יש לכם חיכוכים עם המנהלים הישירים? כך תדעו בדיוק איך לדבר איתם בכל סיטואציה

רוב העימותים עם המנהלת או המנהל הישירים נובעים מסגנונות תקשורת שונים. איך מזהים כל טיפוס, באיזו צורה כדאי לדבר איתם ומה אסור להגיד להם בשום מצב?

תזכרו שיכול היה להיות גרוע יותר (מתוך "המשרד")

מאת מעיין מרדו, Vp HR&Legal קבוצת SQLink

עד כמה מערכת היחסים שלנו עם המנהל או המנהלת הישירים משפיעה על ההרגשה והתפקוד שלנו בעבודה? במחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, 75% מהמשתתפים העידו כי הגורם שמייצר הכי הרבה סטרס בתפקיד שלהם הוא… ניחשתם נכון – המנהל הישיר. בנוסף, ניתוח שביצעה חברת המחקר מקינזי, מראה כי ליחסים הבינאישיים עם המנהל או המנהלת יש השפעה של 33% על שביעות הרצון הכללית ממקום העבודה.

בעולם ההייטק התובעני, שמאופיין לרוב בעמידה בזמנים וביעדים מאתגרים, מערכת היחסים עם המנהלים הישירים משחקת תפקיד גדול אפילו יותר. במציאות שכזו, מערכת יחסים רעועה עם הבוס עלולה להוביל לאווירה מתוחה, שחיקה מואצת, תסכול גובר, פגיעה במוטיבציה ובביצועים וכתוצאה מכך גם בביטחון התעסוקתי.

החדשות הטובות הן שבמקרים רבים, מקורם של העימותים והקצרים הוא בסגנונות תקשורת שונים. הכרת סגנון התקשורת של הבוס תסייע לנו להבין מה חשוב לו או לה ואיך אפשר לתקשר איתם בצורה יעילה.

היכולת לשדר על אותו גל עם המנהלים הישירים פשוטה ממה שנדמה. אחד המודלים היעילים של סגנונות תקשורת בסביבת העבודה הוא מודל DISC – ראשי תיבות של Dominant,יInfluencer,יSteady ו-Conscientiousness. המודל הזה כל כך מוצלח מכיוון שהוא מתייחס לעומק לאישיות האדם שמולכם, ולכן גם לצורה שבה הוא מתקשר: האם הוא נוהג בצורה רשמית או חברותית? האם הוא אנליטי ונכנס לפרטים, או מדבר יותר בשורות תחתונות?

הכרת סגנון התקשורת אליו משתייך הבוס שלכם תאפשר לכם להבין איך כדאי להתנהל מולו ואיך לפתור קצרים נפוצים. יאללה, מתחילים:

1. Dominant

מנהלים ומנהלות המשתייכים לסגנון תקשורת זה נחשבים ממוקדי מטרה וכאלה שמדברים בתוצאות ובשורות תחתונות. פחות מעניינים אותם הפרטים הקטנים, והם עשויים לאבד סבלנות אם מלאים אותם עד שמגיעים ללב העניין. במקרה כזה, הם עשויים לקטוע את השיחה. הבוסית הדומיננטית שאלה אתכם שאלה? נסו לענות עליה בצורה כמה שיותר קצרה וקולעת, בלי ללכת סחור-סחור. מנהלים בסגנון תקשורת זה נוטים להיות יותר רשמיים וקשוחים, ופחות להביע רגש.

כך תזהו את סגנון הדיבור של הדומיננטיים:

  • "בשורה התחתונה…"
  • "בתכלס, מה זה אומר?"
  • "איך משיגים את היעד הזה?"

איך להתנהל מולם?

  • לדבר בשורות תחתונות
  • לגשת לנושא ישר ולעניין ולדלג על הסמול טוק
  • להסביר מה המשמעות ("מה שיוצא מזה הוא…")
  • להראות כיצד היעדים הושגו

ממה כדאי להימנע?

  • אל תלכו סחור-סחור
  • אל תיכנסו לפרטי-פרטים. היצמדו לשורות התחתונות, ובמקרה הצורך תנו דוגמאות או המחשות רלוונטיות
  • אל תקחו באופן אישי את ההתנהלות הישירה או את חוסר הסבלנות של הבוס. רוב הסיכויים שזה קשור למבנה האישיותי שלהם, ופחות אליכם.

2. Influencer

מנהלים ומנהלות מסוג זה הם אנשים של אנשים. הם אופטימיים, חברותיים ושמים דגש על יחסים בינאישיים. במקרים רבים הם ישתפו בסיפורים מהחיים האישיים שלהם, והם מאוד אנרגטיים ומלאי חיים. בדומה למנהלים הדומיננטיים, גם הם פחות יורדים לפרטים, אך להבדיל מהם הסגנון של המשפיענים מבוסס יותר על רגש ועל תקשורת בלתי פורמלית. מנהלים מסוג זה נוטים להתלהב ולהביע רגשות, אך עשויים לקבל החלטות מהבטן, להתפזר ולשכוח דברים שאולי סיכמתם בפגישת עבודה או בשיחת מסדרון.

כך תזהו את סגנון הדיבור של המשפיענים:

  • "אני מרגיש/ה ש…"
  • "לא תאמיני מה קרה לי"
  • "איך עבר הסופ"ש?"

איך להתנהל מולם?

  • לדבר באנרגיה ובהתלהבות
  • להתמקד בתמונה הגדולה
  • לשלוח מייל עם הדברים שסוכמו
  • לנסות לבנות מערכת יחסים בינאישית

ממה כדאי להימנע?

  • אל תפנו אליהם בצורה פורמלית (לעומת זאת, פנייה בגובה העיניים תסייע ליצירת חיבור רגשי)
  • אל תכנסו לפרטים במהלך השיחה (את הפרטים אפשר כאמור לשלוח במייל)
  • אל תדברו בסגנון ציני או עוקצני, שמייצר אווירה שלילית (באופיים, המשפיענים הם טיפוסים חיוביים)

3. Steady

מנהלים ומנהלות אלו הם נעימים, סבלניים ואוהבים להקשיב. לרוב הם מדברים בצורה שקטה ורגועה, והם לא מתלהבים בקלות. העובדה שהם קשובים לא בהכרח אומר שהם מסכימים עם מה שיש לכם לומר, אלא שחשוב להם לתת לכם את הבמה להביע את דעתכם. כאנשים שמונעים על ידי ביטחון ויציבות, חשוב להם להרגיש שהם יכולים לסמוך על העובדים שלהם, והם מצפים שתעמדו במילתכם.

כך תזהו את סגנון הדיבור של היציבים:

  • "תני לי לחשוב על זה"
  • "לאט לאט"
  • "אני לא כל כך בטוח"

איך להתנהל מולם?

  • לדבר לאט ובצורה שקולה
  • להסביר את הרציונל מאחורי הפעולות שאתם מבצעים
  • להגדיל את תחושת הביטחון ולהפחית את אי הוודאות, באמצעות עדכון שוטף על קצב ההתקדמות במשימות שלכם
  • לשקף את מה שהם ביקשו מכם, כדי להראות שהבנתם ושגם אתם קשובים להם

ממה כדאי להימנע?

  • אל תגלו חוסר סבלנות או חוסר הקשבה
  • אל תתנו תשובות שעלולות לייצר חוסר אמון (שכאמור חשוב מאוד למנהלים אלו)
  • אל תתנהגו בצורה אגרסיבית וחסרת הרמוניה – מנהלים כאלה נוטים להירתע מזה

4. Conscientiousness

מנהלים ומנהלות אלו יורדים לפרטים הכי קטנים, נוטים לשאול הרבה שאלות ולנתח את הסיטואציה. הם מעדיפים נתונים אובייקטיביים על פני דעות ותחושות. חשוב להם ה"איך" (נתונים ומספרים) לא פחות מה"מה" (השורה התחתונה). הם אוהבים להיות בשליטה ופחות נוטים להביע רגשות.

כך תזהו את סגנון הדיבור של הזהירים:

  • "איך זה בא לידי ביטוי?"
  • "מה אומר הנתון הזה והזה?"
  • "אפשר לראות את זה כתוב?"

איך להתנהל מולם?

  • לדבר לאט ובצורה שקולה
  • לדבר בעובדות ובנתונים
  • לשמור על פורמליות
  • לעשות שיעורי בית ולהגיע מוכנים לפגישה: מנהלים אלו ירדו כאמור לפרטים הקטנים, וחשוב להראות שאתם בקיאים בנושא שעליו מדובר

ממה כדאי להימנע?

  • אל תאחרו לפגישה או לדדליין
  • אל תגיבו בצורה אמוציונלית (השתמשו בעובדות ונתונים, במקום בביטויים כמו "אני מרגיש ש…")
  • אל תיפגעו מהירידה לפרטים והשאלות המרובות – זה לא בהכרח נובע מחוסר אמון, אלא מהרצון להבין את הדברים לעומק כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר

להתאים את התשובה לסיטואציה

למנהלים ולמנהלות הישירים שלנו, ממש כמו לכל אחד מאיתנו, יכולים להיות כמה סגנונות תקשורת מובילים. כך לדוגמה, מנהלת מסוימת יכולה להיות דומיננטית ומשפיענית: מצד אחד חותרת לשורות תחתונות, מצד שני חברותית ומשתפת. הרעיון הוא לפתוח עיניים ואוזניים, לשים לב למשפטים שהמנהלים שלכם אומרים, לשפת הגוף ולהתנהלות שלהם – כדי להבין מהו סגנון (או סגנונות) התקשורת שמאפיינים אותם. באופן הזה תוכלו לשדר על אותו גל ולייצר תקשורת חלקה יותר.

סובלים מקצר בתקשורת עם המנהל שלכם? נסו להתמודד עם הסיטואציה בהתאם לסגנון התקשורת שלו. לדוגמה:

"המנהל לא מעריך את מה שאני עושה"

  • מנהל דומיננטי – יכול להיות שהעשייה שלכם מדהימה, אבל מרוב פרטים לא רואים את היער. במיוחד עם מנהל מהסוג הזה, שתפו בשורות התחתונות של העשייה ובמשמעות של הפעולות השונות שלכם.
  • מנהלת משפיענית – יתכן שאתם משתפים אותה בנתונים והיא מעריכה את העשייה המקצועית שלכם, אך קיים ריחוק בינאישי שגורם לקרירות. עם מנהלת מהסוג הזה חשוב לבנות מערכת יחסים, ובמקרה הצורך לשתף אותה בהרגשתכם.
  • מנהלת יציבה – בקרב מנהלים אלו, אמון הוא כאמור מילת המפתח. לכן חשוב לוודא שאתם משקפים להם את עשייתכם ואת קצב העמידה במשימות שלכם.
  • מנהל זהיר – ההערכה של מנהל זה נתונה לא רק לביצועים והתוצאות התחתונות, אלא לדרך ולמידת היסודיות שלכם. לכן, חשוב להראות לו שאתם יסודיים ובקיאים בפרטים הכי קטנים.

קצרים בתקשורת עם המנהלים הישירים יכולים להשפיע על שביעות הרצון והתפקוד שלכם בעבודה. הכרת סגנון התקשורת שלהם תאפשר לכם לפנות אליהם בשפתם ולהפוך את האינטראקציות למועילות, אפקטיביות ונעימות בהרבה.

הכתבה בחסות Sqlink

קבוצת Sqlink מספקת קשת רחבה של פתרונות בעולם המחשוב וה-IT. אנו מתמחים במתן פתרונות ושירותים בטכנולוגיה ופיתוח, שירותי דאטה, דיגיטל והכשרות טכנולוגיות. כמו אנו מתמחים בגיוס עובדים לשלל תחומי ההייטק וברשותנו מאגר ענק של משרות טכנולוגיות המתחדש כל יום באתר החברה. אנו מזמינים אתכם להצטרף להצלחה ולעבוד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, בתנאים מעולים ולהתקדם לתפקיד הבא! בקבוצת SQLink מועסקים כ-2,500 עובדים והיא כוללת מגוון חברות מובילות בתחומן כגון: GotFriends - חברת ההשמה להייטק הגדולה בישראל, חברת Opisoft וחברת  Genius המתמחות בעולמות הדאטה, Bi, Ai, אנליטיקה ועוד, חברת TVUNA - המתמחות בעולמות הדיגיטל, בניית אתרים ואפליקציות ועוד, וחברת BoarDirector – פיתחה מערכת יחידה מסוגה המאפשרת לנהל ישיבות ותהליכים בארגונים וחברות בצורה חכמה ויעילה מכל מכשיר קצה באופן מאובטח.

כתבת אורחת

הגב

3 תגובות על "יש לכם חיכוכים עם המנהלים הישירים? כך תדעו בדיוק איך לדבר איתם בכל סיטואציה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ערן
Guest

ויש מנהלים ומנהלות שפשוט לא יודעים לנהל ולהתייחס לעובדים ולא מבינים שום דבר בעבודה. אני עזבתי מקום עבודה של 5 שנים בגלל מנהלת שגרמה לכולם להאמין שאני עובד לא טוב בזמן שבשנים קודמות הייתי עובד מצויין. חבל שחברות לא מבינות כמה נזק מנהל יכול לעשות! בנתיים התקבלתי לעבודה הרבה יותר טובה ומשכורת גבוה יותר!

רונן
Guest

המודל מתייחס באופן קבוע רק ל4 סוגי מנהלים. יש מנהלים עם שילוב של יותר מסוג אחד, אין שחור או לבן.

אא א
Guest

אהבתי את הכתבה, היא דיי נכונה, כמובן שזה לא בדיוק ככה יש שילובים ויש סתם אנשים חרא
בכל אופן אני חושב שמצאתי את הסוג של הבוסית שלי,
אבל כמובן אני אמשיך לעשות לה חיים קשים כל עוד אני יכול חחח

wpDiscuz

תגיות לכתבה: