הפרויקט השאפתני בהסטוריה? סין מתכננת רכבת לארה”ב

הסינים מתכננים רכבת שתחבר בין סין לארה”ב, שכוללת בין השאר מנהרה תת-ימית באורך 200 ק”מ, פי ארבעה מהתעלה שמחברת בין האי הבריטי ליבשת אירופה. בדרך הם מתכננים אולי לשבור עוד כמה שיאים.

בימים אלו מציינים עשרים שנה לחנוכת מנהרת התעלה – התעלה שמחברת בין יבשת אירופה (קוקל, צרפת) והאי הבריטי (פולקסטון, אנגליה); אולם, מה שנתפס כהישג הנדסי מדהים, אולי עומד להתגמד אל מול השאפתנות והחלומות של ממשלת סין, לפחות על פי העיתון הממשלתי Beijing Times.

218 קמ”ש מתחת למים הקפואים של מיצר ברינג

מומחה מהאקדמיה הסינית להנדסה שצוטט בכתבה, סיפר כי פקידים סיניים בודקים את ההיתכנות של מסילת רכבת שתחבר את סין לארה”ב. תוואי הרכבת שנבחן מתחיל בצפון-מזרח סין, עובר דרך מזרח סיביר, חוצה את מיצר ברינג בתעלה תת-ימית באורך בלתי נתפס של כ-200 ק”מ, ומשם לאלסקה, קנדה וארה”ב. מיצר ברינג נבחר משום היותו הנקודה הקצרה ביותר בין יבשת אסיה לאמריקה הצפונית. על פי הדיווחים, סין החלה במגעים עם המדינות הנוגעות בדבר, כשעל פי המומחה הסיני, “ממשלת רוסיה חושבת על הפרויקט הזה כבר שנים”. על פי התכנון של הסינים, הקו אמור להיות באורך של כ-13 אלף ק”מ ולאחוז בשיא הקו הארוך בעולם. לשם השוואה, אורכו של הקו הטרנס-סיבירי המיתולוגי שפעל בעבר היה קצת יותר מעשרת אלפים ק”מ והקו הארוך ביותר הפעיל היום הוא הקו שמחבר את סנט פטרסבורג לוולדיווסטוק שבסיביר ואורכו מעט יותר מ-9,200 ק”מ.

הרכבת מתוכננת לפעול במהירות 218 קמ”ש, כשהמסע כולו צפוי לקחת יומיים. לא מעט, אם בוחנים חלופה כמו טיסה שאורכת כ-13 שעות; אולם, מעבר ליתרונות כמו נוחות של נסיעה ברכבת מול מטוס, הרי שסין, בהיותה המדינה היצואנית מס.1 בעולם, מכוונת כאן למעבר סחורות, ולכן רכבת יכולה להיות חלופה זולה ומהירה הרבה יותר מאשר ספינות, כלי התחבורה העיקרי כרגע.

האם הסינים ידהימו את העולם או שהם ירדו מהפסים?

לא מעט קולות פסימיים נשמעים בנוגע לדיווחים האחרונים מסין. ראשית, לא נשמע אישור מצד הממשלה או בכירים סיניים אחרים לקיום הבדיקות או התכנונים; שנית, לא ברור האם, בנוסף לשיחות עם הרוסים, קיימו הסינים שיחות דומות עם ממשלות קנדה וארה”ב; ושלישית, התעלה התת-ימית המתוכננת מתחת למיצר ברינג אמורה להיות הארוכה מסוגה בעולם, כשאורכה הוא פי ארבעה מאורכה של מנהרת התעלה. מצד שני, צריך לזכור שסין מחשיבה את הרכבות כמנוע צמיחה עיקרי של הכלכלה שלה – וככזה שיכול לקצר טווחים ולקרב יבשות. לכן, יזמה כבר סין את הקמת קו מסילת הברזל Yuxinou, שמכונה “דרך המשי” החדשה, שתחבר את מפעליה המשגשגים לאירופה ותעביר סחורות וחומרי גלם מסין ואליה. אולם, בעיקר, כדאי לזכור שמ-500 לפנה”ס, עת החלו לבנות את החומה הגדולה ועד ימי אולימפיאדת בייג’ינג 2008 המרשימה, הוכיחו הסינים שכמעט ולא קיים דבר שאין הם מסוגלים לבצע.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

5 תגובות על "הפרויקט השאפתני בהסטוריה? סין מתכננת רכבת לארה”ב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יניב
Guest

200 קמש??? חלש…..

אורי
Guest

קודם כל שהסינים יצאו מטיבט.

ג.ל
Guest

למה שהם יצאו מהמדינה שלהם?

פיטר
Guest

שמעתי שמחלקים את טיבט בחינם!

אדיר
Guest

כבר לא, אבל היא נמכרת בזול עכשיו ב DX

wpDiscuz

תגיות לכתבה: