׳׳החזון שלנו הוא להפיץ בעולם המוני ׳גוגלים קטנים׳ שיחד יכסו את כל האינטרנט׳׳

בואו להכיר את הסטארטאפ הישראלי שבונה מנוע חיפוש שמחקה את המוח האנושי ומציע אלטרנטיבה משתלמת יותר מגוגל

מקור: Contextual Web

כשאנחנו חושבים על מנוע חיפוש, כנראה שתוצאת החיפוש הראשונה שתעלה לנו לראש היא גוגל, ואולי אולי גם בינג או DuckDuckGo. אבל לשלושה יזמים ישראליים יש מטרה שאפתנית. הם רוצים לפתח מנוע חיפוש שיהיה מקיף יותר, יעלה פחות לתפעול ויחקה את דרך הפעולה של המוח שלנו.

באים מגישה אחרת

Contextual Web הוא מנוע חיפוש קצת אחר, שרוצה ליישם את הטכניקה ושיטת העבודה של המוח שלנו; ״למוח יכולת בלתי נתפשת לאחסן כמויות עצומות של זיכרונות ולשלוף אותם בזמן מאוחר יותר בצורה יעילה. הוא פועל בצורה שונה לחלוטין ויעילה בסדרי גודל ממנועי החיפוש הקיימים היום״, מספר לגיקטיים ד”ר רועי קרקובסקי, שותף-מייסד בחברה.

מטרת העל של הסטארטאפ היא לנצל את פריצות הדרך האחרונות במדעי המוח, כדי לפתח מנועי חיפוש רחבי היקף שיהיו יעילים וזולים יותר. כדי לעשות זאת, עליהם להתמודד עם שני אתגרים מרכזיים: הראשון – להסיר את חסמי הכניסה הגבוהים אשר מונעים תחרות בתחום החיפוש, ולאפשר לכל חברה ליצור מנוע חיפוש בעלויות נמוכות; והשני – לייעל ולהוזיל בצורה משמעותית את שירותי החיפוש השונים, כגון שירותי חיפוש אינטרנטיים או מותאמים. ד”ר קרקובסקי מצטט את פיטר ת׳יל, מייסד פייפאל ומראשוני המשקיעים בפייסבוק שאמר: ״אם רוצים לעשות שינוי משמעותי בתחום מנועי החיפוש, עלינו לבנות טכנולוגיה, המאפשרת לנו לקחת 10,000 שרתים המשמשים לחיפוש היום ולעשות את אותו הדבר עם 100 שרתים״.

ד”ר רועי קרקובסקי הקים את החברה ב-2018 אחרי שבנה הוכחת היתכנות וגייס לצורך כך כ-200 אלף דולר מהרשות לחדשנות. לאחר מכן הצטרף אליו אחיו, חן, שסיים תואר שני בפיזיקה.

על פי קרקובסקי, פריצות הדרך האחרונות במדעי המוח מקרבות אותנו לשם, והן טומנות בחובן פוטנציאל גדול לחולל שינוי משמעותי בשוק החיפוש. המוצר שלהם, Contextual Web, הוא מנוע חיפוש אינטרנטי המבוסס על מערכת הזיכרון של המוח. כלומר, הוא מאנדקס דפי אינטרנט כמו שהמוח האנושי מאנדקס את הזכרונות שלנו. הטכנולוגיה שלהם שונה לחלוטין מהטכנולוגיה הנפוצה היום לבניית מנועי חיפוש; ״גוגל, בינג ואלסטיק סרץ’ בנויות על טכנולוגיית “אינדקס הפוך” (לכל מילה, החזק את רשימת כל דפי האינטרנט שמכילים אותה). התחזוקה של רשימות הענק האלה, מצריכה כמות משאבים ענקית וזה מה שהופך את הבנייה של מנועי החיפוש האינטרנטיים ליקרה מאוד וכזו האפשרית רק לחברות ענק״.

אלא שהמוח האנושי לא מחזיק רשימות ולא עובד בצורה הזו. הם למעשה מחקים את מערכת הזיכרון של המוח, ואת החלק במוח שנקרא ההיפוקמפוס – האחראי לאינדוקס ושליפה של הזכרונות שלנו, ושולפים דפי אינטרנט בדיוק כמו שהמוח מאנדקס ושולף את הזכרונות שלו. כתוצאה מכך, הם מאפשרים לחברות קטנות כגדולות לבנות מנועי חיפוש אינטרנטיים גדולים, ונותנים להם גישה מלאה למנוע החיפוש שהם בנו כדי לחפש דפי אינטרנט, חדשות ותמונות. ״מושגים כמו למידת מכונה, למידת עומק, עיבוד שפה טבעית, ואינדקס הפוך – שהם המרכיבים מרכזיים בכל מנועי החיפוש היום לא קיימים אצלנו… מבנה המוח אינו תלוי שפה, וכך גם המנוע שלנו. בלמידת מכונה לומדים ממידע רב שנאגר על פני זמן רב, המוח לומד ב”מכה אחת” – one-shot learning. מכאן הגיע הצורך לפתח אלגוריתמיקה חדשה״ הוא מסביר. הודות לטכנולוגיה השונה שהם פיתחו, מהירות השליפה של מנוע החיפוש שלהם היא קבועה, ואינה תלויה בכמות דפי האינטרנט המאונדקסים.

אבל מנועי החיפוש הקיימים, המוכרים והטובים, עובדים מצוין וכבר התרגלנו להשתמש בהם, אז למה צריך בדיוק אותם? ובכן, היתרון המרכזי שלהם בא לידי ביטוי בתמחור; Contextual Web מציעה גישה למנוע חיפוש במחיר הנמוך פי 15 מבינג למשל. הם מאפשרים לחברות לבנות את מנוע החיפוש בחינם, ללא הגבלה על מספר הדפים או על מספר שאילתות החיפוש. המודל הכלכלי מתבסס על רווח מכל שאילתת חיפוש למנוע, מחיר של 0.5$ ל-1,000 שאילתות חיפוש. על פי החברה, השירות זוכה להצלחה רבה ונחשב לאחד מהפופולאריים ביותר במרקטפלייס של RapidAPI.

נשמע טוב ויפה, אבל איך הוא עובד בפועל?

בדקנו את מנוע החיפוש כדי לבדוק האם יש כאן בשורה של ממש, וגילינו שלא פעם התוצאות היו לא רלוונטיות. לצורך העניין, כשחיפשתי Geektime (אנגלית היא השפה היחידה שנתמכת כרגע) – התוצאות לא כללו בכלל את האתר הישראלי שלנו. גם כאשר הקלדתי את השאילתה ״ASOS״ – התוצאות לא היו אלו שציפיתי למצוא. אז מה בעצם הקונספט? לפי מה התוצאות מוצגות?

קרקובסקי מסביר כי הפער המרכזי נובע מהעובדה שלגוגל 20 מיליארד דפים מאונדקסים, בעוד שלהם רק מיליארד דפים באנגלית. ״יש כאן פער שאנחנו עמלים לסגור, כדי לפגוע בצורה טובה בכל השאילתות.
לגוגל 200 פרמטרים על פיהם נקבע הדירוג, לנו יש 50 מתוכם. הדירוג של גוגל זה שלמות, 20 שנה של אבלוציה ועבודה מדהימה. יש כאן תהליך שאנחנו עוברים כדי להגיע קרוב אליהם ככל שניתן״. יחד עם זאת, הוא מדגיש עוד הפעם את הפן הכספי, ואת זה שמדובר כאן בנקודת החוזקה שלהם, שנכון לעכשיו באה על חשבון התוצאות: בעוד שעלות התחזוקה של המנוע שלהם היא כ-1,500 דולר בחודש על פני 20 שרתים, מנוע החיפוש של גוגל נפרש על פני יותר ממיליון שרתים – עם עלות תחזוקה של כמה מיליארדי דולרים בשנה.

״אחת הסיבות באמת ששוק החיפוש הוא כל כך קשה היא כי אתה נבחן מול המוצר הטכנולוגי אולי הטוב ביותר שנוצר אי פעם (גוגל) ומול תקציב של מיליארדים״. יחד עם זאת, הם פונים לשוק שנותר ללא מענה מספק, ושאין לו את המשאבים הדרושים או שפשוט לא כלכלי עבורו להקים ולתחזק מנוע חיפוש באופן עצמאי – שוקי מנועי החיפוש רחבי ההיקף המכילים מאות מיליוני דפי אינטרנט. ״החזון שלנו הוא להפיץ בעולם המוני “גוגלים קטנים” שיחד יכסו את כל האינטרנט. לאפשר לכל חברה לבנות את ה”גוגל” שלה״.

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

11 תגובות על "׳׳החזון שלנו הוא להפיץ בעולם המוני ׳גוגלים קטנים׳ שיחד יכסו את כל האינטרנט׳׳"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Impressive
Guest

תכנו לוגיה מרשימה ביותר, בתקווה שהם יצליחו לשבור את המונופול

יוני
Guest

למה לא שואלים את השאלה הפשוטה ביותר?
מי צריך את זה? גוגל היא מנוע חיפוש חופשי ואין שום צורך באחד נוסף שגם טוב פחות.זה כמו שלא אלך לבנות מרצדס חדשה

Impressive
Guest

הצורך הוא שמנוע זה הרבה יותר חסכוני במשאבים

אבי
Guest

מה איכפת לי החיסכון במשאבים אם גוגל נותנים לו אותו בחינם?

גוגל ממש לא חינם
Guest
גוגל ממש לא חינם

גוגל ממש לא נותנת חינם.
google costume search מגבילה אותך לעשרה domains ולוקחת 5 דולר על כל 1000 חיפושים.

דניאל
Guest

מעורר השראה

אסף
Guest

חזון שאפתני!

תיקי
Guest

יש מקום לכולם פיתוח מדהים

seach.io
Guest

שיעזבו את המודל העיסקי, יפתחו חשבון ב-Patreon, שירשמו “מנוע חיפוש שאפתני כאלטרנטיבה לגוגל” ומשמה הכספים לא יפסיקו לזרום.

L.S
Guest

“הדירוג של גוגל זה שלמות” – ממש לא. יותר טוב משאר המתחרים, זה בטוח. אבל רחוק משלמות.

שואל
Guest

ממהההההההה?? למה שפאקינג המדינה תשקיע בחברה שתתחרה בגוגל?
שאפתנים זאת לא מילה.. צריך לשים אותכם בפרק של ריק ומורטי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: