זוכרים את הבוטים שעוזרים להשיג תורים לדרכון? הם נחסמו

לא הספקתם להיעזר בבוטים כדי לקבוע לעצמכם תור לחידוש דרכון? שיהיה לכם בהצלחה

תמונה: Pixabay

לפני כחודש דיווחנו לכם על המפתח הראשון בישראל שיצר בוט פומבי שעוזר לכם להשיג את המוצר הנחשק ביותר של עונת האביב 2022: תור לחידוש דרכון ישראלי. מאז הפרסום, אלפים נרשמו לערוץ של ניסו מזוז ומפתחים נוספים הצטרפו עם פיתוחים שונים שהקלו על חייהם של אלו שמנסים לקבל את הזכות הבסיסית לחידוש דרכון – אבל אמש (ד') הסתיימה החגיגה, כשהחברה האחראית על מערכת ניהול התורים פשוט חסמה את הבוטים.

ועכשיו התהליך קצת יותר מעצבן

מאז הפרסום, מזוז לקח את הבוט שפיתח והגשים בדיוק את מה שהוא תיאר בשיחה עם גיקטיים, כאשר הוא יצר לוח שמציג את כל התורים הזמינים בכל אחת מ-52 הלשכות ברחבי הארץ, במקום שתצטרכו לעבור לשכה לשכה. בנוסף, המערכת המליצה על התור המתאים ביותר על בסיס מיקום, תאריך הטיסה וזמן ההמתנה הממוצע לקבלת הדרכון. בקיצור – מזוז יצר את המערכת שמשרד הפנים ו-MyVisit היו צריכים ליצור מלכתחילה – אבל למה שהם יעשו את זה? אחרי הכל, אתם מנסים לצאת מהארץ.

"מסיבה מסוימת, הפתרון שסיפקתי לאזרחים הפריע למישהו ובמקום שישקיעו משאבים בשיפור המערכת שלהם, הם הושקעו בהוספת מנגנוני אבטחה נגד בוטים, ואפיול סירבלו עוד יותר את התהליך למשתמש הקצה, וגרמו לכך שחזרנו לנקודת ההתחלה", מספר מזוז לגיקטיים. פלטפורמת MyVisit, המופעלת בפועל על ידי חברת CallFlow, חסמה את האפשרות ל-Session אנונימי, וכעת המבקרים צריכים גם לעבור דרך Captcha כדי להכנס למערכת, ולא ניתן יותר לראות תורים כאורח.

מבדיקת גיקטיים עולה כי בכל פעם שתרצו לעבור בין סניפים כדי לבדוק האם ישנם תורים פנויים, תצטרכו להזין מחדש את תעודת הזהות ומספר הטלפון שלכם – כאילו שהתהליך לא היה מייאש מספיק עד כה. לא מצאתם תור בסניף אחד? תצטרכו שוב ושוב להזין את תעודת הזהות ומספר הטלפון שלכם במעבר בין כל סניף. מזוז מגדיר את מערכת זימון התורים בתור מערכת "נוראית. שתמשיך לתסכל אזרחים ותבזבז את זמנם היקר".

במקביל לבוט שמזוז בנה, עוד מספר מפתחים ראו את המצוקה של האזרחים אל מול התהליך המייגע ובנו גם הם בוטים ומערכות משלהם, אחד מהם אף טוען כי הוא סייע לקביעה של יותר מ-4,000 תורים. אבל בסופו של דבר, כאמור, התהליך שאיפשר את קיומם של הבוטים נחסם. "אתם רוצים לחסום אותנו ולהמשיך להתעלל באזרחים? בבקשה. בהצלחה במציאות תור בעוד חצי שנה במעלות תרשיחא!", כתב שילה מגן, מתכנת נוסף שבנה מערכת דומה. בקיצור, אתם לבד עכשיו במערכה.

רשות האוכלוסין וההגירה: לא אנחנו אחראיים על זה

ברשות האוכלוסין וההגירה טוענים כי אין להם שום קשר לחסימת הבוטים: "המערכת אינה מופעלת על ידינו, רשות האוכלוסין וההגירה, כי אם על ידי חברת CallFlow, שהיא חברה חיצונית שמפעילה את ניהול התורים עבור רוב גופי הממשלה. לא הייתה שום דרישה מהרשות לחסום בוטים". כך נמסר לפניית גיקטיים. פנינו לעידן כהן, מנכ"ל חברת CallFlow, המפעילה של MyVisit, והוא מסר את התגובה הבאה מטעם החברה:

"הבוטים נחסמו מהסיבות הבאות: 

  1. חלק מהבוטים החלו בפעילות של ספסרות – תפיסת תורים ומכירתם הלאה למרבה במחיר, מה שלא חוקי ופוגע בציבור הרחב.
  2. חלק מהבוטים דורשים הרשמה ובכך יוצרים מאגר נתונים על האזרחים ללא פיקוח מתאים, מה שאינו חוקי ועלול לפגוע בפרטיות של הציבור הרחב.
  3. חלק מהבוטים תופסים תורים בהיבטים נרחבים ופוגעים בציבור המנסה לקבוע תורים בעצמו.
  4. הבוטים יוצרים עומס מלאכותי גדול מאד על המערכת מה שעלול בשלב מסוים להביא לקריסתה ולפגוע בציבור הרחב

בשורה התחתונה – כבר היום מיד לאחר חסימת הבוטים – רואים שיפור משמעותי בכמות התורים הזמינים לקהל הרחב".

"הבוטים לא עבדו לטובת הציבור"

אבל האם באמת הבוטים עזרו? לפחות על פי מנכ"ל החברה שמפעילה את פורטל MyVisit – התשובה היא לא.

אני שואל בכנות. לא קצת מבאס שהגענו למצב שמפתחים חיצוניים היו צריכים להתערב וליצור משהו שתיאורטית עובד יותר טוב למען הציבור מהמערכת שלכם? זה התחיל מבוטים יחסית טיפשים, אבל זה התפתח לממשק UI שהוא פשוט טוב יותר ממה שאתם הצעתם

כהן: "הבוטים לא עבדו לטובת הציבור, להפך, הם תפסו את כל התורים לעצמם ובעצם החמירו את המצב. יצרו עומס מלאכותי על המערכת".

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

23 תגובות על "זוכרים את הבוטים שעוזרים להשיג תורים לדרכון? הם נחסמו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אחד שלא יודע
Guest

זה מה שקורה כשיש מונופול. Callflow הם מונופול לכל דבר, בעידוד משרדי הממשלה

קובי
Guest

טוב שחסמו אפשרות לבוטים, מהרבה בחינות זה היה בעייתי. מצד שני צריך לשפר את המערכת ואת הזמינות של משרד הפנים באופן כללי.

בצל כחול
Guest

צודק. ולחברה הזאת יש אינטרס לשפר לך את המערכת…..
אתה חי בסרט.
בגופים ממשלתיים זה לפי מכרז. ברקע שזוכים במכרז מאוד קשה להחליף חברה.
ברוב המקרים מעדיפים להמשיך עם אותה חברה.
אז מה שעושים זה השקעה של המינימום ההכרחי כדי לשמור על המכרז לעוד סיבוב. השירות עצמו מעניין להם את התחת….
אתה בטח מכיר את זה בשם היותר מוכר של זה "שר בממשלה".

יוסקה
Guest

שיוסיפו לבוטים אפשרות לסידור captcha וזהו
יש סיפריות שאשכרה משתמשות באנשים מהודו כדי שהם יעשו את זה ב כלום זמן

בצל כחול
Guest

איזה בזיון.
הלוואי שכופי הממשלה יעיפו את החברה שלך קיבינימאט יא אפס.
בנאדם אחד שיפר לך את המוצר פי מליון מאשר הפח אשפה הזה שהקאת על האזרחים וגרפת מליונים על אפס עבודה. אז במקום שתגייס אותו ותשקיע בשיפור המוצר לטובת האזרח (כמו שאתה טוען שכל כך חשוב לך), הלכת ועשית את *זה*.
אפס. פשוט אפס

כוסאמאשלכם
Guest

למרות שאני חושב, בתור מתכנת שמכיר טוב את העולם הדיגיטלי היום, שטענותיו לא שקריות לחלוטין ואפילו הגיוניות.

אבל השורה התחתונה זה לא חסימת הבוטים.
זה זה שחברה הבזיונית שלו מלכתחילה יוצרת את הסיוט הזה לאזרחים.
ובתכלס זה גם לא החברה פח אשפה שלו.
זה דרכי הפעולה הבזיוניות של הממשלה.
את המליארדים שלנו של משלמי המיסים הם מעדיפים להוציא על מליארד sms ותעמולות בחירות כל חצי שנה. ל4 על שירות לאזרח. ועל זה אני מקווה שתחנקו כולכם במוות איטי עד שדם יצא לכם מהאזניים. פשוט רשעים גדולים.

יכלו להרחיב כח אדם. יכלו לייעל את המערכת. יכלו לעשות המון דברים. אבל הם הטופ שבחולרע

ויקטור
Guest

תודה

גדעון
Guest

מנכל call flow צריך להבייש שזו המערכת שלו לקביעת תורים, מערכת מבישה מאוד וגרועה ברמות קשות. אין למדינה סטנדרט מינימלי עם מי היא עובדת? פשוט בושה שהגיעו למצב כל כך גרוע עם התורים והדרכונים. הכל פתיר ומהר רק לעבוש עם חברות נורמליות

אלי
Guest

לו היו מצטרפים למאגר הביומטרי כל הסבל היה נחסך. 10 שנים שקט. ברור שאחרי 3 שנות הקורונה נוצר עומס בלתי סביר. חידשתי לפני הקורונה ומחר בבוקר לטוס.

וואיי כמה מח
Guest

גאון!
ומה עם מי שנולד למשל ב3 שנים האחרונות איינשטיין?
חוץ מזה מה הקשר ביומטרי לכך שהם מתעללים באזרחים.
באמת גאון על אתה

nope@nope.com
Guest

אם אתה אומר את זה או שגרת במערה או שלא היית חשוף למה המאגר הביומטרי מביא איתו

מיואש
Guest

חיפשתי בלשכת אשדוד לאחי להנפקת ת.ז לצו גיוס
אין תורים פנויים ב 3 שנים הקרובות זה הזויייי

אורן
Guest

נראה לך, מנכ"ל יקר, שסביר שכדי למצוא תור צריך לעבור במערכת שבניתם ישוב אחרי ישוב ובכל פעם להקליד מחדש את תעודת הזהות ואת הטלפון???????
נראה לך סביר שחייבים לבטל תור קיים לפני שניתן להזמין תור חדש ולהסתכן בכך שהתור החדש יחטף עי אחר והגולש ישאר קירח מכל הצדדים????
מערכת פשוט גרועה – אין מילה אחרת.

Avi
Guest

כדאי לבנות בוט בעלות של שקל לשימוש,
וכך יממנו את 2capacha, שתפתור את הקפאצ'ות.

א א
Guest

טוויסט בעלילה: לCallflow יש בוטים וממשק משתמש טוב יותר הם הסירו את הבוטים כי הם מפריעים לבוטים שלהם לקבוע תורים לעצמם.

א ט
Guest

למה הבוטים צריכים לתפוס תורים?
אי אפשר להציג רשימה של תורים פנויים מבלי לקבוע אליהם?

א ט
Guest

למה הבוטים צריכים לתפוס תורים?
אי אפשר להציג רשימה של תורים פנויים מבלי לקבוע אליהם?

נמאס מסוציופטים
Guest
נמאס מסוציופטים

רעיון.
לטרגט את החברת פח הזאת על ידי ארגוני האקרים אזרחיים עד שייכנעו.
בחולרות כמוהם צריך להלחם בכוח

בוריס
Guest

המדינה חייבת לאפשר api פתוח לכל. כמובן שצריך שיהיה בטוח. אתם לא רוצים שיעמיסו? אין בעיה, תוסיפו rate limiting.
זה צריך להיות הסטנדרט!
אם אני רוצה לעשות אוטומציות אולי באמצעות siri או google home, למה שאני לא אוכל לעשות את זה???

nope@nope.com
Guest

מנכ"ל, פחח, שווה לשים אותו בקופסא ולשלוח חזרה למפעל לצעצועים

אורי
Guest
פשוט ביזיון, זה לא שונה מכל שירות ממשלתי אחר שניתן לנו ברמה בערך של פח אשפה. בכל מה שקשור למחשוב / מידע / וכו' המדינה חייבת לתת API פתוח לכולם בלי הגבלה, בלי captcha ובלי משחקים. אם רוצים גם אופציה להורדה של כל המידע, זה ציבורי וזה שלנו. (בדיוק כמו המידע על עסקאות נדלן, שתתקל בקשיים לקבל אותו) אין שום סיבה שלא יהיה מידע על התורים הפתוחים לכל המקומות בפניה אחת רוצים שלא יתפסו תור? מעולה, תשלום סימלי מראש של כמה שקלים והבעיה תפתר. אבל ראבק, תציגו את כל התורים. בלי קומבינות שעל הבוקר מוסיפים / מורידים תורים דרכון עולה… Read more »
חברת סייבר
Guest

מערכת איטית, גם אחרי שחסמו את הבוטים, מערכת זוועה כזו בעולם של מחשוב אלסטי זו בושה למהנדסים שבנו אותה, אין להם קשר לעולם המחשוב.

ארכיטקט תוכנה
Guest

איך מהנדס נורמלי היה משפר את המערכת בדיחה הזו?
למה לא להראות עבור כל לשכה את התור הראשון הפנוי? לפחות תאריך, אין טעם לתת לנו לעבור את כל התהליך כדי לגלות שהתור הראשון הוא בעוד 4 חודשים
למה אפילו רשימת הסניפים נטענת במשך כמה דקות? משרד הפנים בונה סניפים כל הזמן? סתם מוסיף עומס על המערכת
יש פה מחסור בשרתי db ושרתי cache, סביר להניח שרוב הפעולות שלנו חוזרות בין משתמשים, גם בלי לתפוס תורים, רק בדיקת תור פנוי בין סניפים שונים.
פשוט בושה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: