מחשוב ענן: בקרוב גם לרכב

מחשוב הענן מגיע גם אל תעשיית הרכב. למה בכלל צריך אותו שם ומה כבר נמצא בפיתוח?

flickr. cc-by HighTechDad

חברת פורד הכריזה השבוע על מכונית קונספט חדשה שתהווה את הבסיס לסדרות המכוניות שלה החל משנת 2012. אין שום דבר חדש בדרך כלל בהצהרות של חברות הרכב אבל משהו בכל זאת שונה בהכרזה הזו. בפן הטכנולוגי, המכוניות כולן יהיו מקושרות לענן.

כבר היום, ניתן למצוא ברכבים יכולות תקשורת כאלו ואחרות שבאות בדרך-כלל כתוספת למכונית. כך למשל מכשיר איתוראן שמוצמד לרכב ומכשירים שונים שמקליטים את מה שקורה בתוך הרכב ומחוצה לו בשעת הנהיגה ע”מ לדווח להורים הדואגים או לבעל החשדן מה בדיוק קרה עם הרכב. אז מה מיוחד כ”כ בסיפור הזה ובענן? התשובה מתחלקת לשניים:

המאבק על שוק מערכות ההפעלה לרכב

כמו שזה נראה כרגע, התחרות על מערכת ההפעלה של הסמארטפון, הולכת להתרחב אל תוך עולם הסמארטקאר. כל השחקניות הקיימות של מערכות ההפעלה כבר עמוק בעסק, וכך גם חברות הרכב הגדולות שמפתחות לעצמן מערכת ייעודית. למיקרוסופט יש גרסה ייעודית של מערכת ההפעלה במיוחד לשוק הרכב (Windows Embedded Automotive) – שפורד עצמה משתמשת בה היום ברכביה, אנדרואיד שממצבת את עצמה כמערכת ההפעלה הכללית אולטימטיבית, כמובן שלוטשת עיניים לשוק הרכב (שלא לדבר על מיזם ה-Google Car), וכך גם WebOS עד ש-HP התחרפנו והחליטו לצאת מכל תחום ה-PC והטאבלטים.

בעולם שבו גוגל רוכשת את מוטרולה כדי שתהיה לה שליטה על החומרה – הצעד המתבקש מחברות שיש להן חומרה (חברות הרכב הגדולות) הוא לוודא שהתוכנה שתגיע לרכב תהיה שלהן ולא של גוגל, HP, או מיקרוסופט. היתרון שלהן הוא באינטגרציה המלאה אל תוך הרכב, אבל החסרונות לא מעטים. נראה שנעבור עוד סבב או שניים של מערכות הפעלה עד שחברות הרכב יבינו שהן טובות במכוניות ולא במערכות הפעלה.

מה אפשר לעשות עם קישוריות לרכב

התאמה אישית

ההודעה של פורד מתייחסת לרכב שכולו מותאם לנהג (מהתמונות לא נראה שמדובר ברכב משפחתי – אבל זו מכונית קונספט והמציאות תהיה אחרת). ע”י זיהוי של הנהג, פריטים מסוימים ברכב יותאמו אישית לנהג. כך לדוגמה גובה ומרחק הכסא מההגה, גובה ההגה, ותחנות הרדיו והמוזיקה המועדפות על הנהג.

המנוע עצמו יוכל גם להתאים את עצמו להרגלי הנהיגה של הנהג כך לדוגמה לנהג אגרסיבי ולנהג אחר, המנוע יגיב אחרת ובהתאם לאופי נהיגתם. מאיפה כל המידע הזה מגיע? מהענן. בתיאוריה המידע יכול להגיע מהענן אבל ברכב של נהג אחד או שניים המידע גם יכול להישמר על זכרון ברכב עצמו. היתרון בענן הוא היכולת לעבור מרכב פורד אחד לשני כשהכל עובר יחד איתי. בסרטון המצורף בסוף, מוצגת כל התאוריה של פורד – כשבעיניי חלקה הגדול מופרך (כמו הסנכרון שנעשה בין השעון המעורר ליומן הפגישות שלי כך שאם הפגישה הראשונה שלי ביום נדחתה, השעון יעיר אותי שעה מאוחר יותר), אבל מי אני שאשפוט את פורד…

בטיחות 

אחת התכונות שפורד מתגאה בה היא היכולת להגביל נהגים מסויימים (בעיקר נהגים חדשים) בדרכים שונות. כך למשל נהגים חדשים יכולים להיות מוגבלים בשעות הנהיגה שלהם (הרכב לא יאפשר נהיגה רצופה של יותר ממספר שעות, לא יאפשר נהיגה בשעות הלילה המאוחרות). המהירות יכולה להיות מוגבלת לנהגים מסויימים (לא יותר מ- 120 למשל), לא תתאפשר נהיגה כאשר לא כולם חגורים, לא תתאפשר נהיגה מחוץ לרדיוס מסויים ממה שמוגדר, ועוד ועוד. העובדה שכל המידע הוא מרכזי, מאפשרת לכל הורה להכנס לאתר מסויים ולהגדיר בקלות את כל המגבלות האלו.

פיקוח

מצלמות מסויימות ברכב יכולות להישלט מרחוק. כך למשל אם מישהו נתקע עם הרכב, מעורב בתאונה, או לחילופין אתה כבעל הרכב מקבל הודעה שמישהו נוסע בפראות עם הרכב שלך, ניתן להתחבר לרכב עצמו ולבדוק בדיוק מה קורה.

נהיגה ירוקה

כמובן שכל הרכבים העתידיים יהיו היברידיים ובעזרת החיבור הקבוע לענן, הרכב יוכל לדעת איפה הוא נמצא ובהתאם לזה להחליט על הפעלת המנוע החשמלי או הרגיל. הרכב גם יוכל לנסות ולנחש את מסלול הנסיעה שלנו (לדוגמה לעבודה והביתה) ולמקסם את השימוש במנוע החשמלי.

החיבור לעולם שלנו

השימוש בענן מאפשר לפורד לסנכרן בין הפעולות השונות שאנחנו עושים בתוך הרכב ומחוצה לו. אם שמעתי מוזיקה או ראיתי סרט לפני שיצאתי מהבית, אני יכול להמשיך לראות אותו ברכב (שוב – אפשרי גם היום אבל לא אינטגרטיבי).  דברים שעשיתי בדרך מלווים אותי אל תוך הבית או העבודה כשאני יוצא מהרכב. ככל שיותר ויותר מכשירים יישלטו דרך האינטרנט, אני אוכל לבצע אותם מתוך הרכב במערכת הפעלה שפורד פיתחה ומותאמת לרכב.

ועוד טיפה על העתיד

מכוניות הן מקום נהדר למחשוב בשל הזמן הרב שאנחנו יושבים בהם ולמעשה שבויים בתוך הרכב למשך הנסיעה. זה זמן שבו ניתן ללמוד עלינו, לשווק לנו, ולהנחיל לנו הרגלים שילוו אותנו בהמשך (כגון להרגיל אותנו למערכת הפעלה מסויימת). במקומות דומים, אולי נראה מערכות הפעלה דומות או אחרות מנסות לחדור. זה קורה במטבח וזה קורה בטלויזיה (סמסונג). אני מניח שאין מקום לשחקנית נוספת פה, אבל יש לא מעט חברות שהיו רוצות להיות האנדרואיד הבא.

העולם המקוון, זה שבו כל המכשירים מדברים זה עם זה, ייתפתח עוד ועוד. לא יודע אם השעון המעורר יעדכן את עצמו על-פי יומן הפגישות אבל לפחות שידליק את החימום 20 דקות לפני שהוא מצלצל.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג Technologeek

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

3 תגובות על "מחשוב ענן: בקרוב גם לרכב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משהו לא בסדר..
Guest

אבטחה אבטחה אבטחה!!
זה רק פותח דלתות לפרצות אבטחה חדשות העלולות לגרום נזק רב פיזי, נפשי, כלכלי.

ענת
Guest

פוסט שווה ולו בגלל השורה התחתונה שלו – שעון מעורר שמדליק את החימום 20 דקות לפני שהוא מתעלל בנו, זה בהחלט העתיד שלי (-:

נמרוד דוידי
Guest

זנחתם את החברה הישראלית , שכחתי מה שמה… מהנגב…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: