הישראלים שעומדים מאחורי הפיתוחים המגניבים וה”טריקים” המלחיצים של אתר Booking

מרכז הפיתוח הישראלי של ענקית התיירות הבינלאומית אחראי על לא מעט מהפיצ’רים של האתר. בראיון מיוחד מספר לנו מנהל המרכז על הפיתוחים ”הישראליים”, טכניקות ההלחצה השנויות במחלוקת וכיצד בוחרים בני דור ה-Z את יעד החופשה הבא שלהם

booking.com

מקור: Booking.com

​אתר Booking.com מזוהה אצל רוב האנשים כאתר לחיפוש והזמנה של בתי מלון, אלא שלצד האפשרויות המוכרות יותר הפך האתר למפלצת תיירות שחולשת כיום על כל שלבי הטיול הבא שלכם: מטיסה, למונית מהשדה שתיקח אתכם לדירה או למלון שהזמנתם ועד לרכישת כרטיסים לאטרקציות ביעד שבו אתם מבקרים. ובעידן האינסטגרם, ה-YOLO ,FOMO וטיסות הלואו קוסט, כשאנשים מכמעט כל שכבות האוכלוסיה טסים בתדירות גבוהה יותר לחו״ל, הביקוש עולה, וכך גם התחרות.

אבל ב-Booking החליטו שהדרך שלהם להיבדל בשוק הרווי, לא עוברת רק במחיר. בחברה קיבלו החלטה אסטרטגית להשתמש בבינה מלאכותית והררי הדאטה שהיא אוספת, שמתבססים בין היתר על יותר מ-1.5 מיליון לינות בבתי מלון שמוזמנות דרכה מדי יום. אחד ממרכזי הפיתוח החשובים ביותר של החברה הוא המרכז הישראלי, שנמצא בתל אביב, ומתבסס בין היתר על הרכישה של הסטארטאפ הישראלי Evature ב-2017.

״בוקינג בחרה בישראל להיות מרכז הפיתוח הכי משמעותי של החברה״

בביקור שערכנו במרכז הפיתוח בתל אביב, פגשנו את לורן הלרמאייר, מנהל המרכז הישראלי, שמספר לנו כי המשרד התל אביבי הוא המרכז הגדול ביותר של החברה שמתעסק בפיתוח, אחרי המשרד באמסטרדם – שם גם ממוקם מטה החברה, ובו מועסקים כ-2,000 עובדים. בישראל, לשם השוואה, מועסקים כ-40 עובדים, מרביתם מפתחים ומהנדסים.

booking.com

לורן הלרמאייר, מנהל מרכז המחקר והפיתוח הישראלי. מקור: Booking.com

תפקידו של הצוות הישראלי הוא לפתח את יכולות ה-Machine Learning ופיצ׳רים חדשים שישדרגו את חוויית המשתמש של לקוחות החברה. למרות שמדובר בחברת ענק, הלרמאייר מסביר כי במרכז הפיתוח הם עובדים במתכונת של סטארטאפ; ״אנחנו עדיין קטנים וממשיכים לגדול כל הזמן, אבל במקביל, יש לנו את כל היתרונות של ארגון גדול – יציב, גדל, ועם הרבה דאטה וטראפיק״. כשהוא אומר יתרונות הוא מתכוון כמובן גם לכיסים עמוקים שמאפשרים חופש תנועה, אבל הוא בעיקר מתייחס לכמות הטראפיק האדירה שנמצאת בידם. הם אמנם מסרבים לחשוף נתונים מדויקים, אבל בהתחשב בכך שיש באתר כ-30 מיליון מקומות אירוח והזמנות יומיות של  יותר מ-1.5 מיליון חדרים, אפשר להבין שמדובר בכמות מכובדת ביותר של משתמשים.

כל המשתמשים הללו מייצרים המון מידע שעל בסיסו מושקים פיצ׳רים חדשים, שמגיעים לאט לאט במתכונת של A/B Testing, על מנת לבדוק מה עובד יותר – ומה פחות. הולרמייר אומר שבגלל שיש להם הרבה טראפיק, הם יכולים לראות די מהר מה עובד טוב ומה לא – וכבר אחרי מספר ימים הם מחליטים האם להטמיע את המוצר עבור כלל המשתמשים או לנטוש אותו. עם זאת, מכיוון שבכל זאת מדובר בחברה ענקית ולא בסטארטאפ, כל פיצ׳ר חדש צריך להיות מונע מדאטה, ואין סיכוי שמעצב בחברה יחליט שכפתור מסוים צריך להיות כחול ולא ירוק ״כי ככה״, או כי זה “יפה יותר”.

מי יהיו הסטארטאפ, הקרן והאקסלרטור של השנה? מי יהיו הסטארטאפ, הקרן והאקסלרטור של השנה? הגישו את המועמדים שלכם לפרסי ה-GeekAwards

המרכז הישראלי הוקם למעשה על בסיס סטארטאפ ישראלי שרכשתם. האם יש לכם תוכניות לרכוש סטארטאפים ישראלים נוספים בהמשך?

הלרמאייר: ״אין תוכניות שאני יודע עליהן. אנחנו בקשר כל הזמן עם סטארטאפים בתחום התיירות בפרט וסטארטאפים ובכלל, אבל העדיפות שלנו היא לא לחפש סטארטאפים אלא להתפתח כאן, לפתח יותר מוצרים in house, לגדול. זו אופציה, אבל לא בראש סדר העדיפויות״.

כמו נטפליקס לחדרי מלון

בבוקינג גאים במיוחד בפיצ’ר ה-Match Score, שפותח כאן בתל אביב, ונמצא היום בשימוש בולט בכל העולם; מדובר על אלגוריתם, שבדומה למנוע המלצות הצפייה של נטפליקס, מעניק לכל מלון ומקום אירוח ציון התאמה למשתמשים השונים.


Booking.com הוקם בשנת 1996 על ידי מספר יזמים הולנדים, והחל משנת 2005 האתר נמצא בבעלות קבוצת Priceline האמריקאית. כיום, Booking.com הוא שלוחה הפועלת תחת Booking Holdings, וחברות אחיות נוספות הפועלות בנישה דומה ואף זהה הן Kayak, Agoda, חברת השכרת הרחב Car Rentals ו-Open Table להזמנת מקומות במסעדות.


כאשר אתם מחפשים אחר מלונות לחופשה הבאה שלכם, סביר להניח שאתם שומרים את המועדפים עליכם ב-Wishlist. אלא שפעמים רבות קשה מאוד להחליט בין האופציות; כל המלונות שהוספתם לרשימה מדורגים פחות או יותר אותו הדבר ועולים אותו הדבר. כאן נכנס לתמונה ציון ההתאמה החדש שמדרג את התוצאות בהתאם להעדפות שלכם. בבוקינג מסתכלים על היסטוריית ההזמנות שלכם, הביקורות והחיפושים שלכם, ומהם ויוצרים ציון – שיתאים הכי טוב עבורכם.

מקור: צילום מסך

 booking.com

מקור: צילום מסך

כמו בנטפליקס, גם בבוקינג לא מסתפקים רק בציון, ומסבירים לכם על סמך מה מבוסס הדירוג – ולמה נראה שהמלון הזה יתאים לכם יותר מאחר. כך למשל, בבדיקה שערכתי, הופיע לי מלון עם ציון התאמה של 92%, בהתבסס על כך שבבוקינג הבינו שחשוב לי מלון עם תמורה ראויה לכסף, יתאים לזוג ויהיה במיקום טוב. כמו כן, מתחת לציון, מופיעים אייקונים עם כמה מהפילטרים שככל הנראה סימנתי כחלק מהחיפושים שלי בעבר – וגם הם כלולים בציון המשוקלל. אגב, אם אתם לא מרוצים מה-Match שהוצע לכם, תוכלו ללחוץ על אייקון ה-Thumb Down ולספק משוב שיבוא בחשבון בשקלול הבא.

פיצ׳ר נוסף שפותח בתל אביב הוא ה-Secondary Review Category; גם כאן, בוקינג נעזרת בלמידת מכונה כדי לוודא שהתוצאות שמוצגות בפניכם יהיו כמה שיותר רלוונטיות – עבור המשתמשים. פיצ׳ר זה מדגיש בפני כל משתמש את מה שהכי חשוב לו – ומתחת לדירוג הכללי של המלון, מופיע ציון מוסף שמתייחס לדירוג שהמלון קיבל בקטגוריה חשובה – בבדיקה שלי למשל היה זה המיקום. הרעיון הוא שבפני כל משתמש יופיע משהו אחר, כך שלמשתמש אחד חשוב המיקום, בעוד שלאחר חשובה יותר איכות ה-WiFi – והציון של הקטגוריה הזו יופיע בפניו. גם כאן המידע מתבסס על חיפושים שביצעתם בעבר ועל ביקורות שהשארתם.

booking second rating

מקור: צילום מסך

אבל לא רק נטפליקס. נראה שבבוקינג שאבו גם השראה מפיצ’ר ה-“אנשים שקנו את המוצר שלך, קנו גם את המוצרים האלו” המוכר של אמזון, ובנוסף להזמנות שלכם, מנוע ההמלצות של האתר מציע למשתמשים יעדים נוספים לבקר בהם, בהתבסס על ההעדפות האישיות שלהם. ברגע שמשתמשים מבצעים הזמנה, מופיע הכיתוב “Extend your Trip”. הלרמאייר הסביר כי מאחורי הקלעים נעשה שימוש ב-Recurrent neural network – רשתות עצביות מלאכותיות שבעזרתן כל משתמש מקבל הצעות שונות. כך, משפחה בת 5 נפשות שרוצה לחצות את כל אירופה ולבקר בכמה שיותר פארקי שעשועים תקבל תוצאות שונות מזוג שיצא לירח דבש באיזורים כפריים באירופה.

מניפולציות? “חלק מהאנשים רואים את ההודעות האלו דווקא כמאוד יעילות”

אין ספק שבוקינג הפכה את תהליך הזמנת המלונות לפשוט ונוח, אבל לא מעט דובר על המניפולציות והטריקים שהיא עושה כדי לגרום לנו לסגור את העסקה כמה שיותר מהר. משתמש תמים שנכנס לחיפוש חדרים במערכת האתר מופצץ בהודעות מלחיצות דוגמת “׳נותרו רק עוד 5 חדרים, מהר להזמין”; “מישהו בדיוק הזמין את זה”; “החדר הוזמן 7 פעמים ביממה האחרונה”; “נותרו רק 4 חדרים”; “5 אנשים נוספים צופים כרגע”.

אז נכון, סיפרנו לכם לא מזמן על משתמש ישראלי שפיתח תוסף שימזער במקצת את המאמצים הללו, אבל עדיין, לא מעט מבקרים באתר ניצבים חסרי אונים מול מתקפת השיווק והלחצים של בוקינג. כשאנחנו מעמתים את הלרמאייר עם הנושא, הוא מתחמק באלגנטיות: ״חלק מהאנשים רואים את ההודעות האלו דווקא כמאוד יעילות, כדי שיום למחרת אם הם יכנסו להשלים את ההזמנה – הם לא יתפלאו לגלות שהחדרים אזלו״. עוד אומר הלרמאייר כי בוקינג אינם היחידים שעושים את זה, ובסופו של דבר “הכל נעשה רק במטרה לשדרג את חווית המשתמש״. גם כשאני שואלת אותו על השימוש ב-VPNים למיניהם כאמצעי להוזיל את החופשה, הוא מסרב לענות, ומסביר כי בבוקינג לא נוקטים בפעילות אקטיבית כנגד משתמשים שעושים שימוש בכלים כאלו.

לונדון מחכה לישראלים

Booking הוא אחד מהאתרים הפופולריים ביותר בקרב ישראליים להזמנת חופשות ועל כן יושב על לא מעט דאטה בנוגע להעדפות שלנו. הלרמאייר חושף כי היעד הפופולארי ביותר בקרב הישראלים בשנה האחרונה הוא לונדון, ואחריה בודפשט, אמסטרדם, רומא, בוקרשט, פראג, ברלין, ברצלונה, ניו יורק – וסוגרת את העשיריה הראשונה: וינה.

למרות שבאתר ניתן להזמין אירוח בדירות, אתרי נופש ועוד, נראה שהישראלים שמרנים יותר ומעדיפים אירוח במלונות, ורק אחר כך בדירות, בתי הארחה, אתרי נופש והוסטלים. בפן הכספי, בסקר שבחן את הרגלי החופשה של משפחות ישראליות לקראת הקיץ האחרון עלה כי 43% מהישראלים הוציאו למעלה מ-10,000 ש״ח עבור חופשה משפחתית בחו״ל בשנה שעברה. יותר ממחציתם, 53%, הוציאו בין 15,000 ל-20,000 ש״ח. מתברר גם כי החופשה האידיאלית בקרב הישראלים היא כזו שנמשכת בין 5-7 ימים (43%), בעוד ש-20% מהישראלים צנועים יותר ומסתפקים גם בחופשת סופ”ש ארוך של 3-4 ימים.

עיצוב: גיקטיים, קרדיט גרפיקות: Vecteezy

אגב, אם אתם מהאנשים שלא בוחרים מקום נופש בלי לקרוא את הביקורות – אתם כנראה בחברה טובה. על פי בוקינג, כשני שליש מהמטיילים הישראליים (67%) ויותר מחצי מהמטיילים ברחבי העולם (53%) מודים שבחרו שלא להזמין מקום אירוח מסוים עקב חוות דעת שליליות על המארחים, זאת למרות שהמחיר, המיקום והאיכות היו בדיוק מה שהם חיפשו.

כמחצית מבני דור ה-Z הישראלים: ״האינסטגרם מחליט לאן נטוס השנה״

מהנתונים של בוקינג עולה ממצא מעניין בנוגע להתנהלותם של בני דור ה-Z, כשלא פחות מ-43 אחוזים מהישראלים ציינו שאינסטגרם היא מקור ההשראה המרכזי שלהם בנושא טיולים, וקצת יותר משליש (37%) מהם טוענים כי בעת בחירת היעד הבא לטיול, הם מקבלים השראה ממשפיענים ומפורסמים במדיה החברתית. למרות זאת, מעודד לדעת שיותר ממחצית (53%) העידו כי הם פונים לחבריהם על מנת לקבל המלצות לטיולים. 27% מבני דור ה-Z אומרים שהם מעוניינים לטייל במקום שייראה טוב בתמונות, 42% מהם אומרים שהם תמיד מעלים תמונות מהחופשות שלהם למדיה החברתית, ו-29% מהם צילמו במהלך חופשתם האחרונה בין 10 ל-30 תמונות כל יום. עוד מאפיין בולט לנופשים הצעירים יותר הוא החשיבות שהם מעניקים ל-WiFi. כ-54 אחוזים מהנשאלים בני דור ה-Z אמרו שהדבר החשוב להם ביותר במהלך השהות הוא חיבור לאינטרנט האלחוטי, גבוה יותר מכל דור אחר שציין את המאפיין החשוב לו ביותר במקום האירוח.

מקור: Unsplash

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

8 תגובות על "הישראלים שעומדים מאחורי הפיתוחים המגניבים וה”טריקים” המלחיצים של אתר Booking"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אופק
Guest

אני לא מבין לא אני צריך להשתמש בvpn מולדבי בשביל לבצע רכישה מאתר בינלאומי ב2019.

אמזון נותנים מחיר אחיד לכלל הלקוחות שלהם לא משנה אם אתה בג’ונגל באמזונס באחוזה בקליפורניה או בצפון פתח תקווה.
במבצע הנוכחי שלהם של ה49 דולר הם יכלו לגרוף כמה מיליונים נוספים על הדרך כי בלקוחות מבוססים יותר אבל הם לא עשו או יעשו זאת.

המגיב
Guest

בסה”כ אתה צודק לגבי ההתנהלות של בוקינג.
לגבי אמזון,בתנאי שאתה באתר אמזון אחד המחיר אחיד לכולם.
אך פריט זהה יכול להופיע במחירים שונים באתרי אמזון אחרים כגון גרמניה,בריטניה או צרפת

מישהו
Guest

אמאזון *לא* נותנים מחיר אחיד לכולם. דוגמאות: מבצעים מטורגטים ללקוחות כ. אשראי מסוימים כגון אמריקן. מוכרים שהמחיר שלהם זול יותר אבל מוכרים רק בארהב, כלומר אני אראה את המוצר זמין לרכישה בארץ אבל במחיר גבוה יותר. מבצעים רק למנויים – לקוחות פריים. מוצרים ייחודיים ללקוחות פריים. ועוד.

מומי
Guest

כן… ממש גאווה ישראלית.

תל אביבי
Guest

חושב לציין שבוקינג היא חברה תחת מטריה של prickine group. השחקנית החזקה בשוק התיירות אונליין (מבין 2). המטרה של הסניף בארץ למקסם רווחים, לא לשפר את המוצר או את חווית המשתמש, וזה מה שבאמת עצוב הם לא בודקים אם הרכישה התאימה לי, רק אם הצעתי רכישה. חבל שחברה עם כיסים כבדים לא מנסה לשפר את המוצר ורק את מאזן ההכנסות שלה.

Javi
Guest

חברה רעה מהשורש. רוע ממשי. שקרנים ונוכלים.

יאיר
Guest

זה סבבה, מה שאתה מפספס זה שאגודה ובוקינג למשל זו אותה חברה..

Truth
Guest

כתבה ממש מעניינת, יותר מעניין אם הייתה רשימת ספונסרים לכתבות שלכם וכמה קיבלתם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל