מה באמת מספרת התכנית העסקית על היזמים

תכנית עסקית היא מרכיב חיוני עבור יזמים השואפים להקים חברה שתהווה קרקע יציבה למוצר שהם בוראים, ומטרתה הגלויה לסכם באופן ראשוני את ההיבטים הפיננסיים של המיזם. אמה בוטין מסבירה

תמונה: flickr, cc-by, betsyweber

מתוך פרק בספרה של אמה בוטין “10 שיעורים שלמדתי כסטארטאפיסטית” (פרטים בסוף הפוסט)

תכנית עסקית חיונית עבור יזמים השואפים להקים חברה שתהווה קרקע יציבה למוצר שהם בוראים, ומטרתה הגלויה לסכם באופן ראשוני את ההיבטים הפיננסיים של המיזם. ואכן, בעיקר לקראת גיוס הון נוהגים יזמים ליצור תכנית עסקית באקסל ולשגר אותה למשקיעים ו/או לשותפים עסקיים פוטנציאליים.

אך למעשה, התכנית העסקית באקסל היא הרבה מעבר למספרים ולנתונים עובדתיים אופרטיביים. מבנה הקובץ ותכולתו מבטאים את אופי היזמים, את השקפת היזמים ואת ראייתם העסקית. כלומר, אישיות היזמים, סדר המחשבות שלהם לגבי המיזם והחברה, כמו גם צביון החברה עצמה, מגולמים בשתי וערב של שורות ועמודות.

במובן מסוים, האקסל משמש כלוח החזון (Vision Board) של היזמים. אותו חזון מתורגם לצורת עבודה קונקרטית ומסתעף לפרטי פרטים היוצרים יחד תמונה שלמה. כלומר, בראש ובראשונה התוכנית העסקית באקסל משקפת את אישיות היזמים שמאחוריה ומתבצעת על ידם לטובת חידוד תפיסות והבנה עצמית של המיזם, ולא כדי להתחבב על משקיע זה או אחר. יזמים השואפים לרצות כל משקיע ייאלצו למעשה להגמיש את אישיותם בכל פעם מחדש ולבצע התאמות אחרות – מה שסביר לגרור אותם למרדף אינסופי וחסר תוחלת. מסיבה זו, שמירה על אותנטיות ועקביות המגולמות באקסל מקדמת את מטרות היזמים על ידי משיכת המשקיעים המתאימים.

תוכנו המלא של האקסל מכיל אפוא נתונים המעידים, יחד ולחוד, על שלושה אלמנטים עיקריים המאפיינים את היזמים:

  • מבנה האישיות של היזמים
  • הבנה אופרטיבית של המיזם
  • תפיסה עסקית של המיזם

וכך, מבלי להיזקק למילים, מבנה האקסל והמספרים העובדתיים שהיזמים בוחרים לציין בו, מגוללים לעומק את הסיפור של היזמים, של המיזם ושל החברה, ועשויים לנבא אילו משקיעים יתחברו דווקא אליהם.

מבנה האישיות של היזמים

צורתו הוויזואלית והמבנה של האקסל מעידים על אופן החשיבה, התפיסה והביטוי של מתכנניו היזמים, ולכן גם על אישיותם. כך למשל, הוא עשוי להיות תשתיתי ומסודר בצורה אחידה ונעימה לעין (למשל עם צבעים שונים); לכלול גיליון אחד או מספר גיליונות ש”מדברים” ביניהם ומציגים את מגוון ההשלכות של כל שינוי על האופרציה, על התזרים ועל כוח האדם. או לחילופין, הוא עשוי לשקף עריכת נתונים מיידית ולכלול עובדות אופרטיביות נפרדות בלבד, דהיינו אקסל “מהיר”, מפוקס לתקופה הנוכחית, הלוקח בחשבון אופרציה בסיסית בלבד.

אקסל שתוכנן באופן יעיל מאפשר שליפת נתונים פשוטה וצפוי לבטא נאמנה את השפעתם של שינויים עתידיים בפרמטרים מסוימים על המערכת כולה. באקסל כזה, כל שינוי קטן ישפיע על הסעיפים הרלוונטיים בצורה אוטומטית, והיזמים לא יידרשו לתיקונים ידניים אינסופיים. כך לדוגמה, הוספה או גריעה של עובד ממצבת כוח אדם תשפיע ישירות על כלל ההוצאות באותו חודש: עלויות ישירות (משכורת) ועלויות עקיפות (כביש שש, חשבונות ניידים וכיוצא באלו).

תשתית איתנה של אקסל מעידה לרוב על חשיבה לטווח ארוך ומצביעה על אדם או על צוות שהשכיל לבנות בסיס איתן למגוון תרחישים אפשריים. סביר להניח שחשיבה זו תתבטא הן במוצר והן בחברה. בסופו של יום, האקסל משקף את צורת החשיבה של היזמים, ממש כמו קורות החיים. המבנה שלו יצוק מתבנית החשיבה וההתנהלות של היזמים, וכמו בחיים, כל מבנה מכבד את בעליו.

להלן מספר דוגמאות לאופן שבו אפשר לקרוא את האקסל, מעבר לנתונים היבשים:

א. אישיות היזמים כפי שמשתקפת בתכנון המשכורות

ניתן להבין במהרה את סוג החברה שהיזמים בחרו להקים, וזאת מעיון בטבלת המשכורות. קביעת משכורות באופן כללי, ובפרט התקציבים שהיזמים ייעדו לעצמם ולצוות הראשוני של תפקידי המפתח (talent), מעידים על אופייה של החברה – שמנה או רזה. בהקשר זה מעניין לבחון בעיקר את המשכורות האישיות ואת ההתייחסות לאופן משיכת הטאלנט:

משכורות אישיות
במקרה שבו היזמים בוחרים להקים חברה רזה ומחליטים על משכורות נמוכות, אפשר לבדוק את מידת הנכונות שלהם לחיות עם משכורות רזות: האם יש מצדם מעין “הקרבה” ראשונית להרצת המיזם עד להשגת יעד קרוב ומוגדר מראש, או שמא מדובר במבט קולקטיבי על אופרציה מצומצמת לטווח ארוך. מצד שני, משכורות ממוצעות ואף מעט גבוהות מכך עשויות לשקף מגוון כוונות, כמו ביטחון רב במיזם ובסוג ההשקעה.

מנגד, הן עשויות לשדר מסר שלפיו היזמים אינם מבינים את שוק היעד. אפשרות נוספת לקריאת נתונים אלו היא שהיזמים תכננו לעצמם משכורת רזה לשנה הראשונה ולאחר מכן, עם או בלי ציון דרך מוגדר מראש, הם בונים על משיכת החזר שמן יותר בגין תקופה ארוכה נטולת משכורות. בכל מקרה ומכל כיוון, אם המשכורות הנקובות רחוקות מהמקובל בשוק – עדיף להוסיף הערה (comment) קטנה עם הסבר על כוונת היזמים.

משיכת טאלנט
המשכורות שהיזמים בוחרים לציין עבור עובדי מפתח מעידות על בחינת נתוני השוק, אך מעבר לכך הן  גם משקפות את תפיסת היזמים לגבי האופן שבו יש למשוך טאלנט לחברה. לפי אסכולה אחת, בעלי מקצוע ייחודיים ביותר בתחומם (טאלנטים) שאינם שותפים במיזם או בחברה ידרשו משכורות גבוהות ולא יצטרפו בפחות ממשכורת מרשימה במיוחד, גם אם תוצענה להם אופציות בחברה. לפי אסכולה אחרת – יזמים חזקים דווקא מסוגלים למשוך טאלנט  גם במחירי שוק ואף פחות מכך.

“סיפור המשכורות” באקסל משקף גם תדמית מסוימת הנוגעת לקורלציה בין המשכורות שהיזמים הקציבו לעצמם ובין המשכורות שהם מייעדים ליתר העובדים והטאלנטים. המספרים והפערים, באם קיימים, מעידים על חשיבה ועל אופי מסוימים. כמו כל אחד מהפרמטרים באקסל, ככל שהאופי בנושא זה מגובש וברור ליזמים, כך יהיה להם קל יותר למצוא את המשקיע (השותף העסקי) שאופי זה מתאים לו.

גם בהקשר זה קיימות מספר אסכולות, כשהשתיים הבולטות הן כדלהלן:

רוצים להמשיך ולקרוא את הפרק או את הספר כולו? הכנסו למימונה ותוכלו לקבל את הפרק המלא עוד היום.


על המחברת, הספר השלם והשקת הפרוייקט במימונה


אמה בוטין היא מחברת הספר: “עשרה שיעורים אשר למדתי כסטארטאפיסטית”. הספר מבוסס על מחקר מתמשך ועוסק בשלבים הראשונים הנדרשים בפתיחת מיזם, כלומר הבנת הרעיון לעומק, בניית אישיות למוצר, פיתוח מוצר ומיקוד בתשתית הנכונה שתאפשר צמיחה מהירה.

הספר נוגע גם בנקודות החשובות שעולות לפני היציאה לגיוס ראשון, ובפרט איך אנחנו נראים כיזמים בעיני המשקיע. משקיעים מהשורה הראשונה שיתפו פעולה: בשיחות גלויות לב הם מספרים מה מוביל להם בסופו של דבר להשקיע, ולא פחות חשוב – מה גורם אותם לתת ליזמים תשובה שלילית.

המטרה בספר היא להעביר ידע רב ערך הלאה, ולתת ליזמים כלים חיוניים שיסייעו להם לדלג כמה שאפשר על הבורות. השאיפה כאן היא לספק ליזמים נקודת פתיחה גבוהה בהרבה, שממנו יוכלו להצמיח את המיזם הגדול הבא.

אמה בוטין

אמה בוטין, יזמית, מנטורית ומרצה ליזמות בבינתחומי, הרצליה. בעברה ייסדה את חברת Kryon Systems ומלווה בשנים האחרונות יזמים רבים בדרכם להקמת, ניהול ומכירת המיזמים שהקימו. בוטין היא גם מחברת רב המכר “על אהבה וכלכלה”, המציג מנסיונה ומתייחס לעשרה שיעורים שלמדה כסטארטאפיסטית.
למידע נוסף כנסו אל: http://www.emmabutin.com/
אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי הפייסבוק של אמה בלינק המצורף

הגב

1 תגובה on "מה באמת מספרת התכנית העסקית על היזמים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יפית רוזן
Guest

כתבה קולעת ומנסיוני בהחלט נכונה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: