בליזארד רוצה לקחת את מה שאתם יצרתם. האם תסכימו? 

למי שייכות המפות, הדמויות והתוכן שיצרתם במשחק כלשהו? ענקית המשחקים בליזארד שינתה את הכללים ומצאה את עצמה בעין הסערה

מקור: Blizzard

מאת: יורם ליכטנשטיין, עורך דין למשפט דיגיטלי וזכויות יוצרים

Warcraft 3 המקורי יצא לפני כמעט 20 שנה, בשנת 2002, והפך להיות מהמשחקים האהובים ביותר. אחד מהמאפיינים המעניינים שלו שהיה חדשני ופורץ דרך בזמנו היה עורך-מפות אפקטיבי שאיפשר לשחקנים הרבים ליצור תכנים בלתי נגמרים של מפות, מודים וכדומה ולפתח קהילה פורחת סביב המשחק. למעשה, הוא היה מוצלח כל-כך שבעקבותיו נוצר ממש ז’אנר משחקים חדש ו-MOBA או DOTA נוצרו בהתחלה כמפות בתוך Warcraft 3. למרות זאת, לא נהנתה בליזארד מתמלוגים ממשחקים שפותחו על בסיס אותו ז’אנר, למרות ההצלחות האדירות של מפתחים כמו Riot שיצרו את League of Legends. 

בשבוע שעבר הוציאה בליזארד חידוש של המשחק – וקראה לו Warcraft 3: Reforged. כותר חדש זה נמצא כרגע בלב סערה אחרי שזכה לניקוד הנמוך ביותר שמשחק מחשב קיבל אי פעם באתר metacritic. השחקנים זועמים על תקלות שונות שהיו בו, על כך שבמשחק הסופי לא מופיעות תוספות שהובטחו בפרסום שלו, על מאפיינים שאיפשרו משחק מהנה משך שנים ארוכות אך פשוט הוצאו מהמשחק רטרואקטיבית ועל תקלות טכניות אחרות. ממש לאחרונה הכריזה בליזארד שתעניק החזר מלא לכספו של כל מי שרכש את המשחק וירצה בכך.  אלא שאני רוצה להתמקד דווקא בנקודה אחרת שלא זכתה למענה בינתיים על ידי בליזארד ונותרה מטרידה כבהתחלה.

הכל שייך לבליזארד

כל משחק דיגיטלי שמכבד את עצמו, ולמעשה גם כל פלטפורמה דוגמת רשת חברתית, מלווה בתנאי שימוש ומדיניות פרטיות, שני מסמכים משפטיים ארוכים ומייגעים שעיקרם הסכם מחייב ביניכם (המשתמשים, השחקנים) לבין בעל המשחק או הפלטפורמה. אם לא תאשרו אותם – לא תוכלו לשחק במשחק או להשתמש בפלטפורמה שלו.

מפתחי משחקי מחשב ורשתות חברתיות דואגים שתנאי השימוש שלהם ישמרו על זכויות היוצרים שלהם במשחקים שלהם ובכל יצירה קשורה בהם, ויש בכך הגיון.

אלא שבהרבה מקרים, תוכן גולשים (User Generated Content) או תוכן שחקנים הוא רכיב שיש לו חשיבות דרמטית בהצלחה של משחק או רשת חברתית. הרי לא נוכל לדמיין את פייסבוק ללא פוסטים וגם משחק כמו Warcraft כנראה לא היה נהנה מההצלחה אליה הגיע ללא תוכן שחקנים. מפתחי משחקים מבהירים בתנאי השימוש שלהם, שזכויות היוצרים במשחק, ובכל יצירה שקשורה בו, היו וישארו שלהם וגם זה סביר ומקובל בתחום. 

לאורך השנים גם בליזארד הקפידה לציין שכל היצירות שהיו כלולות במשחקים שלהם היו ונותרו בבעלותה שלה. הכוונה למשל לשמות, דמויות, סיפורים, ציורים ואמנות, תכנים מוסיקליים ואפילו ביטויים קליטים שנככלו במשחק. בכך בליזארד לא היתה שונה מהמקובל בתחום. הרי בסך הכל מטרתה היתה להגן על היצירות שלה מפני מתחרים שישתמשו בהם ויפגעו בה. 

מפתחי המשחקים (ובליזארד ביניהם) גם דאגו לכך שתנאי השימוש שלהם יעניקו להם רשיון שימוש לעשות כל שימוש שימצא לנכון בתכני המשתמשים והשחקנים ביחס למשחק. רישיון זה הוא כלל עולמי, ללא תשלום, מאפשר מסחור וכדומה. אפילו לכך התרגל הציבור וכל עוד הרישיון “לא בלעדי”, כלומר גם יוצרי התוכן יכלו להמשיך להשתמש בו ולמסחר אותו, זו היא פרקטיקה משפטית מקובלת בתחום.

אלא שבגרסה האחרונה של תנאי השימוש שמתייחסים למשחק החדש שבליזארד שחררה חל שינוי, שינוי שאמנם אינו משפיע על מרבית השחנים במשחק אבל בהחלט גרם לקהילה הנאמנה של המשחק להרגיש שבליזארד שינתה את היחס שלה אליהם והתמקדה בכסף בלבד. 

עתה, נדמה שבליזארד מאסה בכך שאחרים נהנים לפתח הרחבות, משחקים ודמויות על בסיס המשחקים שלה, מבלי שהיא נהנית מההכנסות או השליטה ביחס אליהם והיא מנסה לעשות משהו בעניין. 

בעקבות זאת, לסעיף 2 ל”מדיניות השימוש המקובל במשחקים” (“תנאי שימוש” בשפת עורכי הדין) התווסף משפט שהעביר לבליזארד את מלוא הזכויות והשליטה בתכנים שנוצרו על ידי השחקנים. הסעיף קובע כי:

 Custom Games are and shall remain the sole and exclusive property of Blizzard. Without limiting the foregoing, you hereby assign to Blizzard all your rights, title and interest …, including but not limited to any copyrights in the content of any Custom Games …

בעוד שבעבר החברה יכלה לפעול בתוכן שחקנים כראות עיניה (זה הוא “רשיון השימוש” שניתן לה) וכך גם יוצרי התוכן במקביל (שכן הרשיון היה “לא בלעדי”), הרי הניסוח החדש העביר את מלוא זכויות היוצרים לחברה. 

הניסוח הנוכחי מתייחס לבעלות (Owenership) של בליזארד ביצירות של השחקנים. אל יקל ראשכם בכך. הן מבחינה משפטית והן מבחינה מוסרית יש משמעות לא מבוטלת להיות היוצר בעל זכות היוצרים ביצירה או רק בעל רשיון שימוש בה. המשמעות הראשונה היא משמעות רגשית, אולם בכך לא מסתיים הנושא. אם למשל היתה בליזארד אוחזת בזכויות יוצרים במשחקי ה-DOTA שפותחו על בסיס המשחקים שלה, היא היתה יכולה ליהנות נהנית מזרם הכנסות ותמלוגים לא מבוטל, ויכולה למשל לתבוע שחקנים שיצרו בעצמם את אותו תוכן משתמשים ממש. 

במילים אחרות – נניח שיצרתם מפה חדשה עבור הגרסה הנוכחית של המשחק, בליזארד רשאית לעשות איתה כל דבר שהיא תרצה אבל לא רק זה. בליזארד גם רשאית למנוע מכם לעשות כל שימוש בתוכן שאתם בעצמכם יצרתם.

בליזארד מפלה בין השחקנים?

מקור: Blizzard

משתמשים, שבעבר ראו במשחק סוג של קהילה, ומקום להפגין בו את היצירתיות שלהם, גילו שבליזארד שולחת ידה ליצירות שהם עצמם יצרו, במטרה להפיק מהן הכנסות אך מבלי לתת להם דבר בתמורה. עניין זה קיבל משנה תוקף, כאשר המשתמשים שמו לב שמפתחים אחרים לא פועלים כך ונותרו עם רשיון שימוש לא-בלעדי בלבד בתכני השחקנים של המשחקים שלהם. נדמה שעובדה זו הוסיפה שמן למדורת הכעס של השחקנים, וגרמה לתרעומת רבה עוד יותר.

בליזארד אף החריפו את המצב, כאשר שינו לא רק את תנאי השימוש של המשחק החדש, אלא גם שינו (בדיעבד) את תנאי השימוש של המשחק המקורי. משתמש שישחק במשחק החדש מתחייב כלפי בליזארד שכל התוכן שיצר בשמונה עשרה השנים האחרונות שייך למעשה לבליזארד ולא לו. ברור כי שינוי רטרואקטיבי משמעותי שכזה עורר זעם רב.

אכן, בליזארד היכתה על חטא, והיא מאפשרת כעת למשתמשים לקבל החזר כספי על עלות רכישת המשחק, אלא שהחדשות האחרונות מבליזארד עדיין לא מתייחסות כלל לנושא של שינוי תנאי השימוש ואינן מתקנות את מה שדורש תיקון. במצב דברים כזה, התוצאה כמעט בהכרח תהיה כ”אפקט מצנן” – אנו נגלה פחות ופחות תוכן שחקנים ובעקבות זאת פחות ופחות הנאה ממשחק שכל כך הרבה אוהבים. 

הרי למה לשחקנים לתרום תוכן משתמשים דווקא לבליזארד, אם מפתחים אחרים כמו Valve, Bethesda ואחרים מסתפקים בלבקש רשיונות לא בלעדיים? דומה, שמרבית השחקנים יעדיפו ליצור תכנים עבור משחקים ומפתחים שמשאירים לשחקנים את הזכויות ביצירות אותן הם יוצרים.

המקרה הזה מלמד אותי שוב, שחשוב שגופים מסחריים, דוגמת בליזארד, יחשבו גם על האינטרסים של השחקנים והמשתמשים וינסו שלא לפגוע בו. אחרת, הנזק שיגרם למפתח יהיה חמור מהתועלת שתצמח לו מהשינוי.

המקום שלכם לעדכן ולהתעדכן המקום שלכם לעדכן ולהתעדכן להצטרפות לקבוצת הפייסבוק הסגורה של גיקטיים, לחצו כאן

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 תגובות על "בליזארד רוצה לקחת את מה שאתם יצרתם. האם תסכימו? "

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלמה
Guest

Blizzard מתה מזמן, זה Activision שהרסה אותה ומשתמשת בשם שלה.
Diablo III היה כל כך גרוע, הם פשוט עשו מישמש עם WOW וחיקו את דיאבלו.

כך גם עם Warcraft, פשוט בדיחה שעם RTX 2080 המשחק הזה מקבל FPS נמוך. בActivision הם אוהבים להשוויץ במנוע הגראפי שלהם שהוא פשוט בדיחה ולא עובד טוב. רדיפת בצע שלהם תעלה להם בסופו של דבר.

Activision יורים לעצמם ברגל, במקום להקשיב למעריצים הם מתנהגים כמו EA.
עם דיאבלו 4 לפחות הם למדו (או שלא, נראה ב2021), עכשיו יש שיתוף פעולה עם מעריצים.

גם הצוות המקורי של Blizzard תקף את המשחקים שלהם.

גיימרס
Guest

כתבה טובה. חבל ש Blizzard התחילו להתנהג ככה. בזמנו שיצרו את Warcraft 3 היה אחד הדברים הטובים בעולם הגיימינג

תת רמה
Guest

MOBA או DOTA

דניאל
Guest

נגיד ומבחינת עלויות הם טעו ולא הצליחו לפתח מנוע גרפי כמו שהבטיחו, נגיד וכרגע הגרפיקה ועיצוב הדמויות נראה כמו סקינים שמשתמשים עשו בקסטום לפני 10 שנים, אבל העובדה שלא שינו את המגבלה על כמות בחירת היחידות שזה הדבר היחיד הגרוע במשחק המקורי, מראה כמה הם מזלזלים.
יחד עם זאת, הם דחו פעמיים את המועד שבו הבטיחו לשחרר את המשחק, מבלי שום הסבר והתנצלות. יחד עם הסרטון שהם פרסמו בקומיקון וצילומי המסך השקריים, אני חושב שEA לידם כרגע הם מלאכים שלא חושבים על כסף.

כיא
Guest

מאז השינוי, החלטתי לפסיק ליצור מפות בstarcraft 2 ובשאר משחקי בליזארד.
זו חזירות מיותרת
מאכזב באמת מאכזבת. חשוב שתבינו יצירת מפה טובה דורשת עשרות שעות עבודה, כתיבת התוכן יצירת המפה והשטח, התאמת הדמויות המיקומים וכו.

אני מקווה שהם ישנו את דעתם.
בכל אופן אני הפסקתי

מישהו
Guest

איך הם מצליחים להסתבך בכל בור אפשרי בשנים האחרונות, מדהים

Dog lee
Guest

הזוי. זה כמו שבשנות ה 80 כולם השתמשו באורגן של Yamaha. אף אחד לא חשב שיש ל- Yamaha זכויות על השירים של כולם.
הם גם נכנסים לפינה אחרת: מה אם מישהו מייצר מפה בצורה של לוגו של חברה אחרת? בליזרד יהיו חשופים לתביעות כי הם הבעלים עכשיו ואין להם באמת יכולת לתבוע את המשתמשים שלהם.

מישהו
Guest

אני מבין את הטענה שלך וגם אותי זה מעצבן אבל זו לא דוגמה טובה מכיוון שהמטרה באורגן היא לנגן וכל עוד אתה רק מנגן אין בעיה עם זה אבל נניח תיקח את האורגן ועל ועל בסיס הרכיבים שלו תוסיף עוד אפקטים וצלילים ותחלק אותו לאחר מכן לאנשים או תמכור אז כנראה יטבעו אותך

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל