האם ניתן להשתמש בחיפושי גוגל כדי לזהות מוקדי התפרצות של קורונה?

אזרח אמריקאי החליט לקנות את הביטוי ”אני לא יכול להריח” כפרסומת בגוגל ולעקוב בזמן אמת אחרי מספר המחפשים. הוא מצא נתונים מאוד מעניינים

מקור: Unsplash

אמנם על פי תנאי “התו הסגול” יש לבדוק את חום גופו של כל מבקר בעסק, אולם דווקא אובדן חוש הריח הוא אחד הסימפטומים היותר מייחדים של נגיף הקורונה. איש עסקים אמריקאי, שמתמחה בפרסום, החליט לרתום את המומחיות שלו בזיהוי טרנדים וחיפושים וגוגל, כדי לבדוק אם חיפושי גוגל אחר הסימפטום יכולים ללמד אותנו על התפשטות המגפה באזורים מסוימים.

חיפוש אחר הסימפטומים בגוגל מגלה התפרציוית?

פטריק ברלינקט, פרסומאי מניו יורק, יצא לבדוק את היקף החיפושים בגוגל אחר אנוסמיה – או אובדן חוש הריח. בין היתרר התבסס ברלינקט על מחקר שנעשה ב-King’s College בבריטניה וכלל כ-2.5 מיליון בני אדם. מהמחקר עלה כי כשני שליש מהאנשים שהתגלו כחיוביים לקורונה דיווחו על אובדן חוש הריח, לעומת חמישית בלבד מאלו שלא נדבקו.

גם בלי קורונה, כמעט כולנו רצים לד”ר גוגל, כדי לאבחן את עצמנו אחרי שגילינו איזה כאב לא מוסבר או סימפטום שמזכיר מחלה כלשהי. אולם התופעה גדלה משמעותית מאז התפרצות המגפה העולמית, במיוחד על רקע הסגרים שהוטלו והיעדר הרצון הכללי לצאת מהבית למרפאה – וברלינקט סמך על כך כשיצא לבחון את הנושא.

חוקרים שבחנו את הנושא לפני ברלינקט גילו קורלציה בין חיפושים בגוגל אחר הביטוי “אני לא יכול להריח” (I can’t smell) בגוגל לבין מוקדי התפרצות של קורונה בכמה מוקדים בארצות הברית, בין השאר בניו יורק, ניו ג’רזי ולואיזיאנה, וגם מחוץ לארה”ב – באיטליה, ספרד, ברזיל ובריטניה.

ברלינקט מציין בנוסף כי מודל בקוד פתוח (שהועלה לגיטהאב) של חוקר בינה מלאכותית מ-University College of London, גילה כי ניתוח החיפושים בגוגל יכול היה לצפות את מספר מקרי ההידבקות באזור מסוים עד 14 ימים לפני שהתגלו בשטח – כשהחיפוש אחר אובדן חוש ריח הוא בין השימושיים ביותר כשזה מגיע לזיהוי מקרים עתידיים.

אז איך הוא עשה את זה בפועל?

כדי לבדוק בזמן אמת את חיפושי “אני לא יכול להריח” בגוגל, לא יכול היה ברלינקט להשתמש באגרגטור כמו Google Trends – וזאת כדי לתפוס אותם בזמן שהם עדיין חולים. הוא מציין כי על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) חולי קורונה מפתחים סימפטומים החל מיומיים עד שבועיים מההדבקה, על כן יש חלון זמן מוגבל לזהות אותם על פי החיפוש – עד 14 ימים.

על כן ברלינקט פנה לפלטפורמה קצת יותר מיידית – מנגנון הפרסום של גוגל. הפרסומאי קנה את הביטוי “אני לא יכול להריח” ב-Google Ads – כך שיקבל בזמן אמת את הנתונים על החיפושים אחר הביטוי. איך זה קורה בפועל? על ידי פרסום מודעה פשוטה על אובדן חוש הריח, הפרוסמות יקפצו בפני כל מי שמחפש אותו במיקום הגאוגרפי שבחר וגם אם המשתמשים לא ילחצו עליהן, המערכת עדיין רושמת Impressions (או חשיפות) למודעה, מה שניתן לסווג כ”חיפוש אחד” בכל פעם שמתקבלת אינדיקציה על חשיפה.

מפת ארה”ב לפי חיפושים של “אני לא מצליח להריח” | מתוך האתר של Patrick Berlinquette

ברלינקט קנה את הביטוי, ומאז ה-23 באפריל הוא החל לפרסם את המודעה לכל המשתמשים ב-250 הערים המאוכלסות ביותר בארה”ב. מהנתונים שאסף רואים כי הביטוי מאוד פופולרי בערים כמו ניו יורק ושיקאגו, שבהן הייתה התפרצות של הוירוס באותה התקופה (בטבלה מטה).

בנוסף, גילו הנתונים עלייה משמעותית בכמות החיפושים בערים כמו יוסטון ודאלאס שבטקסס בתחילת החודש שעבר, כשב-5 ביוני ביוסטון כבר הספיקו לעקוף את ניו יורק במספר החיפושים, ואכן, היא המובילה מאז ועד לפרסום כתבה זו.

אחרי שיצא עם כמה תובנות מעניינות על ארה”ב, ברלינקט החליט לצאת מתחומיה ולבדוק דווקא את הנתונים על מדינות שבהן המידע לא מפורסם כראוי. אחת מהמדינות הללו היא טנזניה, שהפסיקה לדווח על מקרים חדשים עוד בתחילת מאי.

מתוך האתר של Patrick Berlinquette

הוא ניסה את אותה המתודולוגיה שהובילה אותו בארה”ב, וקנה פרסומת עם הביטוי “אני לא יכול להריח” אך נתקל בבעיה קטנה. גוגל יכולה לקבל מידע על פרסומות רק על כ-5% מהאוכלוסיה מכיוון שכל שאר האוכלוסיה שינתה את שפת הדפדפן לקיסהווילי – ואי אפשר להציג בפניהם פרסומות בעקבות השינוי.

מהמדידות שעשה הוא גילה ממוצע של 79 בני אדם המחפשים את הביטוי ברחבי המדינה. הוא הציע להתאים את המספר בערך על ידי הכפלתו ב-19.61 (ובכך להשלים ל-100%). על ידי הכפלה זו הוא הגיע לכ-1,550 חיפושים ביום – מספר הרבה יותר גבוה אך בו זמנית לכאורה לא מרשים בהחשב בכך שמדובר במדינה של כמעט 60 מיליון איש.

המסקנה החשובה ביותר שניתן להסיק מהניסוי של ברלינקט היא שהטנזנים מסתירים מספר לא ידוע של חולים – בין אם הוא ארבע ספרתי או גבוה יותר. הוא לא הראשון שחופר בנושא, כשכלי תקשורת אחרים מדווחים על תחלואה מתמשכת וקבורת אחים בשעת לילה כדי להסתיר את השפעות המגפה על המדינה המזרח-אפריקאית – כשעל פי מודל אחד במשך ארבעה שבועות בין מאי לאפריל נרשמו במדינה כ-215 אלף מקרים חדשים.

Geektime Code

Nowcasting ככלי משלים וכזרקור

המודלים המתבססים על חיפושי גוגל ככלי לזיהוי מחלות זכו לשם Nowcasting (מושג בעל משמעויות נוספות בתחומי הכלכלי והמטאורולוגיה). מדובר במודלים שגם כשלו במסגרת הניסיון של גוגל לעשות זאת בעזרת Google Flu Trends – מודל שהיה אמור לחזות מספר חולי שפעת אך בפועל כשל בהתפרצות השפעת של 2013 והופסק ב-2015.

ברלינקט, עם זאת, מפנה למאמר של מומחה מאוניברסיטת קיימברידג’ הטוען שאי אפשר לבטל את השימוש ב-Nowcasting לחלוטין, אלא להשתמש בו כגורם משלים למעקב אחר חולים והתפרצויות של מחלות.

ברלינקט טוען כי גם אם השימוש במודלים של Nowcasting לא בהכרח יוביל לחיזוי התפרצויות של הקורונה, העובדה שאנחנו פונים לגוגל יותר מאי פעם כדי לשאול שאלות גם בנושא המגפה יכולה לשמש כדי להאיר זרקור על מדינות שמנסות להסתיר נתונים על התחלואה ולמדר את תושביהן. מדעני נתונים? סקרנים? הטבלאות והמפות של ברלינקט נמצאות כאן.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

5 תגובות על "האם ניתן להשתמש בחיפושי גוגל כדי לזהות מוקדי התפרצות של קורונה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ELDAD
Guest

ואחרי הכתבה הזו כולם יחפשו את זה והניסוי ייהרס…

אלמוג
Guest

מה זה קיסהווילי?

אלמוג
Guest

מה זה קיסהווילי?

אבג
Guest

שפה

האקונה מטטה
Guest

השפה הסוואהילית. מדוברת בכמה מדינות (בעיקר במזרח אפריקה).
למה?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: