חשיבה עיצובית: אז כבר לא צריך מעצב?

חשיבה עיצובית הוא מושג שמקבל חשיפה רבה בשנים האחרונות. כמו כל דרך חדשה להתבונן על תחום מקצועי מבוסס, גם חשיבה עיצובית זכתה למעריצים נלהבים ולביקורות נוקבות. הצצה למושג ולסרט מרתק בנושא

הפוסט נכתב על ידי יסמין גלקר וייסבורד, מאפיינת חוויית משתמש, יוניק יו איי, וכתבת בארגון חוויית משתמש ישראל UXI.

תמונה: יח”צ

כשרוב האנשים חושבים על עיצוב הם חושבים על התוצרים – התוצאה הסופית בלבד, של תהליך חשיבה ארוך. אותו תהליך הוא מה שמאפשר למעצב למצוא בסופו של דבר, פתרונות יצירתיים בהתאם לתחום בו הוא עובד. תהליך החשיבה הזה היווה השראה ליצירת תהליך מובנה מתוך מטרה שיספק תוצרים דומים. התהליך קיבל את השם Design thinking, או “חשיבה עיצובית” בשבילנו. הוא נולד בשנות השמונים, יחד עם ההתעסקות המואצת בעיצוב מכוון-משתמש.

התמקדות בתוצאה, לא בבעיה

חשיבה עיצובית הוא מושג שמתייחס למתודולוגיה לפתרון יצירתי ויעיל של בעיות. הרעיון הוא שהפתרון מגיע מהתמקדות בתוצאה העתידית במקום מבחינה של הבעיה הקיימת. מבחינות רבות, חשיבה עיצובית נולדה מצורך של מעצבים לאפיין את המוצר לפני העיצוב שלו. לא לחשוב רק על הצורה והאסתטיקה של המוצר, אלא גם על הקשר השימוש שלו.

עם הזמן, הפכה חשיבה עיצובית לכלי רב תחומי, על הצומת שבין עולם העסקים לעולם העיצוב. בעשור האחרון הרעיון הפך לפופולארי מאוד בעולם העסקי. הכנסת חשיבה עיצובית לארגון שעוסק רוב היום ב”חשיבה עסקית” משרה תחושה של איזון מסויים. השילוב גם מגלם בתוכו פוטנציאל ליתרון תחרותי, באמצעות העצמת החדשנות העסקית. יחד עם זאת, ככל שהרעיון של חשיבה עיצובית התרחק מעולם העיצוב, התעוררו יותר מחלוקות סביבו.

הניסיון למתוח את הקונספט על פני תחומים רבים, בנוסף למחסור בולט בהגדרה מוסכמת, הפכו את הרעיון לאמורפי. הבלבול גרם לארגונים מסויימים לחשוב ש”חשיבה עיצובית” זה מה שמעצבים עושים, ולכן היכרות עם התחום יכולה להחליף את המעצבים. ארגונים רבים אחרים הזמינו יועצים לחשיבה עיצובית אך התקשו להטמיע את התהליך בשלמותו. רעיונות כמו המנעות משיפוט רעיונות בשלב מוקדם, או האפשרות להכשל מהר והרבה, הם רעיונות זרים לרוב הארגונים.

התפוצצות הבועה

בשנים האחרונות החלו להשמע קולות שטענו שחשיבה עיצובית לא מספיקה. מעצבים שתמכו ברעיון קודם לכן, החלו להסתייג ממנו. אחוזי ההצלחה לא הוכיחו את יעילות השיטה ועסקים רבים אף נפגעו מהנסיון להשתמש בו. הנסיון להפוך את החשיבה העיצובית לפורמולה, שתתאים לעולם העסקים, סרסה את גמישות השיטה ובכך גם את הפוטנציאל שלה. לקראת סוף העשור, חשיבה עיצובית הפכה לבועה שהחלה לקרוס.

בהרצאה שלו מ-2010, אמר דון נורמן: “חשיבה עיצובית הוא ביטוי שטותי שצריך למות”. הוא טען שהרעיון שמעצבים מחזיקים בתהליך מחשבתי מופלא שגורם להם להיות יצירתיים יותר מכל אדם אחר, הוא מגוחך. “כשיש לי סתימה בשירותים אני לא קורא למומחה לחשיבה שרברבית, נכון?” אומר אודייה פטנאיק (Patnaik) מ-Jump Associates. אך עדיין מעצבים ומומחים מתחומים שונים, ממשיכים לתמוך ברעיונות שעומדים מאחורי חשיבה עיצובית.

זה כנראה הזמן המתאים ביותר ליצירת סרט דוקומנטרי בנושא. זה בדיוק מה שעשו במוריס מדיה (Muris Media), חברת הפקות בתחילת דרכה היושבת בסן פרנסיסקו. אנשי החברה, שני ילידי טאיוואן במקור, חברו למרכז טאייפיי לעיצוב, המסייע בשיתופי פעולה בין עסקים אמריקאיים וטאיוואניים. יחד עם מרכז טאייפיי, הם פתחו פרוייקט באתר KickStarter, המאפשר מימון-המונים לפרוייקטים יצירתיים. הפרוייקט הצליח לגייס 18,645 דולרים, בזכות 335 תורמים – הרבה מעבר לציפיות הצוות.

סרטים רבים נעשו על עולם העיצוב, אך זה הסרט הראשון שמדבר על חשיבה עיצובית. הטמעות השיטה בתחומים רבים כל כך בשנים האחרונות, אפשרה ליוצרי הסרט לראיין אנשים יצירתיים ממגוון תעשיות, החל במעצבים תעשייתיים וכלה בשפים ובמדענים. הראיונות כוללים רשימה מרשימה של אנשי מפתח מעולם העיצוב כמו דייוויד קלי וטים בראון (IDEO), רוג’ר מרטין ואפילו ישראלי אחד שמייצג אותנו בכבוד, גדי עמית.

הצגת הבכורה של הסרט נערכה בפסטיבל הסרטים של ניופורט ביץ’ באפריל. מאז מוצג הסרט על ידי מציגים פרטיים, המתקשרים עם יוצרי הסרט ומסכימים לתשלום ולתנאי ההקרנה. בעקבות התפוצה הנמוכה של הסרט, מספר ההקרנות ברחבי העולם נמוכות, אך מושכות אליהן קהל מקצועי נלהב, שמעוניין ללמוד עוד על הנושא המרתק הזה.

ההקרנה היחידה במזרח התיכון

ההקרנה של הסרט Design & Thinking תערך במפגש ערב של ארגון חוויית משתמש UXI, במכללה האקדמית תל אביב-יפו, ב-2 בספטמבר בשעה 18:00. לאחר הסרט יתקיים פאנל מקצועי עם כמה מהקולות המעניינים בעולם העיצוב והיזמות בישראל. ההשתתפות בתשלום (45-90 ש”ח) ומספר המקומות מוגבל. (להרשמה)

הטריילר הרשמי של סרט

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: