המטבע הקהילתי Colu עובר היום לשלב הבא והקריטי שלו, והוא חייב להצליח כדי לשרוד

החל מהיום (א׳) בערב תאפשר קולו למשתמשיה בתל אביב לקבל ולהשתמש במטבע הוירטואלי שלה. איך זה הולך לעבוד ולמה זה כל כך חשוב שיצליח?

אם אתם חיים בתל אביב ונוהגים לצאת מהבית מידי פעם, סביר להניח שלא הצלחתם להתחמק בשנים האחרונות מהלוגו, הסלוגן או האפליקציה של קולו (Colu). אם יש משהו אחד שקולו יודעים לעשות ולעשות מעולה זה מרקטינג. המטבע התל אביבי שהצליח לייצר סביבו קהילה של עסקים ולקוחות שהניחו את האשראי בבית ושילמו על קפה, סלט, המבורגר או חולצה עם הסמארטפון שלהם, עבר לא מעט תהפוכות לאחרונה ולא כולם התקבלו בהבנה על ידי המשתמשים.

כבשו את פלורנטין

צהרי היום, אתם יוצאים עם חברים לאכול משהו במסעדה באזור פלורנטין או רוטשילד ובסיום הארוחה מתקתקים את הסכום שאתם צריכים לשלם בסמארטפון, מראים למלצר ועוזבים את המקום. אתם תרוויחו על העסקה 15% הנחה, העסק יזכה לעמלת סליקה נמוכה יותר מהאשראי שהייתם מגהצים אצלו ובאופן כללי חווית המשתמש כל כך פשוטה וידידותית לשני הצדדים, דבר שגרם גם לבעלי עסקים וגם ללקוחות לאמץ את המודל במהירות.

לפחות ככה זה היה בהתחלה.

את ההנחה שקיבלו המשתמשים בראשית ימיה של קולו ספגה החברה בעצמה. הרעיון היה נכון: היא הצליחה למשוך קהל באמצעות תמריץ ברור: אתם תשלמו על האוכל שלכם, אנחנו נכסה את הטיפ. מי שיעשה את החישוב עשוי לגלות רווח של עשרות ולעיתים מאות שקלים בחשבון שלו על בילויים בחוץ, ובתל אביב אוהבים לבלות.

בזמן שארנקים וירטואלים כמו Apple Pay או Samsung Pay אינם זמינים בישראל, בקולו העניקו לצרכן הישראלי טעימה לעתיד התשלומים הנוח, הפשוט והמאובטח, שבו הסמארטאפון הוא גם ארנק, ולספקנים הבהירו שזה גם משתלם כי יש הנחה שווה בצד.

לחנך שוק זה כאב ראש לא קטן

אחרי שהגיעו לקהל משתמשים ועסקים רחב, התקדמה קולו לשלב הבא. ההנחה של ה-15% קוצצה ל-10% ולאחר מכן ל-5%, ועל מנת לעודד את המשתמשים ולהכין אותם לשלב הבא – קיבל כל מי שביצע עסקאות ברף מסויים 330 מטבעות דיגיטליים.

באמצע יולי הנפיקה קולו ל-3 ערים מטבעות דיגיטליים משלהן: תל אביב, חיפה וליברפול. לכל עיר הונפקו 60 מיליון מטבעות מובזרים מבוססי פלטפורמת אית’ריום. ואולם, כאן גם התחילה הבעיה, זו שמאפיינת היום מטבעות דיגטליים – התנודתיות שלהם קיצונית. המטבעות של קולו צנחו בעשרות אחוזים, תרחיש שסביר להניח שהחברה נערכה אליו מבעוד מועד.

אז מה עושים עם לקוחות שקיבלו 330 מטבעות דיגיטליים ובכל פעם שהם נכנסים לאפליקציה הם רואים שערך המטבעות שלהם ביחס לשקל צנח? ובכן, עורכים שינוי ממשק קל באפליקציה ומעלימים משם את הערך השקלי שלו. בדרך הזו המשתמש לא עד יותר לצניחת המטבע ומבחינתו יש לו 330 מטבעות דיגטליים, גם אם בפועל הם כבר לא שווים יותר מידי.

השלב הבא

היום הודיעה קולו כי החלה בקמפיין שנועד לשמש כ-POC עבורה במסגרתו תערוך פיילוט בו ישתתפו 14 בתי עסק בתל אביב לכל אורך חודש ספטמבר.

במסגרת הפיילוט תעניק קולו לבתי העסק שבחרה כמות מסויימת של המטבע שלה. אם אתם רשומים לקולו ותבצעו עסקה דרכה באחד מבתי העסק הללו תקבלו בתמורה 65 מטבעות. את המטבעות הללו ניתן יהיה לפדות תמורת פריט מסויים בחינם באחד מבתי העסק הללו. כלומר, אם תגיעו לצורך העניין ל-325 מטבעות תוכלו להמיר אותם בכוס קפה או פריט אחר שיגדיר העסק תמורתם.

התהליך במסגרתו מנסה קולו לחנך את השוק העתידי שלה כלל שלבים הדרגתיים במסגרתם דיממה לא מעט כסף כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות שלה. כעת היא הגיעה לשלב האחרון: האם גם ללא ההטבות יעדיפו המשתמשים שלה להמשיך ולבצע עסקאות דרכה במקום להוציא את כרטיס האשראי מהכיס? כאן נמצא המבחן האמיתי.

בשיחה עם גיקטיים, סיפר עמוס מאירי, מנכ״ל החברה, קצת פרטים על המהלך החדש עליו הכריזה החברה היום.

המהלך עליו הודעתם יתקיים רק בתל אביב או ביתר הערים בהן אתם פעילים?

״הפיילוט הזה יתקיים רק בתל אביב״.

מה מבחינתכם יחשב כהצלחה של הפיילוט?

״אם נצליח להזיז אנשים מהכסא לייצר מעורבות במטבע החדש״.

לפני מספר חודשים אפשרתם למשתמשים לבצע עסקאות מבלי להטעין את הארנק בסכום מסויים, אלא במשיכה ישירה מהאשראי שלהם. האופציה הזו בוטלה – מדוע?

״זה לא בוטל כי רצינו – אלא עקב אינטגרציה מסויימת עם ספק חיצוני. יש לנו כוונה להחזיר את זה. אנחנו מקווים שכבר במהלך אוקטובר האופציה הזו תחזור״.

מדוע הסרתם את שווי המטבע שלכם בשקלים מהאפליקציה?

״אין כאן מטרה להסתיר את הסכום, אנחנו נייצר הפניה בקרוב כדי שאנשים יוכלו לראות את הערך השקלי. בגלל שבמהלך הפיילוט אין משמעות לערך השקלי, החלטנו להסיר אותו כדי לא לבלבל עם נתון נוסף ולא רלוונטי״.

האם חוויתם ירידה במספר המשתמשים הפעילים מאז שהפחתתם את ההנחה מ-10% ל-5%?

״לא בצורה משמעותית. אנחנו נפחית את ההנחה הקיימת בהדרגה תוך כדי שנוסיף את המנגנון החדש של המטבע – היום זה הצעד הראשון״.

אולי אתם בכלל מקדימים את זמנכם והמשתמשים צריכים קודם להבין את המודל של מטבע מבוזר לפני שהם עוברים אליו?

״זה תמיד אתגר, החזון שלנו ארוך טווח ובגלל זה אנחנו עושים את זה בצעדים קטנים. אנחנו מנסים לגרום למשתמשים להבין את הקונספט ומאוד קשובים לזה כדי שגם המשתמשים וגם העסקים יבינו את זה מהעולמות שהם מכירים״.

Colu הוקמה ב-2014 על ידי עמוס מאירי, המשמש כמנכ״ל; דיויד רינג (מייסד eToro) ומרק סמרגון ומאז הקמתה גייסה 12 מיליון דולר מהקרנות Spark Capital ו-Aleph. החברה מחזיקה ב-200 אלף מנויים, כ-110 אלף מהם בתל אביב. בחודש נובמבר יצאה החברה בהנפקת מטבע ראשונית – ICO – מהלך שבמסגרתו מגייסת חברה השקעות מהציבור, רק שבמקום מנייה מקבלים המשקיעים מטבע קריפטוגרפי חדש מבוסס בלוקצ’יין, בתקווה שערכו יעלה כמובן עם הזמן. בין המשתתפים במכירה המוקדמת ניתן היה למנות את המשקיעות הקיימות, Spark Capital ו-Aleph ומשקיעים פרטיים כמו טום גלוסר המנכ”ל לשעבר של תאגיד המדיה הקנדי Thomson Reuters; פרופ׳ דן אריאלי, שגם הצטרף כמנהל ניתוח התנהגות צרכנית בחברה; והיזם הסדרתי והאסטרטג בראדלי טסק אשר מעורב ב-Uber וב-Lemonade והצטרף כיועץ לחברה.

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם. עורך אתר גיקטיים.

הגב

9 תגובות על "המטבע הקהילתי Colu עובר היום לשלב הבא והקריטי שלו, והוא חייב להצליח כדי לשרוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Alex
Guest

זה נוח אבל בא לי לשלם בבק עם LN

ASD
Guest
הם אכן פתרו יפה את בעית התפוצה בתל אביב ומכאן הם בעצם מייצרים ממשק נוח ללקוחות לשלם במסעדות (ובנו לעצמם מוניטין בקרב בעלי החנויות) וזה כשלעצמו קשה ונותן ערך מוסף ממש גדול שלא באמת צריך הנחות ועניינים. אבל יש פה שתי בעיות: 1. הערך שנתן להם תפוצה בתל אביב הלך, ויהיה להם קשה יותר לחדור לאזורים חדשים בלעדיו (על אף שהאמינות יכולה לעזור. אבל כל עוד ללקוחות יש כרטיס אשראי בכיס, בעלי עסקים לא ימהרו להכניס עוד סיבוכיות לעסק). 2. ענקיות דוגמת אפל או גוגל נותנות בסיס לקוחות גדול יותר ולהן יש יכולת לדרוס את קולו בקלות. בעל חנות שכבר… Read more »
הולוקולו
Guest

לא יעבוד. מועדוני צרכנות המציעים הנחה בעסקים נבחרים תמורת צריכה בלעדית היו כבר בשנות ה 70 בארץ ובעולם. כולם על הנייר היו טובים. אף אחד לא הצליח. מספיק עם מצגות השוא לקרנות הון הסיכון. בסוף הצרכנים מצביעים ברגליים. לא יעזור שום אבל או חבל. מה שהיה הוא שיהיה.

חיים
Guest

למה כל פעם שמוצאים סטרטאפ ישראלי הזוי מוצאים מאחוריו את אלף? כאילו הם בוחרים את הכי דפוקים?
קולו מממנת לעצמה משכורות לעובדים, הוציאה טונה כסף על שיפוץ של מבנה בדרך השלום, ובינתיים עושים חיים.
הרעיון שלהם קרס כי ברור שבסופו של דבר אף אחד לא ישלם באפליקציה אם לא תהיה לו טובת הנאה ומישהו צריך לממן את הטובה הזאת.
כל עוד יש משקיעים מטומטמים הכל טוב.

^_^
Guest

בקולו יש מוחות שעובדים היטב, גמישים ומנוסים ובעלי פתיחות מחשבתית ויישומית. הרעיון יצליח בזכותם.

שדגכשדגכ
Guest

בעיקר מוחות שמבינים שזאת ההזדמנות שלהם לקבל משכורות עתק בתמורה למיזם שברור לכולם שיכשל, ובינתיים כולם עובדים על הסטארטאפ הבא.

ASD
Guest

“משכורות עתק” ? לא נראה לי שאתה מבין כמה כסף אנשים מקבלים בתחום הזה. ולא, 30 עד 40 אלף בחודש ברוטו זה לא “עתק”.

שון
Guest

לא ברור היתרון של שימוש בקולו על פני שקלים, נראה שהמשקיעים כרגע מממנים משכורות לעובדים והנהלה וכן הטבות לאנשים, נשמע שהקונספט לא עובד ולא באופן מפתיע.

שמשון
Guest

חכו לסטארטאפ הבא: ביצים תמורת שמן.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: