לרוכבי האופניים והקורקינט נמאס מהפקחים, אז הם בנו לעצמם אפליקציה

האכיפה כנגד רוכבי הקורקינטים והאופניים עלתה מדרגה בשנה האחרונה, וגרמה למפתחים לבנות אפליקציות שיסייעו לרוכבים לקבל החלטות מושכלות יותר, ואולי אפילו להמנע מעוד קנס

תמונה: Bird

קשה לפספס את האינפלציה ששוטפת את מדרכות וכבישי ישראל; רוכבי הקורקינטים החשמליים והאופניים נמצאים בכל מקום, ועם העלייה בכמות הכלים הזעירים הפרטיים והכניסה של החברות השיתופיות כמו Bird, Lime ו-Wind לישראל, הגיעה גם עלייה אדירה בהיקף האכיפה של המשטרה ופקחי העיריות; כך למשל, בחצי שנה הראשונה של 2019 נרשמו כ-13 אלף דוחות לרוכבים על מדרכות בתל אביב לבדה. לחלק מהרוכבים נמאס ממה שהם מכנים ״אכיפה סלקטיבית״ והם החליטו לעשות מעשה, ולבנות בעצמם אפליקציה בהשראת אחד הפיצ׳רים האהובים ביותר בווייז – דיווח על שוטרים ופקחים.

לקבל אזהרה בנייד רגע לפני שמגיעים לאיזור עם פקח

“מאז שאני מכירה את עצמי אני אוהבת לפתור בעיות, לרוב של ציבור שאני חלק ממנו… אם יש בעיה ואני יכולה לפתור אותה, מבחינתי זה הכי כיף שיש”. כך מסבירה עדן טולדנו, שפיתחה את אפליקציית Copper המדווחת על מיקומי פקחים, בשיחה עם גיקטיים. טולדנו עובדת כמהנדסת תוכנה בחברת Compie Technologies מזה 3 שנים ומתנדבת כבר שנתיים בארגון She-Codes. בין היתר, היא גם רוכבת על כלים דו-גלגליים, וטוענת כי האכיפה של עיריית תל אביב היא שהובילה אותה לפיתוח האפליקציה.

תמונה: צילום מסך

“התשתיות התחבורתיות ממש מכשילות את הרוכבים. דמיין לך שבתור נהג רכב היית עובר דרך רמזור ירוק, והדרך היחידה שלך הייתה מובילה לאין-כניסה”, היא מסבירה, “כשאתה רוכב אופניים, אתה נתקל באינספור סיטואציות תחבורתיות בלתי אפשריות כאשר לרוב מחכה בסופן פקח לגבות ממך את מחיר הטעות”. בכך מכוונת טולדנו לתופעות כמו שבילי אופניים שנקטעים במפתיע, ירידות משבילים לכבישים ושלל הפתעות נוספות.

האפליקציה שפיתחה טולדנו מאפשרת למשתמשים לדווח בלחיצת כפתור על מיקומים של פקחים מצד אחד, ומאפשרת למשתמשים האחרים גם לרכוב עם האפליקציה ולקבל התראות לפני שהם מגיעים לאיזור בו נמצא פקח. כמו כן, ניתן לדווח על סכנות כמו תאונות ושבילי אופניים חסומים. על גבי המפה באפליקציה ניתן לראות גם “איזורי סיכון” בהם התקבלו דיווחים רבים על אכיפה מוגברת או קבועה, כך שניתן לקבל התראות גם אם משתמשים לא דיווחו באותה העת על מיקומו של פקח בפועל.

חוץ מהתרומה לקהילת הרוכבים, טולדנו גם הרוויחה לא מעט ברמה המקצועית. את הפרויקט היא התחילה ב-2018 תחת השם “Workaround TLV” או “טיפול עקיף בבעיה במקום לפתור את הבעיה בתל אביב”, כפי שטולדנו מכנה את הסיבה ליצירת הפרויקט. מאז שינתה את העיצוב מספר פעמים, והיא מספרת כי בצד השרת היא עובדת עם node ו-Google Cloud Platform, ובאמצעות העבודה על הפרויקט היא הכירה לעומק את נושא הענן ואפילו עבודת DevOps שבה לא התעסקה בעבר.

היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

לא לבד בשוק

טולדנו היא לא היחידה בשוק אפליקציות הפקחים הישראליות. גם יוני גנג וטום קוך פיתחו אפליקציה בשם “פקח עין” שנולד כפרויקט גמר לסדרת “יזמות בפיתוח תוכנה”. קוך מספר כי הרעיון לאפליקציה עלה לאחר שקיבל קנס בסך 250 שקלים כשנסע על הקורקינט שלו בחזרה מהעבודה.

תמונה: צילום מסך

קוך וגנג מספרים כי בתחילת הדרך, לא היה להם ניסיון קודם בפיתוח אפליקציות, ולכן החלו ללמוד בעצמם את הנושא, ומתוך הרצון להשיק את האפליקציה ל-iOS ואנדרואיד בו זמנית הם בחרו לפתח את האפליקציה ב-React Native. קוך עובד כ-Data Scientist ונמצא בשלבי הסיום של תואר ראשון במדעי המחשב, בעוד גנג עובד כמפתח פייתון ו-Data Analyst בעיקר בתחום ה-OCR, וגם הוא לקראת סיום התואר שלו במדעי המחשב. “בגלל ששנינו עובדים במשרה מלאה במשרות מאתגרות, ובנוסף לכך ששנינו סטודנטים, עיקר העבודה על האפליקציה התבצעה עמוק לתוך הלילה”, מספרים השניים בשיחה עם גיקטיים. “ככל שהתקדמנו בפיתוח הפרויקט הוא חדל להיות רק פרויקט גמר וראינו בביצועו חלק מחזון של מתן פתרון לבעיה כואבת ותרומה לשיפור תרבות הרכיבה”.

לאחרונה התעדכנה האפליקציה באפשרויות חדשות כמו הצגה של שבילי האופניים בתל אביב, תאי חניה של כלים שיתופיים בתל אביב, איזורים חמים ועוד. “אנחנו לא באים להפריע למילוי תפקידו של אף פקח או שוטר. אנחנו מתקוממים כנגד תופעה של התנערות מחפירה של המדינה, שלא פועלת לטפל בצורכיהם של הרוכבים”. עוד טוענים השניים שייעוד האפליקציה הוא “לצמצם ככל הניתן דיסאינפורמציה, לעודד נהיגה אחראית ובטוחה המבוססת על החלטות מושכלות ולא כפלטפורמה שיעודה הנו אך ורק לסייע לרוכבים להתחמק מעונש”. אגב, “פקח עין” לא משמשת רק לדיווחים על פקחים ושוטרים, אלא גם על משטרה צבאית, מה שעשוי להפוך ללהיט לא קטן בקרב קהילת החיילים בצה”ל.

למרות הרעיון המעניין, שתי האפליקציות סובלות מאותה הבעיה, והיא העובדה שהן שתיהן תלויות במידת המעורבות של המשתמשים בה כדי לתחזק את מאגר הדיווחים. טולדנו מסבירה כי “ככל שהאפליקציה תעזור להם יותר (לרוכבים, ע.ב), כך הם גם ירצו לתרום לאחרים. הרבה מהאנשים שפונים אלי בגאווה ואומרים לי שהם דיווחו היום בקופר, מספרים שהם נכוו בעבר מאכיפה לא הוגנת, ושקופר עזרה להם להימנע מכך. בפן הטכני, השתדלתי לקצר את תהליך הדיווח למינימום כדי להקל על המשתמשים״. גם מפתחי “פקח עין” מסבירים כי הם מודעים לבעיה הזו, ומנסים לתת לאפליקציה כמה שיותר ערך מוסף, ולהגיב לכל פניה של משתמשים כדי לרכוש את חיבתם. כמו כן, השניים הוסיפו אפשרות של גיימיפקציה לצבירת נקודות על דיווחים, בדומה ל-Waze שמעודדת כך מעורבות של משתמשים נוספים.

רעיון שנוי במחלוקת, אבל המפתחים טוענים כי האפליקציות לא ישמשו את מי שרוכב בצורה מסוכנת

photograpy by Kris Krug

בשלב הזה סביר להניח שחלקכם מזדהה עם הטענות של מפתחי האפליקציות, וחלקכם זועם על עצם קיומם. קשה שלא לתהות האם האפליקציות הללו מסייעות לרוכבים להמשיך לסכן רוכבים והולכי רגל אחרים. לטענה זו מגיבה טולדנו כי אכיפת הפקחים, לטענתה, לא מתקדמת ברוכבים המסוכנים, אלא ברוכבים נורמטיביים: “גורמי האכיפה מחפשים את הטרף הקל, המהיר, וזה שיכאב לו בכיס אבל ירצה פשוט להמשיך עם החיים שלו מבלי ליצור לעצמו בעיות עם החוק”. הרוכבים המסוכנים, כך לטענתה, כלל לא זקוקים ל-Copper כיוון שהחוק “כלל לא מעניין אותם”.

גם קוך וגנג טוענים כי האפליקציה שלהם לא מסייעת לרוכבים מסוכנים כמו ש-Waze, שמאפשרת גם היא דיווח על שוטרים ומארבים שונים, לא מייצרת נהגים מסוכנים יותר. “חשוב להבין שמקורות הבעיה הינן היעדר תשתיות, והיעדר תרבות נהיגה. לצערנו אין בכוחנו לשנות אף אחד מהם”. השניים טוענים כי הפתרון של קנסות כבדים הוא הפתרון הקל של המדינה והעיריות, וכי היקפי הקנסות הם ‘בלתי נתפסים’. עם זאת, הם מברכים על החלטות שונות של המדינה בנושא כמו חיוב רוכבים במבחן תיאוריה וחיוב נסיעה בקסדה, שמכווינים את האזרחים לתרבות נהיגה זהירה ובטוחה יותר. טולדנו קוראת בינתיים למדינה ולעיריות לנקוט בגישה של אכיפה סימטרית גם כנגד נהגים שמאיימים על חיי הרוכבים על הכביש. תופעה שכמעט כל רוכב אופניים וקורקינט נתקל בה .

גם כותב שורות אלו רוכב על קורקינט חשמלי מדי יום למשרדי גיקטיים, ולמרות שאני מקפיד לנסוע עם קסדה ובשבילי אופניים המסוכנים להפליא של רחוב אבן גבירול בתל אביב, לא אחת פקחים ניסו לעצור בכוח רוכבים לפניי, מה שגרם לעצירת פתע שהתחמקתי ממנה בשנייה האחרונה. באופן כללי, אני יכול להבין למה נסיעה בנתיבים עם אכיפה מוגברת היא חוויה לא נעימה שבה אתה חושש שכל טעות קלה שלך תעלה לך במאות שקלים, ואם אני יכול לדעת מראש היכן לא כדאי לנסוע, אני משער שאני אעשה את זה.

‘Copper’ זמינה להורדה בחינם ל-iOS ולאנדרואיד; ‘פקח עין’ זמינה להורדה בחינם ל-iOS ולאנדרואיד

תגובת עיריית תל אביב-יפו:
״עיריית תל אביב-יפו אוכפת באופן משמעותי וללא פשרות את התקנות שבסמכותה בדגש על רכיבה אסורה על המדרכה של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, כולל תפיסת כלי רכב זעירים שיתופיים המהווים מכשול במרחב הציבורי. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים במטרה לצמצם את מספר הפגיעות בהולכי הרגל, תוך הפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים. נדגיש כי הדרישה להגברת האכיפה בנושא עולה ביתר שאת גם מתושבים רבים בעיר, וזאת לאור הסכנה הכרוכה בחיכוך בין רוכבי הכלים הממונעים והולכי הרגל״.

פנינו למשטרת מחוז תל אביב לקבלת תגובה, ונעדכן את הכתבה לכשתתקבל.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

31 תגובות על "לרוכבי האופניים והקורקינט נמאס מהפקחים, אז הם בנו לעצמם אפליקציה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אוי למוסר הכפול
Guest
אוי למוסר הכפול

עוד פושעת עם מוסר כפול…
שידרסו את סבתא והילדים שלה נהגי אופניים חשמליות בני 14 ואז נראה אותה

חחחחחחחחח
Guest

חחחחחחחחחחחחחחחחחחח

ההוא מהמוזיקה של הרובוט של שיואמי
Guest
ההוא מהמוזיקה של הרובוט של שיואמי

זה בסדר אני תמיד נוסע עם האיירובוט והמוזיקה שלו וככה פקחים לא יכולים לעצור אותי…

עד מתי???
Guest

אפליקצייה למ.צ ענקקקקק!

עופר
Guest

אפליקציה למ.צ. ענק (דבר שמקפח מ.צ. קטני גוף),

– או –
אפליקציה למ.צ. . ענק!!!

ההבדל חשוב. תסביר בבקשה למה התכוונת.

מונג
Guest

אז הפקחים יבואו על אזרחי עם תעודה מי ישמע, בשביל הכסף שהם מביאים לעיריות הם יתאמצו .

אריה
Guest

אולי תנהגו כמו בני אדם? זה הפיתרון האמיתי ולא תכמונים.

בן חולדאי
Guest

אולי כדאי שידאגו לתשתיות?

חולד בן חולדה
Guest

מישהו מכריח אותך לגור במרכז?
במרכז גרים אנשים שאוהבים להיות תקועים אחד בתחת של השני, לנשום אוויר מזוהם, לעמוד שעות בפקקים כל שבוע, לאכול אוכל שבישל סודני עם כלבת, להתפלצן, לבזבז את כל הכסף שלו על אוכל, פלאפונים, ושטויות שלא צריך ואחרי זה לבכות שביבי אכל לו ושתה לו

משה
Guest

אין ספק שמדובר באכיפה בררנית נגד רוכב נורמטיבים, ואין כאן שום ניסיון של המדינה או העירייה לפתור בעיה אלא לגלל אותה אל הרוכבים. ישר כוח

שם שם שם
Guest

או שיעמידו פקח בכל פינת רחוב. כמו שוטרים בריטים..

אורח
Guest

מקווה שהשימוש בו יהיה חיובי, ולא לצד השלילי, למרות שאני נוטה להאמין שאף אחד לא יפיק תועלת מאפליקציה כזו – חוץ מבאמת אותם רוכבים מסתכנים ומסוכנים שמנסים להתחמק, לא בעד הרעיון

דוג
Guest

אחלה עבודה. תוסיפו תמיכה בסירי ודומיה כדי שיהיה קל לדווח

אלי יפה
Guest

אסור לפקח לעצור בכוח אף אחד. אסור לפקח לגעת ברוכב או להפריע לו בדרכו.

גבי
Guest

טעות בידך רשום בגוגל חוק ייעול האכיפה (תעבורה), עיין בסמכות פקח, הסמכויות הן נרחבות אף עיכוב אגב שימוש בכוחמואס סמכות תפיסה של האופניים של שוטר אין.

גבי
Guest

אתה טועה ומטעה.
לפקח שהוסמך לאכוף עבירות תעבורה סמכויות נרחבות, חלקן יחודיות, כגון תפיסה של אופניים/קורקינט חשמלי, סמכות שאין לשוטר. בנוסף לפקח סמכות לעכב רוכב שעבר עבירה ואינו מזדהה כדין ויכול הוא להפעיל כוח סביר, אגב שימוש בסמכות זו.
רשום בגוגל “חוק לייעול האכיפה (תעבורה).

אתם לא הפתרון אלא הבעיה
Guest
אתם לא הפתרון אלא הבעיה

נהגי הקורקינטים והאופניים החשמליים בתל אביב הפכו את הכביש לסיוט לנהגים ואת המידרכה לסיוט להולכי רגל- פשוט גם אין מספיק שבילים אבל עיקר הבעיה היא שרב הרוכבים פסיכוטים ולא יודעים לא חוקים לא כבוד ולא זהירות

רוכבת
Guest

שימושי לרוכבים נורמטיבים, הפקחים בתל אביב רק מחפשים לקפוץ עליך

משה
Guest

היי, גישה עקומה. אחרי שמישהו יקר למפתחי האפליקציה יפגע הם יראו את הנושא באור אחר. למה לא לפתח אפליקציה לילדים, מבוגרים, אימהות עם עגלת תינוק וסתם הולכי רגל על קיומם של רוכבי אופניים קורקינטים שעוד רגע דורסים אותם? ברור שאין בעיה בטכנולוגיה. הטכנולוגיה הייתה ותמיד תהיה נייטרלית. בני אדם הם אלו שעושים בה שימוש לרעה. כאן יש מקרה מעניין של בניית טכנולוגיה שמראש אמורה לאפשר פגיעה אפשרית כדי לברוח מדוח מטופש. חבל על המאמץ והיוזמה.

דוד
Guest

זקנים חוששים לצאת מהבית, בצדק, בגלל כיבוש המדרכות על ידי אופניים וקורקינטים.

לירן
Guest

הפקחים עומדים בדר״כ במדרכות הומי אדם (כמו לדוגמא בתחנות אוטובוס ליד עזריאלי). לא צריך אפליקציות, רק להפעיל הגיון בריא ולא לרכב במקומות עמוסים ובמעברי חציה שלהולך רגל בקושי יש מקום לעבור בהם.

ארז
Guest

כשהפקחים שרוצים לשמור על חיי אדם יתחילו להביא דוחות להולכי רגל שהולכים על שבילי אופניים אז אאמין שזאת דרך ראויה לפתרון הכאוס שנוצר בדרכים.
עד אז שהעיריות ישקיעו בתשתיות!
כבר שנים רואים שהעולם הולך לכיוון הזה, שזה דבר מעולה לפתרון העומסים והפקקים ואף עיריה לא מנצלת את הזרם הזה. חבל.

רון
Guest

כרגיל הרשויות משסות את האזרחים אלה באלה כדי להימנע מפתרון. אתם חושבים שרוכבי אופניים וקורקינטים רוצים לרכב על המדרכה?? אין להם ברירה כי על הכביש ידרסו אותם.
אז תשתיות אין ונמצאה פרה חולבת מהקנסות, ומי שלא רוכב רואה ברוכבים את הבעיה.
זה מזכיר את העלאת מחירי ביטוח חובה לאופניים במאות אחוזים – כדי לקבל לגיטימציה מהציבור אמרו שנהגי המכוניות מממנים את הביטוח של האופנועים. בסוף כמובן שמחיר ביטוח המכוניות לא ירד.

בלי שם
Guest

במקום לפתח אפליקציה שרק מגבירה את הכאוס הנורא תתחילו להצטייד בפעמון. זול ופשוט. וכמה מוזר – יכול להציל חיים.. כמובן בתנאי שרואים את הולך הרגל שלפניך כאדם ולא כמכשול.

רוכבת דו גלגלי
Guest
רוכבת דו גלגלי

לעניות דעתי העיריות עסוקות במתן דוחות לעשיית כסף נוסף על גב האזרחים מאשר בטיפול/שדרוג תשתיות. צר לי על האזרחים שנפגעים בדרך מרוכב שנוסע ללא התחשבות בסביבה. להוציא את פורעי החוק שנוסעים על כלים משודרגים ב 60-70 קמש. אותם צריך להכניס לכלא. אני מתייחס לכוכבים הנורמטיבים.. גם הנוער שנוסע ב 30 קמש בלי התחשבות הסובבים אותו צריך לקבל קנס כזה שההורים שלו יצטערו על הרגע שקנו לו את הכלי.

אחד
Guest

אני נוסע על המדרכה כי מסוכן על הכביש, אבל אני בן 41 ולא ילד בן 14. נוסע לאט, מאט כמעט לעצירה ליד אנשים שאני צריך לעבור, איפה שלא מסוכן יורד לכביש. בקיצור נוהג באחריות ולא טס 45 קמש על המדרכה כמו איזה פרחח

מפתח נייטיב(לא איכס)
Guest
מפתח נייטיב(לא איכס)

איכס, ריאקט נייטיב

גדעון
Guest

אני משתמש באפליקציה ומדווח על פקחים רק כשהם לא בסביבה. חחחחח, שילכו ברגל כל העבריינים האלה.

גדעון
Guest

אני משתמש באפליקציה ומדווח על פקחים רק כשהם לא בסביבה. חחחחח, שילכו ברגל העבריינים האלה.

גדעון
Guest

אני מדווח באפליקציה על פקחים כשאין פקחים בסביבה. שילכו ברגל העבריינים האלה.

נועם
Guest

כשלפקחים יימאס הם יוכלו למלא את האפליקציה במידע שגוי. עודף מידע זו טקטיקה ידועה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: