סלקום נתבעת: פיצלה הודעות SMS להגדלת הרווחים

הבוקר (א’) הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך של למעלה מ-145 מיליון ₪ נגד חברת סלקום, בגין הפחתת מספר התווים בכל מקטע לחיוב של הודעות הטקסט (sms) בעברית, רוסית, ערבית ואנגלית, אשר גרמה לחיובי יתר בחשבונות מנוייה.

צילום: יח"צ

הבוקר (א’) הוגשה לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סלקום, בטענה כי זו הפרה את התחייבותה לחייב את לקוחותיה במשלוח הודעות טקסט על פי מקטעים באורך של 70 תווים בעברית, רוסית וערבית ו-160 תווים באנגלית.

מס על הודעות בעברית

לטענת התובעים, משה דרורי ואלינור ביטון, המיוצגים ע”י עוה”ד רענן בשן ובת-חן פארי סבאג, סלקום הטעתה אותם ואת יתר מנוייה והפרה את התחייבותה כלפיהם, בכך שהפחיתה את מספר התווים בכל מקטע לחיוב. בשל קיצור אורך המקטעים, כל הודעת טקסט פוצלה למספר גדול יותר של מקטעים, וכך חוייבו המנויים על משלוח מקטעים עודפים.

כידוע, הצרכן מחוייב במשלוח הודעות טקסט לפי מספר התווים שבהודעה. התווים כוללים אותיות, רווחים וסימני פיסוק. ככל שבהודעה נכלל מספר רב יותר של תווים, כך מפוצלת ההודעה למספר גדול יותר של מקטעים, שעל כל אחד מהם מחוייב הצרכן. על פי הנטען בבקשה, בהסכמי ההתקשרות עם מנוייה ובאתר האינטרנט שלה, מתחייבת סלקום למנות כל 70 תווים בעברית, רוסית וערבית וכן, 160 תווים באנגלית, כמקטע אחד לחיוב. ברם, היא מפרה את התחייבותה ובפועל, מקצרת את אורך המקטעים ב- 3-10 תווים.

כעולה מהבקשה, הודעת טקסט בעברית, המונה, למשל 135 תווים, אשר אמורה להיות מחוייבת כמשלוח 2 מקטעים, מחוייבת בפועל כמשלוח 3 מקטעים. באופן דומה, הודעת טקסט באנגלית, המונה 310 תווים, אשר אמורה להיות מחוייבת כ-2 מקטעים, מחוייבת בפועל כ-3 מקטעים. כך, מחייבת סלקום את מנוייה במשלוח הודעות עודפות, ומעשירה את כיסה בסכומים שהצטברו למיליונים רבים. זאת ועוד, נטען בבקשה, כי בשל קיצור אורך המקטעים, גורמת סלקום ללקוחותיה לנצל מהר יותר את חבילות הודעות הטקסט שברשותם, לחרוג מהחבילות ולשלם תעריף גבוה יותר לכל הודעה שבחריגה ואף לרכוש חבילות הודעות טקסט גדולות ויקרות יותר, שכלל אינן נחוצות להם.

לדברי עוה”ד רענן בשן, אנו עדים פעם נוספת למקרה בו גוף מסחרי גדול ורב עוצמה, שם לו למטרה להגדיל את הכנסותיו באמצעות הפרת התחייבותו כלפיו צרכניו, הטעייתם והצגת מצגי שווא כלפיהם, תוך שהוא משית עליהם חיובים כספיים שלא כדין וגורם להם לנזקים. חיובים אלו מושתים על הצרכן התמים, ללא ידיעתו, תוך מרמה, הטעייה, הצגת מצגי שווא ופגיעה קשה באוטונומיית הרצון שלו ותוך הפרה חמורה התחייבותו כלפיו. לדבריו, מדובר במקרה מובהק של ניצול צרכנים, אשר למיגורו נחקק חוק התובענות הייצוגיות. כאמור, הבקשה לאישור התביעה נגד סלקום הוגשה היום, והחלטת בית המשפט תינתן בה רק לאחר קבלת תגובת סלקום.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

11 תגובות על "סלקום נתבעת: פיצלה הודעות SMS להגדלת הרווחים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גיא נהרי
Guest
גיא נהרי
Guest

בעוד ההודעה הראשונה בעברית היא 70 תווים (כולל סימני פיסוק רווחים וכו’) סך התווים בהודאה הבא (במקטע השני והשלישי והלאה) הוא שונה בכול חברות הסלולר

יהודה
Guest

לא ראיתי את כתב התביעה, אך אם הבנתי נכון את מה שכתוב כאן העורך דין לא מבין בטכנולוגיה ולא התייעץ עם מישהו שכן.
בהודעות SMS, המגבלה להודעה הראשונה היא 160 תווי ASCII ו-70 לשפות המכילות תווים שאינם ASCII, כל זאת כשמדובר בהודעה אחת.
כאשר ההודעה ארוכה יותר, ההודעות מתפצלות להודעות באורך 153 ו-67 תווים בהתאמה, כולל ההודעה הראשונה, זה התקן וככה זה עובד.
אז כן, הודעה בעברית של 135 תווים תישלח ב-3 הודעות נפרדות וכך גם הודעה באנגלית באורך 307 תווים.
כל מי שיודע איך תקשורת נתונים עובדת ומה זו תקורה יודע על מה אני מדבר.

אמיר
Guest

מה הקשר לטכנולוגיה……אם רשום באתר אינטרנט שלהם ובהסכם ההתקשרות שהם מחלקים כל הודעה ל70 תווים ולפי זה מחייבים….אז יש פה הטעייה מכוונת….אני לא מקבל את התירוץ הטכנולוגי….אפילו אני לא ידעתי שהם מחלקים ל-67 והייתי בטוח שמחלקים לפי 70 תווים. אז גם אם הטכנולוגיה לא מאפשרת…מן הראוי שיגידו שכל הודעה שארוכה מ70 תווים מחוייבת לפי 67 תווים….

יהודה
Guest

והנה הערך בויקיפדיה באנגלית על מסרונים, המקטע על אורך ההודעה
http://en.wikipedia.org/wiki/SMS#Message_size

עודד
Guest

כרגיל … חברות הסלולר עובדות עלינו

דניאל
Guest

יהודה, תודה על הלינק אבל אף אחד לא חולק על דעתך. הבעיתיות פה (ותמיד) היא בחברת סלקום אשר הטעתה את צרכניה כאשר מתחייבת להם ורושמת X, ועושה Y ביודעין כיצד הטכנולוגיה עובדת הסותרת כאמור את כתב ההתחייבות. על כך עליה לשלם וזה בדיוק מה שמנסים לומר לך בכתבה.

חן
Guest

וואלק יהודה, כנראה שבכלל לא הבנת על מה מדובר פה ..
זה לא משנה אם מדובר על 50- 60 – או 200 תווים..
מדובר על הטעיה (ביודעין) וניצול הלקוחות – איך שלא תסובב את זה !!!
(ואני דווקא כן ראיתי את כתב התביעה)

מזל שיש וואטסאפ :)

יהודה
Guest
צודקים, עברתי על המסמכים של סלקום, יש איזכור אבל אין הסבר על אורך המקטעים המחולקים: “במרבית המכשירים, במשלוח הודעות טקסט (SMS) ארוכה מ-70 תווים בעברית ו-160 תווים באנגלית, תחולק ההודעה למספר הודעות המתאים ותחויב בהתאם”. הבעיה בתביעה היא, שמבחינת הרשת באמת אין הבדל בין הודעה אחת באורך 70 תווים שנשלחת פעמיים לאותו נמען לבין הודעה באורך 100 תווים שמחולקת לשני מקטעים, כי עדיין כל הודעה תישלח עם “מטען” של 140 בתים. הכותרת שמצביעה על קשר בין המקטעים ועל הסדר של המקטעים באה על חשבון התוכן ולא בנוסף, תמיכה בכותרת הזו תלויה במכשיר ולא ברשת. לדעתי המקסימום שאפשר לדרוש זה הסבר… Read more »
אושרי אלמוג
Guest

חברות התקשורת לא מחלקות את ההודעות המכשירים הניידים מחלקים את ההודעות ולא רק מכשירים אשר נרכשו בארץ גם מכשירים אשר נקנו בחו”ל ללא קשר לחברות הסלולר הישראלי. ברוב המכשירים ישנו מונה תווים שדרכו ניתן לראות את חילוק ההודעות שהמכשיר מבצע במעלך כתיבת ההודעת.

שי
Guest

כולכם חושבים כמו מהנדסים והבעיה שלאזרח ההממוצע לא מעניין עברית אנגלית וחלוקה להודעות.
זה שהטכנולוגיה מפצלת להודעות לא אומר שהחברה חייבת לחייב פר הודעה (פיזית) היא בהחלט יכולה לחייב פר הודעה לוגית או כל 170 תווים בלי קשר לעברית אנגלית.
יש פה אפליה נגד אנשים שאינם דוברים אנגלית או רוצים לשלוח הודעות בשפת האם שלהם וזאת מהות התביעה.
לדעתי תביעה מוצדקת וצריכה לכלול את כל החברות.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: