למה אתם חייבים להוציא את החשיבה העיצובית מהסטודיו ואיך תעשו את זה נכון

אומנם מעצבי המוצר הם שאמונים על חוויית המשתמש, אבל האסטרטגיה שהם בונים חייבת להיות מיושרת עם אסטרטגיית המוצר הכללית. אז איך מתקשרים את החשיבה העיצובית החוצה מהסטודיו אל כלל הארגון? כל הטיפים

צילום/ תמונה: pexels

מאת הלל כהן, UX/UI Director, קלטורה

עיצוב מהווה חלק משמעותי מהצלחת מוצר בעולם הדיגיטלי ואף מעבר לו. מעצבי מוצר הם לא רק החבר׳ה המגניבים שיושבים במשרד טרנדי ומעצבים ממוחם הקודח, חווית המשתמש שהם בונים למוצרים חייבת להיות מיושרת עם אסטרטגיית המוצר הכללית כדי להשפיע על התוצאות העסקיות וגדילת החברה.

העיצוב – לא של מעצבים בלבד

הבעיה היא שהעיצוב אינו, למעשה, נחלתם הבלעדית של המעצבים. עובדים במחלקות שונות, מחוץ לצוות העיצוב, נוגעים בהיבטים שונים של חווית המשתמש מדי יום. אנשי שיווק, מפתחים, בודקים, ארכיטקטים, אנשי מכירות וכן הלאה, משפיעים במידה מסוימת על החוויה של המשתמשים במוצר. במקרים רבים, הם לא לוקחים בחשבון את אפיון חווית המשתמש תוך כדי בניית המוצר. לדוגמה, תשתיות front end שלא ערוכות לשרת את מטרות המשתמשים, מפתחים שלא מכירים את הסיפור המלא של פיצ׳רים, בודקים אשר לא מתמקדים בבעיות עיצוב וכן הלאה.

יש מקרים בהם אנשי השיווק והמכירות הם אלה שלא מכירים את הדרך בה ניגש צוות העיצוב לאפיון חוויית המשתמש ומי היה קהל היעד אליו הם כיוונו. כאשר זה המצב, עיצוב וחווית המשתמש לא באים לידי ביטוי בשיווק המוצר. התפיסה של ״מיהו המשתמש״ יכולה להשתנות מהמקור אליו כוון המוצר כשעוצב ועד שהגיע לשוק.

כאשר הרבה גורמים מעורבים בתהליך, הפצה של החשיבה העיצובית (Design Thinking) מחוץ לסטודיו מייצרת קו חשיבה אחד ושפה אחידה סביב חווית המשתמש של המוצרים ומבטיחה תיאום בין הגורמים השונים. להלן מספר כלים שיעזרו למעצבים ליצור מודעות לעולם עיצוב המוצר בארגון.

לתקשר את אסטרטגיית חווית המשתמש

תקשורת אפקטיבית של אסטרטגיית חווית המשתמש במחלקות רלוונטיות יכולה להתממש באמצעות דוגמאות מוחשיות, תוצאות מחקרים שבוצעו בתהליך העיצוב ו-Design Guidelines. ישנן דרכים רבות להציג את החזון של המעצב בצורה אפקטיבית, שתי הדרכים הבאות הן היעילות ביותר:

פרסונות

הבנת המטרות והיעדים של המשתמש עומדת במרכז אפיון חוויית המשתמש. החל בתיעדוף פיצ׳רים ועד המסלולים של המשתמשים במוצר, פרסונות מכוונות היבטים רבים בתהליך בניית המוצר. לכן, הצגה של פרסונות לכלל הנוגעים במוצר קריטית בכדי לקבל פידבק כמה שיותר מוקדם ולפקס את כולם על מטרה אחת.

פרסונות עבור המוצר Kaltura Pitch

מיפוי מסע של משתמשים

מיפוי של תרחיש משתמש במוצר מפקס את כולם על גישת עיצוב אחת, התואמת את סדר העדיפויות. מיפוי מסע של המשתמש מייצר הקשר, עוזר לספר את הסיפור שמאחורי מוצר או פיצ׳ר, מציע פיענוח של תחושות המשתמש ומחשבותיו כאשר הוא מבצע פעולות במוצר ומשקף איזה מידע המשתמש מחזיק בכל נקודה במוצר.

לארגונים גדולים יש echo-system של מספר מוצרים, והשיטה הזאת מסייעת לראות את התמונה הגדולה כאשר מוצרים מסוימים מפותחים ומנוהלים במחלקות שונות, שבמקרים רבים מנותקות אחת מהשנייה. המיפוי יכול להצביע על נקודות השקה ולמנוע חווית משתמש שבורה.

מיפוי מסע משתמש עבור המוצר Kaltura Pitch

חשיפת ההשפעה של חווית משתמש

בכדי להפיץ את החשיבה העיצובית חשוב מאוד לחשוף לארגון את ההשפעה שלה על שביעות רצון המשתמשים במוצרים.

מחקר איכותני 

שיתוף של תוצאות מחקר איכותני, כמו מחקר משתמשים, אפקטיבי במיוחד כיוון שהוא מראה שימוש אמיתי של משתמשים במוצר וכיצד חוויית משתמש משפיעה על ההחלטות שלהם, היכן הם מתקשים וכיצד הם מאמצים פיצ׳רים חדשים. הדבר נכון בעיקר אם ישנה הקלטה של משתמשים שמתנסים במוצרים. שיתוף שכזה מעלה את המוטיבציה בקרב צוותי הפיתוח ומביא ליותר מעורבות ורצון לשפר את המוצר. השיתוף מהווה הזדמנות להציג את המתודולוגיות שמעצבים משתמשים בהן בתהליך העיצוב בכדי לאמת הנחות עבודה ולא לקבל החלטות באופן שרירותי ומתוך תחושה.

ראיונות עם משתמשים 

יוזמה נוספת שמסייעת מאוד בהפצת החשיבה העיצובית היא שיתוף ראיונות עומק עם משתמשים. המטרה היא להזכיר לכלל הארגון שהמוצר פונה למשתמשים אמיתיים וחשוב לשמוע את דעתם לפני ותוך כדי תהליכי פיתוח המוצר.

מעצב לא חייב להיות צוואר בקבוק 

החלטות עיצוביות מתקבלות לעיתים דחופות והמעצב לא תמיד זמין לתת את הפידבק והפתרון. המטרה היא לספק לצוות הפיתוח את הידע המלא בכדי להטמיע את העיצוב וחווית המשתמש, ולאחר מכן לאפשר לבודקים לזהות כשלים בחווית משתמש.

הנחיות עיצוב מקיפות (Design System Guidelines) מאפשרות לתקשר לעומק את החזון העיצובי של המעצב, מהרכיבים הגדולים והמרכזיים במוצר ועד לפרטים הקטנים, עם כלל הגורמים בארגון.

דגמאות מתוך Design System של מוצרי באקאופיס של קלטורה. המסמך מבוסס על התפיסה Atomic Design.

הכוונה למסמך אשר מפרט כיצד המוצר ייראה וכיצד הוא יתנהג. המפרט מדויק צריך לתאר מימדים וסגנונות, תבניות UX כגון ריספונסיביות, בדיקת טפסים, מצבי טעינה, וכן הלאה. חשוב לציין גם הנחיות מיקרו-קופי מפורטות אשר חוסכות זמן רב בזמן הפיתוח. הצגת תבניות של מיקרו-אינטראקציות שומרת על עקביות במוצר. תוצרים נוספים שניתן לשתף הם HTML Mockup ופרוטוטייפים, באמצעותם ניתן להראות בפועל מהי חוויית המשתמש המצופה.

המסמכים משרתים את אנשי הפיתוח, בודקי התוכנה, המעצבים ומנהלי המוצר. הם מאפשרים לשמור על חווייה אחידה, מצמצמים את זמני הפיתוח בשימוש חוזר של קומפונטות ומאפשרים למנהלי המוצר להגדיר התנהגויות פעם אחת בלבד.

חוויית המשתמש עומדת במרכז בניית המוצר ומשלבת הרבה גורמים מחוץ לצוות העיצוב. אי לכך, יצירת מודעות בנוגע לחשיבה העיצובית בארגון כולו היא בעלת חשיבות רבה בהוצאה לפועל של אסטרטגיית חוויית המשתמש. זהו אחד האתגרים המשמעותיים שעומדים כיום בפני צוותי העיצוב. מתן כלים יעילים ונכונים יכולה לסייע להם רבות בהתמודדות עם האתגר.

הכתבה בחסות Kaltura

חברת טכנולוגיית הוידיאו קלטורה, הוקמה במטרה ליצור ולהעצים מגוון רחב של חוויות וידיאו, לכל ארגון בעולם.
פלטפורמת הוידיאו ופתרונות המדיה של קלטורה, משמשים אלפי ארגונים, חברות מדיה, ונותני שירותים ואוניברסיטאות ברחבי העולם - במטרה למנף את כוחו של הוידיאו להעצמה של חוויות צפייה ובידור, תקשורת ועבודה משותפת, חווית העובד וניהול משאבי אנוש, וכן למידה ולמידה מרוחקת.
רוצה לשמוע עלינו עוד? מזמינים אותך לבקר באתר שלנו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: