הגירסה של סיסקו ל-“1984”

האם הפרטיות הולכת ונעלמת מהעולם? בעדכון קושחה חדש ששחררה סיסקו למספר נתבים, מכריחה החברה את המשתמשים להתחבר לשירות הענן שלה, להיות כפופים לניטור של פעילות הנתב ואף מגביל את יכולות הניהול העצמאיות של בעלי הנתבים. 1984 בגרסת סיסקו.

במהלך תמוה, המזכיר את שיטת “האח הגדול”, החלה חברת סיסקו לדחוף לבעלי נתבי Linksys שלה מדגמי E2700,‏‏ E3500 ו-E4500 קושחה חדשה, המפקיעה מהם את יכולת הניהול של הנתב. בשלושת הנתבים הללו הציגה סיסקו אפשרות לטעינה אוטומטית של עדכוני קושחה ולמרות שלמשתמש בנתב יש אפשרות לכבות אפשרות זו, רבים מהרוכשים בחרו להשאיר אותה פועלת.

על פי הדיווח של אותם משתמשים, סיסקו טענה במהלך השבוע שעבר קושחה חדשה שאינה מאפשרת להם לבצע login לתפריטי הניהול ובמקום זאת מבקשת מהם לפתוח חשבון בענן של סיסקו – ה-Cisco Connect Cloud. לקוחות שניסו להתחכם ולאחר עדכון הקושחה ניתקו את הנתב מרשת האינטרנט גילו שללא חיבור אקטיבי לרשת, סט התפריטים והאפשרויות של הנתב הצטמצם מאוד ובפועל איפשר לבצע רק הגדרות חייגן וסביבה אלחוטית. רק לאחר פתיחת החשבון בענן וכניסה לנתב דרכו מתאפשרת הגישה לכל מרכיבי הנתב, אך עתה כבולים המשתמשים לכללי השימוש של הענן של סיסקו.

מגבלות בלתי סבירות ופגיעה בוטה בפרטיות

הגירסה הראשונית של כללים אלו, שפורסמה יחד עם שחרור הקושחה, פגעה באופן בוטה בפרטיות של המשתמש וכללה איסורים ומגבלות בלתי סבירות. רק לאחר ביקורת נוקבת שהושמעה בפורומים ובבלוגים טכנולוגים, ריככה סיסקו את הכללים והגירסא המופיעה כרגע באתר שלה היא מעט ידידותית יותר.  במקביל לכך שיחררה סיסקו את הגרסא הקודמת של הקושחה ופירסמה מדריך המסביר כיצד לטעון אותה ולבטל את אופצית העדכונים האוטומטיים.

בחינה מעמיקה מגלה שהשימוש של סיסקו במונח “ענן”, שהפך למטבע לשון אופנתי, אינו מעיד על התכונות האמיתיות של ה-Cisco Connect Cloud. מתמונת המסך כאן למטה ניתן להבין שבסך הכל מדובר באתר אינטרנט ותוכנה המאפשרים להגדיר תכונות מקובלות, שניתן למצוא בכל נתב, ותו לא.

ה-Cloud Connect של סיסקו. צילום מסך

סיסקו מפרסמת שלל הבטחות שיווקיות לאפליקציות רשת חדשניות שיתבססו על הענן שלה, אך אלו עדין אינן זמינות וגם מספר המפתחים לסביבה זו עדיין לא ברור. טעינת עדכוני קושחה באופן אוטומטי היא יוזמה ברוכה, אך נראה שהפעם ניצלה סיסקו תכונה זו באופן חד צדדי, שאינו פועל לטובת המשתמש. זהו מהלך שיווקי, שנעטף במילים המסמנות חדשניות ואופנתיות, שבפועל נועד לכבול את לקוחותיה של סיסקו ולמנוע מהם שימוש חופשי ופתוח בחומרה אותה הם רכשו במיטב כספם.

ניתן רק לקוות שחברות אחרות המפתחות ומשווקות נתבים ילמדו מכך וימנעו מצעדים חד צדדים כאלה.  בכל מקרה, אם יש בנתב שלכם אפשרת לטעינה אוטומטית של עדכונים כדאי לכבות אותה ולבחון כל עדכון לגופו.

בתגובה לטענות הקשות שהועלו מול החברה לאחר העדכון אחרון, המנכ”ל של חטיבת Linksys בסיסקו פרסם פוסט בו הוא מתנצל על המהלך אותו נקטה החברה. בנוסף, אתמול שינתה החברה את כללי השימוש פעם נוספת ועתה היא מבטיחה שלא ידחף שום עדכון קושחה ללקוחות שבחרו לא לקבלם באופן אוטומטי.

הפוסט פורסם במקור בבלוג Netcheif

לביא שיפמן

לביא הוא המייסד והבעלים של "NetCHEIF Articles" – אתר תוכן הכולל עשרות מדריכים וסקירות על נתבים, חיבורים אלחוטיים ורשתות ביתיות. החיבה לטכנולוגיה וגאדג'טים מלווה אותו מאז היה ילד, ובשנים האחרונות הוא מנסה להדביק בה גם אחרים. לביא הוא בוגר הטכניון בהנדסת מחשבים וממקימי הסניף הישראלי של מיקרוסופט

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: