חוק ה-10/20/30 לבניית מצגת מושלמת

הרבה אנשים לוקחים את התהליך של בניית פרזנטציה כמובן מאליו. רז בכר מסביר, כיצד ניתן, באמצעות שמירה על כמה קווים מנחים, לבנות מצגת מעניינת ויעילה.

cc-by-o5com. flickr

הרבה מאוד נאמר על איך צריכה להיראות מצגת טובה, ומה הם הדברים שעליהם צריך לשים את הדגש. מבחן המציאות מאלץ אותנו להתמודד עם דברים שלא בהכרח קוראים עליהם. החל מקיצור זמן ההצגה, הוספה של אדם נוסף בקהל שלא בהכרח יודעים את הרקע שלו, המנורה של המקרן כהה מדי ועוד.

בכתבה הבאה אנסה לשרטט מספר עקרונות מנחים לבניית המצגת האידיאלית אשר תעזור לכם להתמודד בצורה הטובה ביותר עם סיטואציות שכאלה.

אני אפתח ואומר שחלק גדול מהפוסט הזה מבוסס על נסיון אישי, עמיתים חברים, ויזמים למיניהם שבדר”כ הגיעו עם רעיון טוב, אבל ברגע האמת של ההצגה בפני המשקיע, המסר העיקרי לא הועבר. אם זו מצגת בפני משקיעים, תלמידים, לקוחות או אפילו רק נסיון לסכם לעצמכם את הדברים, שלד המצגת הינו זהה במרבית המקרים.

שפת גוף וההצגה

אחוז לא מבוטל של אנשים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (במודע או לא במודע), החלק האחר של הקהל שבדרך כלל מציגים לו הם אנשים שהזמן הוא משהו שמאוד יקר להם. לכן בדרך כלל הם מצפים לשמוע דברים עניינים. בשביל לשמור על הריכוז של הקהל, ועדין להצליח להעביר את המסר יש צורך לדעת מראש כיצד תנוהל הפרזנטציה.

לא לכולם יש את הכריזמה שיש לנואמים הגדולים, ולכן צריך לדאוג שכל הסביבה והאמצעים שמציגים איתם יהפכו את הפרזנטציה לתהליך הרבה יותר ידידותי, הן להקהל, והן למרצה. 70% מהקשב של הקהל הינו תוצאה של שפת גוף, רק 30% הינם תוצאה של תוכן ומצגת. מספר דוגמאות שניתן לעשות וליישם בנוגע לשפת גוף:

  • לא להסתתר מאחורי הפודיום – לשמור על קשר ישיר עם הקהל.
  • לשמור על שפת גוף פתוחה ולא סגורה – לראות שמדברים עם ידים פתוחות וגב זקוף ולא להתכווץ על הבמה.
  • לשמור על טונים שעולים ויורדים – להימנע ממונטוניות.
  • לראות שלא מבצעים תנועות חוזרות – הרבה מאוד אנשים נוטים לקפץ, לרקוד, לנוע מצד לצד בהליכה על הבמה.
  • הרבה פעמים בשביל לא לעשות דברים “מוזרים” מדי עם הידים ניתן פשוט להחזיק עט או טוש, וככה הידים יכולות להתעסק עם משהו שלא מושך את תשומת הלב של הקהל.
  • לשמור על קשר עין עם הקהל
  • לבוש – תראו שאתם מתאימים את עצמכם לקהל, לא יותר מדי מפואר אם לא צריך, מצד שני לחשוב פעמים לפני שעולים עם כפכפים.

בכל מה שקשור למצגת עצמה, חוק 10/20/30 (אותו הנחיל גיא קאווסקי – אחד מהאנשים היותר משפיעים בעולם האינטרנט) נועד על מנת ליצור עקרונות על מנת להעביר את המסר בצורה הברורה ביותר. העיקרון הזה אומר משהו פשוט מאוד. מצגת צריכה להיות עם 10 שקפים, לא יותר מ 20 דקות, ולא תכיל טקסטים עם גופנים שקטנים מ 30pt. אנו נתמקד במצגת למשקיעים.

10 שקפים

זהו המספר האידיאלי למספר שקפים במצגת power point. אדם רגיל (כן גם משקיעים הם כאלה) מוגבלים בכמות המידע שהם יכולים לקלוט בפרק זמן קצר, לכן צריך לבחור בקפידה מה רלוונטי ומה לא. אומר את זה יפה גיא קאווסקי “אם בהכרח אתם חייבים יותר מעשרה שקפים על מנת לתאר את העסק שלכם, כנראה שאין לכם עסק”. עשר הנושאים אותם צריכה לכלול המצגת הינם:
1. הבעיה
2. הפתרון שלך
3. המודל העסקי
4. העקרונות לטכנולוגיה / ליחודיות הפתרון
5. שיווק ומכירות
6. התחרות
7. השותפים
8. אבני דרך ותחזית
9. סטאטוס עכשיו ולוחות זמנים
10. סיכום ו Call To Action (=מה עושים אחרי המצגת / מסקנות)

20 דקות

את 10 השקפים צריך להעביר ב 20 דקות. אחד מהנוכחים בכל ישיבה או פרזנטציה שתעשו הינו “המשקיע מרפי”. בניגוד לעקרונות של גיא קאווסקי, העקרונות של מרפי יותר פשוטים, כל מה שיכול להיות לא בסדר, יהיה לא בסדר.

גם אם יש לכם שעה של חלון זמן, תתחשבו בזה שהסוללה של הלפ טופ תיגמר, החיבור למקרן יקח יותר ממה שתכננתןם (וזה בלי לסדר את הרזולוציה), כנראה שאתם רק פגישה אחת מיני רבים בסדר היום של המשקיע ולכן הסבירות שהוא יאחר הינה גדולה. בעולם האידיאלי, המצגת תעבור ב 20 דקות, ואז 40 דקות יהיו להסברים ושאלות.

פונט בגודל 30pt

אחד הדברים שנתקלים בהם במהלך מצגות הינם דחיסה של כמה שיותר טקסט בשקף אחד. התוצאה המתבקשת היא שבסופו של דבר נוצר מצב שהמציג מקריא את השקפים, ברגע שהקהל מבין את זה, הוא פשוט קופץ לסוף לקרוא את הפאנץ’. מרגע זה המציג והקהל אינם מסונכרנים. התוצאה הישירה של זה הינה קטיעה ברצף ההרצאה, איבוד הקשב של הקהל, “והרמה להנחתה” לקהל לשאלות מתחכמות.

הסיבה שאנשים דוחסים כמה שיותר מידע בשקף היא קודם כל בגלל שהם לא יודעים על מה הם מדברים (לא מקצועיים), סיבה שניה היא כי הם חושבים שזה נראה מרשים. סיבה שלישית, הרבה מאוד אנשים חושבים שזה יעזור להם לזכור מה הם צריכים להגיד. המצגת היא כלי שעוזר לקהל להבין יותר טוב, ולא למרצה.

אם אתם לא שולטים בחומר, תעדיפו לדחות את המצגת וללמוד לפעם הבאה. חוסר הנעימות של בקשת הדחייה יתגמד לעומת המבוכה של שאלות צליבה שלא יקבלו מענה הולם במהלך ובסוף המצגת. ברגע שתתחילו להשתמש בפונט 30 ומעלה במצגות, תגלו מהר מאוד שאתם צריכים להשתמש במשפטים הרבה יותר קצירים, אבל מצד שני הרבה יותר עיניינים. אם בכל זאת אתם מתעקשים לשבור את הכלל לפחות הרווחת בדיחה במהלך המצגת “ההשקעה כוללת גם בדיקת ראיה”…

שמירה על קו עיצובי במצגת

מספר דברים נוספים שכדאי לשים אליהם לב הינם שמירה על עיצוב עקבי, יצירה של שבלונה של המצגת במסמך וורד לפני שעוברים לפאוור פוינט ועוד… ניתן למצוא המון מידע ביוטיוב ובאינטרנט בכלל על יצירה של מצגות כמעט לכל סוג פרזנטציה שיש. הדבר הכי פחות טוב שניתן לעשות הוא להתיימר לדעת את הדברים הללו בלי כל הכנה מוקדמת.

מספר מילים על חלק מהחלופות האחרות שקיימות ברשת לבנייה של מצגות. הרבה מאוד מנסים להרשים ע”י “מצגת אינטרקטיבית” שניתן להרים בתוך מספר דקות. מההתנסות שלי, הדבר בדר”כ גורם להסחות דעת, ולהורדת הפוקוס מתוכן המצגת בשל ההתמקדות באפקטים. בסופו של דבר צריך לזכור משהו אחד ברור, תגדירו לעצמכם מראש מהיא המטרה של המצגת, ומה אתם מצפים בהמשך.

לסיכום, למרות שההתמקדות כאן הינה במצגת למשקיעים, קחו בחשבון שהעקרונות שכתובים כאן ניתנים ליישום בהרצאה בפני סטודנטים, ממצגת ללקוחות ובכלל. תראו שאתם מקצועיים בחומר שאתם מעבירים, ושאתם בטוחים ברעיון שלכם. כל שנשאר הוא לאחל בהצלחה.

רז בכר

בן 28, בעל B.Sc בהנדסת מערכות מידע. עובד ב HP כיועץ טכנולוגי, ויועץ ליזמים מתחילים. יזם טכנולוגי, בעל ניסיון של 3 שנים בפיתוח אפליקציות לרשת. מתמחה בטכנולוגיות .NET ונותן את הכבוד הראוי לכל מוצר מבית Google ( מי אמר שצריך לבחור בין אבא לאמא?). בעל ניסיון בקונפיגורציות של חנויות מסחר אלקטרוני. מהתמנים הבודדים בענף. רואה את טכנולוגית הענן כעתיד זוהר טכנולוגית וכלכלית. עדין לא החליט אם שיווק ברשתות חברתיות צריך להיכנס לרזומה.

הגב

6 תגובות על "חוק ה-10/20/30 לבניית מצגת מושלמת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יכין
Guest

תודה. מעניין מאוד. אשמח לקרוא פוסט נוסף שבו תעסוק במצגות מתקדמות יותר – למי שכבר מכיר את הפרויקט ואתה רוצה להציג התקדמות ומספרים והרבה מידע – וברור לך שהזמן והקשב אינם שלך.

מנדי סודרי
Guest

תודה

דניאלה
Guest

תודה רבה. ממש נחמד ונכון. מתאים לקורסים שאני מלמדת. והמלצה אם המצגת יותר ארוכה מ10 שקפים: ליצור ממנה כמה מצגות קטנות ( של 10 שקפים )
עוד פעם תודה.

ניר קרוא
Guest

נהנתי לקרוא את הכתבה.
תודה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: