Dassault Systems – העתיד כבר כאן והוא נראה טוב

“מעסיקים יכולים לאסור על העובדים שלהם להתחבר לטוויטר ולפייסבוק, אבל זה חסר תועלת – העובדים יתחברו לשם בכל זאת. זוהי מהפכה שאי אפשר להיאבק בה, ושאין צורך להיאבק בה, זה העתיד, והעתיד נראה טוב”. אילאיל בן שלום חזרה מהכנס השנתי של ענקית התוכנה הצרפתית Dassault שהתקיים השבוע בפאריס.

ראשיתלפני שהוא מזנק אל הבמה, אדם חייכן בחליפה אפורה עוצר לשנייה על מנת להביט בי מצטלמת באמצעות המחשב, הוא מחייך אלי ושואל מה אני עושה, אני מסבירה לו שאני מצטלמת ומפרסמת את התמונה בטוויטר, והוא, מתלהב מהרעיון כמו ילד, ומבקש להצטלם גם כן. אני כמובן מצלמת אותו בשמחה, ואחר כך כשאני שבה אל מקומי, אני שואלת את מאיה שיושבת לצידי, מי זה היה? זה היה הCEO היא אומרת לי בחיוך. ה CEO של מי? אני שואלת בבלבול מסויים, אחרי הכל, האולם עמוס במנהלים של חברות ענק כמו רנו, ניסאן, סוני אריקסון ועוד. זה היה ברנרד שארלז, המנכ”ל של דאסו היא מחדדת, ואני מתקשה לחבר בין הדימוי המתבקש של מנכ”ל חברה גדולה, רצינית ומסורתית כמו Dassault systems עם האדם החייכן, שהתלהב כל כך מהשימוש שלי בטוויטר לפני כמה דקות.

הכנס השנתי של ענקית התוכנה הצרפתית Dassault שהתקיים השבוע בפאריס הציג חזון מקיף, חדשני ומהפכני לניהול מידע ותהליכים בחברות ענק. בזה אחר זה עלו על הבמה נציגים של חברות ענק, מתעשיות הרכב, האופנה, והסלולר וסיפרו כיצד הטמעת מערכת v PLM 2.0 החדשה שהושקה מסייעת להם לנהל את חיי המוצר בצורה טובה ויעילה יותר.

קל להבין את הרוח החדשנית מאחורי הפתרונות המקיפים שמציעה היום החברה, פתרונות שהם פרי פיתוח בן 5 שנים, שעלותו הכוללת חוצה את גבול 6 מיליארד היורו, כאשר חוזים במנכ”ל החברה, ברנרד שארלז, מספר על הבמה על תפיסת העולם שלו. שארלז מדבר בהתלהבות, על תפיסתו את תפקיד המוצרים שחברת Dassault מספקת, ועל השירותים שנראה לו שראוי לספק ללקוחותיו. “ניהול המידע הפך להיות מורכב ומבוזר מידי”, הוא מספר, “אנו מייצרים מידי יום כמויות מידע שאינן נתפסות כמעט, ומידע זה הולך לאיבוד. הפתרונות החדשים שחברת דאסו מספקת, מבקשים לאפשר שימוש מושכל יותר במידע שעומד לרשות החברות, ובעיקר, להציג פתרונות על מנת להתמודד עם מידע חדש, עם איסוף וניהול המידע, והפיכתו לכזה שניתן להשתמש בו”.

המוצר שהושק בכנס הלקוחות, V6, או, בשמו המלא: V6R2010x לוקח פתרונות נפרדים שהוצעו על ידי חברת דאסו בעבר, ומשלב אותם לכדי פתרון – Product Life Management  PLM – ניהול חיי מוצר, מקיף ושלם. השאיפה, מספרים נציגי החברה, היא לא רק לדבר ולהתמודד עם ניהול חיי המוצר אלא גם עם ניהול המוצר בתוך החיים. נציג חברת אריקסון סיפר בכנס שלאחר ההטמעה של המוצר, החליף מוצר יחיד זה יותר מ10 מערכות מידע וניהול ארגוניות.

חזון החברה כפי שמיוצג במערכת V6 שהושקה היום מעורר השתאות. דאסו פעלה על מנת להטמיע שלושה רעיונות מרכזיים שנובעים כולם מהרצון להביא את הפתרונות למצב שבו הם מדמים את המציאות בצורה טובה יותר ויותר (על מנת להביא את המערכות למצב בו ידמו ככל האפשר מצב שהוא life like), הראשון, הוא השימוש בטכנולוגית תלת מימד , בכל שלב בתהליך העבודה, החל מהעבודה עם פריטי מלאי, דרך שלבי התכנון, וכלה בסימולצית תלת מימד מלאה של שלבי הייצור והמידוף. רעיון נוסף הוא shared IP:  מערכת V6 שמוצגת פה מציגה חזון עבודה לארגונים גדולים שהיא כמעט מהפכנית. על ידי מינוף של טכנולוגית ענני מיחשוב, מערכת ה PLM שמחליפה למעשה כמעט כל מערכת תוך ארגונית אחרת (כולל מערכות ה CRM ומערכות ניהול המלאי, מערכות התכנון ההנדסי וכן מערכות הדוקומנטציה) משתמשת ב-DC יחיד, בעל redundancy מלא, ומייצרת מצב בו כל מידע שמוצג, הוא תמיד המידע המעודכן ביותר שיש, ללא צורך בסנכרון בין שרתים בחלקים שונים בעולם.

המרכיב השלישי במערכת V6 קשור לדרך בה מאפשרת המערכת שיתוף פעולה גלובלי בין קבוצות ומשתמשים שונים, באופן של יצירת מרחב עבודה משותף, ואחיד, בו ניתן לעבוד בצורה משותפת וסימולטנית. בעוד שחברות גדולות אחרות מתחילות רק היום להתמודד עם האתגרים והצרכים שבאים לידי ביטוי בקהילות רשת ומדיה חברתית,  המערכת שמוצגת על ידי דאסו מציגה מינוף ואינטגרציה מלאה ויפה לרעיון הקהילות החברתיות, והיא פרי שיתוף פעולה עם חברת blue kiwi. הרעיון הוא לייצר קהילות פנימיות ולתמוך בצורות עבודה קהילתיות מסורתיות כמו מערכת מסרים פנימיים הכוללת שיתוף וידאו תוך כדי עבודה. מהנדסים מחלקים שונים בעולם יכולים לעבוד יחד על פרוייקט בסביבת עבודה תלת מימדית  בה הם רואים ומדברים האחד עם השני בreal time.

CEO

העבודה בתכנון המוצרים נעשית בתמיכה תלת מימדים מלאה, כחלק מחזון החברה להפשטת המידע והנגשתו למשתמשים. העובדה כי תוכנה זו מדברת בשפה אחידה עם כל התהליכים והשלבים הקשורים לחיי המוצר יוצרת מצב בו, בעולם המנועים לדוגמא, יכולים מהנדסי מכונות מחלקים שונים בעולם לעבוד יחדיו בו זמנית על מנת לבנות מנוע מלא, החל מבחירת החלקים, דרך הרכבתם, יצירת סימולציה של עבודתו, ואפילו לראות כיצד ישתלב ברכב, ובאיזה צבע היו רוצים לצבוע את הפח. חזון זה של סימולציה תלת מימדית מוכלב בכל אספקט של V6, החל מסימולציה של תכנון הנדסי ודרך סימולציה של מכונות ההרכבה במפעל. במקום אחד ניתן לתכנן את המוצר, לשלוף את החלקים מן המלאי, לשחק בהם כמו לגו, ואף לצפות בהליך הייצור הוירטואלי, עד לשלב המידוף.

השאיפה של מוצרי Dassault אחת- להפשיט את הכל, להפוך את השפה לאחידה, פשוטה, קומוניקטיבית, להנגיש את כל המערכות בארגון על מנת להפחית את הבזבוז של המשאבים, בין אם אלו משאבים הנוגעים ליכולות העובדים (על ידי יצירת קבוצות עבודה גלובליות) יצירת מרחב דוקומנטיציה יחיד ומשותף, ובין אם אלו משאבים הקשורים לשילוח וייצור.

“במהלך השנים, ובעקבות החשיפה למגוון רחב כל כך של לקוחות וקהלי יעד, גיליתי שלעיתים במהלך העבודה על המוצר, קיימת נטייה לשכוח מה הוא המוצר, איזה צורך הוא בא למלא, וכיצד הוא יראה בסוף” מספר ברנרד שארלז, “הרצון לייצר סביבת עבודה שמדמה את המציאות, בא על מנת לענות על נקודות אלו – המהנדס צריך לזכור איך המוצר המוגמר הולך להראות, המעצב צריך לזכור על איזה צורך המוצר בא לענות. בנוסף, בעקבות נסיוננו שלנו, ראינו עם הזמן, כי הדגש והלחץ הרב שמושם על החתירה לחדשנות לא בהכרח מוביל ליצירה של פתרונות חדשים. ויותר מכך, פעמים רבות, החדשנות מתגלה דווקא באמצעות קשרים בלתי פורמליים. אנו היינו מקדישים כל כך הרבה מאמץ לשים את כל המוחות בחדר אחד, ומצפים מהם להביא שם את הרעיון הייחודי, ואז מגלים שהרעיון החדשני, החשוב, נוצר למעשה במהלך השיחה האקראית בפינת הקפה. הבנו שאנו צריכים לאפשר לעובדים לבצע את ההתקשרות הבלתי פורמלית הזו, לסייע להם לפשט את היכולת לעבוד ביחד. העבודה המשותפת יכולה לסייע לנו להגיע ולייצר דברים שלבד לא יכולנו להשיג”.

גם כשמדברים עם אן אסנסיו, סמנכ”ל העיצוב של החברה, שהגיעה מתחום עיצוב הרכבים (לשעבר המעצבת הראשית של רנו, ושל חברת GM), שומעים את אותה הגישה. “היינו [אן וברנרד שארלז] נפגשים עם מנהלים מחברות שונות לחלוטין, וגילינו שאנו מוצאים קווים משותפים לבעיות ולצרכים שהם הציגו. העובדה שחברת דאסו נוגעת בכל כך הרבה תחומים ועובדת עם סוגי לקוחות שונים כ”כ איפשרה לנו לנסות למנף פתרונות מתעשייה אחת, בתעשייה אחרת”. תעשיית האופנה, לדוגמא, אשר אין בה הרבה מהנדסים, דרשה פשטות בעיצוב ובשימוש במוצר, על מנת לאפשר גם לאנשים ללא השכלה טכנולוגית לעבוד בצורה מהירה ואינטואיטיבית עם המוצרים, בעוד שתעשיית הסלולר דרשה ניהול של פריטי מוצר קטנים ורבים לאינספור. “פתרונות היברידיים, דורשים עבודה היברידית” אומר ברנרד שארלז, ואן אסנסיו מוסיפה “התפקיד שלנו אינו בהכרח לדעת תמיד מה הפתרון, לבוא בצורה דוגמטית, ולהגיד לאנשים מה עליהם לעשות. לתפיסתי, התפקיד שלנו והכוח שלנו נובע דווקא מהמולטידיסציפלינריות, והנכונות שלנו להיות פתוחים להצעות ולרעיונות שאנו רואים סביבנו ולמה שמוצג לנו. כאשר מרפים מהדוגמטיות, מהתפיסה של ‘אני יודע מה היא האמת המוחלטת’ נפתח עולם שלם של פתרונות חדשים ויצירתיים”.

לאחר מסיבת העיתונאים, ברנרד שארלז ניגש אלי, והודה לי באופן אישי על השתתפותי בכנס, ועל ההשתתפות שלי בנוכחות של טוויטר במדיה החברתית במהלך האירוע. זה הביא אותי במבוכה, ההרגל שלי לצייץ תוך כדי חיי ומעשי מעולם לא נתפס בעיני כדבר חריג שיש להודות עליו, אבל אני הינהנתי, ואזרתי  אומץ לשאול את השאלה שקיננה בי במהלך כל הבוקר. “הפתרונות שאתם מציגים הם חדשניים מאוד, במיוחד בכל הנוגע לקהילות בתוך העבודה, ולשימוש במדיה חברתית, יחד עם זאת, הלקוחות שלכם מגיעים מהמגזרים השמרניים ביותר של התעשייה, ענפים כמו רכב, וטיסה. האם אתם לא נתקלים בקושי לשכנע מנהלים ותיקים ואולי מבוגרים יותר, להטמיע מערכות כאלה?”

אילאיל ומנכל

ברנרד מביט בי ומחייך “מדיה חברתית, קהילות, שיתוף, כל אלה, שמיוצגים על ידי דור ה Y [מונח שנעשה בו שימוש רב במהלך הכנס] הינם בלתי נמנעים. מעסיקים יכולים לאסור על העובדים שלהם להתחבר לטוויטר ולפייסבוק, אבל זה חסר תועלת – העובדים יתחברו לשם בכל זאת. כלעומת זאת, אם החברה תשכיל למנף את הכוח הזה, להציג אלטרנטיבה פנים ארגונית, היא תוכל גם לקצור את הפירות של החשיבה הלא פורמלית שכלי התקשורת הללו מאפשרים, את התקשורת הבלתי אמצעית עם הלקוחות, את היכולת להקשיב מחדש הן לעובדים שלהם, והן ללקוחות שלהם. בכל פעם שאנו נתקלים בהתנגדות אנחנו אומרים ללקוחות שלנו, שזוהי מהפכה שאי אפשר להיאבק בה, ושאין צורך להיאבק בה, ושזה העתיד, שהדור הזה הוא העתיד, והעתיד נראה טוב”.

גילוי נאות: סיקור הכנס התבצע בחסות חברת Dassault Systems אשר מימנה עבורנו את הוצאות הטיסה והשהות במהלך הכנס.

אילאיל בן-שלום

בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה והיסטוריה (BA) ותואר שני בהיסטוריה (MA), בימים אלו לומדת ל -MBA. עובדת בתחום השיווק הדיגיטלי, גיימרית, תולעת ספרים, אוהדת הפועל, שחקנית פוקר מבטיחה, רוקמת ופורמת, מכינה ריבות ובאופן כללי מרוצה מהחיים.

הגב

5 Comments on "Dassault Systems – העתיד כבר כאן והוא נראה טוב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יוני
Guest

נהניתי. אין עליך

תגידי, דאסו הם לא יצרני מטוסים?
יש איזה אפשרות לקבל את מבנה הקונגלומרט הזה?

גילוי נאות עוד יותר. אני אבא שלך.

מיצי
Guest

אילאילוש,
רהוטה ומעניינת כתמיד!

מיכל אולניק
Guest

מצוינת כתמיד יקירה, מסוגלת להציג כל נושא בצורה ברורה, בהירה ומעניינת!
נמשיך בקו הגילוי הנאות- אני אישתך! :)

מוסי
Guest

יפה, רהוט,מענין, אבל ראבאק איך מתרגמים את האינפורמציה הזו לעברית.
כנראה שגיק אני כבר לא אהיה.

אסף שגיא
Guest

זה דורש להיות קצת יותר מגיק כדי להבין מה דאסו עושה, צריך להיות חלק מהתעשיה שלהם.
כיף לראות זרימה כזאת של המנכ”ל, מזכיר גם את ההתנהלות של המתחרים של דאסו, אוטודסק. גם הם לובשי חליפות אבל אנשים קלילים בסופו של דבר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: