לקוחותיהם המפורסמים; בעל בית שללא כוונה שלח תלונות על השוכרים ל-110 איש במקום לנמענים בלבד, והרשימה ארוכה.

עוד תקלות אופייניות כוללות משתמשים שכתבו סטאטוס פוגעני או טיפשי בפייסבוק שמתייחס לבוס שלהם בעבודה, לאחר ששכחו כי אישרו את אותו הבוס כחבר לפני כמה חודשים.

לתקן את הפשלות

קמצוץ היגיון ומעט שכל ישר בזמן שימוש בשירותי האינטרנט יכולים לחסוך לכם הרבה אי-נעימויות. אך גם עבור הטעויות שמתרחשות בתמימות או בשל חוסר תשומת לב (או להבדיל, בשל שכרות) קיימים אמצעים טכנולוגיים לתיקון הפשלות הקטנות.

בכל הנוגע לדואר האלקטרוני, אחד הפתרונות הוא התוסף “משקפי הדואר“ של ג‘ימייל. התוסף דורש מהמשתמש לפתור תרגיל פשוט בחשבון (למשל, 72 פחות 31) לפני שהמכתב יישלח ליעד – והדבר יכול להציל את המשתמש משליחתה של הודעה מביכה ברגע של שכרות או עייפות.

לגוגל פתרונות גם כשמדובר בשליחת מכתבים ליעד הלא נכון: תוסף בשם “בטל שליחה“ ייתן לכם 30 שניות להתחרט ולבטל את שליחת המכתב לאחר הלחיצה הגורלית על כפתור ה“שלח“ – דבר שיכול להציל אתכם אם שלחתם את המכתב בטעות לפני שסיימתם לכתוב אותו, או אם רצה הגורל וברגע הלחיצה הבחנתם שהנמען בכתובת המשלוח אינו נכון.

את התוספים הללו ניתן למצוא ולהפעיל בלוח “מעבדה“ שבתפריט העליון של חשבון הדואר שלכם בג‘ימייל. כדאי גם לבחון את שאר התוספים המוצעים ברשימה – חלקם יכולים לעזור בתחומים אחרים, שונים ומשונים.

לא תמיד כדאי לתבוע

אם כבר פרסמתם דבר-מה טיפשי על עצמכם או שמישהו אחר עשה זאת בשבילכם, עדיין יש מה לעשות. אם אתם הגורם המפרסם, אין פשוט מזה: כל מה שעליכם לעשות הוא למחוק את ההודעה או את תוכן המדיה מהאתר שאליו הועלו. רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר מאפשרות למחוק עדכוני סטאטוס בקלות יחסית, והדבר נכון גם לגבי סרטונים ביו-טיוב והודעות ברוב מערכות הפורומים.

במקרה שהאתר המדובר אינו כולל אפשרות מחיקה, אפשר לנסות את האפשרות של “עריכה”, כלומר לערוך את תוכן המודעה ולרוקנה. אמנם מעשה זה ישאיר הודעה ריקה באתר – אבל לפחות התוכן הבעייתי לא יהיה שם.

אם גם אפשרות העריכה אינה מוצעת באתר, האפשרות היחידה היא לפנות למנהלי האתר בבקשה להסיר את הפרסום. מנהלי אתרים רבים ייענו לבקשתכם ויטפלו בנושא, במקרה שאכן אין ביכולתכם להסיר את התוכן בעצמכם מסיבה טכנית.

אבל בואו נהיה כנים: רוב החומר הפוגעני שיתפרסם עליכם ברשת לא יועלה עלידכם בטעות – אלא יפורסם על-ידי מישהו שהסתכסכתם עימו, מתחרה או סתם חבר משועמם. אז מה ניתן לעשות כשמישהו מעלה חומר שמציג אתכם באופן שלילי?

רוב אתרי שיתוף התוכן כוללים מנגנון לדיווח על חומר בעייתי או פוגעני. אם החומר עובר על חוקי האתר, שימוש ביכולת הדיווח יאפשר לכם להסיר את החומר במהרה. בכל המקרים כדאי לפעול במהירות: משתמשים רבים נוהגים לשמור העתק של חומר פוגעני שהם מוצאים ברשת כדי להפיצו הלאה. ככל שהחומר מועתק יותר – כך קשה יותר להסירו.

בניגוד לאינסטינקט להתקשר לעורך הדין מיד עם פרסומו באינטרנט של חומר הפוגע בכם, מומלץ דווקא להימנע מתביעה משפטית נגד מעלה התוכן – שכן במקרים רבים פעולה זו גרמה יותר נזק מאשר תועלת. כשדבר קיום התביעה מתפרסם, פעמים רבות גדלה ההתעניינות בחומר הפוגעני, והדבר תורם להפצתו.

תופעה זו מכונה “אפקט סטרייסנד“ על שם ברברה סטרייסנד, שתבעה צלם על כך שצילם מהאוויר תמונה של חוף ים שכללה את אחוזתה הפרטית. בתביעה דרשה סטרייסנד כי התצלום יוסר מהאתר של הצלם כדי להגן על פרטיותה. אבל כשנודע על הגשת התביעה החלו מיליוני אנשים להתעניין בתמונה – ועד מהרה היא הפכה לתמונה הפופולרית ביותר באתר של הצלם והופצה באתרים רבים באינטרנט.

מתנתקים? בהצלחה (מקור: sxc.hu)

אם לא די באמצעים הללו כדי להרגיע אתכם, יש דרך נוספת. היא קיצונית הרבה יותר ואינה מתאימה לכולם, היא תחזיר אתכם שנים אחורה ואף תמנע מכם הרבה הנאות – אבל היא תעבוד בכמעט 100% מהמקרים: להימחק לחלוטין מהאינטרנט.

השלב הראשון הוא להסיר את עצמכם מגוגל, כך שאף אחד לא יוכל למצוא את שמכם לצד השמצות או פרטים מביכים ולא רצויים. קודם כל חפשו את עצמכם במנוע החיפוש ובדקו אילו תוצאות מתקבלות. ייתכן שתצטרכו לעבור כמה וכמה עמודים עד שתגיעו לתוצאות הרלוונטיות עבורכם.

כעת עליכם לנסות ולשנות את הרשומות ואת התכנים שבהם אתם מוזכרים. אם זהו תוכן שאתם יצרתם, כמו בלוג או חשבונות ברשת חברתית – זו לא אמורה להיות בעיה. אפשר למחוק את החשבון לחלוטין או רק לשנות את השם. אם מדובר בתוכן שמישהו אחר יצר, אתם עשויים להיתקל בקצת יותר מכשולים, אך בדרך כלל די באימייל ברור ומנומס לבעל האתר או הבלוג.

לא עבודה קלה

אם יש לכם זמן ונכונות לעבוד, אפשר לנסות גם לקדם אתרים מתחרים על חשבון האתר שבו מופיע שמכם. אפשר לעשות זאת על-ידי הפצתו בין חברים ובלוגים פופולריים – ולקוות שבטווח הארוך האתר המשמיץ יידחק לקרקעית תוצאות החיפוש. דרך נוספת היא לבקש מגוגל להסיר את התוכן מתוצאות החיפוש, באמצעות כניסה לשירות .removals google.com/webmasters/tools/

השלב הבא הוא להסיר את כל החשבונות שלכם באתרים, ברשתות חברתיות ובכל שירות אחר ברחבי האינטרנט. לא מדובר בעבודה קלה: צריך למצוא כל חשבון שאי-פעם פתחתם ולהשבית אותו – החל ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, דרך אתרי תמונות כמו פליקר, חנויות מקוונות, לוחות יד שנייה ודירות וכלה באתרי משחקים, ויש עוד הרבה.

כדי להיות יסודיים, עליכם להסיר את עצמכם גם מרשימות הדיוור שמציפות לכם את המייל, או אולי ללכת על בטוח ולסגור את חשבון המייל לחלוטין. אם תרצו באמת להגזים, תמיד אפשר גם להסיר את הדפדפן ולהתקשר לספקית האינטרנט ולבקש להתנתק (וזה עלול להיות השלב המפרך ביותר). בסופו של דבר, תצליחו כנראה למחוק את עצמכם מהאינטרנט – ולחזור לתקופת האבן.

הכתבה פורסמה לראשונה במוסף אונליין של עיתון מעריב

אור בוטון

גיק וגיימר מהסוג הישן שזוכר ימים טובים יותר. תושב קבע בכפר הגלובלי של הרשת ואובססיבי לגבי טכנולוגיה, חדשנות ותרבות רשת. בעל חיבה בלתי מובנת למציאות מדומה וכל הקשור בכך.

הגב

4 תגובות על "התחפרות – מעבר לפרטיות ברשת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אור
Guest

אחלה נושא, אבל כתבה לא ממצה.
ברמה המעשית- הכתבה הינה יותר איך לא לשלוח מיילים כשאתה שיכור.
וזה כבר נכתב בעבר…

צ'ארלי
Guest
הכל טוב ויפה, רק שאין דבר כזה “למחוק” באינטרנט! בטח לא ברשתות חברתיות כמו פייסבוק שיש להן רפליקציות של דאטאבייסים במיליארדי סרברים ברחבי העולם, אצל ספקיות שונות ומשונות ושאר מיני ירקות… ככה שהסטטוס אולי נראה כאילו נמחק, אך עמוק עמוק במאגרים ובדאטה בייסים זה כן קיים ורק מסומן כלא מוצג. חוץ מזה לא סתם יש בירוקרטיה למחוק מידע בפייסבוק, לפייסבוק אין אינטרס למחוק כי זה גם לא הכי אפשרי, חוץ מזה שהם אוגרים מידע וכמה שיותר ככה זה יותר מבורך מבחינתם, הרי בדומה לגוגל הם חיים מאיסוף מידע, לצרכים מסחריים, הרי מידע שווה כסף, פייסבוק זה מכרה הזהב הכי גדול… Read more »
ע'
Guest

עשו לכם מנהג: באינטרנט אל תשתמשו זהותכם האמיתית.

יש לכם שניים עד ארבעה מקומות בהם אתם מזוהים בזהותכם האמיתית, שזה נניח המייל שלכם, והפייסבוק.
כל אתר מעבר לאותם אתרים, כל טוקבק, כל הירשמות סתמית, תיעשה תחת שם אחר, ועם מייל אחר. בצורה הזו, אתם הכי מוסווים שתוכלו להיות, ועדיין תמשיכו לחיות את חייכם כרגיל ולא תכנסו מתחת לאדמה עד סוף חייכם.

שמרו על כך שלא יהיה שום קשר בין הזהות האמיתית שלכם לזהות הוירטואלית.

miko
Guest

מסכים עם כל הנאמר כאן וגם איתך.
רק לא לשכוח שבעידן המידע, מי שרוצה באמת, תמיד יכול למצוא את ה”קשר” בין הזהות הפקטיבית לאמיתית… לא חסרות דרכים, אבל בגדול, בשביל למנוע מבוכה מעצמכם לעיני הצופים הפושטים, אז כן מה שאמר ע’ אכן מדוייק. רק אל תפריזו עם זה ואל תחשבו שהאנונימיות מובטחת, במקרה של הוצאות דיבה, קללות או דברים כאלה, אל תתפלאו אם תקבלו תביעה, כי יש גבול לכל תעלול :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: