תיבת נוח, גרסת הגיימינג: Brink / ביקורת משחק

ברינק הוא אחד המשחקים המצופים של השנה האחרונה. בסופו של דבר, הוא לא עמד בציפיות, אבל גם לא באמת אכזב. אני מתכוון להמשיך לשחק בו – אולי גם לכם כדאי.

צילום: יח"צ

ברינק היה אחד המשחקים להם ציפיתי יותר בשנה האחרונה. הוא הבטיח משחקיות רשת הדוקה מבוססת מקצועות, סיפור מעניין ומערכת פארקור מקורית, נוחה ומגניבה. האם הוא מקיים את ההבטחות הללו?

ברינק מספר את סיפורה של עיר בשם “התיבה” – על שם תיבת נח. בעולם שמתקדם לעבר חורבן, התיבה אמורה הייתה לספק בטחון ושלווה ל-5000 תושביה. כמה שנים מאוחר יותר, אוכלוסיית העיר מונה 50,000 נפשות, והמצב רע. במשחק תוכלו לשחק את משמר העיר שמנסה להגן עליה מפני מורדים, או את המורדים שמנסים להימלט מהעיר, אבל האמת היא שאין הרבה משמעות לצד שתבחרו – מבחר הנשקים נשאר אותו הדבר, וההבדל הוא בעיקר באפשרויות לשינוי מראה הדמות.

את מי נשחק היום?

השינויים במראה הדמות הם אחת הנקודות החזקות במשחק. המפתחים התגאו במספר הוריאציות האסטרונומי שיש לדמויות, ולמרות שהרבה מההבדלים נובעים משינויים בצבע הפס במכנסיים, או מכך שהם מבחינים בין דמות אחת שמחזיקה רובה עם סתרשף עם ארבעה חורים לבין אותה דמות שמחזיקה את אותו רובה, רק שהפעם יש בסתרשף שישה חורים, עדיין מדובר במגוון עצום של אפשרויות.

אני חושב שמשחק שמאפשר לי ללבוש שכפ”ץ שעליו כתוב “שריף”, לחבוש כובע של קאובוי ולהתהדר בצלקות כמו של הג’וקר בזמן שאני מפצפץ ראשים עם השוט גאן שלי הוא משחק שמגיעות לו כל הנקודות האפשריות על אפשרויות עיצוב הדמויות, ומה שהכי כיף – הכל מאוד פשוט. לא קשה להתמצא בתפריטי העיצוב. ההרגשה הייתה הרבה יותר אינטואיטיבית ממשחקי פולאאוט, למשל, ובסופו של דבר גם קיבלתי דמות שנראתה כמו שרציתי, ולא דמות שנראתה כמו שנראתה כשאמרתי “לעזאזל, אני לא מבזבז עוד שנייה אחת על מנוע עיצוב הדמויות המגושם הזה!”.

זה מאוד נחמד, אבל מה עם המשחק?

נתחיל באזהרה – המשחק הזה נועד לרשת בלבד. אם אתם אנשים של משחקים בשחקן יחיד, שמשחקים את הקמפיין ואז מעבירים את המשחק הלאה, אין לכם מה לחפש כאן. המשחק כולו, מקצה לקצה, בנוי לחווית רשת, ורשת בלבד.

המשחק, כמו שכבר אמרתי, מתאר את מאבק המורדים במשטרה בתיבה. לכל אחד מהצדדים יש קמפיין בן שמונה משימות (שש מרכזיות ועוד שתי משימות “מה אם?” שמציגות שינויים בסיפור המרכזי), אבל גם הקמפיין נועד להיות משוחק ברשת.

גם כאן, בדיוק כמו במשחקי רשת רגילים, כשתמותו תופיע ספירה לאחור שבסופה תחזרו לחיים בנקודה שנקבעה מראש, אין פסילות. בכל שלב תקבלו מספר משימות ראשיות ומשניות, ואם תספיקו לסיים את כל המשימות הראשיות בזמן, המשימה תוכתר בהצלחה. הצד השני, בינתיים, יקבל משימות משלו שמטרתן לעצור את התקדמות הצד התוקף. משימות יכולות להיות פריצת כספת, ליווי אנשים, פיצוץ מטרות, איסוף מודיעין ועוד. מנגד, משימות הגנה יכולות להיות פגיעה באנשים אותם צריך ללוות (מה שיגרום להם לעצור, ויוסיף לחובשים בכח התוקף את המשימה לרפא אותם), ניטרול פצצות, עצירת פריצות למחשבים וכו’.

בעלי תפקידים מגוונים, גישה לכל הנשקים

בניגוד למשחקי רשת שונים, בהם כל אחד יכול למלא את המשימה והשוני בין סוגי דמויות שונים הוא בנשק שהן נושאות או בתכונות מיוחדות, כאן באמת דרושים סוגי דמויות מסויימים למילוי מטרות מסויימות. כך למשל, לפרוץ לכספת יכול רק טכנאי, להטמין פצצה יכול רק לוחם ולפרוץ לשרתי האויב יכול רק מסתנן. בשביל להחליף דמות לא צריך למות – ברחבי השלבים מפוזרות עמדות מחשב דרכן מתבצעת החלפת הדמות. כשתפעילו את המחשב תקבלו גלגל שמציג את כל סוגי הדמויות וגם אפשרות להחלפת נשקים. ליד כל סוג דמות יופיע מספר הדמויות מהסוג הזה שיש בקבוצה, והדמות הנחוצה ביותר למילוי המשימה המרכזית מודגשת. לגבי הנשקים – כל הנשקים זמינים לכל הדמויות, אין בעיה לשחק חובש עם רובה צלפים או מהנדס עם רובה סער שאליו מוצמד מטול רימונים.

כמובן שיש גם הבדלים ביכולות המיוחדות של הדמויות. הלוחמים מצויידים בבקבוקי מולוטוב ויכולים לחדש לעצמם ולחברי הקבוצה את אספקת התחמושת. החובשים יכולים להגדיל לעצמם או לחברי הקבוצה את מד החיים, ויכולים לזרוק לחברי קבוצה שנפלו מזרקי החייאה – בניגוד למשחקים אחרים בהם החובש מחיה פצועים, כאן הוא פשוט נותן להם את ההזדמנות לעבור החייאה, והשחקן הפצוע יחליט בעצמו אם להשתמש במזרק או לתת לדמות למות ולהתחיל מהתחלה. המהנדסים יכולים להניח רובוטים, לשתול מוקשים ולחזק את כלי הנשק שלהם ושל חברי הקבוצה כדי שיגרמו יותר נזק, והמסתננים יכולים לפרוץ לשרתים, לזהות מוקשים ולסמן אותן, או להתחפש לחיילי אויב, ואז גם לפרוץ לרובוטים שהונחו על ידי מהנדסים ולהעביר אותם צד.

בסך הכל, המשחק מאוד מאוזן, סוגי הדמויות מאוד כיפיים ולמרות הנשקים הדומים, הם מרגישים שונים זה מזה, במיוחד כשממלאים משימות יחד.

פארקור חכם

אולי החידוש הכי גדול במשחק הוא מערכת SMART – Smooth Movement Across Random Terrain (מעבר חלק בשטח אקראי). המערכת מופעלת בכל פעם שלוחצים על כפתור הריצה, והיא מתחשבת במכשולים בהם נתקלת הדמות ובכיוון אליו היא מסתכלת כדי לקבוע איך היא תעבור את המכשול. כך למשל, כשתגיעו לגלאי מתכות, אם תסתכלו מתחתיו תוכלו להחליק על הרצפה, ואם תסכלו על חלקו העליון תעלו עליו ומשם תוכלו לקפוץ לצד השני. בשביל לטפס על קירות, למשל,צריך לרוץ אליהם תוך כדי מבט לחלקם העליון.

יכולות הפארקור של הדמות מושפעות ממשקלה – חלק מהתאמת הדמות כולל בחירה בסוג הגוף. גוף קל מאפשר קפיצות גדולות יותר, אבל מסוגל לספוג פחות נזק. גוף כבד רץ לאט אבל יחטוף הרבה כדורים לפני שיפול. הגוף הבינוני הוא ממוצע של שניהם. חשוב לזכור שמערכת SMART לא שולטת במקומכם בדמות. אתם צריכים להחליט לאן אתם רוצים להגיע ואיך, והמערכת תפשט את הדברים בשבילכם. במקום ללחוץ על כפתור ההחלקה כדי לעבור מתחת לגדר, ואז על כפתור הטיפוס כדי לטפס על קיר, ואז גם על כפתור הקפיצה כדי לקפוץ למכולה שנמצאת כמה מטרים מהקיר עליו טיפסתם, החזקה של כפתור ה-SMART ומבט לכיוון הנכון יביא אתכם לשם.

מה עוד יש?

בתחילת וסיום כל משימה בקמפיין יש סרטונים קצרים שמרונדרים בזמן אמת, ומככבות בהם הדמויות שמשתתפות במשימה בצורה שהשחקנים עיצבו אותן – זה טאץ’ מאוד נחמד. מלבד הקמפיינים יש עוד שני מצבי משחק – יש משחק רשת רגיל, בו משחקים את משימות הקמפיין עם שינויים בחוקים, כמו למשל הפעלה וכיבוי של אש ידידותית או כיוון אוטומטי, ויש את מצב האתגרים, בו ניתן לשחק בקבוצה של עד ארבעה ולנסות להתמודד עם אתגרים שונים – ליווי רכב מנקודה לנקודה, משימות פארקור ברמת קושי הולכת ועולה, החזקה בנקודה מול גלי אויבים או פשוט רצף של משימות שונות – למשל, האתגר הראשון ברצף המשימות השונות הוא פריצת דלת (באמצעות מטען שמונח על ידי לוחם), שימוש בעמדת המחשב שמאחוריו כדי להפוך למהנדס, תיקון גנרטור שנמצא במקום אחר במפה, הפיכה למסתנן, פריצה לשרתי האויב בעזרת עמדה שהתחילה לעבוד בעקבות תיקון הגנרטור, מה שיוביל לפתיחת דלת במקום אחר בשלב, ואז איסוף מידע מודיעיני שנמצא מאחורי אותה דלת והחזרתו לנקודה בה התחילה המשימה.

ניתן לשחק במשחק גם כשלא מחוברים לרשת, אבל אין בזה הרבה טעם, כי הוא עדיין מתנהל כמו משחק רשת, והבינה המלאכותית של האויבים טובה מאוד – המשחק ממש מתסכל כשמשחקים נגד הקונסולה. משחק עם עוד בני אדם כבר מאפשר התגברות על הבינה המלאכותית, והכי טוב הוא כמובן משחק עם עוד בני אדם – נגד עוד בני אדם.

נשמע מושלם

טוב, אין משחק מושלם באמת, וגם לברינק יש מספר בעיות. הדינמיקה של המשחק עשויה להיות איטית למדי, בגלל שאפילו הדמויות הקלות רצות לאט יחסית, ומצד שני כבר הדמויות הבינוניות יכולות לספוג די הרבה נזק. זה ממש לא משחק בסגנון Call of Duty, שבו מי שיורה ראשון הוא לרוב מי שיצא חי מהקרב. בעיני זה יתרון, אבל יש רבים שיראו בזה חיסרון. עיצוב השלבים מאוד מבולגן. המטרה היא להראות את הכאוס ששורר בעיר עם אוכלוסיה גדולה פי עשר מזו שנועדה לחיות בה, אבל זה עלול ממש להפריע לפעמים.

עוד בעיה היא זיהוי הדמויות – ההבדלים בין שני הצדדים לא בולטים מאוד לעין, והדמויות אמנם מסומנות, אבל לא בצורה מאוד בולטת, וכבר קרה לי פעמים רבות שיריתי בחברי לקבוצה. מצד שני, זה קורה לי גם במשחקים אחרים. חסרון אחרון הוא הגרפיקה – המשחק משתמש במנוע id4 המיושן, והדבר בולט – כבר ראינו משחקים פחות יפים, אבל בהחלט ראינו גם משחקים יותר יפים ממנו. החסרונות הללו לא מאוד גדולים, אבל הם בהחלט משפיעים על חווית המשחק.

השורה התחתונה

אפשר לומר שהמשחק נטול עלילה לחלוטין, מהבחינה הזאת המפתחים לא באמת קיימו את הבטחתם. מערכת הפארקור לא מאוד אינטואיטיבית בהתחלה, וגם זאת בעיה, אבל ניתן להתגבר עליה. בסך הכל, מדובר במשחק מאוד כיפי והעומק של מערכת הדמויות והצורך בהן כדי למלא את המשימות הופך אותו, בעיני, לחויית המשחק הקבוצתי הטובה ביותר שאפשר למצוא בקונסולות כיום – ואני עוד שיחקתי רק עם אנשים זרים, כי אני לא מכיר אף אחד שיש לו עותק של המשחק. החסרונות שהזכרתי מורידים מאיכותו של המשחק מספיק כדי שהוא לא יהיה מומלץ במחיר מלא, אבל כבר יש חנויות ברשת בהן הוא נמכר במחיר מוזל יחסית של כ-22 פאונד, אני מניח שלא ייקח עוד הרבה זמן עד שהמחיר ישתווה בין החנויות השונות. את המחיר הזה הוא כבר שווה, ואני מאמין שירידת מחיר נוספת היא רק עניין של זמן.

אם אתם אוהבים משחקי רשת, ומשחקים רק בקונסולות, אני בהחלט ממליץ עליו. לבעלי PC אני מאמין שיש בוודאי בחירות טובות יותר. מישהו אמר Team Fortress?

Brink
פיתוח: Splash Damage
הפצה: Bethesda Softworks
זמין ל-PC ולקונסולות ה-PS3 ו-Xbox 360

תודה לחנות VGS שתרמה את העותק לביקורת

Avatar

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: