נסעתי בשירות הנסיעות החכם והחדש של via בתל אביב: הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

שירות ההסעות החדש, Bubble Dan, הושק הבוקר בתל אביב וסופסוף מביא את חברת via לישראל. עליתי על אחת הנסיעות החכמות הראשונות בישראל וגיליתי שסוף סוף גם בישראל אפשר ליהנות מתחבורה ציבורית חכמה ומפנקת, אבל יש לזה מחיר

צילום: גיקטיים

בעוד בחלק נכבד מהמדינות המערביות ניתן לנסוע עם שירותי תחבורה שיתופית כמו אובר, ליפט ושאר שירותי ההסעות החכמים, בישראל, “הסטארטאפ-ניישן”, אנחנו נאלצים להסתפק בשירותי מוניות יקרים או בתחבורה ציבורית איטית ומיושנת. הבוקר (ב’), המצב משתנה קצת לטובה, כאשר משרד התחבורה בשיתוף חברת via הישראלית-בינלאומית וחברת “דן” משיקים את Bubble Dan (באבל דן), שירות הסעות חכם שלוקח את התחבורה הציבורית, ומבטיח להפוך אותה ליותר יעילה והרבה יותר מהירה וחכמה. עליתי על אחת הנסיעות הראשונות כדי לבדוק האם יש כאן בשורה לעתיד של התחבורה הציבורית.

המסלול המשותף הקצר ביותר הוא זה שיכריע את נתיב הנסיעה

צילום מסך

כל ההתנהלות מול Bubble מתבצעת אך ורק באמצעות האפליקציה (זמינה לאנדרואיד ול-iOS עם השם הנוראי שיוביל אתכם למאות אפליקציות משחק עם אותו השם). לאחר שתירשמו ותזינו את פרטי האשראי שלכם (תשכחו ממזומן), תוכלו להזין את נקודת האיסוף ונקודת היעד שלכם. כן, סוף סוף נגמר עידן ה”תעביר לנהג”.

במקום לאסוף אתכם מהבית ולהוריד אתכם בדיוק בנקודה שבה ביקשתם, כמו ב-gett או אובר, ב-via מציעים לייעל את העניינים על ידי איתור של נקודות איסוף והורדה שנמצאות במסלול הנסיעה, כך שלא תצטרכו ללכת יותר מכמה דקות בודדות לתחנת האיסוף או ליעד שלכם. כמו כן, האלגוריתם שפותח על ידי via מחשב בצורה דינמית את המסלול הקצר ביותר האפשרי שמחבר בין הנוסעים והיעדים, כך שהמסלול לא יהיה ארוך או סיבובי מדי. אם תרצו זו מעין הכלאה בין אוטובוס, מונית ספיישל ומונית שירות.

לאחר שהזמנתי את ההסעה שלי, סומן לי כי נקודת האיסוף תהיה תחנת האוטובוס ברחוב המקביל אליי, שזוהי בעצם תחנת האוטובוס הקרובה ביותר לביתי. כאן קצת התבאסתי שלא יכולתי לראות מבעוד מועד את זמינות הרכבים באיזור שלי, ולדעת מראש כמה זמן בערך יקח לאסוף אותי מרגע ההזמנה. בכל מקרה, לאחר הלחיצה על ההזמנה, יכולתי לראות את הרכב מגיע על המפה ממש כמו ב-gett, אבל בניגוד למונית, הרכב של באבל הוא מעין מונית שירות מאוד משודרגת.

מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

מונית שירות על סטרואידים

צילום: גיקטיים

הרכב שעצר יכול להסיע 10 אנשים במקביל, אבל הוא ממש לא נראה מבפנים כמו מונית השירות שהתרגלתם לנסוע בה בשנים האחרונות. הרצפה מצופה בפרקט, המושבים חדשים ולא מגעילים ובעיקר אין צורך להתעסק כל הזמן בהעברה של עודף לנהג. מהרגע שעליתי על הבאבל, גיליתי שרק אני והנהג נחלוק את הנסיעה. ימים ראשונים של שירות בכל זאת. על גבי מסך מרכזי שנמצא בקדמת הרכב ניתן לראות בברור את שמות הנוסעים, סדר ההורדה שלהם, וכמה דקות נותרו להם ליעד, כך שאתם כל הזמן מעודכנים במהלך הנסיעה.

צילום: גיקטיים

גם במהלך הנסיעה עצמה, האלגוריתם של via משחק תפקיד חשוב. בכל נקודה בנסיעה, הוא עשוי להורות לנהג אסוף עוד נוסעים אם הם מתאימים לפרופיל של הנסיעה: האלגוריתם של השירות יכול לזהות האם נקודות האיסוף וההורדה של מזמיני הנסיעה תואמות את המסלול הקיים ולא משנות אותו יתר על המידה, ולשנות את מהלך הנסיעה בהתאם. כל מי שהתנסה בשירותי הנסיעה המשותפת של ליפט או אובר וודאי מכיר את הסיטואציה שבה לפתע צריך לאסוף נוסע נוסף, אך הנהג שמפחד מדירוג שלילי ממתין לו זמן רב מדי בנקודת האיסוף. במקרה של “Bubble”, לנוסעים יש בדיוק דקה מרגע ההגעה של הרכב לנקודת האיסוף, אחרת הוא פשוט ימשיך. מה שבעצם משנה את זמן הנסיעה המקסימלי המתוכנן.

הנהג מנווט עם אפליקציית ניווט ולא מסלול קבוע

צילום מסך

באפליקציה ניתן לראות כל העת את נתיב הנסיעה ואת זמן ההגעה המשוער ליעד, ובניגוד לאוטובוסים ולמוניות שירות, לבאבל אין מסלול או תחנות קבועות, כיוון שלכל נסיעה יש את המסלול שלה. אם האלגוריתם של via מזהה עומס או חסימה בהמשך, הוא לא צריך להמשיך בנתיב שלו, והאפליקציה של הנהג (שמבוססת על Google Maps) יכולה להנחות אותו לקחת מסלול אחר ממש כמו שאתם הייתם עושים עם אפליקציית הניווט ברכב שלכם. הרכבים של Bubble, אגב, יכולים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, כך שהם יכולים לעיתים לעקוף לא מעט פקקים בדרך – בעיקר בשעות העומס.

בשיחה שערכתי עם הנהג התברר כי כבר בשבוע שעבר החל משרד התחבורה במעין ניסוי בליווי של via, כאשר נציגים מטעמו נשלחו לרחבי העיר לדמות מצבים שונים כדי לראות האם האפליקציה כשירה לעבור לשלב הניסוי הציבורי. הנסיעה שאני ערכתי היום הייתה יותר קרובה למונית ספיישל מאשר למונית שירות או אוטובוס, אבל כל התהליך עבד בצורה חלקה, הנסיעה הייתה מהירה ויעילה והחוויה הייתה סך הכל חיובית מאוד.

למרות היעילות, רחוק מלהיות הבשורה שכולם חיכו לה

לצערי, Bubble Dan עדיין רחוק מלהיות שירות מושלם, בעיקר כי הוא חולה בחלק מהמחלות הקשות של התחבורה הציבורית בישראל: הוא זמין רק בימים א’-ה’ בין השעות 06:00 ועד 22:00 בלילה. כלומר, תשכחו מסופי שבוע, בהם הפתרון הזה נחוץ מכל, ותשכחו מהשעות הקטנות של הלילה, בהן הפתרון הזה יכול גם להציל חיים של בליינים ונוסעים אחרים בכביש. כמו כן, המחיר של השירות עשוי גם הוא להקשות על האימוץ שלו: תעריף הנסיעה נע בין 12 שקלים בשעות השפל (מהשעה 09:30 ועד 15:00, ובין 18:30 ועד גמר השירות) ועד 15 שקלים בשעות השיא. כלומר, פי שניים ויותר מתחבורה ציבורית “טיפשה”. במחיר שכזה ניתן לרכוש כרטיס “חופשי יומי” לכל איזור תל אביב והסביבה שמאפשר לנסוע מספר נסיעות לא מוגבל בכמה אוטובוסים שרק תרצו.

השירות כרגע זמין כפיילוט רק בתל אביב, וצפוי להתרחב להתרחב גם לירושלים, חיפה ודרום השרון. הבעיה העיקרית שלו היא שהוא רק עירוני בשלב הזה, ובתל אביב לא חסרים פתרונות לתחבורה ציבורית ואפילו שיתופית כמו קורקינטים, אופניים, מוניות שירות ואפילו רכבים שיתופיים כמו אוטותל. במשרד התחבורה טוענים כי באבל נועד לספק חלופה לרכב הפרטי, אבל בתוך הערים רכב פרטי הוא ממילא כמעט ולא נחוץ, אלא בעיקר לנסיעות בינעירוניות ובעיקר כשאין תחבורה ציבורית הולמת בסופי שבוע, חגים ובשעות הלילה.

למרות המחיר הגבוה, די ברור שמדובר בשירות שהוא הרבה יותר פרימיומי מאשר נסיעה במונית שירות או באוטובוס סטנדרטי: אין צורך ללכת לפעמים מאות מטרים כדי להגיע לתחנה ספציפית רק כדי לגלות שהאוטובוס או המונית מלאים. אין שום סיכוי שתצטרכו לעמוד כל הנסיעה. אין כאן התעסקות עם הטענה של רב-קו או התעסקות עם מזומן והרכב נקי ונעים. ואולי כדאי לזכור שמחיר קבוע של 15 שקלים הוא מחיר שלא רחוק מהמחיר שאיתו רק מתחילה מונית “ספיישל” את הנסיעה שלכם, שעשויה להסתיים במחיר מנופח היטב. ניתן לרכוש באפליקציה “BubblePass” שמקנה לכם מראש 10 נסיעות במחיר של 12 שקלים, כך שניתן לתמרן קצת את התמחור לפי הצורך.

אם השירות היה זול יותר וזמין לאורך כל שעות היממה וגם בסופי שבוע, ניתן היה להגיד שיש כאן בשורה של ממש בתחום התחבורה הציבורית, עד שמשרד התחבורה וחברת “דן” יתעשתו על עצמם ויאפשרו לכולם חופש תנועה, תהיה לכם כאן בשורה קצת יקרה, אך כזו שיכולה להביא אתכם מ/לעבודה בצורה הרבה יותר מהירה וחכמה. ולמרות שזו יוזמה מבורכת מטעם משרד התחבורה, אולי כדאי להזכיר להם שהגיע הזמן לשחרר לנו כבר את Uber ו-Lyft.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

22 תגובות על "נסעתי בשירות הנסיעות החכם והחדש של via בתל אביב: הנה כל מה שאתם צריכים לדעת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלומי
Guest

ואת הקשקוש הזה מדינת ישראל מממנת ב 50 מיליון שקל במקום לאפשר ל Uber לפעול… טמטום

ישראל כ\"ץ
Guest

כן, כי זו חברה ישראלית עם חזון ועובדת היטב כבר כמה שנים בערים המובילות בעולם אז למה לא לפרגן?
ישראלים, תמיד ימצאו על מה להתלונן

רועי
Guest

אובר עובדת יותר זמן ויותר טוב. מתלוננים על זה שחוסמים את אובר כי זה יפגע בנהגי המוניות ואז מרשים למשהו מעפן לפעול רק בימים ראשון עד חמישי ולא בלילה ואומרים לאנשים שלא יתלוננו.

ישראל כ\"ץ
Guest

זה פיילוט. רוצים לראות איך הציבור יגיב ואם יש הצדקה. ועל עניין זמני הפעילות אתה יכול לבוא בטענות לעצמך שהצבעת לי וקיבלת את החרדים בממשלה

אור
Guest

כן אנחנו מבינים שאתה עובד החברה ולכן יש לך אינטרס לחסום שירותי תחבורה שיתופיות בסיסיים שעובדים בהצלחה בכל העולם. תודה לך על חוות הדעת…

בני ביבי בנימין
Guest
בני ביבי בנימין

בקיצור מונית זולה עם וויז, אין שום קשר בינה לתחבורה ציבורית.

יהודה בר חושך
Guest

Uber אובר ושוב פעם Uber.
רוצים תחבורה שיתופית זמינה 24/7 ולא איזה שהוא פיילוט צולע בלי סופשבוע במימון ישראל פוץ.

רוני
Guest

נסעתי היה מדהים מטורף כל הכבוד כמו מונית אבל 15 שח אין דברים כאלו…תודה

בני ביבי בנימין
Guest
בני ביבי בנימין

השאלה כמה מוניות כאלו יהיו, מה הספק הנוסעים שהם יכולו לתפעל, האם הכיסוי האזורי שלהם בת”א הוא מלא, מה קורה במצב שאתה רוצה לחלק בעיר שאין לו עוד שותפים, האם במצב שבו יש פקקים או עבודות בכביש התחנה שלך תוזז, כמה זמן יחכו לך בתחנה החדשה, במקרה תקלה/תאונה יש פיצוי / החזר כספי, או לחכות לרכב חילופי?

עמלק
Guest

זה מחיר ריצפה.

זיקו
Guest

אם זה לא בסופי שבוע אז הערך יחסית נמוך

אלעד
Guest

“יאפשרו לכולם חופש תנועה”?
יש לך חופש תנועה כבר עכשיו בייבי, גם בלי שישרתו אותך בשבת ובלילה על חשבון החופש של עובדי דן.

מויישה גרוייס
Guest

אם חברה אמריקאית רוצה לשלם לנהג פרטי כדי שיקח אותי ברכב הפרטי שלו ואני בוחר לשלם לחברה, איפה הבעיה?
למה אין פה טיפת חופש במדינה הזו? כל דבר מיד מגיע ל”האם מותר או אסור” כמו בברית המועצות. וכמו שם, גם פה כל השיחות על מי ידפק מזה שאני אבחר לנסוע בדרך שאבחר.
שחררו אותנו מהעול שלכם, פרזיטים!

ככה זה
Guest

אם מיליארדר אמריקאי רוצה להציע עיתון בחינם , ואז, אחרי שכל שאר אמצעי התקשורת ייסגרו כי לא ישרדו מול גורם שלא רוצה להרוויח, הוא יוציא את כל הפעילות וישאיר מדינה בלי תקשורת, מה הבעיה עם זה?

פסימי
Guest

ומה עם נכים, הורים עם עגלת תינוק, אנשים מבוגרים שנאזרים במקל הליכה כו׳? איך הם אמורים לנסוע במיניבוס הנסיוני הזה?

ככה זה
Guest

יש מיניבוסים עם הנגשה, צריך להגדיר מראש

ליאור
Guest

למה שלא יגבו רק 12 בפעם הראשונה גם בלי מנוי ואז אם זה נחמד אז נרצה להמשיך לשלם 12 תמורת מנוי?

תומר
Guest

דווקא גם בתוך העיר אני רואה הרבה פוטנציאל בזה, אני גר בירושלים ותכלס יכול להסתדר בלי רכב, אבל נסיעה של 20-30 דקות באוטו הופכת למעל שעה באוטובוס (בלי לחכות שהוא יגיע), עם מלא סיבובים מיותרים בכל שכונה וקפיצות על כל באמפרים עושים את הנסיעה לבלתי נסבלת, רק בגלל זה אני עדיין מחזיק רכב, הרבה יותר חסכוני לשלם 12-20 על נסיעות מלהחזיק רכב אבל גם לא לשרוף את החיים באוטובוס

DubelBoom
Guest

רעיון ממש מגניב בעיניי.
אובר לא יעזור עם הפקקים, עדיין זה יהיה אדם ברכב (+הנהג), ויהיו יותר רכבים משוטטים כביכול ריקים בדרך ללקוחות. אולי יעזור קצת עם החנייה..

פה יש סיכוי להורדה של רכבים מהכבישים, ופה הבשורה.

ושלא בטעות ישתמע שאני נגד להכניס לפה את אובר… אני לגמרי בעד, חייבים להכניס פה תחרות למוניות ולמחירים שלהם (ובדרך להוריד את מחיר האישור הזה של נהג מונית), אבל חייבים גם להתאמץ להוריד את מספר הרכבים על הכביש.

שלום
Guest

אבל אם השרות מוגבל לת”א, ויהיה ספק אחר לערי השרון, איך יהיה ניתן להגיע מת”א לאזור תעשיה של הרצליה פיתוח?
למה לא לעשות שירות אחד שיעבוד בכל גוש דן והשרון?

Dude
Guest

בגדול מדובר בחדשות טובות, עם שתי נקודות מבאסות:
1. כתבתם שאין הערכה לגבי זמן יציאה/הגעה, אם ככה זה קצת כמו לחכות לאוטובוס ולקוות לטוב, זה נשמע לא משהו.
2. אינעל העולם יש עוד כמה מקומות בישראל חוץ מת”א, למה כל הניסויים האלה קורים בעיר שגם ככה יש בה הכי הרבה אמצעי תחבורה כבר עכשיו??? זו גם אפליה מתמשכת מצד המדינה וגם בתור ניסוי זה פחות יעיל כשיש כלכך הרבה אלטרנטיבות.

טל טל
Guest

אובר משמשת בעיקר את הנוסעים בתחבורה ציבורית (ולא את העובדים ברכב פרטי) ולכן מגבירה את בעיית הפרקים, נכון למחקר שנעשה בבוסטון:
https://www.google.com/amp/s/www.themarker.com/amp/dynamo/1.5931453
וגם מייצרת מעמד לא מפוקח של עובדי קבלן עצמאיים:
https://www.google.com/amp/s/www.themarker.com/amp/dynamo/1.5931439

אובר היא בהחלט לא הבשורה, את בעיית התחבורה הציבורית יש לתקן בדחיפות בהולה, אך תחת ההגדרה של תחבורה ציבורית.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: