מר אריק שמידט היקר, הפרטיות לא מתה

דנה בויד, חוקרת המדיה החברתית, העבירה את ההרצאה הפותחת ביום השני של כנס התקשורת המוזיקה והמדיה הנחשב SXSW, בו היא סקרה את כשלי השמירה על הפרטיות הבולטים השנה והסבירה כי לדעתה, הפרטיות לא מתה כלל, והיא נושפת בעורפם של אתרי האינטרנט ובמיוחד אתרי מדיה החברתית.

“באופן בסיסי”, כך הסבירה דנה בויד, “משמעות הפרטיות היא לקבל את השליטה על זרימת המידע. פרטיות היא להיות מסוגלים להבין את ההגדרות על מנת לנהוג בהתאם אליהן. כדי להגיע למצב הזה, אנשים חייבים לסמוך על כך שהתוכן שהם מייצרים יישאר בהקשרו. כאשר הם מרגישים שהשליטה נלקחת מהם, הם רוצים לעשות את הדבר הנכון, ולומר כי פגעו להם בפרטיות”.

הדוגמא בה השתמשה בויד בנאום הפתיחה של היום השני של SXSW היתה דווקא זו של Google Buzz. הזעם הגדול שהתעורר סביב הבאז של גוגל, המחיש בצורה מאוד בולטת כי בעצם לאנשים מאוד אכפת מהפרטיות שלהם ברשת.

לפי דבריה, למרות שקל מאוד להאשים את המשתמשים במחדל של גוגל, כי למעשה החברה לא ביצעה אף טעות טכנולוגית – אלא רק שיווקית. הרי טכנית, במוצר היתה קיימת האפשרות לבצע Opt Out ולא למסור מידע, אך אש המבקרים והמשתמשים כוונה לבסוף אל החברה מכיוון שהיא השיקה מוצר מאוד פומבי ש”התלבש” על תיבת הדואר – מידע שנחשב בעיני אנשים, מאוד פרטי, ולכן יצר בלבול גדול אשר בעקבותיו אנשים חשבו בטעות כי כל תיבת המייל שלהם הפכה לפומבית וחשופה. הבלבול נוצר מהאינטגרציה של המוצר החדש בתיבת המייל, אשר גרם לאנשים לקבל את הרושם השגוי על היכולות של המוצר, וזרע את הפאניקה אצל המשתמשים.

שנית, משתמשים רבים נכנסו ברגע שיכלו לבדוק את הבאז החדש, ולחצו למעשה במהירות על ההגדרות כדי לראות איך המוצר נראה. הם לא הבינו שכשעשו כן, הם הפכו את המידע שלהם לפומבי. הם לא הבינו למי הם מחוברים, הם למעשה לא הכירו הרי את השירות. עובדה ידועה היא שמשתמשים רבים בוחרים בדרך כלל ב-Default  – הגדרות ברירת המחדל של מערכת, בעיקר אם הם רוצים לבדוק מוצר חדש, כיצד הרשתה לעצמה גוגל להפוך את הגדרות ברירת המחדל לכל כך חודרניות?. הבהלה הפכה עוד חמורה יותר כאשר אנשים הבינו את הטעות ורצו לבטל את השירות – ביטול השירות היה אפילו יותר מסובך ורבים חששו שתיבת האי-מייל שלהם תמחק או תבוטל במידה ויצאו מהשירות.

הנורמה בשירותי מדיה חברתית היא להציע למשתמשים לשתף את המידע, אך הטעות של גוגל היתה בכך שהחברה החליטה בשביל המשתמשים ולא שאלה אותם. למעשה, אם נשים לרגע בצד את תיאוריות ההשתלטות על העולם של גוגל, על פי בויד, גוגל עשו את הטעות הכי גדולה במדיה החברתית והיא  – חוסר נימוס. כמו בעולם האמיתי, גם בוירטואלי, אנחנו קודם רוצים לשבור את הקרח ואז להתחיל שיחה. וכך, במקום לשאול את המשתמשים אם הם רוצים לדעת מי עוד מהאנשים שהם מכירים משתמש ב-Buzz, הם יצרו רשימה בשביל המשתמשים ובכך גרמו למהומה.

השורה התחתונה היא שרשימות הקשר הפרטיות שלנו אינן זהות לרשימות המצויות ברשתות החברתיות. גוגל חיברה בין הרשימות וחשפה למעשה את הרשימות הפרטיות לרשתות החברתיות, אנשים בטחו בשירותים שגוגל מספקת, אך זה לא אומר שהם רצו שגוגל תפתיע אותם, ולכן, גם ההתנצלות של החברה לא הספיקה במקרה הזה.

מתוך אתר telegraph.co.uk

פייסבוק משנה את החוקים

בויד נתנה דוגמא נוספת הקשורה לכשלון השמירה על הפרטיות, כאשר הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, החליטה לבצע שינויים בהגדרות הפרטיות של המשתמשים, ובכך חשפה את הפרופילים של רבים מהם לכל הרשת. משתמשים שההודעה על השינוי קפצה אל מול פניהם, פשוט התעלמו ממנה והמשיכו בגלישה באתר וכך נחשפו בלי בכלל לדעת שכך קרה.

כאשר אנשי טכנולוגיה ממשיכים להשען על הטענה כי הפרטיות מתה, הם מצדיקים את המאמצים שלהם להפוך את המידע לפומבי ושוכחים שיש הבדל בין מידע פומבי לבין הפיכת מידע לפומבי ואי אפשר לדעת מי ייפגע מחוסר ההבנה של העקרון הבסיסי הזה. בעוד שמשתמשים מבוגרים נוהגים לתת את הדעת בקשר לפרטיות, בצורה יותר מחושבת מצעירים, אלו האחרונים מקבלים החלטות מהירות ללא מחשבה ארוכת טווח, ועלולים להפגע מהמידע שהם חושפים בקלות כל כך גדולה ברשת.

היא מציעה להשתמש בשני מונחים לסווג את המידע PII – Personally Identifiable information, אשר מבטא את המידע הפרטי אודות משתמשים שהם רוצים להפוך לפומבי, ו-PEI – Personally embarrasing Information – המידע שמשתמשים רוצים שיישאר פרטי וחסוי. אך הקושי הוא רב להיות נראים רק בחלק מהמקרים, ולפעמים, ההשלכות של חשיפת המידע הוירטואלי “המביך” עלולות להיות קשות מאוד בעולם האמיתי.

בויד סיימה את ההרצאה שלה בסיפור על אנג’לינה ג’ולי, אשר נשאלה בראיון האם לא אכפת לה לחשוף את החיים הפרטיים שלה כל כך לציבור? היא ענתה שככל שהיא הופכת את חייה לפומביים יותר, כך היא מצליחה לשמור על חייה הפרטיים באמת, פרטיים.

דנה בויד השאירה את המפתחים עם המלצות והפצירה בהם לחשוב לרגע כאילו המידע שנחשף הוא שלהם.

למשתמשים היא פנתה בבקשה לחשוב היטב על ההשלכות והאתיקה בהחלטות שהם מבצעים. לחשוב שוב מהי באמת המשמעות האמיתית של חדירה לפרטיות של מישהו אחר. המשתמשים הם אלו שמעצבים את העתיד, הדרך בה הם ינהגו בנושאים המאתגרים הללו ישפיעו על הדור הזה והדורות הבאים. על המשתמשים לקחת אחריות ולוודא שהם יוצרים את העתיד שהם באמת רוצים לחיות בו.

את הנאום המלא תוכלו לקרוא בבלוג של דנה בויד.


ביום שלישי 23.3.2010 תארח הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע יום עיון בנושא פרטיות באתרי אינטרנט: איסוף מידע מגולשים, הסכמה ומדיניות פרטיות. כולכם מוזמנים (ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום אך מותנית ברישום מראש)

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: