פעם היינו ממוקדים במפרט הטכני, היום בעיצוב – מה קרה? [טור אורח]

פעם, כשרצו למכור מוצר טכנולוגי היו מתמקדים בביצועים ובמפרט הטכני, היום הדגש הוא על עיצוב וחווית משתמש. מה קרה?

מאת יריב שדה

רוב המנהלים בתעשיית ההייטק מבינים שעיצוב מדויק ואיכותי יכול לתרום רבות להצלחת המוצר והחברה, אולם הם אינם משכילים להטמיע ולנהל את העיצוב כחלק משמעותי מפעילות וערכי החברה, לטובת שיפור המוצר, חיזוק המותג וגידול המכירות.

מיקומו ותפקידו של העיצוב, בתעשייה כולה ובתעשיית ההייטק בפרט, השתנה מאוד בשנים האחרונות. עד סוף המאה הקודמת, עיצוב נתפס כתחום המשרת בעיקר תעשיות ומוצרים בעלי זיקה לדקורציה ואסתטיקה. בתחומים אחרים, העיצוב נתפס ״כקישוט המולבש על המוצר הפונקציונלי״. מעצבים תפקדו בעיקר כביצועיסטים שתפקידם היה ״ללטש״ את המוצר.

כיום, לעיצוב ומעצבים יש תרומה משמעותית כמעט בכל תחום. חברות מתקדמות מתחילות להבין שלקוחותיהן אינם מסתפקים עוד בביצועים וטכנולוגיה, אלא מצפים למוצר המעניק להם חוויית שימוש כוללת. זאת מעבר ליכולות וביצועי המוצר. במילים אחרות, השוק משתכלל ועולה קומה בפירמידת הצרכים – ממיקוד ביכולות וביצועי מוצר, למיקוד בחוויית משתמש ולקוח.

מה הפרסומות מלמדות?

אחת הדרכים להתרשם משינוי הפרדיגמה שעברה התעשייה, היא בניתוח המסרים בפרסומות למוצרים. לפני 15 שנה הפרסומות למכוניות התמקדו ביכולות וביצועי הרכב – ״8 כריות אויר״, ״מערכת ABS״. זאת לעומת פרסומות מהשנים האחרונות המתמקדות בחוויה – חוויית נהיגה, יציאה לחופשה, בעלות על הרכב.
האם ניתן להסיק מכך כי ביצועי המוצר כבר אינם חשובים ללקוח? כמובן שלא. ביצועי המוצר תמיד היו ותמיד יהיו חשובים – הם הבסיס ובלעדיהם אין מוצר. כיום, לקוחות יכולים להרשות לעצמם להתמקד בחוויות דווקא בזכות הטכנולוגיה המתקדמת. בתחומים מפותחים טכנולוגית, האיכות הטכניות של המוצר נתפסת כמובנת מאליה. היא טובה ואמינה ואינה דורשת כל תשומת לב מיוחדת מצד הצרכן.

באפריל 2017 פרסמה מקינזי ניתוח המשווה את ביצועי המניות של חברות המשקיעות בניהול העיצוב לביצועי המניות של 500 החברות הגדולות בנאסד״ק, בין השנים 2003-2013. מתוצאות הניתוח ניתן ללמוד כי כל דולר שהושקע בחברה ממוקדת עיצוב הניב תשואה של 228% יותר מדולר שהושקע במדד S&P. לא בכדי, חברות טכנולוגיה מובילות כמו Google ו-Facebook רכשו, בשנים האחרונות, חברות עיצוב, בעסקאות של מאות מיליוני דולרים.

העיצוב אינו חדש לתעשייה המסורתית. היצרנים הוותיקים יודעים שהחלטת הקניה והערך הנתפס בתחום שלהם מושפעים מאוד מהסיפור, העיצוב והחוויה. הם גם הבינו לפני שנים, שהתעשייה שלהם מתבגרת והטכנולוגיה הבשילה ונעשתה זמינה וזולה. בתעשיית ההייטק המצב מעט שונה. זו תעשייה יחסית צעירה, שצמחה וגדלה סביב מנוע מרכזי אחד – טכנולוגיה. רוב החברות החלו את דרכן כחברת סטארטאפ, המבוססות על טכנולוגיה, היזמים של חברות אלו היו ברובם אנשי טכנולוגיה, והמוצרים כבשו את השוק החדש והצומח של עולם המחשבים בזכות חידושים טכנולוגים, שאפשרו להשיג ביצועי מוצר טובים יותר מהמתחרים.

בשנים האחרונות, תעשיית ההייטק עוברת שינוי פרדיגמה, בדומה לשינוי שעברה התעשייה המסורתית. הטכנולוגיה לבדה כבר אינה יכולה להמשיך לסחוב את העגלה. חברות עוברות ממיקוד בביצועי מוצר מבוססי טכנולוגיה, למיקוד בחוויות מבוססות עיצוב. מנהלים בתעשיית ההייטק מבינים שהתעשייה משתנה, שהלקוחות כבר אינם קונים טכנולוגיה ושהתאמת המוצר לדרישות המשתמשים אינה מושתתת רק על יכולות וביצועי המוצר.

תעשיית ההייטק למדה לעבוד עם מעצבים. אולם, האם גיוס מעצבים לחברה ישיג את השינוי הנדרש בפרדיגמה? התשובה היא – לא. תהליך עיצוב אינו מתחיל בגיוס מעצבים מוכשרים ואינו מסתיים ב-GUI מרשים. עיצוב מנצח, אשר משדרג את המוצר, מחזק את המותג, ומגדיל את המכירות, מחייב שינוי מהותי בגישה ובניהול העיצוב בחברה. כל חברה אשר תשכיל להטמיע את העיצוב ברמה הניהולית והביצועית, תהנה מאחת ההשקעות הכדאיות ביותר בתעשייה.

הכותב הינו דיקן ביה״ס לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל ומייעץ לחברות בהטמעה וניהול העיצוב

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "פעם היינו ממוקדים במפרט הטכני, היום בעיצוב – מה קרה? [טור אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Moti
Guest

פחות עיצוב. יותר חווית משתמש, שהעיצוב הוא חלק ממנה.

נתנאל
Guest

פעם המחשב היה כלי עבודה ופנה (יחסית) לפלחי אוכלוסייה יותר מצומצמים.
היום זה מכשיר בידורי בהישג יד של כולם וגם הביצועים הבינוניים של התקופה מספיקים לרוב האנשים

משתמש אובונטו
Guest
משתמש אובונטו

המפרטים של המחשב הביתי, הסמארטפון והטבלט הם מעל ומעבר. למעט גיימרים ומריצי אלגוריתמים (כורי ביטקוין, סימולציות, ML וכו’) אף אחד לא צריך 8 מעבדים ו16 GB זכרון בשביל לגלוש באינטרנט, לשחק בפייסבוק ולכתוב מסמכים.

הרבה יותר מעניין זמן סוללה, משקל, עיצוב וחווית משתמש מאשר מהירות שעון של מעבד.

YBGreen
Guest

פעם אנשים שהיו מבינים מה הם צריכים היו קונים מחשבים, כיום כאשר כול טמבל שאין לו מושג מה ראשי תיבות כמו CPU/GPU/RAM/ROM אומרים, אז חברות מתמקדות בעיצוב מושך לעיין.

משה
Guest

אני מאוד מקווה שהעתיד לא יסדר לנו מייזם משותף.
(אתה טָּמְּבָּל {חלק מהדגשים מיוּתרים} ברמות).

wpDiscuz

תגיות לכתבה: