על בלוגרים, אמינות וטלוויזיה

בעקבות הכתבה בערוץ 2 על אמינות הבלוגרים המוטלת בספק, התחיל על הנושא דיון בבלוגספירה ישראלית. מורד שטרן מסביר למה לא באמת צריך “אמנת בלוגרים”.

בעקבות הכתבה בערוץ 2 על אמינות הבלוגרים המוטלת בספק, התחיל על הנושא דיון בבלוגספירה ישראלית. הקולות ברובם הגדול היו כעוסים ובחלקם אף נשמעים משפטים כגון “הטלוויזיה רודפת את הבלוגרים”. אני לא חושב שיש מקום לכעס, ואני גם לא מאמין שהטלוויזיה רודפת אחרי הבלוגרים. אין לה סיבה לעשות זאת, אנחנו לא ממש מסכנים אותה.

הכתבה של דרור גלוברמן בערוץ 2 , בה התייחס למושג “אמינות הבלוגרים” שכל-כך פרוץ בישראל הייתה לדעתי טובה מאד. טוב לבוא ולהתריע בפני הקוראים על בלוגרים לא אמינים שרק גורמים נזק לקהילה ולגולשים. זה ברור לחלוטין, ואין שום ספק, שבלוגר שמקבל טובת הנאה מארגון כזה או אחר ולא מדווח על כך לקוראים שלו מטעה אותם. חמור מזה, הוא משתמש באמינות שלו (ושל קהילת הבלוגרים) לרעה.

אני רוצה לסכם את העניין בקצרה ואולי הדיון הזה ייגמר ונוכל סוף-סוף להתחיל בדיונים קצת יותר קריטיים, כגון האייפד שעוד חודש מגיע או הקורא הדיגיטאלי שסטימצקי הולכת לשווק בקרוב (לא סטימצקי ולא אפל שילמו לי על זה, אל חשש).
לא צריך שום “אמנת בלוגרים” בשביל לקבל תמונה ברורה על מה בסדר ומה לא בסדר, אפשר לתמצת את העניין בשני האלמנטים של המשוואה: הבלוגר והקורא.

1.הבלוגרים חייבים לכבד את הקוראים שלהם. המינימום שנדרש מבלוגר שרוצה שיתייחסו אליו (וכולנו רוצים. אחרת היינו כותבים למגירה) בצורה מכובדת הוא שהוא עצמו יכבד את הקוראים שלו ויתנהג בשקיפות מלאה לגבי התכנים שלו. אין בושה להגיד שקיבלת מוצר לבדיקה, להיפך, זה אומר שחברה מסוימת נותנת משקל לדעתך. אם אותה חברה מבקשת ממך להסתיר את הקשר הזה, כנראה שהיא פחות מכבדת אותך ובסה”כ רוצה להשתמש באמינות שלך. את האמינות שלך יש לך זכות להרוס, הבעיה היא שאתה הורס גם את שלנו.

2.הקוראים לא מטומטמים, הם יודעים להריח בלוג שמנסה לדחוף להם מוצר בצורה לא אמינה. אני רוצה להדגיש שאין לי שום דבר נגד בלוגים מסחריים של ארגונים, כל עוד הבלוג מבהיר לקורא שמדובר בבלוג ארגוני או כזה שהוקם למטרת קמפיין.

וכן, מה לעשות, כל אחד מאיתנו הוא גם קורא ונדרשת מאיתנו חשיבה ביקורתית, לעיתים, אירועים חדשותיים שמדווחים על גבי המרקע מונעים מאינטרסים כאלו ואחרים. אין שום סיבה, לצערי, שבבלוגספירה שלנו לא תופיע לה תופעה דומה.

הפוסט פורסם במקור בבלוג של מורד שטרן.

Avatar

מורד שטרן

כותב הבלוג Usability Talking

הגב

7 תגובות על "על בלוגרים, אמינות וטלוויזיה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יאיר מור
Guest

אני לא מאמין.
מורד, מה זה צריך להיות? רשומה שלמה בלי אף מילה צינית?

אבל כמובן שאתה צודק. אין שום סיבה ש”גילוי נאות” יחול על העיתונות הממסדית בלבד.

מורד שטרן
Guest

ראית מה זה? הכול רצינות וכובד ראש. אתה לא מבין כמה קשה זה היה.

איתי מקמל
Guest

אכן חשוב שהגולשים ידעו להבדיל בין בלוג אמין שמציג סקירות אוביקטיביות על מוצרים לבין אחד שהוא כותב רק לטובת המוצר והחברה. אין ספק שבארץ קיימים מאות בלוגים והמספר רק הולך וגדל. הטובים גם מגיעים לטופ וכך זה צריך להיות. אולם הכתבה מעט גורמת לאנשים לחשוש ממה שהם קוראים ועל הגולש מוטל להחליט האם הוא קורא מידע אמין או לא, במיוחד אחרי שהציגו את האתר שלי בכתבה בהקשר כזה… :-)

רן בר-זיק
Guest

אני לא רואה ערוץ 2 ולא ראיתי את הכתבה המדוברת.
ללא ספק צריך לקרוא כל תוכן באופן ביקורתי. גם ואולי גם במיוחד, תוכן שמגיע ממערכות החדשות או מהטלוויזיה. מספיק לקרוא קצת את וולווט ואת העין השביעית בשביל לראות את חוסר האמינות של אמצעי התקשורת הקונוונציונליים יותר.

אני עוד לא נתקלתי בבלוגים שניסו לדחוף לי מוצר מכל סוג שהוא. אך אני לא דוגמה מאד טובה, אני קורא בעיקר בלוגים טכנולוגיים וממעט לקרוא בלוגים אישיים.

מורד שטרן
Guest

רן, אתה לא זוכר שניסיתי למכור לך מכסחת דשא? כמעט לקחת אבל אז נזכרת שאין לך דשא. :)

רן בר-זיק
Guest

מורד, אתה ניסית למכור אייפון לאיש קוד פתוח, שזה כמו למכור בגד ים לאסקימוסי :-)

יניב פלדמן
Member

זה בסדר, לפחות זה לא קרח לאסקימוסי :-)

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל