המצבר מת בקורונה: האם שווה לכם לקנות סוללות בוסטר להתנעה?

הן הפכו ללהיט ענק בשנים האחרונות ומצילות לא מעט נהגי מלקרוא לחילוץ או לעצור רכבים אחרים. התייעצנו עם מומחה כדי לבדוק אילו סוללות כדאי לכם לקנות, מאילו חשוב להימנע וממה צריך להיזהר

תמונה: Banggood

אחרי שבועות ארוכים של סגר רצוף, ישראלים רבים ניגשו לרכב שלהם וגילו שהוא פשוט לא מניע. חלקם נעזרו בנהגים אחרים כדי להניע עם כבלים, חלקם מיהרו לקנות מצבר חדש. אבל בשנים האחרונות רבים מתחדשים עם גאדג’ט קטן ומאוד שימושי: סוללה ניידת (או “בוסטר”) שיכולה גם “להקפיץ” את הרכב שלכם בחיבור למצבר כאילו הוא היה סמארטפון שזקוק לזריקת אנרגיה. אבל לפני שאתם קונים, או משתמשים בסוללה שזרקתם בתא המטען ליום סגרירי, יש כמה דברים שחשוב שתדעו עליה.


רגע. על איזו סוללה אתם מדברים?

אם לא נתקלתם במוצר הזה, נספר לכם שבשנים האחרונות אתרים וחנויות רבות מציעות סוללות ניידות לכל דבר ועניין, שיש להן גם מתאם עם כבלים למצבר הרכב, ממש כמו הכבלים שעימם מתניעים בעזרת רכב אחר. כל שעליכם לעשות, לפחות על הנייר, הוא לטעון את הסוללה, לחבר אותה למצבר במקרה שהוא לא מניע את הרכב, ופשוט להתניע. רק שבדרך יש כמה מיתוסים, סכנות ודברים שנראה שחייבים לשים אליהם.


אילו סוללות עשויות להתפוצץ ועל ההבדל בין מנוע דיזל לבנזין

כל אחד יודע לקרוא נתונים כמו מיליאמפר-לשעה, אבל כדי להבין את ההשלכות המלאות, פנינו למשה סומך, בעל מוסך וחבר בהנהלת איגוד המוסכים. סומך טוען שמדובר במכשיר שימושי שאפילו כדאי שיהיה לכל אחד ברכב, אבל הוא מגדיר אותו בו זמנית כנושא “מאוד בעייתי” ו”פרוץ” בישראל.

הדבר החשוב ביותר, לפחות לפי סומך, הוא לוודא שהסוללה עברה את מכון התקנים, ואחת הדרכים הפשוטות לדעת שסוללה לא עברה את מכון התקנים היא לבדוק האם הסוללה מגיעה עם מטען ייעודי לחשמל. “אם מנסים למכור לכם את היחידה ללא מטען ברשת החשמל… היא ככל הנראה לא מתאימה לארץ, וזה מסוכן”. מעבר לזה, ממליץ סומך: ריכשו סוללות גדולות פיזית, לפחות גדולות מגודל טלפון. “הקטנות מתפוצצות. הן בנויות מסוללות ליתיום-יון, והנעה של מצבר פרוק גורמת להתנגדות גבוהה במערכת החשמל. הסוללות הקטנות לא בנויות לעומס הזה, הן מתחממות ופשוט יכולות להתפוצץ”

באופן כללי, סומך טוען שאם מציעים לכם סוללה במחיר נמוך מדי, זה צריך לעורר את החשד שלכם. “לי עולה סוללה כזו 300-500 שקלים מהספק… 250-300 זה המינימום שאתם צריכים לשלם”. סומך טוען כי 95% מהסוללות שנמכרות בארץ וברשת יצליחו להניע את המנוע שלכם, אך כ-5% מהן עשויות לגרום לנזק. “אני מכיר אישית 15 לקוחות שהתפוצצה להם הסוללה אחרי הקורונה”, הוא טוען.

ערכה לדוגמה עליה ממליץ סומך.

אז אחרי שוידאנו שהסוללה גדולה דיה, לא זולה מדי, ואולי אפילו עברה את מכון התקנים הישראלי, סומך מבקש להבדיל בין רכב דיזל לבין רכב בנזין: “בבנזין, האנרגיה מתקבלת מהניצוץ. בדיזל ההתנגדות החשמלית אפילו גדולה יותר. אתה מייצר אנרגיית חיכוך גבוהה כדי שייצר אנרגיה קינטית, ולכן צריך מטען הרבה יותר חזק”, על כן, רכב דיזל יזדקק לסוללה הרבה יותר עוצמתית, וכדאי לוודא שהסוללה שאתם עומדים לקנות מתאימה לסוג הרכב שלכם. באופן כללי, סומך טוען (באופן מתבקש) כי מומלץ להתייעץ עם המוסך שלכם, והוא ידע להכווין אתכם לסוללה ניידת שמתאימה לרכב שלכם.

גם בעלי רכבים היברידיים יכולים להשתמש בסוללות, אבל לא תמיד

במהלך שיטוטיי ברשת אחר סוללה ניידת שתקפיץ את הרכב שלי, נתקלתי בעוד כמה מיתוסים והגבלות מעניינות שסומך אישר. לרכבים בעלי מערכת עצור-סע לחסכון בדלק יש מצבר “פריקה עמוקה”, ואם יש לכם רכב כזה, סומך מציע שלא להדליק את המצבר עם הסוללות הניידות, אלא עם מטען ייעודי (ויקר הרבה יותר) המיועד לסוג המצבר הזה. “אפשר להקפיץ אותו בזהירות עם הסוללות הרגילות, אבל קחו בחשבון שיש סבירות גבוהה שתצטרכו להגיע למוסך לאחר מכן”.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

ומה לגבי רכב היברידי? “תלוי”, אומר סומך. לרכבים היברידיים, לדבריו, יש מצבר שמשמש את המתח הגבוה של הרכב לצורך הפעלת המנוע החשמלי, ובנוסף לכך, יש לו מצבר אלקטרוליט סטנדרטי כמו בכל רכב אחר, ומכאן שמו “היברידי” – שילוב בין מנוע בנזין במתח גבוה למתח נמוך רגיל. “ברכב היברידי אפשר להניע באופן עקרוני עם סוללה….אבל אם המצבר הקטן יותר נפרק לגמרי, הוא ננעל לעיתים מבחינה אלקטרונית ואז תצטרכו לגשת למוסך”.

איפה כדאי לאחסן את הסוללה?

אחרי שכבר רכשתם סוללה להתנעת הרכב, סומך מפציר שלא לאחסן אותה בתא הכפפות של הרכב, כיוון שאיזור זה מתחמם בצורה דרסטית בקיץ, מה שעשוי לגרום להתפוצצות הסוללה. במקום זאת, סומך ממליץ להניח אותה מתחת לכיסא הנהג או הנוסע. ולחובבי האחסון בתא המטען, סומך מזכיר שאם המצבר שלכם יפרק לחלוטין, לא תוכלו בהכרח לפתוח את תא המטען שלכם מבלי להזדחל ברכב, אבל ניתן לאחסן אותה גם בתא המטען. כותב שורות אלה מצא את עצמו צולל מכיסא הנהג למושב האחורי רק כדי להשיג את הסוללה המיוחלת ולהניע את הרכב שעמד שומם בכחול לבן במשך חודש וחצי. חוויה לא כיפית במיוחד.

סוללת ליתיום-יון איכותית, כך לדברי סומך, יכולה להישאר טעונה במשך חצי שנה ללא פעילות, ואז מומלץ לטעון אותה כמה שעות. כך שאם רכשתם סוללה והשארתם אותה לזמן רב, כדאי לבדוק אחת לכמה זמן שהיא טעונה במלואה לפני שתופתעו בזמן חירום.

אם אתם עומדים להניע את הרכב שלכם עם סוללה ניידת, יש לסומך בכל זאת אזהרה אחת חשובה. “צריך להיזהר בעת ההדלקה. האלקטרוליט שיש בתאי המצבר מייצר גז מימן. זהו גז שמגביר בערה. מספיק שהמכשיר שהבנאדם מניע איתו את האותו ייצר ניצוץ, והמצבר עשוי להתפוצץ”. על כן, מומלץ לחבר את הסוללה למצבר, ולוודא שאף אחד לא עומד בקדמת הרכב. לכל מקרה שלא יקרה.

ויש עוד מוצר שונה-דומה שיכול להיות שרכשתם למצבר שלכם

לדוגמה: המוצר הזה יטעין את המצבר, אבל תשאירו את המצבר ברכב

מוצר נוסף שהפך ללהיט בשבועות האחרונים בקרב חובבי הקניות באתרים הסיניים הוא מטען למצבר. במקום להקפיץ את המצבר, אתם יכולים לחבר אליו מכשיר עם כבלים אשר מטעין את המצבר בפועל תוך מספר שעות ארוכות. למרבה ההפתעה, סומך ממליץ מאוד גם על המכשיר הזה, ואפילו טוען שהוא רכש אחד בכמה עשרות שקלים. עם זאת, הפתרון הזה לא מתאים לכולם, אלא לבעלי חניות פרטיות שיכולים לחבר את המכשיר ישירות אל החשמל בבית. בחלק מהאתרים ובקבוצות שונות בפייסבוק, מציעים לכם אפילו להוציא את המצבר מתוך הרכב ולהטעין אותו בבית אם אין לכם חניה פרטית. האופציה הזו, לדברי סומך, עשויה לגרום לנזק למחשב הרכב, ולעיתים גם לקודן הרכב שינעל לאור העובדה שהוא חושד שמנסים לגנוב או לפרמט את מערכות הרכב. במקרה שכזה, אתם עלולים לגרום לנזק ולהיגרר למוסך, וחבל.

אחת ולתמיד: כך תוודאו שהמצבר שלכם לא יתרוקן בסגר הבא

ומה לגבי הסגר או החופשה הבאה שלכם בה תשאירו את האוטו יתום לתקופה ארוכה? רבים חושבים שאם הם יניעו את הרכב שלהם אחת לכמה ימים, ואפילו ישארו איתו במקום לכמה דקות, הם יטעינו בפועל את המצבר וימנעו מפריקה שלו. סומך רוצה לנפץ גם את המיתוס הזה, וטוען כי בזמן עמידה, לא מתבצעת טעינה של המצבר, אלא ההפך: “האלטרנטור מטעין אך ורק בנסיעה”, בעוד במצב “עומד” הרכב מסתמך בעיקר על המצבר, מה שעשוי לרוקן אותו במהירות רבה יותר. “המצבר הוא קופסה שמתמלאת באנרגיה חשמלית, וחוק שימור האנרגיה אומר שמה שנכנס, יוצא. אתה צריך משהו שימלא את האנרגיה”. על כן סומך ממליץ פעם בשבוע להניע את הרכב ולצאת איתו לנסיעה של 20 דקות לפחות.

הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

22 תגובות על "המצבר מת בקורונה: האם שווה לכם לקנות סוללות בוסטר להתנעה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חיים צבי
Guest

למה אין המלצות ספציפיות של מספר מוצרים ?
לרכבי בנזין רגילים, בנזין סטרט סטופ, דיזל ?

איציק
Guest

אשמח להמלצות על דגמים מסויימים

אבי
Guest

אני מכיר שיש לשיאומי וביסוס סוללות עם יכולת הנעה אבל לא מכיר מישהו שיש לו אותם

נדב
Guest

כי אם היו המלצות אנשים היו קוטלים את האתר על פרסונות סמויות ורווח משיווק שותפים ואומרים שהאתר מתמסחר.

חומוסצ\'יפססלט
Guest
חומוסצ\'יפססלט

כדי שאנשים לא ייבכו שדוחפים להם פרסומות, תחפשו לבד ותעשו השוואה.. עצלנות :)

DUDE
Guest

יש לך בקשות רבות. אחלה כתבה

Ben
Guest

בדיוק בשביל מקרים כאלו קיים ארגון ידידים.
אתם מוזמנים לפנות לארגון ידידים ואחד המתנדבים ישמח לסייע לכם.

נדב
Guest

כשאני ממתין למישהו והרכב עומד באיזה מקום ואני מדליק מזגן או אורות אז אני לא מתניע את הרכב כדי שהמצבר לא יגמר מהר יותר. ותמיד אמרו לי כן להדליק את הרכב כי בזמן הנעה המצבר לא יגמר. ותמיד זה לא נראה לי הגיוני כי הרכב לא נוסע אז מה ימלא את המצבר? הרי עדיף להשאיר את הרכב בלתי מונע. עכשיו הבנתי שאני צדקתי.

אבי
Guest

כשהרכב לא מונע אז המצבר הופך לסוללה שמתרוקנת כשהרכב מונע האלטרנטור דואג להטעין את המצבר וככה המצבר לא מתייבש

נדב
Guest

וטוען כי בזמן עמידה, לא מתבצעת טעינה של המצבר, אלא ההפך: “האלטרנטור מטעין אך ורק בנסיעה”, בעוד במצב “עומד” הרכב מסתמך בעיקר על המצבר, מה שעשוי לרוקן אותו במהירות רבה יותר.

משינה
Guest

בקיצור: לא צודק ולא צדקת.

גב בו
Guest

יגנוב המנוע מסתובב גם בניוטרל
המצבר נטען מהמנוע לא מהגלגלים

לירז
Guest

בכל מקרה במנוע בנזין גם אם ייגמר המצבר והאוטו מונע – הוא לא ייגבה וייטען שוב בהמשך הנסיעה.
ברכב דיזל אם אין טעינה והמבצר נגמר – המנוע ייכבה (גם תוך כדי נסיעה יכול לקרות אם הולך האלטרנטור

משה
Guest
האלטרנטור מטעין על פי סיבובי המנוע. בנסיעה הטורים עולים ויש טעינה מוגברת וכאשר הרכב נח הטעינה מינימלית. בזמנו ניסיתי מספר דגמים של בוסטרים כאלה לרכב בנזין רגיל והיקרים גם כן לא החזיקו יותר משנתיים שלוש כך שכיום אני רוכש את הפשוטים במחיר 80-100 ש”ח שגם מחזיקים לי כשנתיים שלוש ולא חבל לי להחליפם . מה שחשוב ולא הוזכר בכתבה זה העובדה שבמידה ולא מניע בפעם הראשונה יש להמתין כ 15-20 שניות להפעלה הבאה. במידה ומנסים פעם אחר פעם להתניע ברצף הסוללה מתחממת מאוד מתנפחת ועלולה להתפוצץ!!! כמו כן מייד לאחר ההתנעה יש לנתק את הבוסטר בהקדם כי הוא ממשיך לטעון… Read more »
חומוסצ\'יפססלט
Guest
חומוסצ\'יפססלט

תודה, משה סומך, למרות שאני מתמצא באלקטרוניקה, נהנתי לקרוא, בהחלט עברת על המון בעיות, אם אנשים יקראו ולא יזלזלו או יחפפו, לא ייצטרכו להגיע למוסך. כתבה ששוה הרבה $.

101
Guest

בשביל 300 שקל אני כבר קונה מצבר חדש לא מבין למה אני צריך תדבר הזה

יאיר
Guest

מצבר חדש?
מצבר זה סוללה, והיא נטענת, אז למה לקנות חדש אם היא נגמרת? עם המוצר הזה אתה יכול לחסוך לקנות כמה וכמה מצברים לפי ההיגיון שלך.

AD_LB
Guest

עוד אפשרות זה לקנות מטען סולרי שמחברים למצת, ששומר על המצבר טעון למשך זמן.

Anonymous
Guest

זה פתרון מסוכן, בהצלחה עם שריפת המעגלים

אלקטרון
Guest

“כל אחד יודע לקרוא נתונים כמו מיליאמפר-לשעה” –
לא כל אחד… כי אין דבר כזה “מיליאמפר-לשעה”. יש לעומת זאת מיליאמפר-שעה או אמפר-שעה שהן יחידות מטען חשמלי, כלומר כמה מטען אגור בסוללה. יותר מטען = יותר זמן שהסוללה יכולה להזרים עוצמת זרם מסויימת, או יותר זרם שהסוללה יכולה להזרים ביחידת זמן מסויימת.
דוגמית קטנה אך מייצגת לכתבה רצופה אי דיוקים למרבה הצער.

אלי
Guest

אז איזה בוסטר כן יכול לעזור לי להתניע למשל מאזדה 3 20218 (יש לדגם הנ”ל מצבר עם פריקה עמוקה)?

ר. פ.
Guest

הינה שני הסנט שלי, למי ששאל על דגמים ספציפיים:
לפני כשנה קניתי את
LED APEX SOUTHKING APX-170
כשהלכה הסוללה (רכב בנזין מנוע 1800) הייתי במתח… אבל המצבר הניע כמו ענק – באנג!
הבוסטר עלה 250 ש”ח במבצע בלאק-פריידיי, ב-באג.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: