לא מפחדת: Call of Duty מיישרת קו עם טרנד ה-Battle Royal. האם זה הצליח לה?

סדרת המשחקים Call of Duty יוצאת במשחק ה-15 לקיומה ובכותר הרביעי לסדרת Black Ops שלה מיישרת קו עם הטרנדים החמים בעולם הגיימינג, ובמילים אחרות: הופכת את עצמה למשחק באטל רויאל על חשבון קמפיין סטנדרטי. האם היא עשתה את זה בהצלחה? בדקנו.

מקור: Call of Duty

כשדור מחליף דור זה יכול להיות כואב. טוב, אולי לא ממש כואב, אבל בהחלט צובט. כשמדברים עם אדם שנולד כמה שנים טובות אחריכם, ולפתע הוא פוצח בשורת משפטים שמהם הבנתם בערך 20 אחוזים כי כל השאר היה סלנג חדש – זה מבאס. זה גורם לך לשאול שאלות רבות, בעיקר על עצמך: איך קרה שפספסתי את ההתחדשות הזאת? איך “הזדקנתי” ככה? האם אני רלוונטי עדיין בעולם הזה?

טוב, את השאלה האחרונה לא בטוח שכולם שואלים את עצמם כשזה קורה להם, ובעצם יכול להיות שלא כולם לוקחים את התהייה הזאת כל כך ברצינות, אבל מה שבטוח זה שסדרת המשחקים Call of Duty בהחלט לקחה אותה ברצינות. כמה ברצינות? היא שיחררה את Black Ops 4, המשחק הרביעי בסדרה הספציפית וה-15 ברצף המשחקים שאמור לתת את התשובה שלה לחידושים בעולם הגיימינג ולהוכיח שהיא עדיין רלוונטית בשוק המוצף והמתחדש, כשלנגד עיניה המטרה העיקרית והברורה היא להישאר בין חלוצי הז’אנר.

בדרך כלל, כשהצד המבוגר והוותיק יותר מנסה ליישר קו עם הדור הצעיר, זה יוצא נחמד, רק כמעט קולע ולעיתים גם קצת מביך. יוצרי הסדרה בהחלט עשו כאן שינויים משמעותיים כדי להבטיח שזה לא יהיה המקרה, ואכן המשחק שהם יצרו הוא פתח לדיון מרתק על חידושים, תמחור וגיימינג.

מחיר מלא, ללא קמפיין

אם בשנה שעברה קיבלנו משחק שחוזר אל העבר, ולא רק בגלל שהקמפיין שלו היה במלחמת העולם השנייה, אלא כי הוא שיחזר אלמנטים ממשחקים קודמים בסדרה – השנה “קול אוף דיוטי” מהמרים על כל הקופה ומשחררים משחק בלי הקמפיין המסורתי של שחקן יחיד עם עלילה ולפחות 10 שעות משחק.

היוצרים של המשחק הרגישו את השטח, קראו אותו וראו כי הוא מפוצץ בדגלי השתלטות וסימון טריטוריה של פורטנייט וז’אנר המשחק הצעיר אך המבטיח – Battle Royal, ושילבו את כל הכלים שלהם במצב המשחק הזה כדי לתת מענה לשינויים בעולם הגיימינג, ובעיקר כדי לרדוף אחרי הקהל הצעיר. יחד עם זאת, הם גרמו לכך שהשחקנים שילמו מחיר, חלקם יקראו לו “כבד” וחלקם “כבד יחסית לכיס”. תנו לנו להסביר בדיוק למה אנחנו מתכוונים.

מקור: צילום מסך

בלאק אופס 4 שוחרר ללא מצב קמפיין של שחקן יחיד במחיר משחק מלא, זהה למשחקים הקודמים בסדרה ולבלוקבאסטרים בעולם הגיימינג, ומאז העולם נחצה לשניים: אלו שחיים עם חוסר הקמפיין ומסוגלים להבין את זה ואלו שמאוכזבים מזה. אני חייב להגיד שלפחות במבט ראשוני, אי אפשר להסתיר את העובדה שהמחסור בקמפיין די מאכזב. זו הפעם הראשונה שמשחק בסדר גודל של Call of Duty מרשה לעצמו להוציא כותר חדש וחסר במחיר מלא.

למרות שחלק לא קטן מהגיימרים המכורים לסדרה ממילא כבר פחות משחקים בקמפיין עצמו, אפשר לומר בבטחה שזו עדיין הרגשה מאכזבת – לא רק בגלל הציפייה, אלא גם בגלל ההשקעה הכספית שעוררה דיון זועם ברשתות החברתיות, הניפה אצבע מאשימה על היוצרת אקטיוויז’ן ברמאות ובעיקר העלתה את השאלה: האם משחק שלא כולל קמפיין ראוי להיות מתומחר כמו משחק מלא לחלוטין? כדי לענות על השאלה הזו, נצטרך לסקור את המשחק לעומק ולהבין מה עמד מאחורי ההחלטה הזאת.

כשצוללים למשחק עצמו, מנקים את הרעש ומתחילים באמת לשחק ולחקור לעומק – מגלים שהדלות הזו כביכול של שלושה מצבים היא לא רעה בכלל, ואף וטומנת בחובה לא מעט הפתעות שדרשו הרבה אומץ מצד יוצרי החברה, ועל כך הם לגמרי ראויים להערכה. אז על אילו 3 מצבים מדובר?

1. זומבים

מקור: צילום מסך

מצב המשחק האהוב חוזר אלינו בגרסה משודרגת למדי ומציג 2 סיפורי עלילה קצרים ב-2 מפות עיקריות. המצב הזה גם יכול להיות משוחק במצב שחקן יחיד, זוג או אונליין כמובן. אקטיוויז’ן הקשיבו לקהל והכניסו שיפורים משמעותיים למצב המשחק הזה, והשנה הוא מציג יכולות שיפור תוך כדי המשחק, ולראשונה גם יכולות שמתפתחות איתכם ככל שאתם נשארים יותר זמן במשחק, עוברים יותר אזורים במפה ומציגים ביצועים טובים יותר. זאת הפעם הראשונה שמצב הזומבים מקבל את היחס שכל כך מגיע לו והופך להיות מצב משחק משמעותי ועיקרי. בבלאק אופס 4 תוכלו להתקדם במפה, לקבל נשקים טובים יותר ולשחק עם סקילים חדשים ומגינים – ככל שהביצועים שלכם יהיו טובים יותר במהלך המשחק.

עם זאת, חשוב לדעת שהשיפורים האלו והמידע הרב נזרקים עליכם במשחק הראשוני ללא הכנה מוקדמת או יותר מדי הסברים, מה שיכול לגרום לכם ללכת קצת לאיבוד במשחק ראשון, ואפילו במשחק השני. אך אל ייאוש וחשש – זה באמת שווה את זה, ומתברר כמצב משחק פשוט מצוין, וככל שתשחקו בו יותר ויותר, תגלו את מגוון היכולות שלו ותשפרו את יכולות המשחק שלכם.

2. מולטיפלייר

מקור: צילום מסך

מצב המולטיפלייר השנה מציג מפות חדשות, ובעיקר מגוונות וצבעוניות מאוד. ניתן להבחין בבירור כי התצוגה בהירה בהרבה ממשחקים קודמים, מה שמשדרג את חוויית המשחק.

היכולות של הלוחמים חוזרות להיות קרקעיות, כלומר צמודות לקרקע, וזה אומר שאין יותר לוחמים שרצים על הקירות כמו במשחק הקודם. הדמויות נראות מרשימות – הן מעוצבות בצורה פחות רובוטית ויותר ריאלית. כשחקן, ניתן ממש לחוש את רגשותיהן. הנשקים שודרגו, כל אחד בצורה יחסית מינורית, אבל כזאת שעושה את ההבדל, בחלקם לטובה ובחלקם פחות.

רוב הדמויות עושות כאן קאמבק, ולכל אחת מהן עדיין יש את “ההתמחות” שלה והיכולות האישיות שלה. על כל אלה אפשר ללמוד גם במצבי סיפור קצרים ואישיים במשחק עצמו, שמטרתם היא לחבר אתכם לדמויות של קול אוף דיוטי קצת יותר. ההחלמה במצב המשחק הזה היא אקטיבית, ותהיו חייבים לשלוט בה כדי לשרוד.

גולת הכותרת היא האפשרות לתכנן מהלכים בעזרת היכולות של השחקנים, הנשקים ואפילו השפעת היכולות של השחקנים על קבוצה שסתמנו איתה מטרות בקבוצה האויבת.

3. בלאקאאוט – באטל רויאל

מקור: צילום מסך

אם ההייפ סביב מצב הבאטל רויאל ופורטנייט הם אלו שהניעו את קול אוף דיוטי לפעולה וגרמו למצב הזה להיות מרכז המשחק השנה, בלאק אופס 4 עצמו דווקא מזכיר יותר את PUBG, וזה מורגש כבר במשחק ראשוני.

מצב הבאטל רויאל נפתח בצניחה חופשית אל תוך מפה פשוט ענקית, מגוונת ומלאה באזורים שונים והפתעות. למרות שכשהמצנח נפתח, קיבלנו תחושה של חיילי משחק של צעצוע של סיפור, הצניחה עצמה מרהיבה ונותנת יריית פתיחה מרשימה למדי. המפה כאמור נהדרת, גדולה ומלאה בניואנסים קטנים והומאז’ים ממשחקים קודמים, כאילו יוצרי המשחק אמרו: ‘שמנו את כל התורה שלנו כאן במפה הזאת, במצב המשחק החדש הזה שאנחנו חונכים לראשונה’. אפילו הזומבים קופצים כאן לביקור.

המפה המגוונת הזאת תגרום לכם לירות בריצה, נהיגה, ואפילו צלילה; תאתגר אתכם באזורים שונים זה מזה ובעיקר לא תחזור על עצמה כל כך מהר. הנשק שתחזיקו יהיה היחיד שתוכלו להשתמש בו, עד שתזרקו אותו ותמצאו את הנשק החזק (או לא) הבא שמונח על הרצפה (אבל לפחות לא תצטרכו לטעון אותו בשימוש הראשוני סוף סוף). הארסנל והציוד שהמשחק הזה מציג הוא כל כך רחב, שתמיד תמצאו משהו חדש להשתמש בו והוא תמיד יהיה פשוט כיפי למשחק.

בסופו של דבר, בלאקאאוט לא מציג הרבה אלמנטים של באטל רויאל שהם חדשניים או כאלו שלא ראינו בעבר, אך יחד עם האיכויות הבלתי מתפשרות, הסקילים והביצועים המוכרים והחדשים של קול אוף דיוטי – מדובר במצב באטל רויאל שעובד בצורה מעולה וחלקה ומהווה מתחרה ראוי ומשמעותי למשחקים האחרים השולטים כרגע בז’אנר.

משחקיות ותנועתיות משופרות; הגרפיקה לא

מבחינת המשחקיות, היריות בבלאק אופס 4 הן עדיין מדהימות, חסרות תחרות ואולי אפילו מושלמות. התנועתיות פה היא לא פחות מנהדרת, חלקה ולא מסובכת. קול אוף דיוטי ממשיכים לשפר את איכות המשחקיות שלהם מפעם לפעם ומגבירים את תחושת ההנאה והכיף בשחקנים, ואולי זאת הסיבה שהמשחק הזה נמכר בכ-7 מיליון עותקים ביום הראשון להוצאתו.

יחד עם זאת, בהרגשה הכללית, ולפחות ברושם הראשוני שלנו, חייבים להגיד שכן היה חסר לנו ולו במעט קצת יותר אקשן ועניין, בעיקר במצב המולטיפלייר ואפילו במצב הבאטל רויאל שלוקח לו זמן להניע בכל סיבוב. האנימציה במשחק אינה מושלמת, ולמרות שהיא מוצגת בצורה בהירה יותר היא עדיין לעיתים מלאה בבאגים, לא מדויקת ופשוט לא מציגה רמה גבוהה כמו זו שהתרגלנו לראות במשחקים אחרים בסדרה, והדבר בולט במיוחד אנימציות הפנים של הדמויות, בתנועתיות המים הזירות ובמפות עצמן. זוהי עובדה לא פחות ממוזרה ותמוהה, שכן שנתיים הפרידו בין בלאק אופס 3 ל-4 ואיכות הגרפיקה ירדה משמעותית. האם מאמצי המפתחים ליצור את מצב הבאטל רויאל המושלם הם אלו שהכניעו את יכולות הגרפיקה?

שימו לב גם שהמשחק שוקל לא פחות מ-100 גיגה בייט, שהם 10% מזיכרון הקונוסלה שלכם, במקרה שיש לכם בגרסת 1T. בנוסף, היינו שמחים לשחק על מסך מלא גם אם הוא מפוצל, ואת זה לא הצלחנו לעשות למרות שבדקנו את המשחק על פני מספר מסכי טלוויזיה מחברות שונות.

קול אוף דיוטי בהחלט היו יכולים ללכת בדרכם של משחקים אחרים ולהשקיע את כל מאמצם במצב המולטיפלייר, הזומבים וכמובן במלך החדש: הבאטל רויאל – ולהפוך את למשחק יריות אונליין מדהים, בדיוק כמו שאנחנו מצפים מהם לעשות. יחד עם זאת, יש מקום לדבר על סוגיית התמחור, וכדאי שזה יקרה עכשיו. אין לנו בעיה עם קנייה של רובים מסוימים, קנייה של מפות ספציפיות ותוספות במהלך השנה, אבל כאשר יוצרי המשחק חוצים את הגשר הזה ומבטלים את הקמפיין, משנים את החוקים ומצפים מכולנו פשוט להישאר, עדיף שזו תהיה הפעם האחרונה שהם דורשים מחיר של משחק מלא על כך.

יהיה מעניין לעקוב אחרי התפתחות של בלאק אופס 4, שהוא ללא ספק אבן דרך משמעותית בדרכה של הסדרה הכה-מוצלחת הזאת, ויהיה מעניין לראות אם אקטיוויז’ן תחליט לשחרר מפות חדשות למצב הבאטל רויאל כל חודש, חצי שנה או אפילו פחות; להוסיף קמפיין עתידי ב-DLC מסוים; ולראות מה יהיה התמחור של כל אחד מאלו או אם נזכה לקבל דווקא את המפות הנוספות ללא תשלום או בהנחה, לפחות במצב הבאטל רויאל. מעניין יהיה גם לראות אם קול אוף דיוטי יהוו יריית פתיחה לשינוי מהותי בעולם הגיימינג בכלל, ויהיו הראשונים מתוך גל משחקים שיפתחו את עצמם למצב הבאטל רויאל.

עד שנקבל את התשובות לשינויים בעולם הגיימינג, אם יגיעו, יש לקול אוף דיוטי חלון הזדמנויות לא רע בכלל והם יצטרכו לנצל אותו בחוכמה, כי למרות האומץ עדיין מדובר בהליכה על חבל דק. רק הזמן יגיד לאן הסדרה הזאת תתפתח ואם היא תצליח לעמוד במשימת העל שלה: להיות הטובה ביותר.

עידו אלרון

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: