רעיון הקהילתיות יכול לקחת את הסטארטאפ ניישן צעד אחד קדימה

עזרה הדדית, שוויון מלא, ניצול נכון של משאבים ועוד תכונות שמאפיינות קהילתיות מתאימות בדיוק לסטארטאפיסטים, אך לא רק. מהי בדיוק קהילה, איך אפשר להפוך אותה למוצלחת וכיצד היא יכולה לסייע לתושבי ירושלים?

 Tom Merton/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Tom Merton/ Getty Images Israel

מאת מיכל סרור, מנהלת פיתוח קהילות בסטארט-אפ ניישן סנטרל

קהילות וקהילתיות פורחות בכל מקום בזמן האחרון, אך לא מדובר במשהו חדש. התרבות היהודית שרדה, ואף שגשגה, לפני אלפי שנים הודות למבנה הקהילתי. מה שכן חדש הוא העובדה שמשהו עתיק יומין, כמו תחושת השייכות שהקהילה יוצרת, מתעדכן והופך רלוונטי לחיים ולצרכים שלנו במאה ה-21.

אבל מה הקשר ליזמות? כדי להבין כיצד רעיון הקהילתיות מושך כל כך הרבה יזמים ויזמות צריך להכיר את שגרת היומיום שלהם. חלק ניכר מהיום היזם לבדו במשרד, אולי עם עוד שותף אחד או שניים, מתמודד מול אינסוף משימות – טכנולוגיות, כלכליות ועסקיות – שמטרתן להקים חברה משלב הרעיון ועד לעסק משגשג. ברור שמדובר באתגרים משמעותיים, אך גם ברור שהרבה אנשים כבר התמודדו איתם קודם ואפילו מצאו להם פתרונות, אז למה שהיזם הצעיר והשאפתן יעשה שוב את אותה הדרך במקום פשוט לשאול?

מהי קהילה בדיוק?

הקהילה נועדה לחבר בין אנשים עם צורך דומה והיא מאפשרת להם לתקשר ולתת מבלי לקבל משהו חזרה באופן מיידי. כל קהילה היא ייחודית וצריך להבין מי החברים בה, מה הצרכים של חבריה, איך מתקשרים איתם ועוד. עם זאת, חשוב להבין שקהילה היא לא קבוצה ולא רשת. למשל, קבוצת אוהבי החתולים בפייסבוק אינם מייצרים קהילה, כי האהבה המשותפת לחתולים אינה משרתת צורך מהותי של חבריה. בקהילה חייבת להתקיים תחושת שייכות, וכל קהילה חיה בשני ממדים: במרחב הפיזי ובמרחב הווירטואלי. בדרך זו ניתן לייצר שיח רב משתתפים.

זוהי למעשה תפיסת האוקיינוס הכחול, שהתפרסמה לראשונה בשנת 2004 בספר “אסטרטגיית אוקיינוס כחול” של וו. צ’אן קים ורנה מאובורן. מדובר בתפיסה שיווקית, כלכלית ועסקית שבה התחרות אינה רלוונטית, משום שחוקי המשחק והגבולות טרם גובשו, אך ניתן ליצור אותם על ידי יצירת אמון בין השחקנים השונים בתעשייה.

אז קהילה משרתת צורך משמעותי של חבריה, ומה עוד? שוויון. שלא כמו בעולם העסקי, בקהילות חשוב שידברו בשוויון מלא מנכ”ל של חברה גדולה ויזם צעיר ומתחיל, משום שההסתכלות בקהילה היא על הפרסונה, ולא על התפקיד. עוד הבדל מהותי בין קהילה לעולם העסקי הוא שככל שעושים יותר למען הקהילה, כך גם מקבלים יותר. בעולם העסקי לעומת זאת התפקיד קובע את טווח האחריות והסמכות.

Prasit photo/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Prasit photo/ Getty Images Israel

קהילה חוסכת משאבים

תפיסת העולם הקהילתית גורסת כי חיבור וייעול תהליכים יוביל לתוצאות טובות ואיכותיות יותר, והרעיון הזה יכול לסייע להפוך את הסטארטאפ ניישן ל”סקייל-אפ ניישן”. איך בדיוק? בערים בישראל למשל אפשר לראות אפשר איך המחסור בקהילות מסוימות מביא לבזבוז משאבים אדיר, שפוגע בכולם.

באחרונה כל עיר מנסה למצב את עצמה כעיר של חדשנות ופותחת מתחמים ומרכזי עבודה שיתופיים המבוססים על סיוע ומימון ממשלתי. אך עיריות המעודדות סטארטאפים לפעול בתחומן חייבות לפתח הבנה עסקית של התחום, עד לרמה שבה הן מבינות מתי יש לסגור סטארטאפ או לעודד אותו לחבור למיזם אחר. מיזם שממשיך להתקיים רק כי המתחם העירוני נמדד על כמות ולא על איכות, מבזבז לכולם משאבים כמו מפתחים, שטח והשקעות כספיות של העיר שיכלו לסייע למיזם מבטיח אחר. קהילה שבה חברים יזמים ואנשי מקצוע בתחום לצד מנהלי המתחמים הללו בערים הייתה יכולה לתרום הן לעירייה, הן ליזמים והן לתושבים.

בירושלים קיימת בעיה של התאמה בין כוח האדם שבעיר לבין המשרות הרלוונטיות לו. עובדים רבים בענף ההייטק עובדים מחוץ לעיר ונאלצים להעביר זמן רב בנסיעות, מהסיבה הפשוטה שהמשרות הרלוונטיות בתחום לא מפורסמות בצורה יעילה לקהל היעד המקומי. קהילה שעונה על הצורך במשרות טכנולוגיות בירושלים הייתה יכולה לסייע גם למחפשי עבודה וגם לחברות הפועלות בעיר.

אז מהי קהילה מוצלחת?

עולם החדשנות והסטארטאפים מתחבר בצורה מושלמת לתפיסת האוקיינוס הכחול: התחרות ברוב המקרים אינה רלוונטית, אך אפשר להשתמש במשאבים קיימים כדי לשפר את היכולת של כל אחד מחברי הקהילה, ומבלי שהאחד יבוא על חשבון השני.

על מנת להבטיח שחברי הקהילה ייפגשו בכל פעם מחדש, ואף ירצו לעזור זה לזה, יש לוודא שהתוכן שמועבר ומונגש לחבריה הוא איכותי, אמין ותורם. באותו האופן, חשוב גם לרתום לעשייה אנשים שהם מנהיגים מטבעם, ובמקביל לשבח ולתגמל משתתפים שתורמים מהידע, הקשרים והזמן שלהם, וכך למעשה לעודד את החברים האחרים לתת מעצמם ולטפח את אלו שכבר השקיעו.

ולבסוף, קהילה נחשבת למוצלחת כאשר היא אינה תלויה עוד באדם שייסד אותה, אלא כשנוצרים מעגלים נוספים של אנשים שהקהילה מייצרת עבורם ערך משמעותי, והם מתחברים ועוזרים זה לזה. בניגוד לפורמט ההיררכי שבו מקבלים הוראות מלמעלה, בפורמט של קהילה יצירת הערך היא לא דרך אדם מסוים, אלא דרך הקהילה עצמה.

הכתבה בחסות SNC

סטארט-אפ ניישן סנטרל הוא ארגון ישראלי לא ממשלתי וללא מטרות רווח המשמש כשער לעולם החדשנות הישראלי. הארגון ממנף את ההיכרות העמוקה שלו עם מגזר החדשנות הישראלי ומחבר בין אנשי עסקים מובילים, ממשלות וארגונים שאינם ממשלתיים מכל העולם, לאנשים ולטכנולוגיות הרלוונטיות ביותר המסוגלים לתת מענה לאתגרים העומדים בפניהם. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: