הכסף נמצא באפליקציות למדינות המתפתחות

הסלולרי ממלא את צרכי המחשוב של התושבים במדינות מתפתחות וקהל המשתמשים שם עצום ועשוי להתגלות כאלטרנטיבה רווחית במיוחד. היכרות עם קהל משתמשים עצום שזקוק לפתרונות

תמונה: flickr, cc-by, Padmanaba01

תמונה: flickr, cc-by, Padmanaba01

הפוסט נכתב על ידי ליאור יקותיאלי מנהל את הפעילות בישראל כחלק מחטיבת קשרי המפתחים העולמית של נוקיה. במקביל הוא ממובילי קהילת  Mobile Monday בישראל.

אוולה גודסדיי אוצ’ה (Owele Godsday Uche) הוא מורה לאנגלית בבית ספר יסודי בניגריה. חלק חשוב בעבודתו הוא להכין מערכי שעור ולקבל את החומרים הדרושים לו על מנת להעביר את נושאי הלימוד השונים. בעבר מורים כמו אוולה היו מקבלים את החומר באופן לא רציף ולא מסודר, אבל כיום כל החומר זמין לעיון והורדה בקצה האצבעות באמצעות המכשיר הסלולרי הפשוט.

במדינה גדולה כמו ניגריה עם הרבה ישובים מרוחקים הגישה היחידה לאינטרנט היא דרך הטלפונים הסלולרים. בנוסף, בעוד מורים רבים אינם שולטים באופן מלא במחשב, לכולם יש טלפונים סלולריים ובלחיצה על מקש האפליקציה הייעודית הם מגיעים מיד לחומרי הלימוד הרלוונטים עבורם שמתעדכנים ומתחדשים באופן שוטף. החלק החשוב לא פחות הוא היכולת לשתף גם את התלמידים בפעילויות לימוד אינטראקטיביות באמצעות הטלפון הסלולרי של המורה, מה שמגדיל בצורה ניכרת את המעורבות והרצון של התלמידים ללמוד ומשיג תוצאות יפות.

הסלולרי כבש את המדינות המתפתחות

דוגמה נוספת היא שרות שנקרא Usaha Wanita, שהושק לפני מספר חודשים באינדונזיה ובתרגום חופשי מבהאסה משמעותו “אשת עסקים”. השרות נבנה על מנת לתת לאלפי נשים יזמיות במדינה הגדולה בדרום מזרח אסיה גישה למידע חשוב על ניהול עסק, בנקאות, איך לקבל הלוואות, שרות לקוחות, שיווק ועוד, וכל זאת בשפה המקומית. השרות נבנה במיוחד עבור נשים והתכנים בו מתעדכנים באופן שוטף. גם כאן כמו בדוגמה הקודמת, הטלפון הסלולרי הוא האמצעי הזמין והנפוץ ביותר לגישה לאינטרנט.

דוגמאות נוספות כוללות אפליקציה המעדכנת חקלאים בחוף השנהב בזמן אמת על מחיר השוק של אגוזי הקשיו ועל נתונים נוספים הקשורים לגידול וטיפול ביבולים, או אפליקציה בניז’ר המעדכנת מגדלי בקר במחירים המעודכנים של מזון לבעלי החיים ב-74 שווקים שונים, ועוד אפליקציות רבות.

אלה רק מספר דוגמאות לשימוש בטלפון הסלולרי כאמצעי העיקרי לגישה לשרותים מקוונים במדינות המתפתחות, והן חלק ממספר גדול של אפליקציות ושרותים שנבנו במיוחד עבור טלפונים פשוטים וזולים יותר ממכשירי הסמארטפון שהם יקרים מדי עבור רוב האוכלוסיה במדינות אלה.

pic1

נתח שוק הסמארטפונים בישראלי – השני בגודלו בעולם

בעוד בישראל נתח השוק של מכשירי הסמארטפון הוא 57%, השני בעולם ע”פ סקר של חברת IpsosMediaCT, במדינות רבות בשווקים המתפתחים עדיין הרוב המוחלט של המכשירים הסלולריים הם המכשירים הפשוטים יותר וה-Feature Phones. על פי דו”ח מגמות האינטרנט האחרון של קליינר פרקינס קאופילד ביירס (KPCB), לעומת כ-1.5 מיליארד סמארטפונים בעולם, יש עדיין השנה למעלה מ-5 מיליארד טלפונים שאינם מוגדרים כ”חכמים”. האתגר הגדול של יצרני הטלפונים, המפעילים הסלולרים וכמובן מפתחי האפליקציות הוא איך להגיע לאותם מיליארדים ולחבר אותם לאינטרנט גם עם שרותים דומים לאלה שהוזכרו לעיל וגם עם אפליקציות ומשחקים והכל באופן שיהיה נגיש ובמחיר בר השגה.

מנתונים נוספים שהתפרסמו בשנה החולפת ע”י KPCB עולה ש-13% מתעבורת האינטרנט העולמית מגיעה מטלפונים ניידים אבל בשווקים המתעוררים הנתונים מצביעים על אחוזים גדולים הרבה יותר. בהודו למשל, במאי 2012 עקפה תעבורת האינטרנט ממכשירי המובייל את התעבורה מהמחשבים, וכיום למעלה מ-60% מתעבורת האינטרנט בתת היבשת מגיעה מהאינטרנט הסלולרי. הנתונים האלה רק צפויים לצמוח עוד יותר – ע”פ מחקר של PWC שפורסם לאחרונה, צפויה 50% מתעבורת האינטרנט הסלולרי בעולם להגיע ב-2017 מארבע מדינות: ברזיל, רוסיה, הודו וסין (מדינות ה-BRIC). גם מספר מכשירי הסלולר, כולל סמארטפון, באזורים האלה גדל בהדרגה. בסין יש כבר כמיליארד מכשירי סלולר ובהודו נוספים מיליון מנויים חדשים מידי חודש (ע”פ IDC).

מצד מפתחי האפליקציות, יש כאן פוטנציאל גדול מאוד להגיע לקהל משתמשים עצום שגדל במהירות וצמא לאפליקציות. אולם צריך לשים לב למספר גורמים חשובים כשניגשים לפתח אפליקציות לשווקים האלה:

1. תרבות

תמונה: flickr, cc-by, archer10 (Dennis)

תמונה: flickr, cc-by, archer10 (Dennis)

כאן יש לשים לב לשני אספקטים תרבותיים – כמובן התרבות במדינת היעד, אבל לא פחות חשוב – התרבות הדיגיטלית. במדינות רבות בשווקים המתפתחים, המפגש הראשון של רבים מהאוכלוסיה עם האינטרנט הוא דרך המכשיר הסלולרי. אלה אנשים שלא בהכרח מכירים את חווית הגלישה במחשב ולכן חשוב לבנות עבורם את האפליקציות בדרך אינטואיטיבית ופשוטה. חלק מאוכלוסיה זו הוא אותם אנשים שאינם יודעי קרוא וכתוב אבל כן משתמשים בטלפונים סלולריים. עבורם הפשטות היא המפתח – לחיצה על אייקון האפליקציה ומתן מידע פשוט וברור. לגבי משתמשים אחרים גם נושא השפה הוא חשוב – האפליקציות והשרותים צריכים להיות בשפה המקומית או מוצגים באופן ברור ללא צורך בשפה כזו או אחרת. גם תחומי העניין והצורך באפליקציות משתנים ממדינה למדינה. למשל אם בסין מעדיפים משחקים מרובי משתתפים, בדרום אמריקה מעדיפים משחקים בנושא כדורגל ובאפריקה – משחקים לימודיים. חשוב לבחון גם את זה כשניגשים למדינות האלה.

ב”תרבות דיגיטלית” אפשר גם לכלול נתונים סביבתיים שאופיניים למדינות המתפתחות – מחד רשת הסלולר לא תמיד יציבה ועם כיסוי טוב, ומאידך – יש מודעות גדולה לרמת הצריכה של תעבורת נתונים. לכן חשוב להקפיד על אפליקציות חסכוניות בצריכת נתונים ושמאפשרות עבודה טובה גם בתנאי כיסוי לא אופטימלים. מאותן סיבות חשוב גם להקפיד על אפליקציות “רזות” מבחינת גודל, מאחר ואפליקציות בגודל של 20-30 מגה עשויות לא להיות מורדות אך ורק בגלל גודלן.

באספקטים תרבותיים הקשורים לתשלום עבור אפליקציות נדון בהמשך.

2. פלטפורמת פיתוח

בעוד נתח השוק של מכשירי הסמארטפון צומח במהירות, עדיין המכשירים הנפוצים ביותר במדינות המתפתחות הם אלה שבטווח המחירים הנמוך מ-100 דולר. על כן חשוב לבחון את נתח השוק של הפלטפורמות השונות בשווקי היעד. בניגוד למגמה שאנחנו רואים בארץ, באירופה ובארה”ב, במדינות רבות ה”Feature Phones” מהווים את החלק הארי של הטלפונים. בסקר של BuzzCity עלה, למשל, שבברזיל 78% מהאוכלוסיה משתמשים בפיצ’רפון, כך גם 77% בהודו, 70% באינדונזיה, 89% בניגריה 88% בקניה וכן הלאה. במקביל, במדינות אלה הגידול במספר מכשירי הסמארטפון, בעיקר אלה הזולים יותר, הוא מהיר ומשמעותי מאד. בתחום הזה צריך לבדוק את נתח השוק במדינות היעד הספציפיות מאחר וגם זה עשוי להיות שונה ממה שאנחנו מכירים במדינות המפותחות. למשל, ברבות מהמדינות שצוינו, יש לאייפון נתח שוק קטן מאד עקב מחירו הגבוה.

תחום פיתוח חשוב נוסף הוא ה-WebApps, אפליקציות המבוססות על פרוטוקולי רשת סטנדרטים והיכולות לרוץ על מגוון של פלטפורמות. ליצרנים שונים יש כלים לבניה פשוטה יחסית של אפליקציות רשת, והיתרונות כאן עבור חלק מהאפליקציות הם ברורים. גם כאן חשוב להקפיד על אפליקציות יעילות מבחינת צריכת נתונים.

לכן ההמלצה למי שמעוניין לפתח אפליקציות לשווקים האלה היא בהחלט להסתכל על השוק הענק של המכשירים הפשוטים יותר כדרך להגיע למספרים הגדולים של משתמשי המובייל, אבל לשקול לפתח בנוסף גם על אחת או יותר מפלטפורמות הסמארטפון.

3. חשיפה של האפליקציה

חשיפה וקידום של האפליקציה חשובים מאד בכל מקום בעולם, והם קריטים במדינות בשווקים המתפתחים. במדינות רבות יש חנויות אפליקציות מקומיות הפופולריות יותר מהחנויות הרשמיות. בסין למשל יש למעלה מ-200 חנויות אפליקציות שונות לאנדרואיד בלבד, ורק כ-10% מההורדות הן מהחנות הרשמית. על כן כשבוחרים פלטפורמה חשוב לקחת בחשבון גם את האפשרויות השונות לקידום של האפליקציה בפלטפורמה הרלוונטית.

4. מונטיזציה

גם כאן הנושא מורכב ומצריך התייחסות מיוחדת עוד בשלב בניית האפליקציה. כאמור, אחד הנושאים החשובים בשווקים המתפתחים הוא המודעות הגבוהה לעלויות. בסקר Emerging Markets Mobile Attitudes של Upstream עולה כי 60 אחוזים מהצרכנים מוכנים להשקיע עד 5 דולר בכל חודש על קניית אפליקציות. זה סכום יחסית צנוע, אבל עדיין משמעותי כשמביאים בחשבון את הכמות הגדולה של הצרכנים הפוטנציאלים.

אמצעי התשלום גם הוא שונה מהמקובל בעולם המערבי וחשוב לשים אליו לב. לרבים מבעלי הטלפונים אין כרטיסי אשראי ואין יכולת לקבל כרטיס כזה. לכן מודלים שמצריכים פתיחת חשבון שמקושר לכרטיס אשראי (כמו באפל וגוגל) הוא בעייתי במדינות האלה. במקרים של אפליקציות בתשלום שיטת הרכישה המועדפת היא באמצעות מפעילי רשתות המובייל המקומיים. לכן חשוב לוודא שפלטפורמת המובייל הנבחרת תומכת בשיטת חיוב כזו. נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב באותו הקשר היא העובדה שבמדינות האלה רוב משתמשי המובייל הם מנויי Pre-paid שטוענים את החשבון שלהם בכסף מזומן. במקרים רבים מנויים מחזיקים מספר כרטיסי SIM ומחליפים ביניהם על פי הסכומים שנותרו בחשבונות השונים.

המודעות הגבוהה לעלויות גורמת לכך שההעדפה הברורה היא לאפליקציות חינמיות. אפליקציות כאלה יכולות להיות ממומנות ע”י פרסומות או לשלב בתוכן מנגנוני רכישה מתוך האפליקציה (In App Purchase). על פי נתונים של חברת אינראקטיב, האפקטיביות של מודל הפירסומות עולה במדינות המתפתחות בצורה מרשימה. אם באוקטובר 2012 ה-CTR (היחס בין מספר החשיפות של מודעה לבין הקלקה עליה) עמד על 0.70%, בפברואר השנה זה כבר עלה ל-1.44%. גם ההכנסות מפרסום עולות בצורה יפה באיזורים האלה בעולם.

אם הולכים על מודל פרסומות חשוב לבחור פלטפורמת פרסום (Ad-exchange) שמתמחה בשווקים האלה ויכולה לתת ערך במדינות הספציפיות.

לסיכום

יש אתגרים רבים לפיתוח אפליקציות המיועדות לשווקים המתעוררים: תרבות, שפה, היבטים סוציו-אקונומים, והגיוון הרחב בין המדינות הנכללות בקטגורית “המדינות המתפתחות”. סין שונה מהודו ששונה מברזיל ששונה מניגריה וכן הלאה. לכל מדינה המורכבות והמיוחדות שלה.

מאידך, בעוד בשווקים המפותחים הרוויה של שוק האפליקציות היא גבוהה מאד ותחומים רבים הם בשליטה של השחקנים הגדולים, במדינות המתפתחות יש עדיין פוטנציאל עצום ולמפתחים יש הזדמנות להכנס לשוק שנמצא בתחילת דרכו, עם מספר ענק של משתמשי מובייל שצמאים לאפליקציות בניגוד למדינות המפותחות, שם יש פחות בעיה עם מכשירי סמארטפון יקרים, הצפי בשווקים המתפתחים הוא למכשירים זולים ופשוטים יותר. גם בעולם האפליקציות החיבור של המיליארד הבא של הצרכנים הסלולריים יביא גם לגיוון בסוגי האפליקציות. בנוסף לאפליקציות בתחומים שאנחנו מכירים ומשתמשים בהם יומיום, הצרכים השונים במדינות המתפתחות יעודדו עליה בתחומים נוספים כמו מסחר, בריאות, חינוך ועוד.

pic2

הכתבה בחסות NOKIA

חטיבת קשרי המפתחים בנוקיה פועלת במטרה לסייע למפתחי מובייל לבנות אפליקציות ולהפיץ אותן ברחבי העולם, ומציעה לשם כך מגוון רחב של כלים וטכנולוגיות שיעזרו לפתח אפליקציות באיכות גבוהה.


הפעילות מתמקדת בשני כיוונים עיקרייה: האחד הוא פיתוח אפליקציות Windows Phone למכשירי ה-Lumia, כאן נוקיה מציעה תכנית מפתחים ייחודית, ובנוסף מציעה כלי פיתוח ופועלת לתמיכה בתהליך הפיתוח וכן בקידום האפליקציה לאחר השקתה.


השני הוא פיתוח אפליקציות למכשירי ה-Asha הנפוצים מאד במדינות המתפתחות. גם כאן נוקיה מציעה תכנית מפתחים אטרקטיבית, וחבילת כלים לפיתוח, קידום ומונטיזציה של האפליקציות. לאחרונה השיקה נוקיה תחרות פיתוח אפליקציות ל-Asha, ומפתחים ישראלים מוזמנים להצטרף.


פרטים נוספים בדף הפייסבוק של מפתחי נוקיה בישראל


Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "הכסף נמצא באפליקציות למדינות המתפתחות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אורי
Guest

תודה רבה על כתבה מעניינת ואיכותית! ניכרים דברי טעם של הכתב. נשמח לקבל יותר אינפורמציה ולראות עוד כתבות של הכתב האורח האנונימי…
(תמשיכו להביא עוד כאלה – ופחות לדחוף פרסומות מטעם חברה/יח”צ חסרות תוכן).

שי
Guest

משעשע כי זו כתבת יח”צ…. בחסות נוקיה שעדיין חיה טלפונים טיפשים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: