ממשיכים לגייס ועושים Happy Hour בזום: כך מתמודדות חברות ההייטק עם המצב

”צרות בהייטק” גרסת המציאות: ההייטק הישראלי מנסה להסתגל לתנאים ולמגבלות של התקופה. אבל איך משמרים עובדים מרחוק, האם הגיוסים נמשכים ואיפה ואיך שומרים בחברות על שפיות בתקופת הקורונה?

כותבים קוד עם מסיכות: עובדי SciPlay. מקור: SciPlay

מצב החירום הלאומי והעולמי כבר הפך לשגרה חדשה, גם בתעשיית ההייטק. המירוץ לגיוס, שימור המוחות ושדרוג חוויית העובד שמהווים את האתגרים המרכזיים בעבודת מחלקות ה-HR בימים כתיקונם, הופכים לאור המצב החדש למאתגרים פי כמה וכמה. שוחחנו עם כמה מנהלות HR מנוסות, כדי להבין איך משמרים עובדים מרחוק, האם הגיוסים הוקפאו לחלוטין ואיך שומרים על שפיות בחברות ההייטק בתקופת הקורונה?

תקציב מיוחד להשלמת ציוד לעבודה מהבית

״עד לאחרונה עוד עבדנו במשרדים, והתנהלנו כרגיל תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות” מספרת אפרת ידלין, Internal Communication Specialist בחברת Harman. ידלין מספרת כי ההשפעה הורגשה בעיקר בבידוד שהעובדים נכנסו אליו כאשר חזרו מנסיעות בחו”ל ובאירועי רווחה שנפגעו כמו מסיבת פורים, ביטול ה-Happy Hour השבועי והקפאת פרויקטי ההתנדבות.

ואכן, השלב הראשון והמיידי בהתאמה למצב החדש היה המעבר לעבודה מהבית. עבור חלק גדול מהחברות, מדובר בעניין שבשגרה גם בתקופות בריאות יותר, אחרות השקיעו לא מעט בהתאמת סביבת העבודה הביתית של העובדים לצרכיהם: ״שלחנו לעובדים את כל הציוד מהמשרד הביתה כדי ליצור עבורם סביבת עבודה נוחה עד כמה שאפשר – מסכים, מקלדות, עכברים וכן הלאה״, מספרת עדי קנת, מגייסת ב-Armis. הצעד, הלכאורה פשוט הזה, התגלה כחכם במיוחד, כאשר התפרסמו בימים האחרונים דיווחים על מחסור בלפטופים בחנויות מחשבים שונות, עקב הדרישה לעבודה מהבית.

חברות אחרות, כמו SISENSE למשל, הקצו לעובדים סכום כסף, שיאפשר להם לארגן את הסביבה הטכנולוגית המתאימה עבורם, מתוך תפיסה שהתנאים הפיזים הם רק קצה הקרחון בצרכים של העובדים ובמאמץ שהחברות עושות כדי לספק את הצרכים האלה. ״ערכנו הכשרות לעובדים ומנהלים בנושא עבודה אפקטיבית מהבית, בהשתתפות מאות עובדים מרחבי העולם״, מספרת לכת אריאלי, Head of OD & People Programs בחברה, ״מלבד זאת, ה-CEO שולח לכל העובדים וידאו שבועי ובו עדכונים, כך שכולם יודעים מה קורה״.

להמשיך בשגרה או לא?

בשאלת השמירה על השגרה, ניכר כי החברות השונות דוגלות ב-2 תפיסות: חלק ממקומות העבודה מאמינים בשמירה על שגרה, מקפידים לעבוד באותן שעות העבודה הקבועות ואפילו לקיים את ה-happy hour השבועי בזמן הקבוע. לעומת זאת, מקומות עבודה אחרים מרגישים שהתקופה מצריכה בדיוק את ההפך: ״העבודה מהבית דורשת לוחות זמנים גמישים. כבר אין מסגרת מסודרת ליום עבודה שמתחיל בשעה מסויימת ומסתיים בשעה מסויימת – העבודה היא מסביב לשעון, כשצריך לג’נגל בין מציאת תעסוקה לילדים, שיחות מול ארצות הברית, תפעול הבית והכנה למצב של הסגר, והכנת סביבת עבודה מסודרת ומותאמת לעבודה מהבית. זה לא פשוט״, אומרת מעין אייזנר רוזמן, סמנכ”לית משאבי האנוש של SciPlay.

כך או כך, השאיפה של החברות מההיבט המקצועי היא להגיע לפגיעה מינימלית בלוחות הזמנים והעמידה ביעדים המקצועיים. ״אנחנו עדין רואים פרודוקטיביות בעבודה של העובדים שלנו ולא רואים שינוי משמעותי ברמת העשייה״, מספרת ליאת גבריאלי שוורץ, Director HR & Global Talent Acquisition בחברת Fyber המפתחת טכנולוגיות לפרסום מודעות במובייל. אבל ההיבט המקצועי הוא רק חלק אחד של התמונה. ״משיחות עם העובדים נראה שהקושי העיקרי כרגע הוא החוסר בחוויה המשרדית החברתית. העובדים מתגעגעים למשרד ולאווירה המשפחתית בחברה, אבל את העבודה עצמה יכולים לבצע גם מהבית״.

גם דניאל טבין רותם, HRBP ברדיס לאבס ישראל, מספרת שהאתגרים המרכזיים הניצבים בפניה בתקופה הזו הם, בעיקרם, במימד החברתי והרגשי: ״איך ממשיכים לייצר חיבור כאשר כל אחד נמצא בביתו? איך אפשר להמשיך ולעבוד כרגיל בתקופה כזו לחוצה, עם ילדים בבית?״ היא שואלת. הפתרון שהחברה משתמשת בו מתבסס, בין היתר, על מקסום הפלטפורמות הקיימות. ״אנחנו משמרים קשרים אישיים ומייצרים חיבור דרך הסלאק בערוץ הלוקאלי עם תמונות יומיות, כלים לעבודה איכותית מהבית, עבודה צמודה עם המנהלים כולל מנטורינג וליווי פרטני, פתיחת קבוצה לקהילת ההורים בה מועברים תכנים שונים לפעילויות עם ילדים, טיפים וכדומה״, מספרת דניאל.

תקציב המזון עבר לתרומה, פלייטיקה. צילום: יח״צ

עוברים ל’זומולדת’

האתגר העיקרי שחברות ההייטק ניצבות מולו בתקופה הזו הוא אתגר החיבור ותחושת השייכות של העובדים. אחת הדרכים בהן חברות רבות תוקפות את האתגרים האלה היא תקשורת עודפת, over comunication. ״ישנה הגברה משמעותית של התקשורת בכל הדרגים על מנת לדאוג לתחושת שייכות ומחויבות בעת עבודה מרחוק ולתת מענה לשאלות ולחששות״, אומרת נטע קנזה, מנהלת משאבי האנוש של ג’נרל מוטורס ישראל. ״ההנהלה הגלובאלית מקיימת שיחות עדכון יומיות בנוגע למשבר בפורומים שונים, ההנהלה המקומית מקיימת שיחת עדכון בכל בוקר, ומחלקת משאבי אנוש מוציאה עדכון יומי לכל עובדי החברה במקביל לקו פתוח למענה לעובדים״.

ב-GONG, מספרת איילת הייפרמן, מנהלת ה-HR, מקפיד מנכ״ל החברה לעדכן את כלל עובדי החברה בהתפתחויות בזירה העסקית כמו גם בזירת ה-Operation, בשיחת עדכון שבועית. לדברי הייפרמן העובדים מרגישים מעורבים ומעודכנים וזכות זה – רגועים יותר.

ז׳אנה ברזנר מחברת הגיימינג overwolf, מספרת שגם אצלם בחברה הוגברה תדירות הפגישות, שעברו כמובן להתקיים מרחוק. ״המטרה היא שכל העובדים ירגישו שהם חלק מהעשייה ויישארו מחוברים ומעודכנים״. ז׳אנה מוסיפה שתחום הגיימינג חווה תחת ההנחייה להישאר בבתים, עלייה במספר המשתמשים: ״עכשיו כשכולם בבית, בארץ ובחו”ל, אנשים משחקים יותר במשחקי מחשב״.

תחום הגיימיניג לא לבד. גם בתחום ה-E-commerce העבודה ממשיכה כסדרה ונפח הפעילות אף עולה. ״ענף הסחר המקוון נמצא בפיק של מכירות ושירותים, שמכורח המציאות עברו מהעולם הפיזי לעולם האונליין״, אומרת אורית רפפורט, VP People, Global & General Manager ב-Forter ישראל. ״מאחר והפעילות העיקרית שלנו היא הגנה על הונאות וגניבות בסחר מקוון, הרי שבכל מקרה אנחנו עובדים בפול גז כדי להמשיך ולספק לקוחותינו את ההגנה שהם צריכים״.

מוצרים שמאפשרים ללקוחות לעבוד מרחוק, כמו המוצר של חברת GONG, שמתמחה בניהול מכירות מרחוק, ממשיכים לחוות ביקוש ובחברות כמו Harman, בהן עובדים מול יצרניות רכב על פרויקטים ארוכי טווח, מדווחים שהביזנס מתנהל כרגיל.

ישיבת צוות בזום, פורטר.

ממשיכים לגייס, עוברים לשיחות וידאו

בניגוד לאווירה הכללית ולהוצאת עובדים שונים בהייטק לחל”ת, לא מעט חברות חושבות על היום שאחרי המשבר וממשיכות עדיין במאמציהן לגייס עובדים. ״SciPlay בתור חברת גיימינג ממשיכה לגדול באופן קבוע ולגייס עובדים חדשים בהתאם לביקוש למשחקים שלנו, שעולה בעקביות״, אומרת רוזמן. ״החברה יכולה להמשיך לעבוד מהבית ממש כרגיל ולכן אנחנו לא חוששים לגייס גם בימים האלה״. גם Armis, שכזכור נמכרה לאחרונה ב-1.1 מיליארד דולר, ממשיכים להתנהל כרגיל מבחינת תוכניות העבודה והגיוסים למרות חוסר הוודאות הכללי. ״כל ראיונות העבודה עברו להתקיים בזום ודאגנו להתאים את המבחנים המקצועיים שבדרך כלל נערכים במשרדים, כך שהמועמדים יוכלו לפתור אותם כמבחני בית״, אומרת קנת.

גם ב-Fyber מספרים כי תהליכי הגיוס והקבלה לעבודה של עובדים חדשים נמשכים: ״בתור חברה טכנולוגית שהלקוחות שלה הם מפתחי אפליקציות, הפעילות שלנו לא נפגעת. אנחנו ממשיכים לגייס לכלל המשרדים שלנו בעולם במיוחד למחלקת R&D ולמכירות״, מספרת גבריאלי שוורץ.

מיה גרנות, מנהלת הגיוס ו-HRBP ב-Perion מעידה שלמרות המצב, רק בשבוע שעבר קלטה החברה 2 עובדים חדשים ״למרות שהמשרדים בכלל סגורים והיד עוד נטויה״. גם פריון, כמו כל החברות שממשיכות לגייס, התאימה את התהליכים לתנאים בשטח: ״תהליך הקליטה כולו נעשה באופן וירטואלי: אונבורדינג בזום, מסירת ציוד על ידי שליח הביתה, הרבה שיחות טלפוניות ושימוש באמצעים טכנולוגיים״. כדי לתמוך במציאות החדשה, עובדי החברה השתתפו בוובינר בנושא עבודה מרחוק.

מחטאים את המשרדים. פריון

“הגיוס בצל הקורונה הפך להיות מאתגר”

מעבר לקיום הראיונות בצורה מקוונת, המצב החדש מצריך התאמות נוספות, כפי שזיהו ב-SISENSE. ״ראיונות מרחוק מתקיימים אצלנו גם בשגרה, אך כאן העניין שונה וברור לכל הצדדים שהמצב רחוק מלהיות המצב האידיאלי להתראיין בו – המועמדים נמצאים בלחץ נפשי, יכולת הריכוז של כולם ירודה, במקרים רבים יש ילדים בבית, בני זוג או שותפים לדירה ברקע והרבה מאוד חוסר ודאות״, אומרת אריאלי, ״לכן, אנחנו מאפשרים גמישות רבה יותר בשעות הראיונות (אחרי שהילדים הולכים לישון או לפני שהשותף מתעורר) וכמובן גם בזמני הגשת המשימות והמבחנים״.

״אין ספק שהגיוס בצל הקורונה הפך להיות מאתגר״, אומרת בכנות שני ארנסט, מנהלת צוות הגיוס של ג’נרל מוטורס ישראל. ״אנחנו משתמשים בסקייפ גם לראיון הטכני וגם לראיון האישיותי, והטכניקה החדשה מביאה איתה אתגרים שנובעים גם מקשיים טכניים וגם מעצם העובדה שהקשר האישי שכל כך חשוב לנו פתאום מקבל משמעויות אחרות. אנחנו צריכים למצוא דרכים אחרות כדי להתחבר ולהחליף את לחיצת היד, המבט בעיניים ושיחות המסדרון״.

המצב לא אידיאלי גם מצד המועמדים, מן הסתם. ״המועמדים כבר לא יכולים להסתובב במשרדים, לראות את סביבת העבודה ו”להרגיש” את התרבות הארגונית״, אומרת שני. במקום להסתובב במשרדים ולפגוש אנשים, הם צריכים לסמוך על התחושות שלהם או להתבסס על המידע והפרטים שקיימים ברשת.

איך בכל זאת צולחים את האתגרים האלה? המפתח טמון, לדברי שני, בתקשורת טובה עם המועמדים ועם צוות המראיינים. ״צריך לספק כמה שיותר אינפורמציה טכנית של איך מתחברים, את מי פוגשים וטיפים לחיבור נכון לצד אינפורמציה “רכה” יותר שיכולה לעזור לנהל את הראיונות בצורה אפקטיבית ונעימה. לא פחות חשוב, לצייד את כולם בהרבה סבלנות. גם לחלקים הטכניים בהם פתאום השיחה נתקעת וגם לחלקים הפסיכלוגיים. צריך להבין שלא כולם מרגישים נוח מאחורי מצלמה ומתנהגים בטבעיות״.

שומרים על קשר. SISENSE

Happy Hour גם לכלבים ולחתולים

לצד, ולמעשה הרבה לפני ההשקעה בתהליכי הגיוס של עובדים חדשים, החברות כולן משקיעות משאבים ומאמצים לטובת העובדים הקיימים. אלוהים, כידוע, נמצא בדברים הקטנים וכך גם ההרגשה היציבה של השגרה. ״ב-Armis פתחנו זום יעודי שאליו עובדי החברה יכולים להיכנס, כדי לשתות יחד את הקפה של הבוקר וזה של אחר הצהריים״, מספרת קנת. ב-Fyber ערכו את ה-happy hour המקוון הראשון שלהם בהצלחה יתרה עם כ-70 מעובדי החברה בישראל שהשתתפו בשאלון kahoot והרגישו לזמן מה שוב ביחד.

happy hour וירטואלי התקיים גם בפריון, וכלל מסיבת מרפסת מקוונת, במסגרתה נפגשו העובדים בחלון zoom, האזינו יחד לשירים קצביים ורקדו בשעת ה-happy hour השבועית הקבועה שלהם. ״רצינו לייצר תחושת ׳ביחד׳ גם מרחוק והתגובות מצד העובדים היו מרגשות״, מספרת גרנות, ״כולנו יצאנו לכמה רגעים מהשגרה החדשה והמבאסת״.

בנוסף לדאגה לעובדים, דואגות גם לא מעט חברות לבני המשפחה של העובדים. חברות כמו Fyber ו-Gong דואגות לשלוח לעובדים מתנות והצעות לפעילויות עם הילדים ומשמרות את שגרת הבריאות על ידי פעילות גופנית מרחוק. ״המתנות שאנחנו שולחים לעובדים עכשיו מיוצרות על ידי עסקים מקומיים״, אומרת הייפרמן. בנוסף, היא מספרת, החברה מציעה לעובדים ייעוץ ארגונומיה ופסיכולוג ילדים.

ב-Redis Labs יצרו סרטוני פילאטיס ויוגה מקוונים כדי לשמר את שגרת ה-wellness של העובדים, וב-Forter מספרים שהעברת שיעורי הפילאטיס לפלטפורמת הזום מאפשרת גם לבני הזוג והילדים של העובדים להצטרף לפעילות. בפריון הלכו צעד קדימה עם הדאגה לילדים, והשיקו קייטנה וירטואלית של עשרה ימים לילדי העובדים.

אבל היצירתיות והזום לא נעצרים בהולכים על 2. כידוע, רוב חברות ההייטק מצטיינות ביחס שלהן גם לכלבים של העובדים. ״המשבר הנוכחי הוציא מכולנו ב-Forter את הרעיונות הכי יצירתיים״, מספרת רפפורט. כדוגמה היא מביאה ישיבת זום יומית של הכלבים והחתולים של עובדי החברה – יוזמה מקורית של אחד העובדים.

מה הלאה?

נכון להיום, סוף המשבר עוד לא נראה באופק. למרות זאת, חברות ההייטק, שמוכנות כבר ליום שאחרי והחזרה למרדף אחרי הטאלנטים, מנסות לשמור על פעילות תקינה ומורל גבוה בקרב העובדים. גם זה מנחם בימים כאלו.

Geektime Insider

קבלו הצצה מבפנים לחברות המובילות בהיי-טק הישראלי. רוצים גם אתם להופיע בגיקטיים אינסיידר? שלחו לנו מייל ונשתף איתכם פרטים נוספים

הגב

7 תגובות על "ממשיכים לגייס ועושים Happy Hour בזום: כך מתמודדות חברות ההייטק עם המצב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בן
Guest

חברות שעדיין לא מבינות שמשהו השתנה ומתגאים בעמידה ביעדים, לא מבינות שבגלל המצב לעובד אין ברירה אלא לסבול בשקט ולעבוד מסביב לשעון כדיי לעמוד ביעדים שאולי מתאימים ללפני המגפה.
עובד כזה באפשרות הראשונה יעזוב את החברה.

מנהלים – תפעילו את השכל ותחשבו יותר מ 2 מטר קדימה…

גמדי
Guest

חבר שעובד בחברה גדולה ביקנעם אמר שזה ממש דוחה. הוא לא זוכר כזה לחץ על העובדים לעמוד ביעדים. גם אין שום הבנה מהמנהלים לגבי המצב בבית בלחץ ובחרדות.. הוא עובד בלית ברירה כדי שלא לקבל מכתב פיטורים וסותם את הפה כרגע אבל סיפר שכאשר נחזור לשגרה הוא מחפש מקום אחר. הוא פנה למנהל ואמר שיש קושי גם לתפעל את הבית וגם להיות נוכח בזום בישיבות של הצוותים המנהל שלו אמר לו שלא מעניין לו את הביצים. שיביא מטפלת או בייביסיטר ושיסתדר. העיקר בתחילת העבודה כל המראיינים בחברות האלו אומרים לך אנחנו כולנו משפחה..

אבי
Guest

השטויות האלו יתנקמו במעסיקים, כל מיני חרטא happy hour בזום, מי בכלל רוצה את השטויות האלו?! זה כל כך דבילי. תתנו תקציב לעבודה מהבית זה הרבה יותר מראה על איכפתיות מפתרונות קמצניים שרק מדגישים כמה שלחברה לא באמת איכפת מהעובדים. להראות שאיכפת זה להגיד לעובדים עם משפחות לעבוד חצי יום פעמיים או שלוש בשבוע בתקופה הזו. לאף עובד עם משפחה זה לא קל ואני בטוח שהרבה עובדים פתאום גילו את הפרצוף האמיתי של החברות ששיחקו אותה שאיכפת להם מהעובדים ועכשיו מעבידות בלי איכפתיות או התחשבות. חבל קשה אחר כך לגייס.

בני הדייג
Guest
התגובות כאן מדהימות, כמעט מליון אנשים אבדו את העבודה, חל”ת וכד’… ועצמאים ואחרים מתחומים שנפגעו אנושות לא יודעים מה יהיה, ואתם עם משכורת מלאה מתלוננים על המנהלים ומאיימים לעזוב? תעשו למקומות העבודה שלכם רק טוב אם תעזבו, ולהייקט בכלל אם תפרשו. אם אתם כ”כ רוצים זמן עם המשפחה או קשה לכם, תסבירו את זה למנהלים או HR, בצורה אישית ותלוו את זה במכתב ובו תבקשו לצמצם את המשרה שלכם ל50% בזמן המשבר, תנו פרטים שיבינו את המצב ואת הקושי שלכם (במקום לחייך ולהסכים ולחכות אחרי המשבר לעזוב… זה מי שאתם?) אף אחד לא רואה את הגיבנת של עצמו. אם העלות… Read more »
רועי
Guest

תגובות מבאסות של עובדים! שום התחשבות במעסיק שצריך עדיין לדאוג שתהיה להם עבודה גם מחר (כלומר שימשיכו להיות הכנסות/השקעות לחברה)… מי שלא מבין את הקונספט הזה, שלא יהיה בהייטק…

רון
Guest

וחודש אחרי sisense מפטרים 80 עובדים בטענה שהקורונה השפיע עליהם

רון
Guest

sisense מפטרים 80 עובדים חודש אחרי ;(

wpDiscuz

תגיות לכתבה: